selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Exakt.design
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Koncept for design av Exaktfilter till valfri högtalare på gång: https://exakt.design

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 21:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Kul!

Det har ju varit på tal ett tag. Nu blir det intressant att se hur det utvecklas. Kommer andra tillverkare ta fram filter för sina högtalare? Kommer entusiaster ta fram alternativa, optimerade filter till Linn-högtalare? Eller blir det alltför svårt att göra något bra, så att det hela dör ut?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Sun Feb 12, 2017 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Äntligen...


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Äntligen...
Verkligen!
Så mycket märkliga svar jag fått på mina upprepade begäran till Linn kring detta genom åren. Och när jag bemött dessa, ja då kommer ännu konstigare motiveringar.
Bra att Linn inser att kunder inte är små barn

"kunder klarar inte av att göra detta själva" är bland de märkligaste jag fått till svar :roll:

Men nu får vi se...vem blir först att slå Linn på fingrarna o göra ett bättre filter än de själva kan :mrgreen:
Tro mig, det finns grym kompetens ute bland kunderna!


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 14:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Äntligen...
Verkligen!
Så mycket märkliga svar jag fått på mina upprepade begäran till Linn kring detta genom åren. Och när jag bemött dessa, ja då kommer ännu konstigare motiveringar.
Bra att Linn inser att kunder inte är små barn

"kunder klarar inte av att göra detta själva" är bland de märkligaste jag fått till svar :roll:

Men nu får vi se...vem blir först att slå Linn på fingrarna o göra ett bättre filter än de själva kan :mrgreen:
Tro mig, det finns grym kompetens ute bland kunderna!
Får vi se några filterprofiler passande biohögtalare från JBL..?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
You bet :mrgreen:

Hur går det till?
Kan man definiera filter i sin PC utan att ha Exaktbox?
Behöver man mäta upp högtalaren i processen? (Har iof mätmik redan)


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 15:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
För egen del har jag inte registrerat mig, så jag har inte kunnat ta del av något annat material än det som finns på webben. Brist på tid gör att jag inte kommer kunna hålla på så mycket med filterbyggande, så därför är det bättre att länna platserna för registrering till förhandsversionen öppen för andra med större möjligheter än mig.

Undra om Tonläget kommer titta på att ta fram profiler för sina egna högtalare? Det har väl gjorts tester tidigare med filterprofiler för Katan.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
För egen del har jag inte registrerat mig
Det gjorde jag direkt men då får man "we getting back to you" eller nåt. Så jag fick inte veta något mer.
Väntar på mail med mer info.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det jag hört är att man behöver exktboksar, typ delfiltrena eller majikboksen med inbyggda slutsteg. Dock är inget i sten förr det är officiellt.

Det är iaf Intressant, får hoppas det gäller även majiknivå. Det är iaf mycket bättre än minidsp som många använder...

Dock blir det dyrt om man ska använda lite dyrare förstärkare. Sitter själv med Gryphon Colosseum efter att ha väntat länge nog på exakt ska bli nog bra, och kanske på än bättre Linntalare...


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hmmm, ska det inte räcka med Konfig?
Comstedt wrote:
Gryphon Colosseum
ok, de stora danska. Hur bra är dom jämfört med andra alternativ?
Vilket försteg o högtalare kör du med?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag kör med Linn klimax dsm, jag har också testat lite fram och tilbake med klimax kontroll.. Och just nu har jag ett par rätt unika högtalare, dc10 audio, Kabuki Ohaku, en lite hornaktig högtalare, med 12 mellanting, raldiskant (banddiskant) och 12 bas.

Gryphon har et par riktigt bra försteg men de är för dyra för mig. spesialt pandora är bra, vet inte om jag hade giddat nåt försteg under 200k klassen, ISF Hade jag gärna testat Lejonklous

När det gäller dac, streamer kombos, blir det alltför dyrt att gå för åt annat än Linn tycker jag, då räknar jag också in möjligheten att uppgradera dsm/DS, vilket inte alltid går med konkurrenterna.

Ska man ha en dac plus streamer som är nog bra men ändå rimlig i pris blir det ändå kanske för 400k som kanske är lite bättre än Linn så är Linn ikapp dem nästa uppgradering eller efter ett par, det betyder att ska man ha det bästa måste man välja olika och det blir massa pengar i förlust varje gång, det har jag inte råd med.
Har också hört en del Solution som också var bra, men med lite andra högtalare än vad jag är känt med som piga och stora magicos, de var bra, men stora fula lådor och dyra.

Det är inte många grejer jag hört i hemmiljö eller kunnat jämföra rätt med motsvarande Linn och då blir det lite svårt att helt bedömma prestanda.

Kommer exakt med möjlighet till att anpassa till egnautvecklade högtalare går jag kanske över til det. Jag har bland annat ett par seas vita diamant som ligger och väntar på passande projekt.

En god diskant, en 6-7 mellanton, plus en 8 och en 10 i basen hade funkat bra skulle jag tro, iaf för dem som inte vill ha för stora högtalare. Jag hade massa projekt på gång tidigare men blev sjuk, och har vart sliten väldigt länge och behöver kanske göra flera operationer (har gjort en stor ) och då kändes det mycket lättare att bara köpa det jag ville och testa istället för att byggasjälv osv.

Hade jag haft pengar och plats hade jag nog helstvelat ha ett par rockport lyra högtalare, Linn dsm, kanske Gryphon Pandora försteg och passande slutsteg Gryphon mefisto tex.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
Hmmm, ska det inte räcka med Konfig?
Comstedt wrote:
Gryphon Colosseum
ok, de stora danska. Hur bra är dom jämfört med andra alternativ?
Vilket försteg o högtalare kör du med?
Räcka med konfig?

Hur tänker du? Det jag menade är att du behöver en källa med exakt och delfiterboksar, klimax eller Akurate, eller majikexakt slutsteg

Så det blir oavsett en hel del grejer som Linn får, önskar sälja.

Gryphon Colosseum är bland det bästa jag hört, iaf till mittbehov. Jag har stereo varianten men de finns i solo och Gryphon har bätter steg men de gånger jag hört de har det vart svårt att veta om de har vart bättre osv. Jag har inte haft möjlighet att testa A mot B. De Colosseum jag har är bara 160watt men allt jag hört dem på har de klart att driva, vid demo. Här hemma har de inte så mycket att testas på. De är klass A då och man kan välja bias på 30, 70, 160watt om man bryr sig om vad de drar i ström. Dessa är äkta klass Æ ingen konstigt hybrid lösing

Jag köpte mina begagnade, annars hade de vart lite dyra för mig, även de kostar som en fin bil även då.

Men jag har hört några andra som varit bra också mer eller minre som solution, ypsilon, constellation, moon, esoteric. Alla har iaf var fina att höra på med lite olika högtalare, hade gärna testat, ypsilons nya eller några stora constellation hemma, eller solutions bästa. De är svåra att jämföra, men längst nedpålistan skulle nog moon och Esoteric vara.

Ska se om jag kan få höra på Lance Audio i hemma miljö hos en senare i vår om jag får möjlighet till, det är rätt off topic, men de har rätt fina högtalare som jaggärna skulle införa med 350 tex


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hmmm, ska det inte räcka med Konfig?
Comstedt wrote:
Gryphon Colosseum
ok, de stora danska. Hur bra är dom jämfört med andra alternativ?
Vilket försteg o högtalare kör du med?
Räcka med konfig?

Hur tänker du? Det jag menade är att du behöver en källa med exakt och delfiterboksar, klimax eller Akurate, eller majikexakt slutsteg
Jo, men det borde räcka med Konfig för att jobba fram filtret för mina JBL + sub.
Vore ju bra att veta att det funkar INNAN man köper Exaktboxar.
Och om man lånar Exaktboxar har man säkert bara ett par få dagar att labba. Tror jag behöver mer tid än så. Har familj som kräver sitt.

Tack för dina slutstegstankar. :D


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Fri Feb 17, 2017 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Och om man lånar Exaktboxar har man säkert bara ett par få dagar att labba. Tror jag behöver mer tid än så. Har familj som kräver sitt.
Skicka familjen på en kortsemester till (exvis) Barcelona så kan du jobba 24/7. Så gör jag med sambon när det krävs ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt.design
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det introduceras officiellt pa HIFI Wigwam Show den 19/3: https://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=36048

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited