selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Fick för ett par dagar sedan ett mail från Tidal där dom presenterar sitt nya tillägg "Tidal Masters".
Attachment:
mqatest7_email.jpg
mqatest7_email.jpg [ 98.57 KiB | Viewed 7561 times ]
Fick inte igång det på ett par försök via Kazoo och lämnade det därhan pga tidsbrist.

Snabbspolar ett par dagar till dagens datum....
När jag läser det finstilta så fungerar det bara via deras "Desktop App". Hmmmm.... Nåja, antar att det kommer så småningom till Kazoo.

I alla fall, har nu lite mer tid och har installerat Desktop appen och Songcast (för att streama Tidal från Mac till DS med Airplay).

Det första Albumet jag känner igen är Coldplays "A head full of dreams". Superintressant!
Har alltid gillat Coldplay men jag orkar aldrig lyssna speciellt länge på deras musik. Utan någon mer djupgående analys så tror jag att deras musik är bearbetad (komprimerad ?) på ett sätt som ger mig lyssningströtthet. Riktigt trist.

Så hur låter det då ?
Mycket mycket mer lättlyssnat är min spontana reaktion. Nu kan jag utan problem sitta kvar i soffan och lyssna på hela albumet. Åtta av tio poäng på stampataktenskalan (Där det gamla är 6 och Linns Studio Masters är tio).

Dessutom är jag väldigt sen med det jag hade tänkt företa mig idag eftersom jag sitter och lyssnar på musik istället för att få tummen ur, det är höga betyg. :mrgreen:

Har lite dropuouts då det blir tyst någon tiondels sekund (2-3 st. på en halvtimme), men mitt nätverk är en enda röra så det är inte helt oväntat.

Någon annan som hunnit testa ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 08, 2017 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Och så här ser gränssnittet ut:
Attachment:
Screen Shot 2017-01-08 at 12.16.08 PM.jpg
Screen Shot 2017-01-08 at 12.16.08 PM.jpg [ 188.37 KiB | Viewed 7555 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det finns en utförlig diskussion om MQA på Linn-forumet. För att sammanfatta det är MQA bara det senaste tricket att kassera i alla led av musik-kedjan. Läs här:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=35624
Att det tekniskt sett heller inte övertygar har många tester bevisat, t.ex här:
http://www.computeraudiophile.com/blogs ... -flac-674/
Det är absolut inte Hi-Res, tillför brus till signalen och inte är datafilerna mindre än FLAC heller. Och MQA innehåller DRM. Så vem behöver MQA???

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MQA suger.

Har någon sett eller hört Meridian svara på frågor om MQA?
De har vägrat dema och svara på frågor...
(dessutom är ju bandbredd ingen bekymmer längre)

Nedan taget från mitt inlägg på Faktiskt.
Dessa aspekter skulle jag vilja diskutera med Meridian: (alla, fyll på)
Quote:
- Exakt hur går MQA-komprimeringen till

- påverkan på signal jämfört med vanlig PCM avseende brus/distortion/tidsfel mm - av oberoende testare med egen utrustning, inte bara presentation av tillrättalagda tester av Meridian

- varför kopieringsskydd, och varför smyga med det

- nackdelen att man inte kan mixa MQA signaler som med PCM (man får alltså mixa i PCM för att som sista steg gå över till MQA)

- påståendet att en MQA fil uppspelad på en "icke MQA kompatibel uppspelare (o då får 13 bitar nyttoinformation istället för 16), är bättre än PCM i 16 bitar (många tror det blir sämre med 13 bitar)

- varför de vägrar dema MQA-filer med andra filformat.

- varför vägra tester med andra format

- varför de vägrar diskutera tekniska frågor (eller har någon sett, läst att de gjort det?)

- varför all missledande info på http://www.mqa.co.uk/customer/how-it-works (inget om alla nackdelar enl ovan, tex att det är lossy. "MP3 brings you just 10% of what was recorded in the studio. Everything else is lost to fit the music into a conveniently small file. MQA brings you the missing 90% – the full, rich experience – without any loss of convenience. It’s truly a revolution in audio" och detta "And because it’s fully authenticated, you can be sure you’re hearing exactly what the artist approved in the studio."

- varför de vill låsa in kunderna i ett "proprietary" system, som leder till att kunder enbart kan åtnjuta den, enligt Meridian, bäst kvaliteten med deras utrustning (eller licensierad från Meridian)
Inlägg från Per
Quote:
En skribent på hydrogen audio sammanfattade:
Kohlrabi @ Hydrogen Audio skrev:
My suspicion is the following: The filesize and bitrate will still be huge enough, so that audiophiles can be content about huge numbers on their displays. Audio quality will be worse than true 16 bit delivery, and maybe just bad enough to be noticeable on selected material, so that there is an incentive for people to buy the expensive meridian decoder hardware. This format only exists to intentionally deliver low fidelity music to consumers without Meridian hardware, to sell them expensive Meridian decoders.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Mediaindustrin har väldigt sällan på senare år vart intresserad av att göra en ny produkt för att den spelar/låter bättre, det har alltid kommit i andra eller till och med i femte hand.
Nu hittar jag inte igen specen för vad branschen satte som viktigaste parametrar när det nya superljudformatet skulle komma till världen "SACD". Tror att först på 5-7 plats någonstans kom "bättre ljud" efter alla saker som formatet skulle hindra användaren från att göra! Kopierningsskydd av alla dess former är högre prioriterat. SACD-spelare fick väl inte ens ha en digitalutgång?
Finns ju en anledning till att LP-skivorna gjort återtåg, de förmedlar musik på ett väldigt bra sätt utan kopieringsskydd som försämrar upplevelsen.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Hur mycket Linnvän man än är,så är det väl så att Linn Exakt kom efter Meridian`s system...


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det är ganska enkelt att sätta upp mha songcast, och har man Tidal så ingår det.
Ingen som testat att lyssna ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Det hävdas att 96 kHz samplingstakt och 18 bitar upplösning ger samma databandbredd (i FLAC). Har då svårt att förstå varför inte detta skulle vara ett mer intressant alternativ för de flesta och i synnerhet streamingindustrin. FLAC är ju ett helt fritt format!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Det hävdas att 96 kHz samplingstakt och 18 bitar upplösning ger samma databandbredd (i FLAC). Har då svårt att förstå varför inte detta skulle vara ett mer intressant alternativ för de flesta och i synnerhet streamingindustrin. FLAC är ju ett helt fritt format!
Ursäkta, hänger inte med vad du menar?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
En kort sammanfattning från Computeraudiophile:
'I'm trying to see two things:
1) Does MQA degrade quality vs RedBook FLAC when there is no MQA decoder - answer seems to be yes
2) Is it possible to deliver full source quality in same size or smaller FLAC as MQA encoded one, without MQA - answer seems to be yes

So:
- If Tidal moves to MQA FLAC, quality degrades at least for those who don't have MQA capable hardware
- They could stream standard hires FLAC at same bandwidth as MQA takes, and it would be fully decodable with the original open FLAC implementation'

Man undrar ju verkligen varför Meridian undviker direkta jämförelser med FLAC vid presentationer...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 18:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Hej,

Får igång Tidal Masters med rätt upplösning på min Dac/hörlurförstärkare. Nu även i DS men jag ser ingen bithastighet eller annat som jag brukar kunna se, är det möjligt? Och - kan jag fjärrstyr Tidal (skrivbordsappen på min iMac/Songcast) från iPad/iphone?

Tack på förhand,

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag hade trott at TIDAL Master var I Flac, Varfør ha nåt annat, flac borde Væl passa flest?

Meridian
Av de få gång jag hatt møjligheter att lyssna på meridian har det generelle vart bra, innan jag fått reda på vad anleggene kostet. Min uppfattning en så længre ær att de krånglar till saker och gør dem mer avancerade en vad de førtilfællet klarat gøra tillrækligt bra, bættre æn vad som går at gøra enklare. Jag har nog alltid tyckt de varit sæmre æn Linn, eller att det alltid funnet andra bættre alternativer till samma eller næra samma pris.



Jag snacka de med Linn representativ som menade att det hatt exakt liknande løsningar på gång længe, men det tog långt tid innan teknologi var mogen/bra nog før dem, før att de alla tykte det blev bættre av det, inte bara teoretiskt utav praktisk också


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Det hävdas att 96 kHz samplingstakt och 18 bitar upplösning ger samma databandbredd (i FLAC). Har då svårt att förstå varför inte detta skulle vara ett mer intressant alternativ för de flesta och i synnerhet streamingindustrin. FLAC är ju ett helt fritt format!
Ursäkta, hänger inte med vad du menar?
Ursäkta! Påståendet är från computeraudiofil.com. Jag borde kollat själv om det är rätt innan man sprider rykten...

En viktigare fråga är kanske om det funkar d.v.s. hur låter det?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ok förstår- är det någon som vet vad de menar med citatet?
Taget ur sitt sammanhang är det svårt att tyda

Hur det låter ja...utan demos lär vi aldrig veta. Svagt Meridian!!!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2017 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tech description av MQA.
Postat av en Meridiananställd, på Linnforumet.
Passa på att ladda ned innan det tas bot.

https://meridianaudio.sharefile.com/sha ... 54e804f90a

Ni som har koll, vad hittar ni för intressanta saker?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited