selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 13:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Det ser inte bara vansinnigt snyggt ut - den musikaliska känslan är bättre än allt jag någonsin hört inklusive alla livespelningar jag varit på. Jag skulle tro att du har den mest musikaliska anläggningen i Sverige, Jonas!

Mycket imponerande att du fått ihop rum, hyllor och installation till en musikförmedlande enhet på en nivå jag knappt trodde var sant när jag senast fick förmånen att lyssna (då med endast en Harmonihylla)! Nu är det förmodligen ännu bättre (inga apparater på de undre hyllplanen).

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
DocKrall wrote:
Det ser inte bara vansinnigt snyggt ut - den musikaliska känslan är bättre än allt jag någonsin hört inklusive alla livespelningar jag varit på.
Detta skulle kunna tarva en egen tråd att diskutera i. Kan återgivningen hemma vara bättre/mer musikalisk än IRL? Jovisst om musikerna gör ett dåligt jobb på scen men ett bättre i studion. Men annars? Enligt min mening, nej. Om en anläggning presterar bättre musikalitet än vad man med samma förutsättningar upplevde live, då förändrar anläggningen ljudet/musiken. Då är det inte HiFi längre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Lite OT med tanke på trådnamnet Harmonihyllan men det där är intressant precis som Bill50x påpekar.
På nittiotalet fick jag förklarat för mig att lyssna på radio via en Linn Kremlin kunde under god förutsättningar vara bättre än att spela CD-skivan själv. Då hette Linns bästa CD/DAC-kombo Karik och Numerik. Kan med säkerhet säga att en radiostudio som då spelade upp CD och sände via FM till lyssnarna hade betydligt sämre CD/DAC. Det är väl kanske en liknande undran så som den om live kontra inspelat. En egen tråd, kanske. Jag har nog bara frågor att bidra med. Inga svar.


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Lite OT med tanke på trådnamnet Harmonihyllan men det där är intressant precis som Bill50x påpekar.
På nittiotalet fick jag förklarat för mig att lyssna på radio via en Linn Kremlin kunde under god förutsättningar vara bättre än att spela CD-skivan själv. Då hette Linns bästa CD/DAC-kombo Karik och Numerik. Kan med säkerhet säga att en radiostudio som då spelade upp CD och sände via FM till lyssnarna hade betydligt sämre CD/DAC. Det är väl kanske en liknande undran så som den om live kontra inspelat. En egen tråd, kanske. Jag har nog bara frågor att bidra med. Inga svar.
Det finns ju några få livespelningar, främst då klassisk musik, som även getts ut på skiva. I det fallet skulle man mycket väl kunna tänka sig att livespelningen via en Kremlin lät bättre än vad motsvarande cd gör. Skillnaden kan då ligga inom två områden, antingen är den sändande studions utrustning bättre än det som användes för att producera cd'n eller så är Kremlins egenskaper så mycket bättre än Karik/Numerik att bristerna med FM får mindre betydelse.

Men det frodas mycket mystik i frågan, ett tag fans det de som hävdade att en vinylskiva inspelad/överförd på ett kassettband lät bättre än originalet!

Kanske en moderator kan klippa strax ovan här och göra en egen tråd av de senaste OT-inläggen som inte berör Harmoni-hyllan?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 23:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Bill50x wrote:
Detta skulle kunna tarva en egen tråd att diskutera i. Kan återgivningen hemma vara bättre/mer musikalisk än IRL? Jovisst om musikerna gör ett dåligt jobb på scen men ett bättre i studion. Men annars? Enligt min mening, nej.
Jag fortsätter OT spåret! I teorin håller jag med men tyvärr har jag upplevt för många konserter med en ljudnivå som mina öron inte klarar av. Senast var det First Aid Kit i Linköping där det spelades med en sådan ljudnivå att jag önskade gå hem under i princip hela konserten. Bara en låt som framfördes acapella utan ljudanläggning var lyssningsbar. Under förbandet var nivån ok men sedan fick ljudteknikerna hybris och förstörde ljudet. Så för min del föredrar jag HiFi hemma i de flesta fall, tyvärr. Klassiska konserter uppskattar jag väldigt mycket live dock.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Mon Apr 10, 2017 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Bill50x wrote:
Detta skulle kunna tarva en egen tråd att diskutera i. Kan återgivningen hemma vara bättre/mer musikalisk än IRL? Jovisst om musikerna gör ett dåligt jobb på scen men ett bättre i studion. Men annars? Enligt min mening, nej.
Jag fortsätter OT spåret! I teorin håller jag med men tyvärr har jag upplevt för många konserter med en ljudnivå som mina öron inte klarar av.
Ett alltför vanligt fel. Förvånande att FAK sysslar med manglande nivåer, det är ju inte riktigt den typen av musik.
Vad som är intressant är vissa studier som gjorts med den så kallade McGurk-effekten. Ett exempel är hur man ser en människa stå och säga Ba Ba Ba Ba med det läpprörelser som man har normalt när man säger så. Sedan drar personen in undre läppen lite och då hör man Fa Fa Fa Fa istället. Blundar man så är det dock exakt samma ljud som hörs! Dvs vad vi hör styrs av vad vi ser.

Det kan ju tex vara en grund varför en live-föreställning ger så mycket mer än att "bara" lyssna på musiken. Och varför kanske en anläggning inte kan/ska vara 100 % trogen mot originalet eftersom brist på synintryck behöver kompenseras för.

Jag hittade videon, så här ser det ut
https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

Kanske detta visats tidigare här, i så fall ber jag om ursäkt. Fast lite repetition skadar säkert inte :-)

Generellt är jag inte bara intresserad av att saker låter olika/annorlunda utan vill faktiskt också veta varför. Dels är det intressant men framför allt kliver man in på en högre nivå när man ska börja meka till det. Och att spekulera är kul!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
2 saker

1 har nån jämfört den kompakta varianten av Harmonihylla mot den vanliga?


2 det är stor skillnad på live, och en inspelning i studio där allt gått att kontrollera, möjlighet till at
Spela in delar eller hela sång gång på gång igen.
Möjlighet at Spela in et instrument eller en röst åt gången, utan andra störande elementer,
I vissa fall ha hjälp av studiomusiker.
Akustik på förhoppningsvis sitt bästa.
Sjunga på sitt bästa, samt möjlighet till filter,lättare at få till bättre mixing osv osv.


Jag har hört massa konserter där musiker inte alls har hållit samma standard på spesielt sång som på studioalbum. Det har ofta sjungits falskt, eller sångare har haft svårt, och slitit med at nå upp till höga noter.
det finns ängder med små varibler man inte har kontroll över live.

Jämför vi med live inspelningar är det få so m har riktigt bra utstyr för det/jämfört med hur det är i studion. Min upplevelse är att en del symfoniorkester, och liknande har spesielt hyrt in folk med spesielle erfaring på detta och som micar upp bra med spesielt utstyr för just det. Det kan därför också vara större skillnad på kvalitén på liveinspelningar.

Fördelarna kan också vara också många med live under rätt former. Svårt o få samma tryck hemma som på en stor rockarena, själv har jag också hört live, riktigt riktigt bra och tight akustisk musik. Rätt personer mer rätt instrument, rätt lokal, kan vara helt sanslöst bra, men det krävs mycket ,spesielt av lokal för att nån ska höras bra, och musiken ska få rätt klang. Och andra sidan, några få micar och mindre förstärkare, kan också låta väldigt bra.


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 14:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Jag såg Steely Dan live på Skeppsholmen för några år sedan. 12 musiker på scen alla hördes fenomenalt bra,ljudet var som taget från himlen. Annars så har man varit på ett stort antal konserter med ganska så pissigt ljud nog låter det bättre på skiva men det är ändå något visst med att se sina musikhjältar live.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited