selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Dec 08, 2016 21:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Ja då har jag varit och spenderat en hundring på karosseribrickor och fjäderbrickor och min Q4 Evo är nu försedd med fjäderbrickor samt karosseribricka mot hyllplanet, distanserna är nu dragna såpass att fjäderbrickan just börjar komprimeras, resultatet är i alla fall positivt, låter mer levande och tycker det är lite bättre dynamik.

ImageIMG_20161208_200348 by Jerker Johansson, on Flickr

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Dec 08, 2016 22:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
smirre67 wrote:
Ja då har jag varit och spenderat en hundring på karosseribrickor och fjäderbrickor och min Q4 Evo är nu försedd med fjäderbrickor samt karosseribricka mot hyllplanet, distanserna är nu dragna såpass att fjäderbrickan just börjar komprimeras, resultatet är i alla fall positivt, låter mer levande och tycker det är lite bättre dynamik.

ImageIMG_20161208_200348 by Jerker Johansson, on Flickr
Är det verkligen en Q4 evo. Jag ser inga urfräsningar under hyllan. Måste vara en vanlig Q 4? Eller har jag fel kanske ?

Det finns inga fjäderbrickor under hyllplanen på Harmonihyllan!


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Dec 08, 2016 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Får se vad du har för tips när jag dyker upp på söndag :wink:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Dec 08, 2016 23:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
jonteman wrote:
Får se vad du har för tips när jag dyker upp på söndag :wink:
:mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Dec 08, 2016 23:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
jonas wrote:
smirre67 wrote:
Ja då har jag varit och spenderat en hundring på karosseribrickor och fjäderbrickor och min Q4 Evo är nu försedd med fjäderbrickor samt karosseribricka mot hyllplanet, distanserna är nu dragna såpass att fjäderbrickan just börjar komprimeras, resultatet är i alla fall positivt, låter mer levande och tycker det är lite bättre dynamik.

ImageIMG_20161208_200348 by Jerker Johansson, on Flickr
Är det verkligen en Q4 evo. Jag ser inga urfräsningar under hyllan. Måste vara en vanlig Q 4? Eller har jag fel kanske ?

Det finns inga fjäderbrickor under hyllplanen på Harmonihyllan!
Kanske det är en vanlig Q4 modell large, nej det finns ju inga urfräsningar, men den har ju några år på nacken också.
Tanken är att med hjälp av fjäderbrickorna hålla en någorlunda jämn spänning på hyllan, här uppe i norr så har vi ju rätt så torrt klimat på vintern och då vill ju träet krympa för att sedan expandera igen efter midsommar.
Har aldrig sett en Harmonihylla IRL så jag vet inte hur den är konstruerad.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 00:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Hade jag börjat om från noll och skulle köpa hifi utrustning och vetat det jag vet idag så skulle jag börja med Harmonihyllan och sen köpt apparater inte tvärt om som jag gjort.

Harmonihyllan plockar verkligen fram det Linn är bra på (melodi, rytm, känsla) något som Quadraspire Q4 inte alls är lika bra på.

Men ljudmässigt! är Quadraspire Bra.


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
HCL wrote:
MNn wrote:
Jag har Naim Fraim Std, FraimLite och Harmoni Oden 2.5, och har nyligen ägt Quadraspire Sunoko Vent.
Monteringen är oerhört viktig på framför allt de förstnämnda.
Dock tycker inte jag att Harmonin slår Fraim, varken på LP12an eller min elektronik.
Har gjort en del tester här hemma inkl olika montering.
Har även jämfört FraimChips mot Linn Skeets.
Kanske skall tillägga att jag bara gjort jämförelser mellan hyllor med Linn-elektronik. Om Naim låter bättre i Naims egna hylla är kanske inte helt otroligt.
På min begäran så jämförde vi även med Naim-elektronik mellan Fraim och Harmonihyllan. Utfallet blev IMO det samma.
Det här var ju ett tag sedan, när Tonläget även hade Naim på demo.


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 16:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
jonas wrote:
Har uppgraderat min hylla från Quadraspire Bamboo till Harmonihyllan. Köpte kittet och ordnade egna hyllplan själv i gran.
Kör 2 st Tor till LP 12 och KDS och Oden till KK och Radikal.

Otroligt stor skillnad musikalisk. Ljudmässigt är Quadraspire bra men tappar MYCKET musikalisk!

Så alla som kör Quadraspire byt till Harmonihyllan, har ni inte råd fixa egna hyllplan.

Som jag förstår kan man köpa ett kitt färdiga distanser och göra egna hyllplan! Hur har ni då gjort dessa hyllplan? Kan man ta färdiga från byggmarknaden? Blir det inte då mycket sämre och kanske inte ens lika bra som en Quadraspire?


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Freddy wrote:
jonas wrote:
Har uppgraderat min hylla från Quadraspire Bamboo till Harmonihyllan. Köpte kittet och ordnade egna hyllplan själv i gran.
Kör 2 st Tor till LP 12 och KDS och Oden till KK och Radikal.

Otroligt stor skillnad musikalisk. Ljudmässigt är Quadraspire bra men tappar MYCKET musikalisk!

Så alla som kör Quadraspire byt till Harmonihyllan, har ni inte råd fixa egna hyllplan.

Som jag förstår kan man köpa ett kitt färdiga distanser och göra egna hyllplan! Hur har ni då gjort dessa hyllplan? Kan man ta färdiga från byggmarknaden? Blir det inte då mycket sämre och kanske inte ens lika bra som en Quadraspire?
Bäst är att göra dom själv om man har kunskap eller låta ett snickeri göra hyllorna. Det finns även vissa byggvaruhus som har hyllor som funkar tex Bauhaus. Dom har limfog i gran som är 18 mm tjock limmad i stavar som är ca 40 mm breda och inga skarvar på längden. Enda nackdelen är är att dom är limmade ibland så att årsringarna på träet går åt samma håll på stavarna. Ska man göra det korrekt ska man vända årsringarna så att man inte har 2 eller 3 stavar åt samma håll då är det stor risk att hyllan slår sig och blir krokig. Det kan den iof göra ändå men oftast inte lika mycket. Trä är ju ett levande material.


Blev lite rörigt kanske inte helt lätt att förstå om man inte är i branschen :oops:


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 18:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Tack Jonas! Det var helt klar beskrivet! Det alltså gran man ska ha och inga skarvar på längden! Har du testat hur mycket prestanda man tappar med färdiga skivor jmf med dom snickeritillverkade?


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Dec 09, 2016 18:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Freddy wrote:
Tack Jonas! Det var helt klar beskrivet! Det alltså gran man ska ha och inga skarvar på längden! Har du testat hur mycket prestanda man tappar med färdiga skivor jmf med dom snickeritillverkade?
Jag kör själv med Bauhaus hyllplan för stunden men ska fixa egna när mitt virke torkat inomhus tillräckligt länge.

Så jag kan tyvärr inte svara på frågan än, men med Bauhaus hyllor är det sjuk skillnad mot Quadraspire.

Får återkomma med svar när jag testat dom nya. Men jag tror inte det skiljer mycket, så bra som det låter nu.


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Sun Dec 25, 2016 20:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Jag funderar på vägghylla och undrar om nån provat tex quadraspire (eller annan) men med nåt av harmonihyllplanen?


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jonas, har du en länk till Bauhaus-plattorna du köpte? Här i Hamburg hittar jag bara 40 mm tjocka i gran samt en slags 3-skikts-granplatta, som jag tror är sämre.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Fri Jan 13, 2017 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
https://www.bauhaus.se/


Top
   
 Post subject: Re: Harmonihyllan
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
MNn wrote:
Jag har Naim Fraim Std, FraimLite och Harmoni Oden 2.5, och har nyligen ägt Quadraspire Sunoko Vent.
Monteringen är oerhört viktig på framför allt de förstnämnda.
Dock tycker inte jag att Harmonin slår Fraim, varken på LP12an eller min elektronik.
Har gjort en del tester här hemma inkl olika montering.
Har även jämfört FraimChips mot Linn Skeets.
Nu har jag inte skruvat varken fraim eller harmoni hylla.
Men använder du momentnyckel eller hur ser du till att du får.dem noggranna monteringen?
Kan du ha fått dåligt resultat pga av ml under noggrann monteringen harmonihylla, eller är det så att naimhyllan är betydligt svårare att optimera till där den har bäst effekt?

De gånger jag läst om andra som jämfört har de alltid föredratt harmonihylla, jag har dock aldrig själv ägt en. Är de kännsliga för om någon skulle komma emot dem? Om.ett barn knuffar till lite ,krävs då ny optimering? Är det viktigt hur/var på hyllan sakerna står?

Och märkte du nån skillnad på skeets och Chips?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited