selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Nu har jag lyssnat fram och tillbaks med den digitala volymkontrollen låst och olåst i Klimax Katalyst DSM. Med min KK i kedjan för att hålla lyssningsvolymen konstant.

Ingen skillnad. I alla fall minimal skillnad och jag tror ärligt talat jag inte skulle kunna peka ut någon signifikant skillnad i ett kontrollerat blindtest. Jag provade både med låst och olåst volymreglering i DSM vid defaultnivån 80. Samt med den digitala volymen sänkt till 60 och full spätta genom KK. Ingen märkbar skillnad i något av fallen tycker jag.

Implementationen av digital volymkontroll i Katalyst DSM är i alla fall i mina öron full tillfredsställande. Nota bene att den digitala volymkontrollen är omgjord i Katalyst, så detta säger inget om tidigare versioner i Linns produktfamilj.

/mats

PS. Katalyst är grymt. Igår brast jag ut i storgråt av den öppna sorgen från Nick Cave i Skeleton Tree. Har aldrig hänt mig förut. Omtumlande.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Intressant om de har fått till den digitala volym kontrollen, måste nog ta mig tid att lyssna på lite nya grejer igen, tidigare har hela nya sortimentet var ointressant just pga den digitala volymkontrollen

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
matss wrote:
PS. Katalyst är grymt. Igår brast jag ut i storgråt av den öppna sorgen från Nick Cave i Skeleton Tree. Har aldrig hänt mig förut. Omtumlande.
Häftigt. Man blir ju raskt lite sugen på nån sorts jämförelse (även om den väl är tämligen omöjlig av ett antal orsaker...) mellan Klimax LP12 och Klimax Katalyst DSM. Fast den riskerar väl mest som sagt att bli missvisande och leda till en massa diskussioner som inte leder så värst mycket framåt... Men nyfiken blir man ju ändå! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Linncredible wrote:
Man blir ju raskt lite sugen på nån sorts jämförelse (även om den väl är tämligen omöjlig av ett antal orsaker...) mellan Klimax LP12 och Klimax Katalyst DSM. Fast den riskerar väl mest som sagt att bli missvisande och leda till en massa diskussioner som inte leder så värst mycket framåt... Men nyfiken blir man ju ändå! :)
Har lekt lite med det också :wink:. Både analogt och digitalt via KK. Visst är det flera faktorer man inte har 100% koll på i en sån jämförelse - men det som var uppenbar skillnad tidigare, var inte längre så uppenbart mellan LP12 och Katalyst :mrgreen:. Annorlunda, visst, men inte självklart vad som möjligen skulle vara bättre eller sämre. Nu vill man ha tillgång till masterbandet...

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
matss wrote:
<snip>

PS. Katalyst är grymt. Igår brast jag ut i storgråt av den öppna sorgen från Nick Cave i Skeleton Tree. Har aldrig hänt mig förut. Omtumlande.
Vetifan om jag vill ha katalys, gråter ju redan nu till den skivan streamat från Tidal!


Dock var det en intressant upplevelse att lyssna på Katalyst både från NAS och LP12 :)


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Maffe wrote:
Dock var det en intressant upplevelse att lyssna på Katalyst både från NAS och LP12 :)
Ja, det var ju slarvigt skrivet :shock:. Jag menade förstås att jag spelade både vinyl och filer genom min KK, och inte vinyl via DSM.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
IntressantMats!
LP12 genom ett bra försteg körde åttor kring digitalt före Katalyst. (Jag kör ju bara digitalt numera, men vinyl är bäst)
Måste testa detta igen med DS Katalyst.

Men LP12 genom DSM med/utan Katalyst låter inte bra alls. Så jag anser inte att man rättvist kan jämföra flac vs vinyl på detta sätt.

DSM = köra in vinyl i en ADC för att sedan köra ut via DAC...
I gamla DSM kunde man enl handlaruppgift använda en analog väg men det kan inte Katalyst enl Konfig.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 26, 2016 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Nä, jag kommer inte orka testa just den varianten - LP12 till DSM. Även om det trots allt är just den kombinationen som är allra mest intressant för mig. Men då måste jag byta till balanserade kablar från 12:an och det blir för meckigt att hålla på med det fram och tillbaks. Nu vill jag bara spela mer musik så länge jag kan :D.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Men LP12 genom DSM med/utan Katalyst låter inte bra alls. Så jag anser inte att man rättvist kan jämföra flac vs vinyl på detta sätt.

DSM = köra in vinyl i en ADC för att sedan köra ut via DAC...
I gamla DSM kunde man enl handlaruppgift använda en analog väg men det kan inte Katalyst enl Konfig.
Jag har också varit tveksam till analogt genom DSM. Förra gången jag jämförde DSM mot KK (typ 4 år sen) var det inget snack om att behålla KK. Och jag är fortfarande bekymrad över all extra elektronik vinylsignalen behöver passera i DSM lösningen - utgångstrafo i Urika till balanserad kabel, ingångstrafo i DSM, A/D-omvandling, D/A-omvandling, utgångstrafo från DSM plus omvandlingssteget från balanserad till single end för vidare överföring till filter/slutsteg. Jag har svårt att tro så mycket extra komponenter/funktioner ska vara helt transparenta jämfört med en analog signal genom KK eller annat högkvalitativt försteg.

I en Exaktlösning finns mer logik att digitalisera den analoga signalen, med alla andra möjligheter som öppnar sig i det systemet. Men som min setup ser ut nu är jag tveksam. Samtidigt känns det inte framtidssmart för mig att investera i en ren DS som då får Exaktutgångar. Jag kommer ju behöva någon form av förstegsfunktion så länge jag vill spela mina vinyler :shock:. Ahh, jag behöver bara vänta på Linns Klimax Exakt Switchbox, med digitalt RIAA och kompletterande HDMI/digitalingångar... 8)

Tur :( att jag inte har råd att göra någonting för tillfället.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Medhåll, sedan har du ju KK så du kör ju ändå LP12 via ett superförsteg idag.

Det finns idag två alternativ enl mig.
1/ Exakt = behåll signalen digital så länge som möjligt, samt för analaloga signaler konvertera så tidigt som möjligt o behåll sedan signalen digital så länge som möjligt
2/ Analog = behåll analoga signaler analoga, samt för digitala signaler konvertera dessa till analog så tidigt som möjligt.

Bäst är att bestämma sig för ett av dessa alternativ o sedan köra fullt ut.

Linn har dock klämt in ett försteg i DSM för de som ännu inte kör Exakt. Det är bra då kunder kan uppgradera stegvis, men det ska ses som en interimlösning innan systemet blir full-Exakt.
Sorry för OT

PS
Alla väntar förövrigt på Linns digitala RIAA som sitter i LP12!!! Det som slutligen helt matchar vinyl till Exakt


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
sportbilsentusiasten wrote:
I gamla DSM kunde man enl handlaruppgift använda en analog väg men det kan inte Katalyst enl Konfig.
Det är nog denna inställning du syftade till?
Men volymen justeras ju iaf i DSM
Image


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll, sedan har du ju KK så du kör ju ändå LP12 via ett superförsteg idag.



PS
Alla väntar förövrigt på Linns digitala RIAA som sitter i LP12!!! Det som slutligen helt matchar vinyl till Exakt

Alla förutom jag isåfall. 8)

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Erik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll, sedan har du ju KK så du kör ju ändå LP12 via ett superförsteg idag.



PS
Alla väntar förövrigt på Linns digitala RIAA som sitter i LP12!!! Det som slutligen helt matchar vinyl till Exakt

Alla förutom jag isåfall. 8)

/Erik
När det digitala riaa delen kommer tror jag man slår i den sista spiken i kistan till att begrava Lp 12 för många

Vinyl är analogt, finns många varianter på att digitalisera vinyl, dock har jag ännu aldrig hört att detta blivit bättre

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tror det kommer bli tvärt om.
De som har LP12 i en linnrigg kommer då i större utsträckning att intressera sig för att byta till Exakt.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 27, 2016 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Analogt eller digitalt spelar ingen roll tycker jag, bara slutresultatet blir bättre. Det vill jag ska driva utvecklingen framåt.

Med Katalyst upplever jag för första gången att 24 bitars 96kHz rippar av analoga masterband blir jämförbara med 45 rpm vinyllackar från samma analoga master. Det är vad jag kan jämföra. Jag skulle gladeligen haft masterbandet som referens, för att kunna säga vilken version som faktiskt återspeglar originalet bäst. Men det är rätt orealistiskt för oss vanliga dödliga.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited