selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 09:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Ikemi vs Freddes LP12: Ja vad ska man säga. Jag tror faktiskt att jag föredrog 12:an ändå, även om Ikemi hade sina poänger. Ikemin upplevdes ju helt klart som mer detaljerad, men jag är inte helt hundra på om den verkligen var mer detaljerad med tanke på att 12:an är mörkare i klangen och detaljerna inte blir lika framskjutna. Lite grötigare var dock 12:an. Däremot är det helt klart vilken jag hellre lyssnar på i längden. Det finns en naturlighet och avspändhet i 12ans återgivning som inte ens Ikemin hade, även om den kom oerhört mycket närmare än Genki. Sedan tillhör jag ju dom som inte stör mig nämnvärt på vinylknaster i måttliga mängder.
Som sagt är det väldigt svårt att jämföra 12:an och cd-spelare. Jag upplever att om man spelar cd-skivor en längre stund och sedan spelar på 12:an kan man uppleva att 12:an låter för mörkt. Spelar man vinyl ett tag och sedan lägger på en cd-skiva så låter cd-mediet vasst och ljust istället. Detta gör att det är svårt att jämföra.

Jag har knappt spelat en cd-skiva på flera månader så att 12:an jag har krossar Genkin råder det ingen tvekan om. Annars skulle jag inte föredra att lyssna på den.

När det gäller Ikemin vet jag inte, känns som om man skulle behöva göra ett långtidstest där också.

Jag har en kompis som idag sålt sin Ikemi p.g.a. att han endast lyssnar på LP12:an. Den 12:an är ennu enklare utrustad än vad min är. Men smaken är olika så man måste bilda sig en uppfattning själv.

Jag brukar inte lyssna efter detaljer i vanliga fall men genom Katan kom det verkligen fram det 12:an är så bra på, att förmedla rumskänslan i inspelningen. Detta var verkligen påtagligt i Katan och när jag nu lyssnar inser jag att det saknas i Ninkan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 19:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
fredde wrote:
Problemet med Ninka är enligt High Fidelity att de båda bas/mellanregister elementen inte slår exakt samtidigt, detta gör att Ninkan kan upplevas som grötig och inte lika tajt som Katan.

Skulle jag köpa högtalare idag tror jag faktiskt att jag skulle välja Katan, eller kanske ändå inte :?: :?
Slår de inte exakt samtidigt? Hur kommer det sig, och hur har de kommit fram till det?

Var glad över att du har köpt högtalare redan, du har ju tagit beslutet :!:
Hur synd är det inte om mig, som inte har det ännu..eller angenämt problem kanske man ska kalla det istället..blev inte klokare, det kan jag säga. Vet faktiskt inte alls vad jag ska satsa på...roligt dock att se att min elektronik kan hänga med rätt så bra på nya högtalare, vilka det nu blir.

I ditt rum Fredde så tror jag att Ninka är ett bättre val, de känns lite mer allround där, hade en svag aning av att Katan kunde bli lite för ljusa emellanåt. Det skulle vara kul att testa göra samma jämförelse i ett mindre rum, hemma hos mig exempelvis! Där kanske utgången är annorlunda. Sedan att Katan var så trögdrivna gjorde mig lite skeptisk, Ninka verkade ju kunna spela ut ganska bra på mitt slutsteg men fick kämpa en del på Katan..

Ang. grötigheten så tror jag i så fall det beror på att det blir mindre resonanser i rummet av Katan som inte går så djupt. Även om Ninka inte går djupare än 50 Hz så tyckte jag basen var riktigt bra i rummet. Riktigt skarp för att vara såpass framträdande..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Slår de inte exakt samtidigt? Hur kommer det sig, och hur har de kommit fram till det?
Jag vet inte, jag bara konstaterar att de sa så när jag pratade med dem för ett tag sedan. Detta är tydligen ett problem som alla högtalare av liknande konstruktion lider av. Keilidh har samma problem.
Sony wrote:

Var glad över att du har köpt högtalare redan, du har ju tagit beslutet :!:
Både ja och nej. Detta kan bli en dyr affär för mig känner jag...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 22:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Angående samtidigheten på Ninkas element. En teori: Då Ninka är en 2,5 vägare (fast Linn på sin hemsida skriver at det är en 2-vägare) finns det ett filter mer än i en ren 2-vägare. Teori 2: Basarna är inte helt identiska fast kopplade till gemensamt filter.
På passiv väg är det mycket svårt om inte omöjligt att åstadkomma fasriktighet. Aktivt går det däremot. Så det vore högintressant att jämföra Ninka och Katan aktivt. :D

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 00:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Usch, det var med tårar i ögonen och ont i magen jag läste och tittade på ovanstående presentation av en uppenbart trevlig träff!
Nästa gång, jag säger bara det, nästa gång!

Det var roligt att höra att Katan stod sig så bra i det fina sällskapet.
Men jag undrar om Mimik2/Majik har någon chans att få Katan att röra sig speciellt mycket? Och jag undrar om spelglädjen skulle finnas där ?
Återstår att ta reda på antar jag...

Vi blickar framåt mot ett nytt år, inom en inte allt för avlägsen framtid, och det vore jätteroligt om Ayn och Hepcat, som bor lite mera avsides (hehe), kunde ta och komma upp på nästa träff.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Vi blickar framåt mot ett nytt år, inom en inte allt för avlägsen framtid, och det vore jätteroligt om Ayn och Hepcat, som bor lite mera avsides (hehe), kunde ta och komma upp på nästa träff.
Jasså bor vi avsides det är ju ni som bor avsides :D :evil: :D . he he
det hadde varit kul men det är ju inte heller gratis att resa men kul.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mm... håller med nasoferm. Skulle ha varit intressant att få veta hur Katan hade presterat utan ett Lk140. Själv har jag ju hört Ninka spela med enbart en Classik och det tycker jag är helt okay (faktiskt bättre än när jag hört systemet med en L140, fast det kan ju ha varit nåt galet med steget).

Blir nog att provlyssna ett par Katan här hemma eller på affären med enbart en Classik. Låter det "okay", då vet man ju att det alltid går att införskaffa en LK140 och få ut ännu mer av systemet.

Det känns dock allför avlägset att tänka på Katan/Ninka och även ett LK140 när man finansierar det hela med studiestödet (2300kr/månad). 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 20:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
hade ni inga tukanare på eran forum-träff?jag gillar tukanarna men vet inte hur dom står sig mot ninka/katan?

är det någon mer än jag som tycker att det verkar konstigt att katanarna är mer tungdrivna än ninka?
brukar inte slutna konsrtuktioner i regel vara mer tungdrivna?eller är det bara jag som har fördommar?

tack för ett fint reportage!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 21:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
New Order. (Bra namn förresten!) :)
2 basar spelar dubbelt så högt som en. Verkningsgraden ökar med 6 dB. Impedansen sjunker vilket tex LK 85 kanske inte gillar. Men dubbla LK 85 borde klara denna uppgift minst lika bra som en LK 140. Slutna högtalare har en annan karakteristik på lasten. Och ja dom är inte lika effektiva främst när det gäller låga frekvenser.
Intrycket var hursomhelst att Ninka vann mycket på LK 140. Katan körde vi bara med LK 140 vill jag minnas.
Eh bäst att kolla...

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 21:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Vi tog inte med mina Tukan, vi hade ju en hel del att jämföra och tid fanns inte riktigt. Det är dock inte omöjligt att vi provar det vid ett senare tillfälle...skulle vara mycket intressant tycker jag. Så här i efterhand är jag ganska nöjd med att inte ha tagit med dem. Både med tanke på att Fredde har bättre lyssningsrum än mig och för att jag fått svart på vitt hur mycket bättre det låter med katan el. ninka. Även om jag märkte det ganska snabbt på plats så är det inte lika dömande som a/b-test :D

Vi körde bara Katan med lk140. Sedan var slutstegsjämförelsen väldigt kort, på två låtar kan man inte bilda sig någon klar uppfattning egentligen, även om vi var hyfsat eniga om att lk85:orna inte var fullt så bra. Det kan dock hända att det blivit andra/mindre skillnader på annan musik så det skulle egentligen behövas utförligare test där..skulle vara riktigt roligt att ha fått hit dig equi2 också. Jag är väldigt nyfiken på hur du menar på att lk140 var ett sämre steg. Observera dock att jag inte menar att du har fel utan att det vore roligt att höra hur du resonerade där du jämförde dem, och att få höra skillnaderna i det rum du spelade. Ett rum till ett annat kan ju göra stor skillnad i hur man uppfattar saker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag har, som jag sagt i en tidigare tråd, hör LK140'n i två system. Dels med Classik/LK140/Ninka (och K400 biwireade)... och där upplevde vi att det var mer rock n' roll när man inte hade LK140'n. Fast det är mycket möjligt att det var något tokigt med det slutsteget.

I det andra systemet så låg skillnaden i högtalarna. Ninkorna var utbytta mot Dali högtalare i ungefär samma prisklass. Det systemet tycker jag bara låter trist.. helt avsaknad av nån sorts "kraft".

Eftersom jag inte fått höra hur det låter med bara Classiken så är det ju svårt att jämföra.

..och som ovanstående skrev, observera att jag inte menar att nu har fel när ni tycker att LK140'n är ett riktigt bra slutsteg. Jag tror själv att det gör ett system mycket bättre.. dock måste det vara rätt komponenter.

Sen att Ninkorna upplevdes som sämre med LK140'n, det är väl ett mysterium.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
provade ni några andra signalkablar??och om ni gjorde det vilka var intrycken?
jag kan allmänt tipsa om kimber silver streak,detta är en kanonkabel och det skulle vara skoj att få ett utlåtande om den vs linns silver-kabel.
när jag testade silver streaken mot linns svarta var det nästan skrattretande stor skillnad!och INTE till linns svartas fördel precis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 00:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har en granne (i samma hus till och med) som har en Kimber Silver Streak, tyvärr var han inte hemma när vi skulle ut till Fredrik men ska låna den en sväng vid tillfälle, och göra en jämförelse. Återkommer med lyssningsintryck i så fall!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 00:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Sony wrote:
Har en granne (i samma hus till och med) som har en Kimber Silver Streak, tyvärr var han inte hemma när vi skulle ut till Fredrik men ska låna den en sväng vid tillfälle, och göra en jämförelse. Återkommer med lyssningsintryck i så fall!
gör det :!:
jag är väldigt nyfiken om du kommer fram till samma slutsats som jag :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 02:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
new order wrote:
provade ni några andra signalkablar??och om ni gjorde det vilka var intrycken?
jag kan allmänt tipsa om kimber silver streak,detta är en kanonkabel och det skulle vara skoj att få ett utlåtande om den vs linns silver-kabel.
när jag testade silver streaken mot linns svarta var det nästan skrattretande stor skillnad!och INTE till linns svartas fördel precis!
Ja faktiskt hade jag tagit med mina diy fulkablar (gjorda av partvinnad nätverkskabel och guldplät RCA från Classe) och vi järmförde den med Silverkabeln på Kolektorns olika ingångar kopplad till 140:n och Katan. Faktum är att jag inte hörde någon klar skillnad. :) Och då är kablarna av helt olika konstruktion. Jag skulle lätt ha förväxlat dom om det varit blindtest.
Om det fanns en skillnad så var den pytteliten. Jag vet inte om det säger mest om Silver interconnct eller Brumel fulkabel. Men lite kul var det iaf. :wink:

_________________
brumeli brum


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited