selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 22:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 00:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
fredde wrote:
Du har inte funderat på att söka jobb på en tidning Sony! Jättebra bilder och kommentarer :!:
Kan inte annat än att instämma! Väldigt trevlig läsning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 00:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
equi2: Vi körde Katan med lk140, och med båda Ikemi:n och Lk12:an. Vi hade inte så mycket tid att jämföra med 2*lk85 men läs nedan ang. slutstegstestet på ninka så ser du varför det inte blev så aktuellt..

Tack för komplimangen ang. texten Fredde och Young! :oops:

Ang. Genkin så hade den verkligen inte så mkt att säga till om. Som Klanters sa så har jag ju uttryckt mig lite oskrytsamt om den här tidigare. Är en rätt bra maskin är dagens intryck. Var väldigt roligt att lyssna på en riktigt lp-spelare under ordnade former. Jag förstår mycket väl varför lp12-ägare köper vinyl, var ett trevligt ljud!! Med bra pressningar så blir det väldigt lite sprakande, och jag antar att det är eftersom jag bara kör cd som jag reagerade på det. Ikemi:n var kändes betydligt mer detaljerad och klinisk medan lp12:an var mjukare och snällare. Lp12:an är nog mer allround, även om jag tror Ikemin kan plocka rätt många hifipoäng på vissa låtar. Lite av en smaksak där vad man ska spela på, förstår mycket väl varför Fredde gillar sin tolva!

Ang. slutstegen så var jag skeptisk till att det skulle vara så mkt skillnad att tala om. Det märkliga var ju att ett lk140 nästan sopade mattan med dubbla lk85. Trodde först att Fredde ersatt ena 85:an med 140, men det var faktiskt inget annat val än att erkänna segern till den kraftigare slutstegt. Anslagen på trummorna hade ett helt annat ljud och musiken blev mer homogen på något sett. Som en konsekvens av detta kommer mitt lk140 att husera i Holmsund över jul. Återstår att se om det kommer att få återlämas till ägaren sedan! :wink:

Sista omgången tyckte jag var den klart mest intressanta. Jag har Ninka som ganska givet val vid nästa uppgradering, men det fick sig en rejäl tankeställare. De spelade riktigt bra men med mer musik med finlir så fick de se sig slagna av Katan, utifrån mina öron. Metallica och liknande musik hade riktigt tajt bas med ninka och där tror jag de vann även om katan spelade förvånansvärt bra neråt. Ett bättre mellanregister hjälpte dock inte riktigt upp när det behövdes lite mer råstyrka och driv. Dock verkade ju ett lk140 närmast i underkant för att driva ett par katan. Fredde var över 50 på volymen och om man tänker på att den bara går till 60 så...
Ninka tror jag i längden skulle ta hem spelet i Freddes rum, där gör sig ninkas tajta bas till sin rätt tycker jag, men om vi skulle göra jämförelsen hemma hos mig tror jag de skulle få det tufft...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Aha.. du säger det du... :wink:

Mest intressant (aktuellt) kändes jämförelsen av högtalare. Synd att ni aldrig fick tid att testa dom båda med lite mindre muskler bakom sig i förhållande till med LK140:n.

Själv ska jag skaffa ny högtalare som nästa uppgradering (när nu det blir) och hade ju tänkt finansiera det genom att sälja högtalarna jag har nu och min gamla förstärkare (+lite kontanter).

Eftersom det inte riktigt finns resurser till att skaffa högtalare och mer muskler på samma gång så skulle det ju ha varit kul att höra jämförelsen med olika mycket muskler.

Sen en tanke: Var grundar sig påståendet att Katan MÅSTE ha en massa muskler bakom sig, nån som har jämfört? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 01:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Klanters har ju ett lk85 till sina katan, så fungerar gör det ju. Dock tror jag det blir lite svårt att spela högt med dem. När vi lyssnade på, som jag tycker, trevligt "lyssningsvolym" dvs högt så man kan höra ljuden men ändå så man orkar lyssna ett par timmar så spelade vi på 80% av max på förstärkaren. Alltså hade vi nästan spelat på full volym på lk85:an för att få en hyfsad ljudnivå. Även om linns slutsteg har skum volym som kan spelas riktigt nära max så ger det ändå en hel del brus och riskerar att ge lite halvtaskig utsignal till högtalarna. Kan kanske jämföras med att köra en bil på för låg växel. Funkar ett tag men i längden blir det ansträngande...

En personlig spekulation är dock att ett lk85 räcker till för att spela i mitt rum (13m2) med hyfsat resultat, men kan tänka mig att ett klout eller två skulle göra att man kom halvvägs mot himmelriket, eller vad säger du Fredde! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 01:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
equi2 wrote:
Var grundar sig påståendet att Katan MÅSTE ha en massa muskler bakom sig, nån som har jämfört? :wink:
Beror på verkningsgraden. Ninka ligger på 90 db jämfört med Katans 85 db. Det låter kanske inte som så stor skillnad men innebär att om du kör Ninka på ett lk85 så måste du ha minst 2*lk85 för att spela lika högt på Katan. 3 db motsvarar dubbelt så stor effekt så det gör stor skillnad.

Även om vi inte gjorde ett a/b-test så vågar jag mig på att säga att totala kostnaden för slutsteg+högtalare inte skiljer sig så mycket om du jämför Ninka/Katan. Däremot är kan nog rummet och musiksmaken fälla avgörandet för vilken kombination som är bäst.

Slutsats: Jag är mycket nöjd ägare till lk140 idag! :D
..dock inte alls så nöjd med mina högtalare, var helt enkelt i en annan division dessa kombatanter.. :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 01:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Intressantast för mig var nog slutsatsen av matchen 2xLK85 vs 1xLK140. Nånting för mig att tänka på i mina uppgraderingsfunderingar! Att spinna vidare på det där vid någon framtida träff med kanske Klout som gäst vore inte dumt tycker jag :)

Huvva, det är nog tur att jag inte var med på träffen idag - jag blir sugen nog att uppgradera bara av att läsa. Nytt slutsteg eller CD, det är frågan...

Tack återigen för intrycken! Hoppas det blir en träff i början av nästa år nån gång, då ska jag försöka komma!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det som är värt att notera är att två 85:or kostar mer i nypris är ett LK140. Ninka känns dessutom väldigt tam med endast en 85:a.

När det gäller testet mellan Ikemi och LP12 är jag lite kluven. Ikemi spelade ut 12:an när det gäller renhet och upplösning. 12:an upplevdes som grötigare på de pressningar vi spelade. Annars är det svårt att jämföra medierna eftersom de ligger så långt från varandra tonalt sätt. Det blir egentligen fel att göra ett AB test i detta fall. Det Ikemin tappar på i jämförelse är att 12:an låter "köttigare" i klangen samt att det jag brukar kalla för "digital klang" återfinns i Ikemin (och alla andra cd-spelare). Håller med Sony i att det är en smaksak vilken av dessa spelare man föredrar.

Intressant är också att man måste upp i Ikemiklass för att ge 12:an en riktig match! :) Genkin halkar långt efter 12:an på grund av sin spretiga spelstil. Åtminstone i mina öron.

Värt att notera är dock att 12:an står sig så bra som den gjorde. Spelaren är från -87 och är inte uppgraderad förutom bottenplattan. Desutom har den en väldigt enkel utrustning. En annan nackdel som 12:an hemma hos mig dras med är att underlaget är helt fel till den. Med den bottenplatta jag har ska den egentligen inte stå på en stum wogbänk utan på ett fjädrande underlag. Hur stora skillnader detta handlar om vet jag inte.

Genki mot Ikemi hade dock en given utgång. Ikemin var betydligt bättre på allt, men det jag själv lade mest märke till var att Ikemin höll ihop ljudet mycket bättre. Genkin lät spretig och tunn i jämförelse. Ikemin gav den känslan av att instument lät mer "riktiga" i brist på bättre uttryck.

Hursomhelst, Ikemi var beroendeframkallande bra. Ju mer man spelade desto mer kom skillnaderna mot Genki fram tycker jag.


Last edited by fredde on Sun Nov 30, 2003 02:34, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Som vanligt när man gör såna här tester så handlar det om väldigt mycket intryck på kort tid. AB tester på några få skivor är kanske inte det mest optimala. Placeringen av Katan var säkerligen inte optimal, fast jag tror faktiskt vi lyckades få till det väldigt bra trots den korta tiden.

Jag tycker dock att det gett ett par väldigt intressanta intryck. Väntar nu bara på att de övriga som var med ska lämna sina intryck.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 03:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Ayn wrote:
Härliga bilder! Tack Sony :) Väntar med spänning på utvärderingarna.

brumel skulle tagit med sin K/N-kombo också tycker jag ;)
Jo men dels har Brumel ingen Numerik, dels var det för halt och för ont om tid. Dels har jag nu insett att Ikemi är så bra att min stackars Karik hade skämts i sällskapet. :oops: Men det hade varit intressant att veta hur bra den kan låta i ett bättre rum och med bättre förstärkarkombo. :wink:

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 05:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jaså ingen Numerik! :shock:

Då säger jag som så, att jag tar med min Numerik till forumträff i början av 2004, så tar du med dig din Karik, så får bägge en intressant lyssning. :)

Det lär väl gälla ändå att Ikemi är klart bättre, men det vore klart intressant att se exakt hur mycket bättre, och på vilket sätt. För mig som funderar på just om det är smartast att köpa en Karik eller att skrapa ihop lite mer pengar och köpa en Ikemi (eller för den delen, någon annan maskin i prisklassen!) skulle det ge väldigt mycket.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
När det gäller testet mellan Ikemi och LP12 är jag lite kluven. Ikemi spelade ut 12:an när det gäller renhet och upplösning. 12:an upplevdes som grötigare på de pressningar vi spelade.
Quote:
Värt att notera är dock att 12:an står sig så bra som den gjorde. Spelaren är från -87 och är inte uppgraderad förutom bottenplattan. Desutom har den en väldigt enkel utrustning. En annan nackdel som 12:an hemma hos mig dras med är att underlaget är helt fel till den. Med den bottenplatta jag har ska den egentligen inte stå på en stum wogbänk utan på ett fjädrande underlag. Hur stora skillnader detta handlar om vet jag inte.
Skulle varit kul om man hade varit med och kunnat haft med min LP12a som är från 92 och har Cirkus och Adikt. Både cirkusen och Adikten minskar ju grötigheten blir rätt så mycket renare ljud med bibehållen köttighet ungefär. Då skulle man haftr med Det gamla lackbordet jag har oxå Rätt botten till både min och fredde's spelare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 13:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hepcat wrote:
Skulle varit kul om man hade varit med och kunnat haft med min LP12a som är från 92 och har Cirkus och Adikt.
Nä, det vore inte kul för min Ikemi! 8) 8)

Dock skulle det vara riktigt roligt att höra den. När vi lyssnade så hade ju båda lp:n och cd:n sina för och nackdelar, dock var jag ju i minoritet som ägare till endast cd-spelare så kanske var mest jag som såg fördelarna med den. Hur som helst så var Freddes lp12:a imponerande på lite bättre pressningar (är inte van att det sprakar som jag sagt tidigare).

Om man skulle välja en av dem vinner ju trots allt lp12:an på att den kostade hälvten så mycket. Den borde ju egentligen jämföras med genkin eller något i motsvarande prisklass. En tanke som slog mig var ju att antingen är linns lp-spelare riktigt bra eller så är deras cd-spelare inte så himla prisvärda. Skulle vara intressant att haft med några icke-linnspelare och jämfört med....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Skulle vara intressant att haft med några icke-linnspelare och jämfört med....
Jo det skulle vara intresant med icke linn CD spelare att jämföra med kanske inte Naim då :D :D eller jo det skulle det nog vara jag har ju gämfört Naim CD5 med Genki och jag måste nog säga att Genkin åkte på stryk där enligt mitt tycke, men den kostar ju en tusenlapp mer.
Quote:
Om man skulle välja en av dem vinner ju trots allt lp12:an på att den kostade hälvten så mycket. Den borde ju egentligen jämföras med genkin eller något i motsvarande prisklass
Hm vad ska jag då jämföra min med jag har ju gett bara ca 10000 för den.

Jag skulle nog säga att Linn CD spelare är väldigt prisvärda kanske inte Genkin då för den tycker jag ligger mer rätt med beg priserna.

Vad gäller knastret så kan jag ju medela att den minskar med bättre försteg bättre nål bättre arm ja så kan man hålla på ett bra tag. Sedan är det nog som du säger man vänjer sig så hjärnan bortser från knastret.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 16:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ok, det tog en stund för mig att harva mig fram till datorn (blev tvungen att gå till jobbet för det här eftersom jag är för snål för Bostadens internetavtal).

Det var en kul eftermiddag ute i Holmsund och jag är rätt så avundsjuk på Fredrik och Petra för deras mysiga lägenhet ute vid vattnet där. Bra lät det i rummet också, och även om Fredrik klagar på att rummet äter bas, så var det bara ibland som jag tyckte att det märktes (första låten som spelades på Genki lät väldigt tunn tyckte jag, men det mesta i övrigt lät bra).

Ikemi mot Genki. Utgången var förstås given, men för undertecknad var det ändå en viss aha-upplevelse att verkligen få höra hur pass mycket bättre Ikemi är. Jag vill också ha en sån ju!

Ikemi vs Freddes LP12: Ja vad ska man säga. Jag tror faktiskt att jag föredrog 12:an ändå, även om Ikemi hade sina poänger. Ikemin upplevdes ju helt klart som mer detaljerad, men jag är inte helt hundra på om den verkligen var mer detaljerad med tanke på att 12:an är mörkare i klangen och detaljerna inte blir lika framskjutna. Lite grötigare var dock 12:an. Däremot är det helt klart vilken jag hellre lyssnar på i längden. Det finns en naturlighet och avspändhet i 12ans återgivning som inte ens Ikemin hade, även om den kom oerhört mycket närmare än Genki. Sedan tillhör jag ju dom som inte stör mig nämnvärt på vinylknaster i måttliga mängder.

2*LK85 vs Ensam LK140: Eftermiddagens snabbaste jämförelse tror jag. Vid det här laget kände jag mig rätt slö och belåten efter att ha tryckt i mig en hel del av de chips som ingen annan rörde så jag lyssnade inte så noga. Det enda jag kan gå efter blir då känslan av att vara ännu mer belåten som infann sig när LK140 stod för högtalardrivandet. Mer avspänt.

Ninka vs Katan: Inte helt lätt. Varje gång jag hör Ninka så slås jag över att de uppenbart har något som Katan saknar...., pondus alltså. Fast när vi nu jämförde dem mot varandra så påmindes jag också om att Katan verkligen spelar tajtare också och i slutändan så diggade jag faktiskt mer när Katan lirade.

Det ska dock sägas att mina Katan inte presterar lika bra hemma i min uppställning som den ser ut nu, trots att vi ägnade makalöst kort tid åt Katanplaceringen. Det kan ju bero på att jag hemma bara har LK85 (och Genki :( ), men det beror lika mycket på rummet och placeringen tror jag. Vi har möblerat om rätt ofta på sistone också och nu står de så långt ifrån varandra att den där tajtheten som jag gillar så skarpt inte riktigt vill infinna sig.. Det finns dock en lösning som jag tror ska bli bra för mitt rum, men den innefattar en lång signalkabel mellan för- och slutsteg som jag då måste skaffa först. Efter den här träffen är det dock uppenbart att jag måste fixa det snarast.

En annan tankeställare var att jag (förutom att skaffa bättre förstärkeri till mina Katan) kanske borde fundera mer seriöst på Ikemi. Som det är nu så spelar jag mest LP eftersom Genkin inte låter så roligt i jämförelse, men jag vill helst inte att mediet ska styra musikvalet på det sättet. Å andra sidan kan man ju få riktigt snuskigt bra LP-ljud om man lägger pengar där istället... så ja, vad gör man egentligen? Glömmer allt och köper öl istället kanske...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Ninka vs Katan: Inte helt lätt. Varje gång jag hör Ninka så slås jag över att de uppenbart har något som Katan saknar...., pondus alltså. Fast när vi nu jämförde dem mot varandra så påmindes jag också om att Katan verkligen spelar tajtare också och i slutändan så diggade jag faktiskt mer när Katan lirade.
Jag blev som sagt väldigt imponerad över vad Katan presterade. Jag trodde utgången skulle vara given p.g.a. storleken på rummet men så blev det inte. Problemet med Ninka är enligt High Fidelity att de båda bas/mellanregister elementen inte slår exakt samtidigt, detta gör att Ninkan kan upplevas som grötig och inte lika tajt som Katan. Naturligtvis hjälper det till att Katan har bättre element också.

Frågan är om man kommer runt detta problem om man kör Ninka aktivt?

Skulle jag köpa högtalare idag tror jag faktiskt att jag skulle välja Katan, eller kanske ändå inte :?: :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited