selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 23, 2024 11:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Forumträff med bilder
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Efter en knäckande (farligt att prova grejer som är bättre än de man har redan :) ) lördag hemma hos mig kommer här en utvärdering av de tester som är gjorda.

De prylar som testats är Ikemi, Katan och LK140 i mitt system som består av Genki, LP12, Kolektor, 2 st LK85 samt Ninka.

Men först lite bilder som Sony ska lägga upp...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 20:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ska posta bilder här senare ikväll men nu är jag borta på middag...verkar inte finnas usb-port här så får hålla mig till jag kommer hem...kommer dock att lägga upp de bilder jag tagit senare ikväll (22-23-tiden) så antingen får ni skriva lite under här så kommer bilder eller så får vi smälta våra intryck en stund..

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 21:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Tack återigen för en trevlig eftermiddag!
Jag går till "match of the day": Ikemi vs 12:a. Svårt att säga vad som lät bäst men 12:an är mycket, mycket prisvärd, korrekt inställd. :)
Så jag satsar på en 12:a som nästa stora projekt.

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Efter vi har fått en ordentlig "review" av alla matcherna på forumträffen.. då tror jag att det är dags att starta en tråd om LP12:an. Det är självklart något man ska satsa på (fast frågan är hur mycket man ska tvingas lägga ut för den). Fast det kan vi snacka om efter vi har sett lite bilder och fått höra "resultaten" från lördagens matcher :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 22:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Skynda skynda! Jag är nyfiken på att se allt och alla :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Okej, blev några prylbilder att bjuda på här då. Fotografen var tydligt prylfixerad och inte en enda forummedlem fastnade på bild. Personligen tror jag det beror på att de flesta var lika intresserade som mig av att få sitta i soffan när det spelades musik och att det mellan spelande var full kalabalik (nåja, Fredrik höll ordning bra :wink: ) att få byta prylar och testa.

Jag fick själv höra en viss Zelmani, samt Metallica med gamla låter som dock lät obehagligt bra..kan säga så mycket att det egentligen bara är ett som är säkert: Kontot kommer blir tomt..väldigt tomt.. :!:

En översiktsbild på hyllplanen, här blev det lite trång och en hel del flyttande för att kunna jämföra allt.

Image


:arrow: Till innehållet i matchen då. Fredriks Genki spelades och det lät ju helt ok tyckte jag, så länge inte fotografens egna släde hoppade in i matchen. Sedan åkte Genkin ut på bristande teknisk förmåga till förmån för följande två kombatanter:

Image

Jag låter övriga deltagare skriva sina åsikter innan jag smäller upp vad som egentligen hände 8)

Fram till fikastunden så stod

Image

för ljudtrycket och inte helt oväntat så var uppställningen högkvalitativ. Fredrik har gjort högtalarplaceringen minutiöst vilket gav skapade möjligheter för intressanta elektronikjämförelser.

Liten bild på Ninka och racket som visar att en Wog-bänk kan vara hög..riktigt hög!

Image

Ninka var enligt min mening rejäla pjäser men som synes så har var lp12:an inte blygsam i sin placering över allt annat...den vet var den hör hemma, i toppen :wink:

Efter en välbehövligt fikastund var det dags för lite jämförelser av slutsteg. Lk85 vs. Lk140 var ganska given utgång på men 2*lk85 borde väl visa framfötterna och ställa ett, om en kraftigt sådant, lk140 på plats. Men utgången blev där något oväntad...

Efter att valt lämpligaste förstärkeri var det dags för det mindre arteleriet att visa vad det gick för. I de lugnaste vatten och fram dyker en söt liten krabat fram:

Image

Som synes är Katan inga högtalare gjorda med utgångspunkt i att synas...inte förren de börjar spela åtminstone.

Efter en högtalarinställning som förmodligen var den kortaste som någonsin ägt rum i Freddes vardagsrum (två vändor på en metallica-låt, sedan fick det räcka :!: ) så skulle alltså

Image

visa vad det kunde. Skulle den verkligen kunna visa upp några kvaliteer i det ganska stora lyssningsrummet, med en lådvolym som såg ut att kunna användas som gröttallrik för undertecknad. Även här kan jag säga så mycket som att skenet bedrar, och det med råge! En riktig ulv i fårakläder skulle jag vilja säga som gav fotografen mycket bryderier!

Det var lite bilder, nu hoppas jag på kommentarer om drabbningarna som kort kan sammanfattas nedan:

Genki vs. Ikemi vs. Lp12:a
2*Lk85 vs. 1*lk140
David mot Goliat eller Katan vs. Ninka

Och sist men inte minst, funkade fikat :!: :!:

Innan tråden fortsätter vill jag tacka Anders för transporten till Fredrik och Fredrik med sambo som lät oss husera där ett par timmar! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Härliga bilder! Tack Sony :) Väntar med spänning på utvärderingarna.

brumel skulle tagit med sin K/N-kombo också tycker jag ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Japp, bilderna blev rätt bra. Däremot var det klumpigt att inte få med några översiktsbilder på systemet och folket..men jag tror att det kommer bli fler träffar så det ska nog dyka upp så småningom!

Fast just idag kändes det lite dumt att ha lagt 4' på kameran i höstas..särskilt när en viss forumskrivare köpt sina Katan för 6'.. :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Fina bilder... fast Ikemin är dammig! :evil:

Blir kul med att höra olika personers åsikter. Kanske ska vi skapa enskilda trådar för dom olika matcherna? :idea:

Möjligen är det lite synd att man ofta påverkas av varandras åsikter när det handlar om att jämföra olika saker. Fast så är det ju alltid.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Du har inte funderat på att söka jobb på en tidning Sony! Jättebra bilder och kommentarer :!:

Det som imponerade mest på mig under denna dag var Katan. De spelade verkligen betydligt bättre än jag trodde de skulle göra i det stora lyssningsrummet. Mycket, mycket bra högtalare är de.

Vilka var då bäst, Ninka eller Katan? Jag kan säga så här, skulle jag köpa högtalare idag hade jag fått mig en ordentlig tankeställare. Katan hade enligt mitt tycke en otrolig känsla i återgivningen. Svårt att sätta fingret på det riktigt men de hade något som Ninka saknade.

Katan spelade som väntat renare än Ninkan men det som var lite oväntat var basåtergivningen som gick att få ur dem. Trots den hastiga placeringen. Egentligen saknade jag inte så mycket bas på de skivor vi spelade, fast Ninka kan naturligtvis lämna helt andra nivåer under 70 Hz.

Det som talar för Ninka är dels att de går djupare i basen och dels att de är mer lättdrivna. Det märktes verkligen att LK140 fick kämpa för att driva Katan i det stora rummet.

Katan lirade j*vligt bra måste jag säga. Renheten var slående och de spelade musiken med en känsla som Ninka inte har tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Önskar att inte mina polare kom på besök så fort hockeyn blev inställd,,,,hade varit ruskigt intressant att deltagit! Ska bli spännande att höra om den sista ronden mellan lp12 vs ikemi!
Fasen vad sugen jag blev på att köpa ngt nytt skoj!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Den andra stora överraskningen var att LK140 skulle spela ut 2 stycken LK85:or som det gjorde. Jag hade väntat mig en jämn match där båda kombinationerna hade sina för- resp nackdelar men LK140 var bättre på allt. LK85 kombinationen lät spretig i jämförelse och inte alls lika rolig att lyssna på. Den minst sagt svåra skivan av Slayer var betydligt behagligare att lyssna på i LK140.

Fråga är hur aktiva 85:or står sig mot ett 140? Eftersom det i grunden bara är 85:or hur man vrider och vänder på det är jag tveksam om utgången måste jag säga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
young wrote:
Önskar att inte mina polare kom på besök så fort hockeyn blev inställd,,,,hade varit ruskigt intressant att deltagit! Ska bli spännande att höra om den sista ronden mellan lp12 vs ikemi!
Fasen vad sugen jag blev på att köpa ngt nytt skoj!!!
Vi får samlas till fler träffar. Det var riktigt skoj detta måste jag säga och minst sagt lärorikt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 29, 2003 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Återkommer med kommentarer av de övriga testerna. Tänkte låta de andra komma till tals i tråden också!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 30, 2003 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Var är Luleåborna då? Inte kommit hem ännu :lol:

Körde ni Katan med LP12/Ikemi & LK140? eller testade ni någon annan kombination (med Katan alltså)?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited