selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 12:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
brumel wrote:
new order wrote:
provade ni några andra signalkablar??och om ni gjorde det vilka var intrycken?
jag kan allmänt tipsa om kimber silver streak,detta är en kanonkabel och det skulle vara skoj att få ett utlåtande om den vs linns silver-kabel.
när jag testade silver streaken mot linns svarta var det nästan skrattretande stor skillnad!och INTE till linns svartas fördel precis!
Ja faktiskt hade jag tagit med mina diy fulkablar (gjorda av partvinnad nätverkskabel och guldplät RCA från Classe) och vi järmförde den med Silverkabeln på Kolektorns olika ingångar kopplad till 140:n och Katan. Faktum är att jag inte hörde någon klar skillnad. :) Och då är kablarna av helt olika konstruktion. Jag skulle lätt ha förväxlat dom om det varit blindtest.
Om det fanns en skillnad så var den pytteliten. Jag vet inte om det säger mest om Silver interconnct eller Brumel fulkabel. Men lite kul var det iaf. :wink:
Du får väl byta namn till brummel finkabel :)

innan jag började köra med Linn Black så körde jag med super duper kabeln rg62. och mellan dem så hörde jag skillnad iallafall större skillnad än mellan Classe i sjöns lakrtits snören vs linn black. så din kabel är nog bra :D .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 12:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
Brumel,

en historia som jag hörde på hifidelity: för ett tag sedan genomförde linn en genomgång av kablar från konkurrenter för att se vilka möjligheter som fanns. De kom fram till: INGENTING. Det var väldigt svårt att hitta kablar som entydigt var bättre.

Man ska kanske inte ska lägga för stor vikt vid kablaget så länge som man rör sig i budgetnivåer av hifi. Jag har däremot hört tydliga skillnader mellan olika silverkablar på linngrejer i den översta prisklassen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 19:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
thomas wrote:
Brumel,

en historia som jag hörde på hifidelity: för ett tag sedan genomförde linn en genomgång av kablar från konkurrenter för att se vilka möjligheter som fanns. De kom fram till: INGENTING. Det var väldigt svårt att hitta kablar som entydigt var bättre.

Man ska kanske inte ska lägga för stor vikt vid kablaget så länge som man rör sig i budgetnivåer av hifi. Jag har däremot hört tydliga skillnader mellan olika silverkablar på linngrejer i den översta prisklassen.
det är väl inte relevant?om linn gör en kabeltest och säger att det inte fanns några skillnader,vad skulle dom annars säga kan man fråga sig?

samma linn-handlare som skrattade åt att "hifi-nissar" lade ut tusentals kr på signalkabel,rekommenderar sedan (nästan) förbehållslöst linn silver connect som uppgradering från den svarta sladden!
och varför inte?dom är först och främst affärsmän och dom vore ju dumma annars,eller hur!

enda sättet att avgöra något som det här är att låna hem och lyssna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2003 13:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
Quote:
det är väl inte relevant?om linn gör en kabeltest och säger att det inte fanns några skillnader,vad skulle dom annars säga kan man fråga sig?
tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
Quote:
samma linn-handlare som skrattade åt att "hifi-nissar" lade ut tusentals kr på signalkabel,rekommenderar sedan (nästan) förbehållslöst linn silver connect som uppgradering från den svarta sladden!
och varför inte?dom är först och främst affärsmän och dom vore ju dumma annars,eller hur!
ja det låter ju inte riktigt klokt. Visst är också linnhandlare människor som alla vi andra. Däremot är jag övertygad om att sladdar hamnar ganska långt ned i prioritet när det gäller var pengarna ska gå i ett system.
Quote:
enda sättet att avgöra något som det här är att låna hem och lyssna.
ja, du har så rätt. Min poäng är att det förvånar mig inte ett dugg att en hemsnickrad kabel fungerar minst lika bra som en köpekabel med fint märke - så länge man rör sig bland billigare/enklare hifi.

hälsningar thomas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2003 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
thomas wrote:
Quote:
det är väl inte relevant?om linn gör en kabeltest och säger att det inte fanns några skillnader,vad skulle dom annars säga kan man fråga sig?
tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
hej thomas och alla andra!

poängen var:
det borde vara svårt för Linn att göra kabel-tester och vara opartiska i och med att dom gör och säljer kablar under det egna märket!
därför kan man inte heller lita på deras rekommendation utan att först ha jämfört själv.

mvh/new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kul att ni lyckades få ihop lite Linn prylar till en forum test!
Helt utanför någon butiks överseende.

Kul att höra att andra delar mina erfarenheter angående LP-12:ans förtjänster.
Det där med knaster minskar radikalt om man byter upp sig till en Adikt!
Sämre pressningar kommer att bli lyssningsbara om de var lite småjobbiga med K9:an. Att man får mycket mer detaljer, mycket mer driv, tajtare bas och mycket treviligare diskant återgivning. K9:an upplevde jag som lite nasal i sin återgivning. K9:an var dock mycket musikalisk för sin peng!

Med cirkus förändras LP12:an rätt så radikalt! Och då menar jag förståss till det bättre på alla plan. Har man aldrig stampat takten tidigare så lär man börja med det efter denna uppgradering :lol:

Med dessa två uppgraderingar hamnar väl den begagnade 12:an runt 17-18 000:- vilket är mindre än en begagnad Ikemi....

Fast det är klart om man bara lyssnar på CD så vill man förmodligen ha en Ikemi. Men lika roligt får man aldrig! Tyvärr.. :cry:

Att LK140 låter bättre än 2 st LK85:or beror förmodligen på dess förmåga att leverera mycket ström vid låga impedanser och speciellt för Katan som har rejäla dippar vid vissa frekvenser. Det har nog egentligen inte så mycket att göra med den låga känsligheten på 85dB. Exempelvis så finns det högtalare på runt 87-88 dB som kan drivas med rörförstärkare på ett fåtal watt 8-10W just på grund av att de har en väldigt snäll impedans kurva. Låt vara att det inte blir några "head banger" nivåer.
För modligen så är det bas elemetet i Katan som orsakar den låga impedansen med följden att det skall pumpas en hel del ström genom basfiltret.
Summa sumarum -> 1 st LK140 har mycket högre strömkapacitet till basen än vad en LK85:a som enbart skall förse basen med ström har.
Att LK140:an skall försörja även diskanten kräver förmodligen inte så mycket ström. Hoppas att ni förstår min teori?

Av er beskrivning så känns det som att jag också skulle valt en Katan då jag har mer fokus på känslan/kvaliteen än kvantitet.

Tänk er:
Katan aktiv med 2 st LK140 och nedre gränsfrekvens sänkt med 15Hz och med ännu effektivare delning, mer effekt o.s.v.
MUMMA skulle det va :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sondek wrote:
Att LK140 låter bättre än 2 st LK85:or beror förmodligen på dess förmåga att leverera mycket ström vid låga impedanser och speciellt för Katan som har rejäla dippar vid vissa frekvenser. Det har nog egentligen inte så mycket att göra med den låga känsligheten på 85dB. Exempelvis så finns det högtalare på runt 87-88 dB som kan drivas med rörförstärkare på ett fåtal watt 8-10W just på grund av att de har en väldigt snäll impedans kurva. Låt vara att det inte blir några "head banger" nivåer.
För modligen så är det bas elemetet i Katan som orsakar den låga impedansen med följden att det skall pumpas en hel del ström genom basfiltret.
Vi jämförde bara LK85 kombinationen mot LK140 på Ninka. På Katan kopplade vi aldrig in LK85:orna. Men troligtvis så skulle skillnaderna bli ännu större på Katanburkarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 17:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trodde inte det skilde mer än 5 Hz på aktiva och passiva Katan, kollade på tonlägets hemsida, de går alltså ner till 60 Hz om man kör aktivt. Är ju rätt lågt för att vara stativare, tufft!

Sedan angående stativares förtjänster så hade Klanters en stor poäng i att haksläppet på folk som aldrig lyssnat på lite dyrare stereoprylar är mkt större på en liten högtalare än en golvare...inte för att det borde spela nån roll för högtalarvalet men talar ju till Katans fördel :)


Intressant och (som jag tycker) vettig redogörelse om slutstegen sondek. Tackar för den! Var lite synd att vi inte provade att koppla in ett lk140 och ett lk85, även om det inte är aktivt så skulle det ge ett hum om skillnaden mellan att köra på 2*lk140 än medelvägen...går kanske att testa någon annan gång!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited