selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 15:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Nu är ju jag inte speciellt aktiv längre på forumet, men tänkte ändå starta en diskussionstråd där vi kan spekulera fritt kring vad som egentligen hänt bland oss musik- och hifientuasiaster (med dragning till de fördelar som Linn:s apparater erbjudit). Anledningen att jag undrar är att det bl.a. figurerat en beg Klimax Kontrol, osåld på forumets beg-avdelning, till ett i sammanhanget löjligt lågt pris. Oberoende av vilka preferenser man har så är (min åsikt) ändå detta försteg bland de bästa i världen (om inte det bästa?). Många köper långt dyrare apparater med i sammanhanget mindre tillfredsställande prestanda.

Frågan är alltså; Hur kommer det sig att det blivit såhär?

Att Lejonklou tagit fram konkurrerande apparater, men god pris/prestanda relation känner man till och att Linn introducerat Exakt och sedermera fasat ut behovet av separat försteg i de nya anläggningarna är givna orsaker, men är detta enda förklaringen. Det finns - väl? - fortfarande många andra, som inte kör med Exakt-system eller som inte har Linn-DSm:er. För många av dom kan man tycka att ett beg. Klimax Kontrol skulle vara en synnerligen trevlig uppgradering eller har den genrella hifi-entusiasten fördomar mot Linn-produkter? Det fanns (och till viss delfinns) fördomar mot Linn i Sverige, men är dom så förhärdade att man fortfarande inte ids kolla upp vad man kan få för sina surt förvärvade slantar om man tittar åt Linn-håll?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Linns intensiva lanseringar på sista tiden har verkligen haft effekt på begagnatmarknaden. Förstegen är väl det tydligaste exemplet på "kalla" produkter idag. Det är ändå inte alls lika extremt som när DS slog ut CD-spelare på väldigt kort tid. Bra för vissa (bl.a. mig i många fall), men jobbigt för de som ligger i framkant och köper nytt, särskilt om man lyckas missa timingen när det kommer teknikskiften. Kan inte ha varit kul att ha köpt en ny Akurate CD månaderna innan de lades ner och priserna sjönk som en sten.

Jag tror takten idag kan vara nästan väl hög, många kan nog känna sig lite snopna när spelplanen gång på gång ritas om med ett par månaders mellanrum. Visst är det bra att det kommer nyheter, men för de allra flesta är det också stora investeringar som man gärna vill kunna planera lite.

Hörde t.ex. igår att det lanserats en ny version av filter för Keltik, där inre och yttre basen får individuellt anpassade signaler. Kanske inte drömmen för den som just köpt en Klimax Exaktbox och därmed inte kan få till den lösningen, vilket hade kunnat göra Akurate Exaktbox till ett roligare val, något man inte kunde veta för ett litet tag sen.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Kul fundering. Vad jag lärt mig brukar pris på en fri oreglerad marknad bestämmas av förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Där både utbud och efterfrågan påverkas av teknikskiften, produktlanseringar, konkurrenter och vad det pratas om samt skrivs i tidningar och på forum som dessa. Just nu står Linns analoga försteg lågt i kurs efter att de själva säger de når längre med digital teknik och lägger ner sin tillverkning, samtidigt som exempelvis Lejonklous produkter lovordas i forum. Svårare än så tror jag inte det behöver vara.

Vidare tror jag Linns produkter förutom möjligen LP12 har relativt begränsad spridning/attraktion utanför vår mer hängivna krets. De är annorlunda formgivna (Klimax) och passar inte enkelt in i en traditionell rack. Lyfter man på locket hittar man vanligt förekommande standardkomponenter av normal kvalitet och relativt traditionella kretslösningar, vilket gör det svårt att vinna förståelse för den tilltagna prisbild Linns fabriksnya produkter betingar om man inte redan är ett fan. Exemelvis OPPO eller Benchmark innehåller väl så intressanta komponenter och lösningar till en bråkdel av Linns motsvarande produkter. För mig avgjorde användargränssnittet och nätverksstabiliteten att jag ändå valde Linn DS. Och jag hittade rätt produkt till rätt pris på begagnatmarknaden - inte till nypris.

Själv fascineras jag av hur snabbt vi kan låta oss påverkas i vad vi tycker är bra eller dåligt, vilket jag bara kan tolka som en stor osäkerhet hos oss i vad vi egentligen tycker och om allt det här egentligen spelar någon roll, eller? Blir det viktigare att bara ha det senaste bästa (eller hårt dissa någon ny lansering) utan att egentligen förstå varför - viktigare att oroligt se sig om, hitta någon att hålla med och få tillhöra en grupp snarare än att skaffa sig en egen oberoende trygg uppfattning?

En Klimax Kontrol som lät alldeles underbart innan Sagatun mono lanserades eller Linn sa att deras DSM faktiskt var bättre, låter naturligtvis precis lika bra fortfarande. Möjligen finns det fler alternativ på marknaden som gör det svårare för mig att få ut ett högt pris vid försäljning, men jag kommer fortsätta njuta precis lika mycket som tidigare. Dumt vore annars.

Jag har haft förmånen att i lugn och ro själv skaffa mig en egen uppfattning om analog eller digital signalkedja, utan någon yttre påverkan. Visst tycker jag det låter ännu bättre genom en digital kedja, men det gör inte den analoga sämre för det. Jag fortsätter med glädje njuta av musik genom min KK. Förhoppningvis får jag möjlighet att pröva en digital kedja i min anläggning någon gång framöver när en lösning finns tillgänglig till rätt pris för mig, och gärna då med Linns produkter.

Harald wrote:
Hörde t.ex. igår att det lanserats en ny version av filter för Keltik, där inre och yttre basen får individuellt anpassade signaler. Kanske inte drömmen för den som just köpt en Klimax Exaktbox och därmed inte kan få till den lösningen, vilket hade kunnat göra Akurate Exaktbox till ett roligare val, något man inte kunde veta för ett litet tag sen.
Intressant reflexion. Ja, det är idag mycket enklare att lansera uppdateringar/vidareutvecklingar i mjukvara än i hårdvara. Vilket kan slå hårt om man begränsat sig hårdvarumässigt. Jag skulle vara försiktig och säkerställa att jag har en kanal till varje högtalarelement för Exaktlösningen i dagsläget.

Om jag vore Linn skulle jag fundera på attraktiva smarta inbytes/utbytesprogram som försöker säkerställa att befintliga kunder inte känner sig lurade vid produktlanseringar och samtidigt begränsar utbudet på begagnatmarknaden för att hålla andrahandsvärden uppe. Kundvård.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 16:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Jag är övertygad om att de ständigt nya produktlanseringar som Linn står för gör att begadpriserna ligger där dom ligger idag. Linn är dessutom något av världsmästare när det gäller marknadsföringen av dom nya produkterna när man talar om dess överlägsenhet i förhållande till Linn produkter som bara har några år på nacken. Man lovar brett vad det gäller prestanda vid produktlanseringar och får därför sälja vilket gör produkter som bara har ett fåtal år på nacken ointressanta för dom som vill ligga i framkant. Begadmarknaden ökar därför vilket resulterar i låga priser. Jag sväljer dessutom inte allt lanseringssnack som Linn kör med, ett exempel är Chakrastegen med ett konstruktionsfel som gör dom väldigt känsliga för kvaliten på strömmen (detta enligt personalen på Takt o Ton) eller den på Linn fabriken tillverkade silverkabeln som också verkar hålla en ojämn kvalitet. Ett annat exempel är när Ninka kom och det sas att den lät bättre än Keltik, är det någon som tycker det idag?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
ett exempel är Chakrastegen med ett konstruktionsfel som gör dom väldigt känsliga för kvaliten på strömmen (detta enligt personalen på Takt o Ton)
Den har jag missat. Vad är felkonstruerat i Chakrastegen som gör dem så känsliga?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 17:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Kondensatorerna är undermåliga enligt Takt o Tons personal


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Om produkterna inte håller hög kvalitet så skulle det kunna vara ett argument. Finns det sådana tendenser? Jag skulle gissa att Linn troligen fortfarande hör till avdelningen mer hållbara elektronikartiklar.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 19, 2015 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Klimax Kontrol är väl en sak lite för sig kanske? Dom flesta har väl sålts av såna som uppgraderat sin Klimax DS till DSM. Några har bytt till Lejonklou. Dom som vill köpa en har redan gjort det. Det här är en smal produkt som vi nu anser billig. Det är den med tanke på nypriset men det är ju en ändå stor summa pengar. Kort sagt, det finns väl fler till salu än det finns köpare. Jag vet att det finns dom som vill byta till Lejonklou men drar sig för det pga vad dom får för sin KK, speciellt om dom köpt den ny (i flera fall har dom dessutom kostat på uppgradering till dual mono och dynamik).

Här beror det ju inte på att produkten är ökänd för att krångla eller gå sönder. Tvärtom kan vi nog enas om att den definitivt tillhör avdelningen mer hållbara elektronikartiklar.

Tittar man på Solo så har väl inte heller dom någon direkt plats i Linns Exakt-system (förutom de fåtal som siktar på 6-8st) men dom verkar gå att sälja utan samma svårigheter. Beror nog på att tillgången inte alls är samma. Kanske dom lättare hittar plats i system som f ö inte är Linn? Solos är väl inte heller direkt ökända för att gå sönder vad jag vet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited