selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 07:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 19:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Beroende på introduktionen av nya Linnprylar hela tiden så har begatmarknaden blivit rena guldgruvan för oss som insett den Stora ekonomiska fördelen med att handla begagnat. Stereoprylar med enorm prestanda kan köpas till löjligt låga priser. Själv har jag nu bytt ut min Majik cd till en Akurate cd och bytt ut mitt 5103 försteg mot ett Kinos försteg, det har kostat mig sammanlagt 9000kr. Ljudmässigt är ljudet löjligt mycket bättre så jag hoppas att Linn fortsätter på den bana man slagit in på med att ständigt producera nya stereoprylar. För mig innebär varje ny stereopryl dom producerar ett enda stort YES!!!!!!!


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 00:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Ja, grattis. Akurate Cdn och Kinosen går ju för sjuka pengar idag. Troligen något av det prisvärdaste man kan köpa ljud/kr. Gick själv från en sen 5103 till Kinos och det är en klart större skillnad än senare uppgradering Kinos->Kontrol2.
Jag har sålt bort alla mina "bra att ha" Linn grejer men sparat min Akurate CD tills vidare, vill inte riktigt gå delade vägar ännu.

Du kan lätt vara nöjd med dessa prylar riktigt länge.

Men någon måste ju ta ansvaret att köpa nytt för att det ska finnas begagnat också.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Ja så är det ju men för en lågavlönad kommunanställd är det svårt att handla nya Linnprylar. Lyftet ljudmässigt var stort med övergången från Majik till Akurate men ännu större med övergången från 5103 till Kinos. Snacka om superförsteg, otroligt musikaliskt och väldigt mjukt och skönt att lyssna på. Övriga grejer jag kör på är Ninka aktivt med 2 lk140, kommer att uppgradera slutstegen när ekonomin tillåter det. Har funderat på att investera i 2st 2250 slutsteg.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Håller med om att Linns apparater är kostar väldigt mycket pengar. Men som allt annat kan man nog prioritera mer än vad man kanske tror från början.
Jag skulle ex. vis hellre ha en äldre bil eller bara åka kommunalt än att göra avkall på en vettig stereo. När jag tänker efter skulle jag nog göra avkall på det mesta i "materialväg" om jag var tvungen att välja mellan det eller en bra (Linn) stereo. Men så lyssnar jag på musik nästan all min vakna tid här hemma.

Utslaget per timme kostar dom nog inte många kronor (ören) per timme. Jämför med att äta ute, gå på krogen, ha en båt etc. Det är dyra nöjen.
Linn har dessutom ett "högt" andrahandsvärde vilket dom flesta elektronikprodukter helt saknar.

Så svaret är att även om Linns nya grejer kostar mycket pengar så tycker jag inte dom är dyra :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Riktigt!

Att många köper ny V70 var tredje år (dyyyrt) är det få som regerar på.
Men en stereo...
Standardkommentaren vid besök " oj det ser dyrt ut, bergis svindyrt..10k eller tillomed kanske mer? "
Ja lite, svarar jag.

Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:
Men ärligt, vad svarar du??

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Riktigt!

Att många köper ny V70 var tredje år (dyyyrt) är det få som regerar på.
Men en stereo...
Standardkommentaren vid besök " oj det ser dyrt ut, bergis svindyrt..10k eller tillomed kanske mer? "
Ja lite, svarar jag.

Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:
Yep.. väldigt vanligt det där.

Många äger skotrar, dyra bilar, dyra båtar, har stuga som kostar, eller renoverar om en massa hemma.. Osv.. sånt som kostar rätt mycket över tid det också.

Allt handlar om hur eller vad man prioriterar, väldigt många har väldigt svårt att begripa varför man lägger ner 2-300k på en stereo eller ens 50k.. Jag brukar bara fråga: Vad kostade din nya skoter? Eller din nya bil du köpte förra året.. Det brukar få tyst på de flesta.

Just det där med spotify har jag inte upplevt särskilt ofta dock :D (beror väl en del på umgängeskretsen)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 23:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Håller med om att det är prioriteringssak jag skulle heller aldrig lägga ner stora belopp på en bil, jag och min sambo har varsin bil till en sammanlagd kostnad av 22000. Det duger gott och väl däremot tycker jag att Linnprylar idag har ett dåligt andrahandsvärde, så var det inte på 90-talet mycket beroende på att Linn inte spottade ut nya produkter hela tiden, vilket dom gör idag


Top
   
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:
Men ärligt, vad svarar du??
Ofta inget. De har redan dömt mig som helt ute o gammaldags.
Istället frågar jag dom vilken musik de absolut INTE gillar...sätter på just den...och väntar på att hakan landar på mattan. 8)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 14:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:
Men ärligt, vad svarar du??
Ofta inget. De har redan dömt mig som helt ute o gammaldags.
Istället frågar jag dom vilken musik de absolut INTE gillar...sätter på just den...och väntar på att hakan landar på mattan. 8)
klockrent :D

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Varav många får något överseende i blicken o säger - "det finns spotify som är skitbra i telefonen numera, det kan du skaffa o fimpa stereon"


:mrgreen:
Men ärligt, vad svarar du??
Ofta inget.
Detta är min linje också. Jag pratar aldrig med andra om vad sakerna kostar (om jag bara kan undvika det). Ett hopplöst diskussionsämne.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited