selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 01:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej!
Sonen har skaffat sig ett par äldre välbyggda JBL Pro (horndiskant o 10" bas) med 96dB känslighet.
Någon med erfarenhet av vilket slutsteg som funkar ok?
Har tyvärr inte koll på detta med JBL i verkligheten...
Ca 3-4k SEK blir lagom på slutsteget så han kan lägga slantar på källa/försteg.

Kikar givetvis på beggade Linnsteg men har Naim några slutsteg beggade i klass med Linns alternativ?
Nap 100, 140, 150,200 ja en massa finns.
Vilka av dessa är bra?
(Kört en del med Nap250 men de ligger ju högre i pris, har lite dålig koll på Naim entry level)
Andra bra steg i prisklassen?


Top
   
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 10:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tycker Linn AV5105 är ett grymt slutsteg, som är lite bortglömt, och kan vara ett vettigt begagnatköp.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja, som LK140 i prestanda vill jag minnas.
Har designen emot sig skulle dock många tycka :wink:


Top
   
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 17:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Naim slutsteg är roliga på så vis att de enklare äldre oftast är ruggigt bra och roliga, problemet är att det inte är någon idé enligt mig att använda dem om man inte kör Naim försteg också. Det blir liksom inte bra alls att köra Naim slutsteg med något annat försteg, svårt att förstå varför faktiskt. Om man ser till billigare beg förstärkare som helhet kan Naim vara ett alternativ dock, typ NAC62+NAP110 som jag har är riktigt bra för pengarna, men då tillkommer ju aspekter som service frekvens och variation mellan exemplar. Min NAC 62 är oservad men låter skitbra, så var inte fallet med den NAC 32.5 jag hade. Man får nog vara lite nördig (köpa fler och lyssna på dem) eller ha lite tur för att hitta något riktigt bra, sen finns så klart alternativet att skicka de på recap vilket gör underverk men det kostar ju också. Jag brukar tänka att en Majik-I med Dynamik är oförskämt bra alternativ till en "enklare" anläggning, de säljs ju oftast billigt och man minimerar bekymmer med service och variation pga ålder.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 17, 2015 21:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag får nog förtydliga att jag har så klart inte provat massor med olika försteg in i Naim slutsteg utan jag har testat med Linn och Lejonklou Kikkin. Ang vilka slutsteg som är bra så tycker jag alla jag hört är bra men NAP110 (således förmodligen NAP 140 också), NAP 155XS (således förmodligen även 150x) och NAP 200 är mest prisvärda. Jag är ingen stor fan av gamla NAP250 faktiskt, den spelar musiken "på sitt sätt" lite för mycket tycker jag medans min NAP 110 är mer direkt och musikalsikt lyhörd för insignalen (250 är bättre men inte värt pengarna för mig, jag gillar dessutom 110 bättre). Folk jag har anledning att lyssna på svär att den med NAP 110 samtida NAP 160 är ännu bättre på rätt sätt. Jag tror att efterföljarna i oliv serien NAP 140 och NAP 180 har lite mer kontroll (på gott och ont) medans de här äldre stegen hade lite bättre flyt. Den nya NAP 100 är helt ok och har en karaktär som påminner om gamla NAP 250, lite mörkare sound och utgår från en kontrollerad bas, men den skiljer sig ändå en del från traditionella naim förstärkarna och allt kommer till liv när man byter ut den till en NAP 155XS.

Är det en hifi som byggs upp överhuvudtaget eller ska det köras med DJ-mixer och sånt? Om det är DJ-mixer inblandat så kan jag säga att det är något väldigt annorlunda än hifi och trial & error är ett måste, varken Linn eller Naim kanske är bra då?


Top
   
PostPosted: Sun Sep 13, 2015 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ett Kikkin och LK85 inköpt. En Rega Dac från Tonläget matar Kikkin från sonens PC.
Tack för alla tips i tråden!
Det är bra drag i hans JBL Pro-talare :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited