selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 16:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Lupus wrote:
Jag (och några andra forum medlemmar) var och lyssnade på Lennart Nilsson under Highendmässan 14 då han tydligt redogjorde för rummets betydelse för hörseln, osökt om det var en fråga om ljudåtergivning, samtal eller vad det nu må vara.

Tyvärr kan jag inte rekapitulera hela hans resonemang, men han fick mig att förstå komplexiteten bakom rumsakustik. Jag undrar nu om det finns några av dessa sanningar man kan ta med sig när man sitter och pillar med Space (förutom den allmängiltiga att lyssna tills det låter bra).
Det mesta av vad Lennart Nilsson tog upp i den föreläsningen (vad jag minns) handlade om reflekterat ljud och efterklang i en akustisk omgivning, vilket berör helt andra frekvensområden än under de 80 Hz som Space påverkar. Vad som är beskrivet hittills så arbetar Space i register där högtalarna skapar rumsresonanser i samverkan med rummet, beroende på rummets beskaffenhet, högtalarnas placering och utstrålad energi. Men inget om hur det reflekterade ljudet sprids i rummet, vilket är mycket mer komplex att påverka och sannolikt kräver multipla högtalarelement som exempelvis hos B & O:s forskning inom Beam Width Control.

Exakt tekniken borde möjliggöra frekvensjustering och tidsförskjutning av musiksignalen för att delvis kompensera off center lyssning, men det har jag inte hört eller läst något om än.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Som jag minns det så pratade han inte så mycket om specifika frekvenser utan snarare om efterklangstiden (vilken påverkas av rummets storlek) min farhåga var att man tar bort för mycket av rummets karakteristik om man får till en mer eller mindre konstant amplitud över 0-100 hz, hur har du gjort där Mats?

Intressant föreläsning var det i alla fall.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Vad jag förstår delar du upp rumsakustik i två områden - över och under rummets Schröderfrekvens. Denna frekvens är vanligen runt ett par hundra Hz i ett normalt bostadsrum. Högre för ett litet och lägre för ett stort.

Över Schröderfrekvensen kommer rumsresonanserna så tätt att örat inte kan hålla dem separerade, utan du hör dem tillsammans som en jämn rumspåverkan och övergår till att betrakta rumsakustiken som reflexer samt efterklang. Under frekvensen upplever du rumresonanserna som separata resonanser vilka skapar ojämn återgivning i rummet. Space jobbar alltså vad jag förstått bara i detta område och det finns inget fel att försöka skapa en så jämn återgivning som möjligt i detta område.

Mina dipolära högtalare sätter genom sitt spridningsmönster igång färre rumsresonanser från början än en traditionell högtalare och jag arbetar med dem så att de ska belasta rummet så jämt som möjligt i sin normala uppställning - en akustisk Spaceoptimering så att säga. Jag upplever inte att jag behöver Space hos mig och sen finns det heller ännu ingen inställningmöjlighet för min typ av högtalare.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited