selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 16:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Wed Aug 12, 2015 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Bättre att försöka göra det bästa redan från början, istället för att försöka kompensera ett fel med ett annat.
Ja!!!
Har man problem med rummet bör man fixa akustiken, inte pilla med digitala filter.

Vem betalar:
Linn investerar i Space då det ger konkurensfördelar och säljer prylar. De gör helt rätt IMHO då dagens kunder attraheras av finesser, inte absolut prestanda. Gilad är smart, han vet vad han gör!

Jag som bara är ute efter prestanda gynnas iom att Linn överlever och blomstrar.
Om man inte kan fixa, inte " får" fixa till akustiken i rummet eller har 90 mil till de fyra handlarna i Sverige kan man ha hjälp av Space.
Det är lika över hela världen. Asien, Australien och Amerika. Endast Sverige svenska äpplen har.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Thu Aug 13, 2015 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Bättre att försöka göra det bästa redan från början, istället för att försöka kompensera ett fel med ett annat.
Ja!!!
Har man problem med rummet bör man fixa akustiken, inte pilla med digitala filter.

Vem betalar:
Linn investerar i Space då det ger konkurensfördelar och säljer prylar. De gör helt rätt IMHO då dagens kunder attraheras av finesser, inte absolut prestanda. Gilad är smart, han vet vad han gör!

Jag som bara är ute efter prestanda gynnas iom att Linn överlever och blomstrar.
Om man inte kan fixa, inte " får" fixa till akustiken i rummet eller har 90 mil till de fyra handlarna i Sverige kan man ha hjälp av Space.
Det är lika över hela världen. Asien, Australien och Amerika. Endast Sverige svenska äpplen har.
Ur sin synvinkel gör Linn helt rätt. Vill man, med sina priser, nå utanför den innersta kretsen av fans så måste grejorna duga i vilka miljöer som helst. Den normala konsumenten, som har lite för gott om pengar, vill inte bygga om sitt vardagsrum, såga ur Lack-bord för skivspelaren osv för att få optimalt ljud. Hen betalar hellre en slant extra för en låda som fixar det elektroniskt även om det inte blir exakt (!) lika bra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Thu Aug 13, 2015 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Ur sin synvinkel gör Linn helt rätt. Vill man, med sina priser, nå utanför den innersta kretsen av fans så måste grejorna duga i vilka miljöer som helst. Den normala konsumenten, som har lite för gott om pengar, vill inte bygga om sitt vardagsrum, såga ur Lack-bord för skivspelaren osv för att få optimalt ljud. Hen betalar hellre en slant extra för en låda som fixar det elektroniskt även om det inte blir exakt (!) lika bra.

/ B
Absolut. Och jag hoppas verkligen Linn lyckas. Jag tycker Space är ett spännande verktyg med möjligheter för de som inte kan eller vill skapa mer optimala förutsättningar för sin ljudåtergivning. Men ser svårigheter med att gratis utveckla så mycket funktionalitet och komplexitet som kan behövas för att också attrahera dem som redan försökt skapa maxprestanda i anläggningen.

Där öppnar jag gärna idén att ta betalt för en utökad Space funktionalitet i framtiden, för att tillfredsställa de som vill försöka kräma ut ännu mer prestanda.

Nu ser jag Space som en hjälp till förbättring, inte ett sätt att maxa prestanda. Men det ska bli spännande att se hur Linn utvecklar konceptet vidare.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Thu Aug 13, 2015 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
matss wrote:
Absolut. Och jag hoppas verkligen Linn lyckas. Jag tycker Space är ett spännande verktyg med möjligheter för de som inte kan eller vill skapa mer optimala förutsättningar för sin ljudåtergivning. Men ser svårigheter med att gratis utveckla så mycket funktionalitet och komplexitet som kan behövas för att också attrahera dem som redan försökt skapa maxprestanda i anläggningen.

Där öppnar jag gärna idén att ta betalt för en utökad Space funktionalitet i framtiden, för att tillfredsställa de som vill försöka kräma ut ännu mer prestanda.

Nu ser jag Space som en hjälp till förbättring, inte ett sätt att maxa prestanda. Men det ska bli spännande att se hur Linn utvecklar konceptet vidare.

mvh, mats
Oavsett hur långt man kommer med fysiska åtgärder i rummet kommer det finnas problem i basområdet som i någon mån kan motverkas/motkompenseras med fkt som Space (givet att Space inte sabbar mer än det tillför).


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 09:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Labbade lite med Space i min (hyfsat) nya lägenhet häromdagen. Naturvetaren i mig ville se hur bra de lyckades räkna ut resonansfrekvensernas lägen och omfattning utifrån den tämligen banala beskrivningen man kan mata in (inget rum jag spelat i hittills har haft en renodlad rätblocksform, utan innehållit nischer, oräta hörn, öppningar mm.).

Testade att spela linjära sinussvep inom relevant område och försökte lyssna mig till om korrektionerna matchade hörbara resonanser. Inte särskilt vetenskapligt, men rätt enkelt och informativt i alla fall.

Kunde konstatera att läget för resonanserna stämde bra (vore ju svårt att bomma), men att de var alldeles för skarpa och smala. Utan korrektion var de flesta resonanserna hyfsat utbredda, upplevd "toppbredd" uppskattningsvis 8-10 Hz. Med korrektionerna splittrades detta till två "sidotoppar", med fullkomlig tystnad mellan. Kändes klart märkligt. Det går ju att ställa in bredden på topparna, men inte tillräckligt för att ens närma sig "verkligheten". Testade istället att lägga in topparna som "Custom", med betydligt lägre dämpning men större bredd. Lät betydligt rimligare vid frekvenssvep, och även i praktiken. Lyckades få bort störande "bummel" bättre än i normalläget, med vad jag upplevde som mindre påverkan på övrig musik.

Känns som att Linn gjort det väldigt enkelt för sig i sin modell, med bara de mest basala vibrationsmoderna och en ganska primitiv modell av hur topparna ser ut.

EDIT: Gjorde en liten skiss av problemet med smala dämpningsband, som jag upplevde det.
Attachment:
Rumsakustik.png
Rumsakustik.png [ 114.61 KiB | Viewed 3343 times ]

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om det stämmer, att den är så smal i sin korrigering känns ju detta med space mera som tekniksnack för att sälja, än att man verkligen försöka lösa problemen med akustikproblem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 11:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Nja, det går ju alldeles utmärkt att få hur breda band som helst, så det är ju i praktiken inget större problem. Men de som väljs automatiskt upplevdes som alldeles för smala i mitt rum.

Tanken med att räkna ut rumsresonanser känns i sig välfungerande, men i nuläget ganska primitiv. Nånstans undrar jag om det inte vore minst lika effektivt att köra med en "manuell rumsmätning", dvs. att DS spelar upp ett svep i det korrigerade spannet, så får lyssnaren trycka på fjärren när det mullrar som värst, för att identifiera resonansfrekvenserna. Går man runt lite i rummet och kör flera omgångar tror jag det kan bli nog så bra. Sen får nivån ställas manuellt, vilket ju är fallet redan idag.

Nuvarande system känns som ett försök att framstå som "vetenskaplig", vilket det väl är, men på en ganska primitiv nivå.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet som jag stött på med alla rumsjusteringar på främst bioprocessorer är att riktig intrimmning är bättre än att eq'a singnalen efter som att filtrera insingnalen oftast har en negativ inverkan

Att Linn helt skulle ha fått bort bieffekter att modifera singnalen tror jag inte, dock kan säkert space fixa ikke optimala installationer eller väldigt dåliga rum

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 12:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det håller jag helt med om. Ett filter gör ju inget annat än att pumpa ut mindre signal i de problematiska områdena. Responsen i rummet förändras inte, så det är definitivt ett sätt att släta över problemen. Men det kan ju vara en bättre lösning än att göra inget alls.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Harald wrote:
Det håller jag helt med om. Ett filter gör ju inget annat än att pumpa ut mindre signal i de problematiska områdena. Responsen i rummet förändras inte, så det är definitivt ett sätt att släta över problemen. Men det kan ju vara en bättre lösning än att göra inget alls.
Något som elektrisk kompensering inte kan göra något åt är eko/lång efterklangstid. Det enda sättet att få bukt med detta är att behandla rummet på något lämpligt sätt. Möjligen kan en optimal högtalarplacering bättra på det hela men risken är att man får sämre återgivning i andra avseenden.

Det är som med foto, man kan ta en grynig oskarp bild och förbättra den rätt rejält i tex Photoshop. Men långt bättre är att ta en skarp bild direkt. Men en skarp bild betyder inte att det är en bra bild, som att en "skarp" återgivning inte med automatik blir mer musikalisk.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Anledningen till Haralds rum i praktiken skapar så bredbandiga resonanser är att rummet inte är helt vinkelrätt. Detta är mycket vanligt i lägenheter och något man bör kontrollmäta genom att mäta längden på alla väggar.

Min fundering är lite om man i grunden vill uppnå en så konstant amplitud i rummets påverkan som möjligt. För visst är hifi konstruerat för att anläggningen skall stå i rum och inte i öknar?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Min fundering är lite om man i grunden vill uppnå en så konstant amplitud i rummets påverkan som möjligt. För visst är hifi konstruerat för att anläggningen skall stå i rum och inte i öknar?
En bra fråga utan något bra svar. Den enda delen i en anläggning som direkt påverkas av rummet är högtalaren (låt oss glömma eventuella vibrationer som kan leta sig in i skivspelare tex) och det finns ju ett antal olika sätt att hantera problemet med interaktion mellan rum och högtalare.
1) Man kan strunta i den (göra högtalare som låter/mäter bra i ekofria rum)
2) Man kan ta hänsyn till ett tänkt rum (tex anpassa frekvensgång efter basstödet)
3) Man kan utnyttja rummets egenskaper (som tex Bose eller Carlsson)
4) Göra konstruktioner som inte påverkas av rummet (i viss mån tex hornhögtalare som strålar mot lyssnaren mer direkt alternativt konstruerade för att lyssnas på i direktfältet)

Och naturligtvis alla varianter däremellan. Vad man tycker om är i mångt och mycket en personlig inställning - och hur mycket man är beredd att behandla lyssningsrummet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag (och några andra forum medlemmar) var och lyssnade på Lennart Nilsson under Highendmässan 14 då han tydligt redogjorde för rummets betydelse för hörseln, osökt om det var en fråga om ljudåtergivning, samtal eller vad det nu må vara.

Tyvärr kan jag inte rekapitulera hela hans resonemang, men han fick mig att förstå komplexiteten bakom rumsakustik. Jag undrar nu om det finns några av dessa sanningar man kan ta med sig när man sitter och pillar med Space (förutom den allmängiltiga att lyssna tills det låter bra).

Det finns i alla fall inga högtalare som är opåverkade av sitt rum, man kan tolka ditt inlägg annorlunda Bill.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
I övrigt verkar space blivit mycket bättre, när det kom så fick jag inte till det alls. Jag har pillat lite med det under morgonen. Föredrar fortfarande utan space, men jag ska ge det lite tid.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Sep 21, 2015 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Det finns i alla fall inga högtalare som är opåverkade av sitt rum, man kan tolka ditt inlägg annorlunda Bill.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med denna kommentar, men du har helt rätt. Inga högtalare är opåverkade av sin miljö de spelar i. Men de som konstruerar högtalare kan givetvis välja om de vill bry sig om rummet eller inte. Några av oss lite äldre minns kanske HiFi-handboken från 70-talet där man presenterade mätdata (främst tonkurva) från ekofria rum. Många högtalartillverkare, främst då svenska, såg till att få en så rak kurva som möjligt. Det såg snyggt ut men speglade knappast verkligheten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited