selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 24, 2024 07:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: REW och SPACE
PostPosted: Thu Jul 16, 2015 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Jag råkade på REW (Room EQ Wizard) och tänkte det kunde vara kul att kolla om SPACE algoritmens rumsmoder stämmer med en ansluten konferensmikrofon till en laptop som songkastar ljud till steroen från lyssinggspositionen.
Eftersom mitt rum är väldigt oregelbundet ville jag se hur bra mina inputs stämmer med rummet.

Så här ser mitt rum ut utan SPACE:
Lite problem här och där speciellt vid 23Hz och 55-60 där Sub och hägtalare integrerar.
Attachment:
space-disable.jpg
space-disable.jpg [ 63.11 KiB | Viewed 5361 times ]
Med Space påslaget utan fintuning:
Man ser att space prickar in de flesta rumsnoder perfekt och verkar vilja punktera dessa med branta pilspetsfilter.
I genomsnitt ser lutningen någorlunda jämn ut.
Attachment:
space enable.jpg
space enable.jpg [ 63.86 KiB | Viewed 5361 times ]
Jag kom till slutsatsen att de flesta punkter var korrekt uppfattade. Dessutom lade jag till ett customfilter och minskade amplituden på en del frekvenssvar.
Attachment:
current3.jpg
current3.jpg [ 62.18 KiB | Viewed 5355 times ]
Jag skriver detta för att illustrera hur SPACE påverkar ljudet och förhoppningvsvis kan ge inspiration för SPACE finjustering.
REW är gratis programvara och genom soundkast är det smidigt att kopla in svepfrekvensen. Jag vet att mätningen inte är precis, mikrofonen inte kalibrerad men för att pricka in rumsnoder verkar det inte vara något problem men en sunkmic. Sedan får man lyssna till sig vilken instaällning man tycker är bäst. Eftersom alla profiler kan sparas går det ju snabbt att swticha mellan dem vid lyssining.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Thu Jul 16, 2015 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kurvan blev ju sämre med Space, grymt taggigt genom överkompenseringen som verkar vara för bred.
Pröva att labba lite med Q-värdet o amplituden.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Thu Jul 16, 2015 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Roliga kurvor. Stämmer väl överens med de mätningar jag sett/gjort själv. Space default ser ut att överkompensera och jag tycker absolut optimeringingen suger bort för mycket från musiken i fungerande akustiska miljöer. Här ser du ut att ha lyckats plocka bort de dominerande resonanserna i ditt rum med din egen optimering. Är du nöjd med resultatet? Själv skulle jag nog tycka -20 dB vid 40 Hz i förhållande till nivån vid 100 Hz som att det saknades lite botten i återgivningen.
sportbilsentusiasten wrote:
Kurvan blev ju sämre med Space, grymt taggigt genom överkompenseringen som verkar vara för bred.
Pröva att labba lite med Q-värdet o amplituden.
Viktigt att se kurvorna med att vår hörsel är mycket känsligare för toppar i tonkurvan än svackor/dalar. Går det att få jämnare kurvor om du laborerar mer med q-värde och amplituder, eller kommer peakarna tillbaks då?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Fri Jul 17, 2015 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Jag har provat lite olika tunes för att jämna ut kurvorna men bärjar ockstå förstå att space kör med djupa filter även för på så sätt få ner arean "under kurvan" ganska brett. Dvs Filtret i 23 Hz påverkar upp till 35 Hz relativt milt. Jag har laborerat lite mer och tunat om inställninfgarna på subben och nu foch jag detta med space:


Space default:
Attachment:
spacedefault2.jpg
spacedefault2.jpg [ 46.33 KiB | Viewed 5227 times ]

Efter lyssning och laborering med frekvenser är jag grymt nöjd med kurvan nedan. Lite extra botten utan att bli skränigt.
Jag har märkt att ju fler filter man lägger in ju mer "distat" kan ljudet bli. Det finns ju en faskonsekvens av alla dessa filter vilken jag ignorerat.

Optimerat och i mina öron bästa hittils hemma hos mig, ingen "bumlighet" fast med tydligt driv:
Attachment:
ny default.jpg
ny default.jpg [ 42.65 KiB | Viewed 5227 times ]
Efter denna mätning ökade jag filtrets amlitud vid 23Hz och det blev totalt sett lagom nu.
Dvs "rak kurva" inte alldelles bäst. Jag provade även låta subben överlappa till 85Hz och det gav en snyggare kurva men lät totalt kasst.

Edit här är även Konfig output för referens:
Attachment:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 98.12 KiB | Viewed 5173 times ]


Last edited by fredrik on Fri Jul 17, 2015 17:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Fri Jul 17, 2015 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
. Är du nöjd med resultatet? Själv skulle jag nog tycka -20 dB vid 40 Hz i förhållande till nivån vid 100 Hz som att det saknades lite botten i återgivningen.
som sagt med laptopmikrofon använder jag inte kurvan för nivåanpassning. Bara nodfinnande. Och nej jag känner inte saknad av botten. :)


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Fri Jul 17, 2015 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Kul att du är nöjd med hur det låter. Och jag tycker dina egna kurvor ser betydligt mer lovande ut än Space default.

Jag är inte säker på hur faskonsekvensen blir av dessa filter. Arbetar de med FIR kodning och linjär fas som övriga filter i Exakt kanske inte konsekvensen behöver bli så stor. Men intuitivt skulle jag också försöka få till det med så få noder som möjligt, för att inte göra det mer krångligt än nödvändigt.

Sen förstår jag Linn att de räknar ut optimeringar istället för att mäta. Mätningarna är mycket svårtolkade och vad en mikrofon plockar upp i en punkt behöver inte alls stämma med hur vi upplever ljudet, vilket du verkar vara inne på i dina kommentarer.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Fri Aug 07, 2015 21:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Skulle vara roligt att veta hur många noder folk har i lyssningsrumet egentligen. I mitt fall visste jag att jag hade ett väldigt bra rum från början och det bekräftades av Exakt och Space. Endast två noder utöver grundnoden, alltså tre sammantaget.

Finns ju en del att exprementera med bara dessa, men hur ser det ut hemma hos folk egentligen?

Finns det de som har hopplösa rum och som nu äntligen kan få ordning på sina " 16" noder?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Fri Aug 07, 2015 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Kul att höra. Hur stort är ditt rum?

Jag är inte säker på att just antalet noder är det mest betydelsefulla tecknet på hur problematiskt ett rum är. Utan kanske mer hur noderna samverkar/motverkar varandra i en given miljö. Vad jag förstår försöker Space bearbeta noder upp till runt 80 Hz. Hur många noder ett rum har upp dit beräknar Space utifrån rumsdimensionerna, högtalarplaceringen, högtalarnas konstruktion och begränsningsytornas beskaffenhet.

Hur många de noderna blir beror på rummets dimensioner och ett stort rum rymmer fler olika noder upp till 80 Hz än ett mindre. Jag har själv testat Space i ett större rum med många noder och tyckte där definitivt att Space var onödigt, eftersom balansen redan var behaglig utan Space. Och även hört Space i en mindre lokal med färre men mer besvärliga noder, där Space definitvt hjälp ljudet på traven.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sun Aug 09, 2015 20:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag har turen att kunna ha ett dedikerat rum för enbart lyssning. Rummet är på knappt 18 kvadrat. Ganska mycket diffusion och absorption genom skivhyllor, tavlor, möbler och textilier. Noderna ligger på 40, 68 och 79. Kompenserar jag hörs musiken tydligare, speciellt texterna blir lättare att uppfatta. Om det är bättre musikaliskt än att köra utan kompensering och bara utgå från tunedem vet jag inte. Har inte kunnat bestämma mig. Space har dock tagit bort ett par stående vågor som jag inte saknar direkt.
Det går ju att labba hur mycket som helst med Space för den som har intresse för det och skapa ett skräddarsytt sound enligt personlig smak.
Bekymret är en granne som har synpunkter ibland. Spelar sällan efter klockan tjugo.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Sun Aug 09, 2015 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
18 kvm förklarar dina tre noder under 80 Hz. Mer får inte plats i den trots allt begränsade volymen.

Din granne borde också gilla Space. Skickar du ut mindre energi vid de frekvenserna finns det mindre att störa sig på. Annars är det trist med grannar som inte uppskattar god musik.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 06:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Har hållit på ganska mycket med akustik, mäta rum med proffsmickar och dyligt, haft svanåmiljö akustik fix för att fixa de värsta problemen, dock brukar det oftast sluta med att ha väldigt lite akustikfix, för det brukar visa sig att det man fixar i en frekvens sabbar någon annanstans

Det som aldrig har misslyckats är att placera högtalarna så att de spelar med rummet istället för mot rummet, det ger endast förbättringar

Space är förmodligen väldigt bra i teorin och kan säkert ge mera tydligthet och mindre bummel som lätt kan förväxlas med bättre musik, dock har akustikfix ofta inverkan på att ge sämre musikalitet men bättre och renare ljud

Det samma gäller ofta bioförstärkare, det upplevs ofta bättre tydligare dialog osv, men är oftast bättre utan med väl igenomförd installation

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 14:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
I mitt fall har jag spacat från tunedem position. Frågan är om man skall tunedema på nytt eller om man riskerar att gå vilse. Men man kan ju alltid gå tillbaka till ursprunglig position naturligtvis. Någon som testat detta?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag tror man ska tunedema högtalarnpositionen sen pröva om space kan fixa något extra, problemet som jag ser är att så fort du ändrar rumsinfo kommer högtalarens position inte vara optimal till rummet nå mera och man hamnar i moment 22

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
18 kvm förklarar dina tre noder under 80 Hz. Mer får inte plats i den trots allt begränsade volymen.
Hur tänker du nu Mats?


Top
   
 Post subject: Re: REW och SPACE
PostPosted: Mon Aug 10, 2015 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Eftersom takhöjd 2.40 genererar 79 hz
En väg längd är ca 4.60-4.70 som ger 40hz

68 hz är väl bredden ca 3 m

Det space inte tar hänsyn till är hur mycket energi som väggarna tar upp och vad som studsar, till viss del idag så kan man ju skriva in väggmatrial men det blir ju väldigt diffust mätvärde när man inte har någon mic

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited