selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 20:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Sep 12, 2015 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Har nu levt med ett naimsystem bestående av Lp12/hicap/nac72/2xnap135/ isobarik i några dagar grejerna håller på att spelas in eftersom slutstegen har varit på recap hos Darren på Class A

Egentligen är det lite tidigt att ge något utlåtande eftersom grejerna behöver mera tid

Mycket med naim påminner om gamla Linn, tror dock att naim har än mera fokus på rytm och tajming, det jag upplevt är att vissa skivor lyfter mera med naimen medan vissa som är riktigt bra på Linn kan ibland kännas lite entonigt imellan åt

Nåväl kommer mera intryck senare

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Kul att läsa om erfarenheter med Isobarik.
Jag köpte mig ett par nyligen (Divers) som behöver nya diskanter.
Är det någon som testat Scanspeak D2008/851100 mot Hiquphons OWI-92?

Jag behöver alla fyra diskanterna så det vore ju en rejäl besparing om scanspeakarna lät ok.

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Vissa tycker tom a scanspeak är bättre

Det jag är orolig för att filtret är förändrat på senare isobarik för att matcha hiquphone

Kul med fler isobarik ägare, skickar ett pm

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Ja antagligen är det väl ändrat.
Känsligheten skiljer ju en del 87db hos hiquphon vs 89db hos scanspeaken.
Frågan är ju hur mycket skillnad det gör i verkligheten.

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Mycket intressant tråd. Det känns som att dom flesta här på forumet har delat upp sig i två läger. Äldre Linn grejer mot nya eller "det gamla Linn soundet mot det nya" Många är väl överens om att äldre Linn prylar har mera drag och tryck mm. medans dom nya låter snyggare och att man hör mer helt enkelt.

Själv så gillar jag både det nya och det gamla soundet på olika sätt. Ägde tidigare ett par A 212 och dom var helt fantastiska på viss sorts musik, så bra så att armhåren reste sig när man lyssnade (ex Adele, Roy Orbinsson mm). Samma musik med Kaber som jag har nu är inte riktigt lika bra på den sortens musik men betydligt bättre på hårdrock som AC DC, Metallica och svängig musik.

Musikalisk sett tycker jag A 212 är bättre men jag föredrar ändå Kaber som är mer allround.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 18:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Intressant att något kan vara mer musikaliskt men ändå inte bättre,
Är musiken det viktigaste eller är det något annat vi lyssnar på ?
Känslan, nerven, svårt att ta på, men i bland känns det rätt i bland fel
Svårt att veta vad som gör det.
Spelar både på det senaste o gamla system, när lp12 är med blir det nästan alltid rätt både med nya o gamla system, source first som den gamle sa.
LP formatet är en grym musikbärare med en bra skivspelare


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja vad innefattar ordet musikaliskt?

För mig så är en musikalisk person som har takten i blodet,väljer rätt tonartoch framför allt kan lira ihop med andra musiker

Nyare Linn system är det ofta lätt att följa enskilda musikslingor men ofta känner jag att musikerna inte känns tigtha med varandra vilket för att helheten känns sämre

Dra nu inte så stora slutsatser på vad jag skriver utan försök förstå vad jag uppfattar olika mellan system

Upplever ofta att nya system har för hög topp, vilket kan avhjälpas med rätt rum, men när man saknar rätt förutsättningar blir ofta detaljer förstorade som inte har med det musikaliska budskapet att göra, man kan ibland uppfatta nya system att de flyttat upp stampa takten till cymbalen istället för basen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 19:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
För mig är musikaliskt att vija lyssna mer o mer o bli glad eller ledsen = bli berörd o förstå vad musikern vill framföra för känslor/budskap


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja, det är viktigaste för mig också, berör det inte så är det inte intressant oavsett hur bra man hör slingor eller inte

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 21:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Hur kan det vara så, att man blir mer berörd fast man hör mindre?
Att det som man hör låter rätt (verkligt) ?


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Därför att detaljer i musiken behöver inte för att skapa nerv, dock så kan man ha båda, problemet tycker jag blir när focusen hamnar på fel saker

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Fri Oct 09, 2015 22:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Ja så kan det vara, kan det även vara så att focus hamnar " fel "på annat en detaljer


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 10, 2015 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Därför att detaljer i musiken behöver inte för att skapa nerv, dock så kan man ha båda, problemet tycker jag blir när focusen hamnar på fel saker
Jag både håller med och inte. Ibland och för viss musik, vissa inspelningar behövs inte så mycket tydlighet för att man skall förstå och känna låten på ett känslomässigt plan (=det som är verkligt viktigt). Om de rätta detaljerna går igeom på ett sådant sätt att man själv kan fylla i så att det passar perfekt i den egna musikillusionen då är allt bra, även när musiken, inspelningen och systemet kanske egentligen inte är speciellt bra (rent objektivt). Ett system sammansatt av väl avvägda kompromisser.

Jag har uppfattat det som att, ju tydligare ett system blir desto viktigare är det att de detaljer som systemet förmår förmedla, förmedlas så att de uppfattas så att de faller in perfekt i musiken. Då detta inte sker uppfattas systemet som "tydligt", men musikaliskt otillfredsställande. Även verklig tydlighet kräver m.a.o. mer av t.ex. installationen, installatören för att uppfattas som rikgit bra.

Desstuom har man olika former av tydlighet. Uppfattad tydlighet respektive faktiskt tydlighet. Exempel; två instrument spelas simultant och på ett sådant sätt så att de musikaliskt skall smälta samman till ett sammansatt ljud. Ett faktiskt tydligt system låter lyssnaren höra det sammansmälta ljudet, men även att det består av en sammansättning av två instrument. Ett system som uppfattas som tydligt, utan att egentligen vara det, förmedlar att det är två instrument som spelas, men utan att man uppfattar att de bygger ett gemensamt "ackord". Ett mindre tydligt, men ändå bra system låter lyssnaren höra summa-ljudet, inte så tydligt att det är två instrument, eller speciellt tydligt, men ändå så att man kan ta till sig musiken. Faktiskt resepktive skenbar tydlighet kan påverkas av allt från konstruktionsval, komponentval och installation. Givetvis kan samma avvägningar göras i hela inspelningskedjan, inkl. mix och mastring.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 10, 2015 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bra inlägg HCL!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Sat Oct 10, 2015 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Mycket bra inlägg hcl, du satte ord på många saker som är svåra att förklara

Ett exempel på det du säger är när systemet är feluppställt kan man uppfatta vissa detaljer tydligt, men om systemet är bra uppställt så hör man inte längre de enskilda detaljerna och kan uppfatta att det blivit mindre tydligt dock om man lyssnar efter just detaljerna som man tror försvunnit hittar man igen dem, fast denna gång i ett sammanhang med andra instrument som t.e.x ett komp och man förstår helt plötsligt varför de finns där för den musikaliska presentationen och inte som en utstickande detalj

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited