selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 07:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Aug 04, 2015 13:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
pekka71 wrote:
...men faktum är att väldigt många sitter på system för 200 tusen och mer men man har bara fått ut 60-70% av det systemet ska ge, detta är inte konstigt på något sätt eftersom alla inte är beredd att ex mura upp en vägg i lyssningsrummet, dra separat elmatning osv
Jo det ligger en hel del i det du säger Pekka.
Jag har ju gjort en del förbättring med t.ex med elmatningen och märkt vilken rejäl skillnad det blir.
Funderar faktiskt på att just mura en betongvägg bakom högtalarna då jag märker på andra anläggningar att det verkar göra skillnad.
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Det verkar dock som att det kan vara mer komplext än vad man först tror när man jämför olika komponenter mot varandra då resten av kedjan kan ge något avvikande resultat beroende på setup.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 16:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Kan bara instämma med OP.

Jag har jämfört LK1 och Kairn flera gånger hemma, första gången när Kairn och LK1 var nya på 90-talet och nu senast i år med riktigt gamla apparater.

Kairn låter bra och visste man inte bättre så hade den väl dugit.

Men jämfört med LK1 är det som om någon snott gottepåsen för en.

_________________
LP12/Lingo1/Akito2/Klyde/TKable/LK1/Dirak/AudioProA4-14MkII/TargetR4stativ


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
MNn wrote:
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Det verkar dock som att det kan vara mer komplext än vad man först tror när man jämför olika komponenter mot varandra då resten av kedjan kan ge något avvikande resultat beroende på setup.
Det är lätt att stanna kvar vid de äldre produkterna av flera skäl. Dels för att de skapat en vana vid ett visst "sound", dels för att de faktiskt gör vissa saker väldigt rätt. Men man ska också inse att människan är lättlurad och det inte alls är säkert att det man hör är mer i samklang med hur det var tänkt vid inspelningen. Jag minns i mina unga dagar, vi pratar 60-tal nu, hur vissa skivor med distade gitarrer helt enkelt lät mycket bättre om man körde genom ett extra förstärkarsteg som man lät klippa lite. Det blev lixom lite extra drag i gitarrerna.
Så känns det med spelglädjen i de äldre LK-lådorna, det blir lite extra skärpa i konturerna och det skapar ett drag som inte finns i modernare utrustning. Men totalt sett skulle jag nog ändå vilja ha "allt" dvs även ett bra ljud. Men som flera påpekat, det kräver en ännu bättre setup för att bevara spelglädjen och samtidigt ha det braiga ljudet. Risken är annars att man slutar tweaka när det "låter bra" och glömmer musikens innehåll. Det är lätt att förföras av ett snyggt ljud, det är därför det finns så många dyra sömnpiller ute på marknaden.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Håller inte med. Det jag hörde i Fredags hos Pekka var helt enkelt jävligt bra! Sedan kan man svamla på och vända det ut och in i evigheter. Fick samma känsla som för tjugo år sedan hos en Linnhandlare här uppe. Den känslan har de inte längre produkter i sitt sortiment som kan förmedla. På sin höjd en kaffebryggare kan dom erbjuda..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Det är lätt att stanna kvar vid de äldre produkterna av flera skäl. Dels för att de skapat en vana vid ett visst "sound"...
Jag har aldrig haft förmånen att äga en äldre Linn-setup, så någon vana har jag inte hunnit lägga till.
Det är först nu på senare tid som jag har gjort denna personliga notering.
Har ju en Klout numera, även om LK2/280 verkar roligare så passar Klouten bättre hos mig :)

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Håller inte med. Det jag hörde i Fredags hos Pekka var helt enkelt jävligt bra! Sedan kan man svamla på och vända det ut och in i evigheter. Fick samma känsla som för tjugo år sedan hos en Linnhandlare här uppe. Den känslan har de inte längre produkter i sitt sortiment som kan förmedla. På sin höjd en kaffebryggare kan dom erbjuda..
Vi har väl lite olika syn på hur det ska låta, helt enkelt. De flesta jämförelser jag har gjort har tyvärr bara varit efter relativt kort lyssning och dessutom vid olika tillfällen. Mitt bestående intryck är dock att de apparater ur LK-serien som jag lyssnat på har varit lite råare i klangen än senare produkter. Passar pop/rock bra men inte allt. Kairn och 5105 har jag dock haft hemma i två månader och i stort sett dagligen jämfört. Det är väl denna jämförelse som satt sig och som får spegla mina synpunkter i det hela.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Tue Sep 01, 2015 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MNn wrote:
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Elektroniken har hela tiden blivit bättre, men problemet som jag ser det är högtalarna.
Efter Komri är det nu 15år med konstruktioner som inte lirar Rock&Roll vidare bra.
Innan fanns Isobarik o Keltik, men även Kabel o Espek, ja Nikna mm. Ja nästan alla spelade uppbeat-musik berömvärt.

Tyvärr producerar ju ingen annan tillverkare högtalare som har SLAM heller, det är ju tok-ute. Nej nu gäller små helst osynliga talare som gärna kopplas ihop med en sub. Men en sub flyttar inte luft där smacket i magen finns...

De nyare Linn-högtalarna är musikaliska men saknar draget. Inte undra på att många blir besvikna.
Sedan håller jag med Bill om att det är lätt att förledas av dist, dist som skapar drag o snärt i musiken.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Wed Sep 02, 2015 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En annan faktor i det eviga jämförandet där nyare ofta låter "klart bättre på allt" och där den äldre produkten rent utav låter trasigt i jämförelse är just att,precis som det låter,så är produkten så slut att den är att betrakkta som trasig..

Som exempel är det LK280 som tidgare varit föremål i en tråd här på selleri,som Anders på tonläget skickade till mig för en väns räkning. Den lät både trasig och trött,och inte undra på det när det var mer ESR än microFarad i elektrolyterna och vissa motstånd var så toast att de inte längre gick att utläsa färgkoderna på. Nu senast så satt jag och recappade ett isobarikfilter som tillbringat sina år på Takt & Ton. I denna låda fanns inte en elektrolyt som var kry och kretskortet drog tankarna mot en bättreaktig eldsvåda. Man kan ju undra hur många kunder som vilseletts med demos där en trött äldre produkt fått representera respektive generation/produkt och därmed bevisat dess underlägsenhet. Det skulle vara intressant att undersöka hur de nyare produkterna står sig mot tidens tand? Jag har en gnagande känsla av att de ruttnar ännu kvickare,det förefaller finnas mindre att gnaga på redan från nytt..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Wed Sep 02, 2015 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
MNn wrote:
pekka71 wrote:
...men faktum är att väldigt många sitter på system för 200 tusen och mer men man har bara fått ut 60-70% av det systemet ska ge, detta är inte konstigt på något sätt eftersom alla inte är beredd att ex mura upp en vägg i lyssningsrummet, dra separat elmatning osv
Jo det ligger en hel del i det du säger Pekka.
Jag har ju gjort en del förbättring med t.ex med elmatningen och märkt vilken rejäl skillnad det blir.
Funderar faktiskt på att just mura en betongvägg bakom högtalarna då jag märker på andra anläggningar att det verkar göra skillnad.
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Det verkar dock som att det kan vara mer komplext än vad man först tror när man jämför olika komponenter mot varandra då resten av kedjan kan ge något avvikande resultat beroende på setup.

Detta är inte avhängigt Linn på något sätt. Det går att förbättra ljudet i vilken Siba anläggning som helst om man är beredd att mura upp en vägg.

Linn har lagt ner mycket pengar på forskning som vi konsumenter får betala för att få riktigt bra nätdelar. Om det går att krama ut lite extra med hjälp av extra ledningsdragning är det intressant. Men man måste inte dra om el för att vara seriös i sitt lyssnande.

Går vi bort som Linnägare i lägenheter? Men lika viktigt är det vilka elförbrukare vi har igång när vi lyssnar. Lågenergilampor, (påverkar även när de är släckta) diskmaskin, torktumlare osv.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Wed Sep 02, 2015 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
sportbilsentusiasten wrote:
MNn wrote:
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Elektroniken har hela tiden blivit bättre, men problemet som jag ser det är högtalarna.
Efter Komri är det nu 15år med konstruktioner som inte lirar Rock&Roll vidare bra.
Innan fanns Isobarik o Keltik, men även Kabel o Espek, ja Nikna mm. Ja nästan alla spelade uppbeat-musik berömvärt.

Tyvärr producerar ju ingen annan tillverkare högtalare som har SLAM heller, det är ju tok-ute. Nej nu gäller små helst osynliga talare som gärna kopplas ihop med en sub. Men en sub flyttar inte luft där smacket i magen finns...

De nyare Linn-högtalarna är musikaliska men saknar draget. Inte undra på att många blir besvikna.
Sedan håller jag med Bill om att det är lätt att förledas av dist, dist som skapar drag o snärt i musiken.
Håller med till 100%.

Detta är hur skumt som helst. Högtalare för flera hundra tusen, halvvägs upp till taket. Musikaliska men så "svala" i presentationen.

När kommer lite "kött och blod" från Linn?

Hursomhelst, jag tycker att 109:orna har "slam" inom sitt begränsingsområde men de flyttar ju ingen luft direkt.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Wed Sep 02, 2015 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Medhåll gällande 109! Tukan är ett annat exempel på en sådan högtalare. Den gör mer än vad man förväntar sig av den.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Wed Sep 02, 2015 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
nonick wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
MNn wrote:
Blir lite fundersam då jag också märker spelglädjen i äldre Linn-system. Verkar inte som om den riktigt har hängt med i nya produkterna :shock:
Elektroniken har hela tiden blivit bättre, men problemet som jag ser det är högtalarna.
Efter Komri är det nu 15år med konstruktioner som inte lirar Rock&Roll vidare bra.
Innan fanns Isobarik o Keltik, men även Kabel o Espek, ja Nikna mm. Ja nästan alla spelade uppbeat-musik berömvärt.

Tyvärr producerar ju ingen annan tillverkare högtalare som har SLAM heller, det är ju tok-ute. Nej nu gäller små helst osynliga talare som gärna kopplas ihop med en sub. Men en sub flyttar inte luft där smacket i magen finns...

De nyare Linn-högtalarna är musikaliska men saknar draget. Inte undra på att många blir besvikna.
Sedan håller jag med Bill om att det är lätt att förledas av dist, dist som skapar drag o snärt i musiken.
Håller med till 100%.

Detta är hur skumt som helst. Högtalare för flera hundra tusen, halvvägs upp till taket. Musikaliska men så "svala" i presentationen.

När kommer lite "kött och blod" från Linn?

Hursomhelst, jag tycker att 109:orna har "slam" inom sitt begränsingsområde men de flyttar ju ingen luft direkt.
Mycket enkel förklaring. Som jag skrev tidigare, modet föreskrivs smått men även finlir. Slam ger inte höga betyg i recensionerna då slam = besvärligt med bummelbas i moderna kala rum.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Thu Sep 03, 2015 01:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Där är du och seglar.

Om någon har problem med bumbelbas och köpt en anläggning för några -k skall de prata med sin handlare.

Desutom finns det inget om hur vi olika människor uppfattar musiken. Det är inte "enkelt".

Finns det "slam" finns det liv i musiken, det behöver inte förklaras, saknas den och tillkommer, ändras allt, det räcker att titta på människors ansikten. Tycker jag.


För övrigt har väl aldrig Linnfolk brytt sig om recensioner ? Skall vi göra det nu?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Thu Sep 03, 2015 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
nonick wrote:
Där är du och seglar.

Om någon har problem med bumbelbas och köpt en anläggning för några -k skall de prata med sin handlare.

Desutom finns det inget om hur vi olika människor uppfattar musiken. Det är inte "enkelt".

Finns det "slam" finns det liv i musiken, det behöver inte förklaras, saknas den och tillkommer, ändras allt, det räcker att titta på människors ansikten. Tycker jag.


För övrigt har väl aldrig Linnfolk brytt sig om recensioner ? Skall vi göra det nu?
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
Jag skrev svaret utifrån hur företagen som producerar hifi resonerar...


Top
   
 Post subject: Re: Fantastiskt bra
PostPosted: Thu Sep 03, 2015 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
sportbilsentusiasten wrote:
nonick wrote:
Där är du och seglar.

Om någon har problem med bumbelbas och köpt en anläggning för några -k skall de prata med sin handlare.

Desutom finns det inget om hur vi olika människor uppfattar musiken. Det är inte "enkelt".

Finns det "slam" finns det liv i musiken, det behöver inte förklaras, saknas den och tillkommer, ändras allt, det räcker att titta på människors ansikten. Tycker jag.


För övrigt har väl aldrig Linnfolk brytt sig om recensioner ? Skall vi göra det nu?
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
Jag skrev svaret utifrån hur företagen som producerar hifi resonerar...
Okay, jag förstår.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited