selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 12:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 17, 2015 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Comstedt wrote:
Ok, då ska jag testa det så fort jag kan, en stor nackdel med klimax dsm jämfört med klimax kontroll är också att man inte kan köra på både xlr och rca med DSM 'en.
Kan du förtydliga? Jag kör rca till sub och xlr till 320 med min kdsm??


Top
   
PostPosted: Fri Jul 17, 2015 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Så om man har nye Klimax DSM (med exakt utgångar) men kör analogt ut.

ÄR det då ide att behålla Klimaxkontroll.

Stänga av Volymkontrollen i dsm'en och köra analogt in i klimaxkontroll
digitala källor in i DsM

-men analoga då??? in i DSM eller I KK??

Med analogt in i DSM kan man använda tex Space Optimisation.
Men är KK bättre kanske, det vägs ut av at vara kopplat rätt in i den?
Ja, enligt mina preferenser.
1/analogt ut från DS = behåll KK.
2/ Analoga insignaler ansluts till KK.
(Testat LP12 in i DSM och Space påslaget = musiken försvann.Dock lät det snyggare med Space men skit samma då musiken försvann )
En fråga ang. LP12 in i DSM. Var det med M140, Exaktbox på Tonläget? Frågar för att det tycks vara flera som inte tyckte att dessa M140 spelade bra. Jag lyssnade på dessa med "analogt" system (old school DS) och det var rent ut helkass. Samma platta på CD låter bättre i bilen...
Det var MDSM +109.
Testade med LP12 in utan Space (=riktigt bra), Space aktiverat men ingen justering (=klart dåligt) och Space med justeringar, manuellt tweakade (= ännu sämre). Space aktiverat som Linn räknar ut var riktigt kass.dock låter det snyggare o tydligare allt efterhand så att en del föredrar det förstår man.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2015 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tycker nästan detta är beklämmande mot de som föredrar analoga system vad Gilad svarar

Image

Så enlig vad Gilad säjer själv behöver nya Linn system mindre tweaks för att prestara, vilket verkar vara raka motsatsen av detta forum åsikt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2015 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Så enlig vad Gilad säjer själv behöver nya Linn system mindre tweaks för att prestara, vilket verkar vara raka motsatsen av detta forum åsikt
Ja, i.o.f.s. kankse allt bättre anläggningar kräver allt mer av installation för att prestera, men oavsett detta så tycks den yngre varianten Tiefenbrun inte vara speciellt lyhörd. Det var kanske inte den äldre heller, men han hade i varje fall kompassen rättvänd. Nog för att Linn gjort mycket bra även på senare tid, men man får ändå känslan av att de inte har full koll längre. Det var nog bättre förr.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 08:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Kan vara en marknadsföringsstrategi att försöka få "vanliga" människor att köpa hifi utrustning
Tror vanliga människor vill att musiklyssning skall vara enkelt.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
HCL wrote:
pekka71 wrote:
Så enlig vad Gilad säjer själv behöver nya Linn system mindre tweaks för att prestara, vilket verkar vara raka motsatsen av detta forum åsikt
Ja, i.o.f.s. kankse allt bättre anläggningar kräver allt mer av installation för att prestera, men oavsett detta så tycks den yngre varianten Tiefenbrun inte vara speciellt lyhörd. Det var kanske inte den äldre heller, men han hade i varje fall kompassen rättvänd. Nog för att Linn gjort mycket bra även på senare tid, men man får ändå känslan av att de inte har full koll längre. Det var nog bättre förr.
Precis, tror Gilads kompass pekar åt hållet var man kan hitta de som vill spendera mest pengar och vad de vill ha, inget fel med det, men när man fortsätter hävda att man har sina gamla ideall kvar fast man i stort idag verkar se de som en belastning då blir det väldigt fel

Jag skulle vilja se att Linn gärna utvecklar exakt och en låda vidare till den marknad som vill ha dessa produkter men att man även håller sina gamla kunder kvar genom att göra prylar med där max prestanda är ledordet samt börjar ha service på sina äldre produkter, då skulle alla vara nöjda och glada och goodvillen de skulle få från sina kunder av gratis marknasförning skulle nog vara väldigt stor

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 14:02 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror inte man ska tolka "... all designed to make life simpler for the end-user." som att dagens produkter inte kräver lika noggrann injustering som gårdagens.

Linn har inte gett upp sin fokus på maximal prestanda. Och Exakt är produkterna som är resultatet av att Linn fokuserat på att förbättra sina aktiva system ytterligare. Före Exakt så var de bäst presterande Linnsystemen olika varianter av aktiva system. Jag undrar om ni som skriver ner Exakt verkligen har utvärderat produkterna ordentligt? Akurate Exaktbox och Klimax Exaktbox är två produkter som är helt galet bra, vida bättre än de produkter de ersätter. Para ihop en Exaktbox med äldre slutsteg och högtalare om ni gillar karaktären i dessa. Resultatet blir kanonbra!

pekka71, du efterlyser parallella produktlinjer, där de analoga förstegen skulle finnas kvar i sortimentet? Jag ser två goda skäl till att de inte borde finnas kvar. Dels är de nya DSM-varianterna bättre på att återge musik. Och dels så har det ju faktiskt samexisterat separata försteg parallellt med DSM-spelare nu i flera år. Och det är marknaden för de separata enheterna som försvunnit. Beslutet att sluta med KK, AK och MK är helt logiskt, och klokt anser jag.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 14:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Det var MDSM +109.
Testade med LP12 in utan Space (=riktigt bra), Space aktiverat men ingen justering (=klart dåligt) och Space med justeringar, manuellt tweakade (= ännu sämre). Space aktiverat som Linn räknar ut var riktigt kass.dock låter det snyggare o tydligare allt efterhand så att en del föredrar det förstår man.
Om du bedömer Space för analoga källor, efter en utvärdering med Majik DSM, finns en risk att Space som koncept får ett sämre omdöme än det förtjänar. Det är relativt stor skillnad på digitaliseringen av signalen i Majik, Akurate respektive Klimax DSM.

Var det nya MDSM med Exakt utgångar, eller någon tidigare variant? Är det klarlagt att även de tidigare varianterna inte skickar signalen genom en analog volymkontroll? Om signalen går både genom en digital volymkontroll och en analog volymkontroll, är det väl troligt att det blir större degradering av signalen, än att skicka den endast genom den ena kretsen.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
Jag tror inte man ska tolka "... all designed to make life simpler for the end-user." som att dagens produkter inte kräver lika noggrann injustering som gårdagens.

Linn har inte gett upp sin fokus på maximal prestanda. Och Exakt är produkterna som är resultatet av att Linn fokuserat på att förbättra sina aktiva system ytterligare. Före Exakt så var de bäst presterande Linnsystemen olika varianter av aktiva system. Jag undrar om ni som skriver ner Exakt verkligen har utvärderat produkterna ordentligt? Akurate Exaktbox och Klimax Exaktbox är två produkter som är helt galet bra, vida bättre än de produkter de ersätter. Para ihop en Exaktbox med äldre slutsteg och högtalare om ni gillar karaktären i dessa. Resultatet blir kanonbra!

pekka71, du efterlyser parallella produktlinjer, där de analoga förstegen skulle finnas kvar i sortimentet? Jag ser två goda skäl till att de inte borde finnas kvar. Dels är de nya DSM-varianterna bättre på att återge musik. Och dels så har det ju faktiskt samexisterat separata försteg parallellt med DSM-spelare nu i flera år. Och det är marknaden för de separata enheterna som försvunnit. Beslutet att sluta med KK, AK och MK är helt logiskt, och klokt anser jag.
På många sätt har du rätt. Det är nog i princip bara vi som varit extremt petiga med installation som upplever att de nya produkterna som mer krävande att installera. Faktum är att samtliga nyare varianter låter GANSKArd bra (med gamla mått mätt) utan nämnvärd installationsansträngning, men man måste anstränga sig ännu mer för att riktigt optimera de nyare systemen till den prestanda de trots allt har potential att nå. Klagomålen mot renhet, detlajer handlar i princip helt om otillräcklig installation (min, om än i kvantitet begränsade, erfarenhet). Något man också stöter på med de nyare systemen är att de slår i "taket" ganska brutalt. De låter obesvärade upp till en ljudnivå där allt distar ihop på ett sätt som man nte upplevede med de äldre systemen. Jag tror inte det primärt beror på att de nyare systemen (annat än i undantagsfall - som diskuterats här tidigare) är sämre, utan att kontrasten mellan nära på distorsionsfritt och mer eller mindre distorderat till följd av överstyrning (systemen tvingas spela över sin förmåga) blir mer påtaglig. De äldre systemen hade en högre grunddist, som ökade gradvis och var relativt betydande redan under klippnivån. I.o.f.s. ger de switchade nätdelarna en fulare dist när man passerat spec, vilket man givetvis gjort när stegen drivs i klppning (besvärande på t.ex. högtalare som Keltik, som inte låter mycket utan att man driver f.f.a. bassteget MYCKET hårt).


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Det var MDSM +109.
Testade med LP12 in utan Space (=riktigt bra), Space aktiverat men ingen justering (=klart dåligt) och Space med justeringar, manuellt tweakade (= ännu sämre). Space aktiverat som Linn räknar ut var riktigt kass.dock låter det snyggare o tydligare allt efterhand så att en del föredrar det förstår man.
Om du bedömer Space för analoga källor, efter en utvärdering med Majik DSM, finns en risk att Space som koncept får ett sämre omdöme än det förtjänar. Det är relativt stor skillnad på digitaliseringen av signalen i Majik, Akurate respektive Klimax DSM.

Var det nya MDSM med Exakt utgångar, eller någon tidigare variant? Är det klarlagt att även de tidigare varianterna inte skickar signalen genom en analog volymkontroll? Om signalen går både genom en digital volymkontroll och en analog volymkontroll, är det väl troligt att det blir större degradering av signalen, än att skicka den endast genom den ena kretsen.
Nyaste MDSM med Exaktutgång skulle jag tro men ska dubbelkolla.
Jag har demat Space massa gånger (Majik, Akurate o Klimax) med samma resultat, tyvärr. Det blir dock bättre för vare ny produkt som släpps så vi som är tveksamma får ge oss till tåls lite...


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
per wrote:
Jag tror inte man ska tolka "... all designed to make life simpler for the end-user." som att dagens produkter inte kräver lika noggrann injustering som gårdagens.

Linn har inte gett upp sin fokus på maximal prestanda. Och Exakt är produkterna som är resultatet av att Linn fokuserat på att förbättra sina aktiva system ytterligare. Före Exakt så var de bäst presterande Linnsystemen olika varianter av aktiva system. Jag undrar om ni som skriver ner Exakt verkligen har utvärderat produkterna ordentligt? Akurate Exaktbox och Klimax Exaktbox är två produkter som är helt galet bra, vida bättre än de produkter de ersätter. Para ihop en Exaktbox med äldre slutsteg och högtalare om ni gillar karaktären i dessa. Resultatet blir kanonbra!

pekka71, du efterlyser parallella produktlinjer, där de analoga förstegen skulle finnas kvar i sortimentet? Jag ser två goda skäl till att de inte borde finnas kvar. Dels är de nya DSM-varianterna bättre på att återge musik. Och dels så har det ju faktiskt samexisterat separata försteg parallellt med DSM-spelare nu i flera år. Och det är marknaden för de separata enheterna som försvunnit. Beslutet att sluta med KK, AK och MK är helt logiskt, och klokt anser jag.

Ni som tycker de nya DSM produkterna är bättre än att använda separata källa/försteg, när ni gjort jämförelserna har då den digitala volymkontrolen varit avstäng i dsm produkterna när de körs genom det analoga försteget?

Varför jag frågar är för att redan en majik kontrol är vida bättre än att köra en akurate dsm ensam, den digitala volymkontrollen som är samma sen cara då alla var rörande överrens om att det var sämre, hur kan samma volymkontrol med samma algoritm helt plötsligt finslipat sig själv?

det låter bättre idag eftersom produkterna har blivit bättre, men DV komprimerar ljudet vilket gör den i mina öron ett stort BIG NO NO

Gilad tyckte redan 2008 att den digitala volymen var bättre än anloga volymkontroll

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
per wrote:
Jag tror inte man ska tolka "... all designed to make life simpler for the end-user." som att dagens produkter inte kräver lika noggrann injustering som gårdagens.

Linn har inte gett upp sin fokus på maximal prestanda. Och Exakt är produkterna som är resultatet av att Linn fokuserat på att förbättra sina aktiva system ytterligare. Före Exakt så var de bäst presterande Linnsystemen olika varianter av aktiva system. Jag undrar om ni som skriver ner Exakt verkligen har utvärderat produkterna ordentligt? Akurate Exaktbox och Klimax Exaktbox är två produkter som är helt galet bra, vida bättre än de produkter de ersätter. Para ihop en Exaktbox med äldre slutsteg och högtalare om ni gillar karaktären i dessa. Resultatet blir kanonbra!

pekka71, du efterlyser parallella produktlinjer, där de analoga förstegen skulle finnas kvar i sortimentet? Jag ser två goda skäl till att de inte borde finnas kvar. Dels är de nya DSM-varianterna bättre på att återge musik. Och dels så har det ju faktiskt samexisterat separata försteg parallellt med DSM-spelare nu i flera år. Och det är marknaden för de separata enheterna som försvunnit. Beslutet att sluta med KK, AK och MK är helt logiskt, och klokt anser jag.

Ni som tycker de nya DSM produkterna är bättre än att använda separata källa/försteg, när ni gjort jämförelserna har då den digitala volymkontrolen varit avstäng i dsm produkterna när de körs genom det analoga försteget?

Varför jag frågar är för att redan en majik kontrol är vida bättre än att köra en akurate dsm ensam, den digitala volymkontrollen som är samma sen cara då alla var rörande överrens om att det var sämre, hur kan samma volymkontrol med samma algoritm helt plötsligt finslipat sig själv?

det låter bättre idag eftersom produkterna har blivit bättre, men DV komprimerar ljudet vilket gör den i mina öron ett stort BIG NO NO

Gilad tyckte redan 2008 att den digitala volymen var bättre än anloga volymkontroll
När ni testade digital volymkontroll, testade ni då av på av just denna eller jämförde ni DSM med dv vs. DSM med dv av och separat försteg? Att stoppa in separat försteg påverkar garanterat på många andra sätt också. Det test jag gjort av dv gav att det går att göra mycket bra, lång mindre påverkan än att stoppa in en MK mellan KDSM och slutsteg. Nyaste KDSM (med Exakt) är mycket bra utan separat försteg.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Ni som tycker de nya DSM produkterna är bättre än att använda separata källa/försteg, när ni gjort jämförelserna har då den digitala volymkontrolen varit avstäng i dsm produkterna när de körs genom det analoga försteget?
Vill bara påminna om att den digitala volymkontrollen alltid är inkopplad i Linns DS(M) spelare, enligt deras egna tekniker på deras eget forum. Den behövs för att addera dither samt omvandla den interna ordlängden på 35 bitar till DA omvandlarens 24 bitar. Utan den funktionen blir det digital pannkaka av ljudet. Det vi jämför är digital volymkontroll med digital volymkontroll låst till volymsteg 80 plus valfri analog signalkedja innehållande en volymkontroll. Den digitala volymkontrollen är alltid inkopplad i signalkedjan.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
matss wrote:
pekka71 wrote:
Ni som tycker de nya DSM produkterna är bättre än att använda separata källa/försteg, när ni gjort jämförelserna har då den digitala volymkontrolen varit avstäng i dsm produkterna när de körs genom det analoga försteget?
Vill bara påminna om att den digitala volymkontrollen alltid är inkopplad i Linns DS(M) spelare, enligt deras egna tekniker på deras eget forum. Den behövs för att addera dither samt omvandla den interna ordlängden på 35 bitar till DA omvandlarens 24 bitar. Utan den funktionen blir det digital pannkaka av ljudet. Det vi jämför är digital volymkontroll med digital volymkontroll låst till volymsteg 80 plus valfri analog signalkedja innehållande en volymkontroll. Den digitala volymkontrollen är alltid inkopplad i signalkedjan.

mvh, mats
jo men som jag förstår det är den fixerade kontrollen inte påverkad när den är låst men om man exempelvis har volym 60 är det något annat

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
jo men som jag förstår det är den fixerade kontrollen inte påverkad när den är låst men om man exempelvis har volym 60 är det något annat
Hur menar du att den fixerade kontrollen inte påverkar? Enda skillnaden är att volyminställningen 60 har justerat den digitala signalen till -20 dB jämfört med volym 80. Samma behandling av ordlängd och dither i övrigt. Signalen är visserligen 20 dB närmare brusgolvet, men så är det ju även i en analog signalkedja.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited