selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 03:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 02, 2015 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
" Linn calls time on the preamplifier, but we're not wholly convinced " Alan Sircom Hifiplus


http://www.hifiplus.com/articles/the-en ... =email-380


Lite interesting reading

:D


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Att Linn slutar tillverka vissa förförstärkare är en sak. Men hur definierar man en förförstärkare? I min värld är det en apparat med ett antal ingångar, en volymkontroll och en lämplig drivning till slutsteg eller aktiva högtalare. Om denna apparat sedan kan hantera skivspelare (dvs har riaa-steg) eller strömmande digitalt (från en NAS eller nätet) är egalt.

Med den definitionen är alla Linns DSM fortfarande att anse som försteg.

Man kan förvisso ha synpunkter på digitala volymkontroller, att analoga källor konverteras till digitalt för att sedan konverteras tillbaka till analogt och så vidare. Men visst är det fortfarande så att Linn tillverkar försteg?

Linn slutade ju att tillverka CD-spelare. Någon som idag tycker det var ett felaktigt beslut? Att man nu slutar med analoga försteg är väl bara ett steg till i samma riktning. Dvs att all signalbehandling är digital så långt det bara går. När kommer en digital signal ut från LP12:an?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
CDspelare är ett dåligt exempel. De ersattes av en mer musikalisk produkt. Och CD-spelare behöver service och reservdelar från tredje part som är svåra att lagerföra/komma över - laser tex), vilket inte DS behöver. Dvs svårt för Linn att i all evinlighet ge support till CD-spelare. = smart att sluta med dessa.

Försteg då.
Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat. Men nu är det inte så. Och att sluta producera försteg innan Linn släppt en Exaktgramofonsteg var klart oväntat, givet att DSM få analoga ingångar vilket leder till att Linnkunder med många analoga enheter tvingas köpa konkurenters produkter


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 14:38 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag menar att beslutet att sluta tillverka och sälja cd-spelare var mer revolutionerande än beslutet att fasa ut de analoga förstegen. Marknaden var mindre mogen för DS-spelarnas intåg år 2007, än vad marknaden är mogen för de analoga förstegens utgående idag 2015. Linnhandlare uppger att de inte säljer några nya Klimax Kontrol eller Akurate Kontrol. Jag skulle gissa att Linn levererat mycket få nya Klimax Kontrol det senaste året.

Var försiktig med att slå fast sanningar, som "Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat. Men nu är det inte så." Olika personer kan komma till olika slutsatser i denna fråga och andra. Men redogör gärna för egna upplevelser från jämförelser som gjorts.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat.
Vad är ett inbyggt försteg? Eller menar du försteg med inbyggda andra funktioner, som tex riaa, dac och tuner?

Utvecklingen har sprungit ifrån mig. Tidigare ville jag absolut ha ett försteg med dubbla bandspelaringångar, för att kunna kopiera från en bandspelare till en annan medan jag lyssnade på annat. För några år sedan (ja, nu ganska många år sedan :-)) insåg jag att behovet reducerats till anslutning av ett kassettdäck. Och idag? En tape-loop använder jag överhuvudtaget inte längre. Idag räcker några analoga ingångar på ett försteg.

Men här är jag lite kluven. Ett försteg som bara har en (1) ingång för analoga källor är för mig fortfarande en begränsning. Har man en skivspelare, radiodel (tuner) och ytterligare någon analog enhet så stöter man på patrull med de nya digitala förstegen (tex från Linn). En begränsning jag känner trots att jag de senaste 6-7 åren bara behövt en analog ingång, för min LP12:a*. Min tuner (Pekin) sålde jag för länge sedan när jag insåg att jag faktiskt inte lyssnade på radio genom den utan oftare via nätet.

Kanske motståndet mot digitala försteg är mer känslomässigt än logiskt?

/ B

*Jag har kvar min Ikemi, men det är otroligt sällan den används. Men visst är det lite krångligare att först rippa en CD istället för att lyssna direkt. Idag är det den 3 juni och Ikemin har inte använts i år. Behovet är tydligen inte så stort. Men känslan att ha möjligheten att spela CD är stor.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Wed Jun 03, 2015 15:53, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det varje person skriver på forumet är deras uppfattning. Hur kan det vara något annat?
Ibland är alla överens om något - ibland är man inte det.
Är dock fortfarande sin egen uppfatning man skriver om.

När det gäller försäljningen av försteg, beror det ju på hur man promotar/demar produkterna.
Om en handlare säger att "uppgradera din DS till DSM och sälj KK för att delfinansiera KDSM" - samt demar DS/KK vs KDSM. (och inte KDSM vs KDSM/KK)
Vad händer då?

Men i själva verket hade KDSM en förbättrad DS-del som senare DS/2 fick...(men att de förbättrat i KDSM gick inte Linn ut med förrän de släppte DS/2)
Dvs många har dragit fel slutsats avseende KK vs digital volym, pga en förbättrad DS-krets.

På Lejonklous forum bekrivs det en demo i UK av försteg vs dig volym. Gissa vad de kom fram till :wink:
Läs gärna vad macrotech2 skriver en bit med på denna sida
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2769


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat.
Vad är ett inbyggt försteg? Eller menar du försteg med inbyggda andra funktioner, som tex riaa, dac och tuner?
Vad du krånglar till det Bill.

Vad finns i KK och AK idag?
Det finns numera i DSM. (fast färre analoga ingångar, dock finns ÄVEN digitala ingångar)


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Om de inbyggda förstegen var bättre hade ju alla jublat.
Vad är ett inbyggt försteg? Eller menar du försteg med inbyggda andra funktioner, som tex riaa, dac och tuner?
Vad du krånglar till det Bill.

Vad finns i KK och AK idag?
Det finns numera i DSM. (fast färre analoga ingångar, dock finns ÄVEN digitala ingångar)
Inget krångel, undrar fortfarande vad du menar med "inbyggda försteg".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 16:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om Linn, mot vad många tycks förutsätta, har uppfattningen att den digitala ljudnivåregleringen nu presterar bättre än sina analoga försteg, så är det väl fullt logiskt att göra som de gör. Det skulle till och med vara riktigt dåligt om de fortsatte att sälja separata enheter, trots att de anser de integrerade lösningarna vara bätre.

Självklart är det fult gjort av handlare att demonstrera produkter ur olika generationer mot varandra. Det bör vara öppna kort kring vad som demonstreras. Det slarvas kanske ordentligt vid demonstrationer. Det bästa vi som hängivna kunder kan göra, är att vara väl pålästa om produkterna, och kräva noggranna jämförelser då vi är hos handlare för att utvärdera framtida inköp.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Om Linn, mot vad många tycks förutsätta, har uppfattningen att den digitala ljudnivåregleringen nu presterar bättre än sina analoga försteg, så är det väl fullt logiskt att göra som de gör. Det skulle till och med vara riktigt dåligt om de fortsatte att sälja separata enheter, trots att de anser de integrerade lösningarna vara bätre.
Klart de tycker dig volymkontrol är bättre.
Därför blev de helt tagna på sängen avseende den debatt som blivit på olika forum. Och tvingas anordna ett live-event (imorgon) där Linn’s Technical Director ska förklara detta.
Quote:
Keith Robertson - Linn’s Technical Director - will explain the technological advantages of Linn DSM over analogue pre-amplifiers in protecting the analogue signal.

He will explain in detail how a number of technical features combine in the Klimax DSM to produce lower noise and less distortion than the Klimax Kontrol, including:

- Transformer isolation on the analogue inputs and outputs
- No lossy analogue source switching as all switching is performed in the digital domain
- A superior volume control implementation
per wrote:
Självklart är det fult gjort av handlare att demonstrera produkter ur olika generationer mot varandra. Det bör vara öppna kort kring vad som demonstreras. Det slarvas kanske ordentligt vid demonstrationer. Det bästa vi som hängivna kunder kan göra, är att vara väl pålästa om produkterna, och kräva noggranna jämförelser då vi är hos handlare för att utvärdera framtida inköp.
Fult gjort håller jag inte med om.
De visste inte heller om att DSM hade förbättrats i DS-delen.
Alla utgick ifrån att förbättringen var för man slapp ett separat analogt försteg.
Var därför en het debatt mellan de som demat KDS/KK vs KDSM (slutsats bättre utan KK) och de som demat KDSM vs KDSM/KK (bättre med KK)

Sedan finns det personer som föredrar dig volym i DS oavsett generation.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 19:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Linn är är i framkant. Det har de alltid varit. Vi andra är följare, gilla eller inte gilla. Med facit har Linn gjort det mesta rätt under fyrtio år.

Jag tar en chansning och går in i Exakt, ingen försteg där inte. Det jag hört låter riktigt bra och handlarna ÄR positiva till Exakt utan försteg, dvs att framtiden är att ta bort onödiga steg som signalen skall passera.

Sedan att "allt" numera ligger i mjukvaran är jag positiv till och då är kört med analoga försteg.

Sedan har ju alla sina preferenser och investeringar att ta hänsyn till.

Sedan finns det alltid olika setup som kan spöa vad som helst. Men det är en annan story, inte minst om föredrar andra fabrikat före Linn.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 13, 2015 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Så om man har nye Klimax DSM (med exakt utgångar) men kör analogt ut.

ÄR det då ide att behålla Klimaxkontroll.

Stänga av Volymkontrollen i dsm'en och köra analogt in i klimaxkontroll
digitala källor in i DsM

-men analoga då??? in i DSM eller I KK??

Med analogt in i DSM kan man använda tex Space Optimisation.
Men är KK bättre kanske, det vägs ut av at vara kopplat rätt in i den?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 14, 2015 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Så om man har nye Klimax DSM (med exakt utgångar) men kör analogt ut.

ÄR det då ide att behålla Klimaxkontroll.

Stänga av Volymkontrollen i dsm'en och köra analogt in i klimaxkontroll
digitala källor in i DsM

-men analoga då??? in i DSM eller I KK??

Med analogt in i DSM kan man använda tex Space Optimisation.
Men är KK bättre kanske, det vägs ut av at vara kopplat rätt in i den?
Ja, enligt mina preferenser.
1/analogt ut från DS = behåll KK.
2/ Analoga insignaler ansluts till KK.
(Testat LP12 in i DSM och Space påslaget = musiken försvann.Dock lät det snyggare med Space men skit samma då musiken försvann )


Top
   
PostPosted: Tue Jul 14, 2015 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Så om man har nye Klimax DSM (med exakt utgångar) men kör analogt ut.

ÄR det då ide att behålla Klimaxkontroll.

Stänga av Volymkontrollen i dsm'en och köra analogt in i klimaxkontroll
digitala källor in i DsM

-men analoga då??? in i DSM eller I KK??

Med analogt in i DSM kan man använda tex Space Optimisation.
Men är KK bättre kanske, det vägs ut av at vara kopplat rätt in i den?
Ja, enligt mina preferenser.
1/analogt ut från DS = behåll KK.
2/ Analoga insignaler ansluts till KK.
(Testat LP12 in i DSM och Space påslaget = musiken försvann.Dock lät det snyggare med Space men skit samma då musiken försvann )
En fråga ang. LP12 in i DSM. Var det med M140, Exaktbox på Tonläget? Frågar för att det tycks vara flera som inte tyckte att dessa M140 spelade bra. Jag lyssnade på dessa med "analogt" system (old school DS) och det var rent ut helkass. Samma platta på CD låter bättre i bilen...


Top
   
PostPosted: Thu Jul 16, 2015 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ok, då ska jag testa det så fort jag kan, en stor nackdel med klimax dsm jämfört med klimax kontroll är också att man inte kan köra på både xlr och rca med DSM 'en.

Har en del kvar innan ekonomin är klar för exakt, så då behåller jag nog KK tills det verkligen är dags. Och teknologien kanske mognar litehur Beer tiden...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited