selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tidigare har det varit så med DV att ju längre från 80 man har varit ju sämre har det blivit

Jag är ingen digital expert, dock så tycker mina öron inte om DV

Jag är inte ensam om detta, många delar med nya grejer är väldigt bra, ljudet är väldigt exakt,rent,väldigt lite dist men så är det också något som stör flytet i musiken som gör att alla fördelar blir helt ovesentliga om det naturliga flytet är försvunnet, detta har jag upplevt med alla Dsm produkter

Som HCL hävdar måste alla vara väldigt rätt installerat med nya grejer, ju mera man fixar med kablar,switchar osv så kan man få bort delar av det som stör flytet, dock har jag aldrig upplevt att det försvinner helt förutom om man sätter in ett analogt försteg

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
pekka71 wrote:
Ni som tycker de nya DSM produkterna är bättre än att använda separata källa/försteg, när ni gjort jämförelserna har då den digitala volymkontrolen varit avstäng i dsm produkterna när de körs genom det analoga försteget?
Vill bara påminna om att den digitala volymkontrollen alltid är inkopplad i Linns DS(M) spelare, enligt deras egna tekniker på deras eget forum. Den behövs för att addera dither samt omvandla den interna ordlängden på 35 bitar till DA omvandlarens 24 bitar. Utan den funktionen blir det digital pannkaka av ljudet.
Då kan jag påpeka ( :wink: ) att Linn varit väldiga otydliga med hur volymkontrollen fungerar och hur den är implementerad. Samt hur den har förändrats genom åren och på olika produkter.
Man får olika besked från olika tekniker och dessutom olika besked från samma person beroende på NÄR och HUR man frågar.

Att den interna ordlängden är 35bit har inget med volymkontrollen att göra, det är för att maximera kvaliteten.

matss wrote:
Det vi jämför är digital volymkontroll med digital volymkontroll låst till volymsteg 80 plus valfri analog signalkedja innehållande en volymkontroll. Den digitala volymkontrollen är alltid inkopplad i signalkedjan.
"Inkopplad" är förvillande. Ska man vara tydlig så är volymkontrollen en MJUKVARU-applikation.
Men hur bra hade de kunnat göra det om Linn skulle valt en fix utgångsspänning??

Flertalet har jämfört vol 80 med dig vol aktiverat vs fix volym (80) - båda rakt in i KK för att jämföra. Och fix volym är solklart mer musikalisk.
Alla som pillat med ljud o mjukvara vet att mjukvara som "inte ska" ha påverkan har inverkan. (tex uppgradera OS på PC där audio/video-codec är installerat påverkar codecens musikalitet)
Ingen vet varför, skit samma.
På jobbet körde vi dubbelblinda tester...och inge snack, ALLT påverkade. Det var även superenkelt att reproducera testresultaten!!!
Ja strömkablar till PC gjorde skillnad med.
Notera att vi testade med kunder, chefer mm och inte med "nördar på IT med ljudintresse"

Alla utom jag var förvånade :wink:


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Visst spelar allt roll inom elektronik, analogt som digitalt, i teorin. Speciellt ju känsligare eller sämre konstruerad elektroniken är. Precis som också vår egen sinnesstämning och vår sociala omgivning i allra högsta grad påverkar upplevelserna.

Digital signalbehandling är i grund och botten enkla (men många) matematiska bearbetningar av information i form av ettor och nollor. Ordlängden indikerar med vilken precision dessa beräkningar utförs, till exempel en volymreglering. Precision kostar tid och minnesutrymme, så du som konstruktör bestämmer dig för en viss precision (ordlängd) som du anser ger dig tillräckligt bra prestanda.

Men ändlig precision innebär avrundningsfel i dina beräkningar - trunkeringar. Det blir digital distortion som låter riktigt illa. För att komma till rätta med dessa avrundningar adderar den kunniga konstruktören ett digitalt brus i beräkningarna, som genom trolleri omvandlar avrundningsdistortionen till ofarligt brus istället.

För den spm jag är lite nyfiken på att försöka förstå lite mer om digitala signaler kan jag verkligen rekommendera Robert Stuart från Meridians papper om digitalt ljudkodning <https://www.meridian-audio.com/meridian ... oding2.pdf>. Sammanfattningsvis visar han där att en praktisk samplingsfrekvens på 88 kHz tillsammans med 20 bitars upplösning är fullt tillräckligt för att återge allt ljud vi människor fysikaliskt kan uppfatta med våra öron. Resten sker i vårt huvud och medvetande.

En fix volym läser ett tal från ett digitalt register som signalen sen multipliceras med. En varierbar volym kan ändra talet i samma register till ett som skapar den önskade volymnivån.

Vilka konsekvenser detta får för ljudet är ju faktiskt enkelt för oss nyfikna att undersöka (under förutsättningen att Linn varit snälla nog och gjort ett volymsteg lika stort i den digitala volymkontrollen som den analoga). Bara att testa hur det låter med fix volym, varierbar justerad till 80, eller annan nivå med motsvarande motkompensering i den analoga kontrollen - det vill säga se till att den totala volymen i systemet är samma för alla varianter. Det ska jag i alla fall pröva när vi kommer hem efter semestern.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
matss wrote:
Vilka konsekvenser detta får för ljudet är ju faktiskt enkelt för oss nyfikna att undersöka (under förutsättningen att Linn varit snälla nog och gjort ett volymsteg lika stort i den digitala volymkontrollen som den analoga). Bara att testa hur det låter med fix volym, varierbar justerad till 80, eller annan nivå med motsvarande motkompensering i den analoga kontrollen - det vill säga se till att den totala volymen i systemet är samma för alla varianter.
Precis som du sportbilsentusiasten redan har gjort. Det ska bli kul att skaffa sig en egen klar uppfattning om detta.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 15, 2015 22:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag har inte så stor erfarenhet annat än den då jag ersatte KDS/1 och senaste KK med KDSM/1.

Jag uppfattade att KK är en dröm om man kör vinyl - Jonas på forumet var hemma och lyssnade (och tog med sig KK efter lyssningspasset). Ruggigt bra och det låter super även att spela riktigt starkt.

De digitala spåren blir bättre med KDSM/1 och jag upplever att vinylen får mer fokus på musiken och lite mindre på det ösiga drivet (men när jag monterade Ekos SE kom även drivet tillbaka, tycker jag).

Det blir intressant att höra vad Exaktboxen som kommer hem om ett par veckor kan göra. Då blir ju KDSM/1 och Akurate Exaktbox tillsammans en kombination av analogt/digitalt försteg och digitalt delningsfilter (om jag inte uttrycker mig slarvigt nu).

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Sep 30, 2015 22:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Exaktboxen har anlänt.
Spontant känner jag att musiken redan på låg volym får en rejäl skjuts av Exaktsystemet. Jag återkommer med mer efter helgen då jag har haft möjlighet till en systematisk utvärdering av vad Exakt gör för Klout och Keltik som en del av en en digital förförstärkare.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Sep 30, 2015 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Låter som att du har en rolig helg framför dig.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 19:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Ja, helgen har varit kul!

Massor av musik har passerat det digitala filtret, mest vinyl faktiskt. Nu senast spelade jag J.J. Cales #8 - en riktigt skön vinylskiva med Cales Tulsa-sound utmejslat till fulländning. Genom Exaktboxen sjuder det av musikaliskt liv. Det låter inte lika "rått" som genom KK + KXO men vinsten i tydlig musikalitet gör ändå att jag anser att KDSM/1 + Exakbox är att föredra. En sak som jag lägger märke till är att jag inte behöver dra på med volymen speciellt mycket för att jag skall tycka att det är tillräckligt starkt. Med KK + KXO kunde jag dra på mera volym totalt sett, vilket gav mer rock'n'roll-faktor till den analoga anläggningens fördel.

Jag misstänker att det går att få ut mer musik av Exaktanläggningen med hjälp av ett proffs säkra handlag (läs Anders på Tonläget). Får se om det går att få ner honom till Skåne.

Bifogar en bild på KDSM/1 och Akurate Exaktbox (med tejpbit på fronten för att skydda ögonen från den irriterande lysdioden).


Attachments:
Exaktbox resize.jpg
Exaktbox resize.jpg [ 112.35 KiB | Viewed 2895 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited