selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 18, 2024 11:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Tue May 19, 2015 13:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Grattis till valet av bra högtalare! Jag har kört Espek aktivt med 3 x LK140. Lite löst och okontrollerat i basen om jag skulle försöka beskriva ljudet. Bytte till M 6100 dynamik och fick betydligt bättre kontroll. Något som min handlare rekommenderade i sammanhanget var att placera högtalarna närmare bakre vägg med M6100, vilket också krävdes. M6100 och aktiva Espek är en bra kombination enligt min uppfattning, och enligt min handlare, (har ingen egen uppfattning), mer musikalisk än 3 x 2250. Har numera gått över till Exaktbox på mina Espek vilket blev ett ytterligare lyft.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Tue May 19, 2015 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
+1 på aktivt 6100 som bästa valet. Dynamik ett klart plus förstås men det är bra även utan. Körde själv detta på Espek i 6-7 år. Innan det hade jag 2250 passivt, det var ju inte alls lika bra men i detta fall kan det ju vara poäng att försöka lägga pengar på bättre försteg eller uppgradering till LP12 (Kore) för bästa helhetslösning.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Wed May 20, 2015 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Jag kör med 3 st LK100 på 5140 och det gör inte bort sig speciellt med tanke på pris/prestanda faktorn köpte det begagnat.

Köp ett LK100 till kör aktivt satsa pengar tidigare i kedjan är mitt råd.

Synd att du bodde i Stockholm annars hade du kunnat komma förbi och provlyssna men om har du vägarna förbi Luleå så är du välkommen.

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Wed May 20, 2015 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Rälser wrote:
Grattis till valet av bra högtalare! Jag har kört Espek aktivt med 3 x LK140. Lite löst och okontrollerat i basen om jag skulle försöka beskriva ljudet. Bytte till M 6100 dynamik och fick betydligt bättre kontroll. Något som min handlare rekommenderade i sammanhanget var att placera högtalarna närmare bakre vägg med M6100, vilket också krävdes. M6100 och aktiva Espek är en bra kombination enligt min uppfattning, och enligt min handlare, (har ingen egen uppfattning), mer musikalisk än 3 x 2250. Har numera gått över till Exaktbox på mina Espek vilket blev ett ytterligare lyft.
Tack Rälser, en 6100 hade varit nice, dock är jag osäker om min budget håller för att införskaffa en sådan, vad ligger dessa på i nu läget? Finns det någon begagnat marknad?
stefan wrote:
+1 på aktivt 6100 som bästa valet. Dynamik ett klart plus förstås men det är bra även utan. Körde själv detta på Espek i 6-7 år. Innan det hade jag 2250 passivt, det var ju inte alls lika bra men i detta fall kan det ju vara poäng att försöka lägga pengar på bättre försteg eller uppgradering till LP12 (Kore) för bästa helhetslösning.
Source first, låter klokt.

Mindrunner wrote:
Jag kör med 3 st LK100 på 5140 och det gör inte bort sig speciellt med tanke på pris/prestanda faktorn köpte det begagnat.

Köp ett LK100 till kör aktivt satsa pengar tidigare i kedjan är mitt råd.

Synd att du bodde i Stockholm annars hade du kunnat komma förbi och provlyssna men om har du vägarna förbi Luleå så är du välkommen.
Misstänker att detta är nog den mest ekonomiska väg man kan gå, blev lite orolig med en lite okontrollerad bas, för det vill man helst inte ha. Luleå, passerar där eventuellt i sommar :D om så fallet kan detta bli väldigt aktuellt. Kommer gärna och lyssnar.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Wed May 20, 2015 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
I mitt fall var det troligtvis rummet i kombination med LK140 som gjorde att det behövdes mer kontroll i basen. Kör 2 LK100 på ett par Keilidh i TV-rummet och det funkar alldeles utmärkt! (Fungerade inte när jag körde det i vardagsrummet).

Så, det låter som ett bra tips som precis som andra har uttryckt, att inhandla ytterligare 1 LK100 och köra aktivt. Har förstått från andra att aktivt på Espek gör stor skillnad mot passivt men har ingen egen erfarenhet, har alltid kört aktivt.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Wed May 20, 2015 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Dra ett PM så kan vi säkert styra upp en lyssning i så fall.

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Thu May 21, 2015 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Espek kan vara knepiga att få till med basen i vissa rum men själv hade jag i mitt eget rum aldrig några problem. Men man måste hitta rätt placering noggrant, en halv cm gör skillnad. Lite vinklade toe-in brukar det också sluta med.

Aktivt har fördelar med att man lättare kan få bukt med basen i vissa rum men annars skall man inte stirra sig blind på att man måste ha det. Passivt 2250 är bättre än aktivt LK100 IMO.

Pris? Nedåt 10-11K för en tidig C6100 utan dynamik kanske? Chakra-filter tillkommer ju och det kan nog vara knepigare att hitta beg. Internkoppling saknas väl på dom allra tidigaste 6100 och det är ju en fördel att ha.
2250 är billigare. Att köpa en till LK100 + monofilter blir nog faktiskt mer pengar än att sälja två LK100 och köpa en beg 2250.


Top
   
 Post subject: Re: Steg till Espekt
PostPosted: Fri Aug 14, 2015 14:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jun 22, 2006 23:08
Posts: 30
Location: Oslo, Norge
HCL wrote:
Alla Linn steg funkar, men riktigt bra blir det fr.o.m Klout (troligen - jag har personligen inte hört aktiva Espek med Klout), 2250 etc "större" steg - aktivt (hade själv aktiva Espek drivna med olika kombinationer av slutsteg, LK280, 5125 resp. 2250). Solo funkar garanterat utmärkt även passivt, men det är stor skillnad mellan passiva och aktiva Espek. Rätt injusterade spelar det riktigt bra.
Jeg har kjørt aktiv med 3xKlout på mine AV5140 med Espek-elementer i snart 10 år, og det svinger fremdeles bra! Jeg har jobbet mye med tunedem av høyttalerne og de står nå ca 30 cm ut fra bakvegg, med ca 2 cm "toe-in", men etter jeg la inn SPACE optimisation på min Akurate DS/0 som kilde ble alt VELDIG mye bedre.

_________________
Carl Einar

-------------------------------------------------
Majik LP12/Karousel/Akurate Radikal/Kore/Jelco/Adikt, Lejonklou Gaia 2.4, Akurate DSM Exakt/Majik Exaktbox-I/Akurate 212/Exakt Sub Majik 126


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited