selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 00:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 15, 2015 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tydligen är de analoga förstegens tid hos Linn slut:

http://news.linn.co.uk/otr/2015/05/linn ... 68817#more

Gissar att uppfattningarna om detta är ett naturligt steg eller nåt som är obra är rätt olika hos forumets deltagare, eller vad tycker ni?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2015 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Undrar just om dom kommer att bli av med dom gamla ? Kanske kraftigt rabatterade ?

Kan inte sluta störa mig på deras "nya" marknadsföring dock, den känns så trist teknikinriktad
jämfört med förr, noise floor ? interference ? distortion ?

Snudd på att jag skulle föredra dom estetiska/praktiska aspekterna som argument.

citat:
Reasons to choose Linn DSM over a separate pre-amplifier...

Higher performance than an analogue pre-amp

* Digital volume control offering a lower noise floor and lower distortion than possible in analogue pre-amps.
* Integration of DS source without the need for external cables which introduce noise and interference
* No switching loss as this is performed losslessly in the digital domain*

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet är ju att redan en Lk1 har grejer som en Adsm saknar i form av nerv och närvaro sen att Lk1 blir ifrånåkt på 1000 andra spec är ju en annan sak

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 17, 2015 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Problemet är ju att redan en Lk1 har grejer som en Adsm saknar i form av nerv och närvaro sen att Lk1 blir ifrånåkt på 1000 andra spec är ju en annan sak
Håller med. Det hade varit bättre om man avvaktade tills man hade en något mer enhällig opinion om att det nya är bättre än det gamla. Åsikterna om Exakt har varit lite väl spretiga. Det kan uppenbarligen vara bra, men tycks också svårt att få att prestera fullt ut. Detta har f.ö. även gällt alla Linns bättre system de senaste åren, mycket installationskrävande för att ge max musikupplevelse. Om det beror på att man prioriterat annorlunda på senare år eller att det helt enkelt blir så med högpresterande system kan man (tror jag) bara spekulera kring.


Top
   
PostPosted: Sun May 17, 2015 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Och sedan har KK varit ett högt rankat försteg bland folk som kör på andra märken. Det ska bli oerhört intressant att jämföra KK-mot volymkontrollen i KDS/2 när jag för tillbaka DSen. Det vore ju skönt med en låda mindre.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 10:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Min begränsade erfarenhet av att jämföra Akurate DSM mot Akurate försteg, senaste versionen, härrör sig till när jag skickade in min DSM för uppgradering till Exakt och fick låna försteg + Klimax DS renew. Försteget lät bra med vinyl men alldeles för basigt med streaming. Trodde att det var Klimax renew som var basigare än min Akurate DSM, men enligt min handlare var det den analoga volymkontrollen som var orsaken. Digital volymkontroll att föredra med digital källa enligt honom, och det verkade stämma, (enligt den jämförelsen). Så, det kanske är ok att sluta tillverka separata försteg?


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ganska säker på att analoga volymkontroll inte har med hur bassigt inspelningen är

Att därimot den digitala volymkontrollen komprimerar singnal så den får mindre energi tror jag ligger närmare sanningen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 11:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Pekka 71:

Du kan ha helt rätt i vad du skriver. Faktum kvarstår dock, vinyl lät bra, streaming för basigt. Så i så fall föredrog jag det "komprimerade ljudet".

Annan möjlig felkälla är då Klimax DS Renew, att det skulle vara den som är basigare än Akurate DSM. Det ligger utanför min kompetens att bedöma.

Är det någon annan i tråden som haft liknade erfarenhet?


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Skulle volymkontrollen vara bassig på digtal, skulle det vara samma med vinyl, hur låter vinyl på akurate dsm?

När jag hört vinyl på dsm har ofta vinylen låtit ungefär som digtalt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 12:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Vinyl på DSM = analogt, DS på DSM = digitalt enligt uppgift. Men i så fall skulle inte rumsoptimering fungera på vinyl?

Jag upplevde ingen skillnad mellan Akurate förförstärkare och Akurate DSM avseende vinyl, lät bra på båda.


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det är så många parametrar och åsikter i detta med analog/digitala källor/volymkontroller gamla/nya produkter med mer eller mindre hifi/själ i att det lätt snurrar i huvudet på mig. Snart blir jag förhoppningsvis tillräckligt sugen på att släpa ihop tillräckligt med prylar för att testa alla varianter och skaffa mig en egen uppfattning. Jag är bara så grymt lat och bekväm och så nöjd med att bara njuta av musik för tillfället...

Mina egna efarenheter på området:
- analogsidan i KDSM är inte i närheten av KK. Det hade jag hoppats på när jag testade för några år sen. Då kunde de ha blivit ett billigare steg att skaffa DS. Nu blev det till slut KDS/KK istället, och vad jag vet har Linn inte medvetet förbättrat analogsidan i DSM sen dess.
- KRDS och KDS låter båda baskraftigare än min Oppo BDP-105 in i KK, men inte överdrivet på något vis jämfört med min KLP-12 och idag njuter jag fullt ut lika mycket med vinyl som fil. Mer så än någon annan kombination av LP12 och CD genom åren (Troika, Ekos, Arkiv, Arkiv B, Karik/Numerik, CD12).

Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv finns det inget idag som säger att en digital eller analog lösning alltid är bättre eller sämre än den andra. Det beror på själva genomförandet. En A/D-D/A omvandling med 24 bitars upplösning har idag ett teoretiskt signal/brusförhållande på 144 dB, vilket är mer än vad någon analog likvärdig lösning erbjuder. I praktiken uppmäter inga omvandlare detta dynamikområde än men det beror på de omgivande analoga komponenterna, inte på några begränsningar digitalt. Så allt annat än en gravt felkonstruerad digital volymkontroll borde kunna lösa sin isolerade uppgift minst lika bra som sin analoga kompis med dagen komponenter.

Sen ser jag personligen inte vitsen att A/D-D/A omvandla en analog signal bara för en digital volymkontroll. För mig verkar det vara en onödigt komplicerad lösning jämfört med en välgjord analog volymkontroll.

Vad jag förstår kan du välja antingen analog eller digital volymkontroll för den analoga ingången i DSM med Exakt (direct eller fixed i Konfig). Vill du använda Space på analog källa måste du gå via digital omvandling.

Allt är förberett för att testa när andan faller på.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet när man börjar tala om saker i tekniska termer som Linn gör med exakt, att hålla singnalen digital för att ha den oförändrad, är att det är omöjligt, alla som upplevt att det gör skillnad vilken väg tp-kabeln är vänd, vet att tekniska förklaringar är en sak, medans upplevelse av musiken är en annan

"just listen" är något som de digitala ingenjörerna glömt är det absolut viktigaste faktan man har att förhålla sig till, tyvärr börjar jag bli orolig att de inte ens utvärderar med öronen som redskap nå mera

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2015 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Ja, upplevelser och känslor är något annat än tekniska förutsättningar.

När vi nyligen testade aktiva analoga Kaber samt Akubarik mot samma system med Exakt, dessutom blint för att inte ha några förutfattade meningar om vad vi lyssnade på, så landade vi i två klara slutsatser:
- Exaktsystemen lät bättre och det är absolut dem vi skulle välja att leva med
- med Exakt försvann något från återgivningen som vi inte alla odelat upplevde som positivt vid första intrycket. Var det då distortion/förvrängning som fanns i det analoga systemet och som vi bara vant oss vid att leva med/förvänta oss eller någon odefinierad analog kvalitet som gick förlorad i den digitala signalkedjan?

Personligen har jag landat i uppfattningen att det är förvrängning som försvinner med Exakt. För mig har Linns tekniker rätt - Exakt bevarar källsignalen ännu bättre än deras analoga system. Samtidigt kan jag förstå att vissa av oss fortfarande uppskattar kvaliteter i tidigare analoga produkter, ungefär på samma sätt som andra inte slutar uppskatta upplevelsen genom gamla rörförstärkare och hornhögtalare.

Jag tycker också fortfarande att A/D-D/A omvandla min analoga signal från LP12an bara för att få använda en digital volymkontroll i en DSM verkar onödigt krångligt, så länge jag inte kan använda Exaktkedjan hela vägen till slutsteg/högtalare. Och analogsidan i DSM gillade jag inte sen tidigare. Så tills jag har överbevisat mig själv kommer jag behålla min KK/KDS, eller att Linn gör det möjligt för mig att löpa Exaktlinan ut med mina egna högtalare.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat May 23, 2015 10:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Personligen har jag landat i uppfattningen att det är förvrängning som försvinner med Exakt. För mig har Linns tekniker rätt - Exakt bevarar källsignalen ännu bättre än deras analoga system. Samtidigt kan jag förstå att vissa av oss fortfarande uppskattar kvaliteter i tidigare analoga produkter, ungefär på samma sätt som andra inte slutar uppskatta upplevelsen genom gamla rörförstärkare och hornhögtalare.


+ 1


Top
   
PostPosted: Sat May 23, 2015 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Här i denna tråd från lejonklou, där var utfallet att alla tyckte den digitala volymkontrollen var det minst önskvärda alternativet, kanske beror på att man varit väldig noga med att ge de analoga förstegen den installationen de behöver, får en känsla av att Linn handlare gärna vill ha ett resultat som gör att folk ska investera i nya grejer

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2769

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited