selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 11:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 13, 2015 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
menar du att steget distar eller att det är grummligt ( dovt , murrigt )???

:?:


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2015 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
rynnox wrote:
Kanske går på Pejos linje att pröva att biampa med två LK100 om det visar sig att Kan vill ha mer power.
Du får inte mer effekt från biamping. 2 st 50W förstärkare blir fortfarande "bara" 50W effekt till elementen. Detsamma gäller även vid aktiv delning men där kan du uppnå andra vinster eftersom respektive förstärkare arbetar med ett mindre frekvensområde och delningen kan optimeras på annat sätt. Vill du ha mer effekt, köp en starkare förstärkare.

/ B
Det elektroniska lämnar jag till dig Bill men alla kombos med fler steg jag testat med linnhögtalare har låtit bättre med fler steg, aktivt såväl som bi och tri-amp. Förväntar mig därför en klart hörbar skillnad med 2*LK100 på Kan också.

Rynnox, vet inte om du kört biamp förut men om inte så koppla från försteg till steg 1 och daisy-chaina till steg 2. Använd sen steg 1 för diskant och steg 2 för bas (glöm självklart inte att plocka bort blecken på baksidan av högtalarna). Du kan testa motsatt setup också men gissningsvis blir det bäst så.


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2015 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Det elektroniska lämnar jag till dig Bill men alla kombos med fler steg jag testat med linnhögtalare har låtit bättre med fler steg, aktivt såväl som bi och tri-amp. Förväntar mig därför en klart hörbar skillnad med 2*LK100 på Kan också.
Visst kan det låta bättre, men mer effekt blir det inte. Inte så länge impedansen är densamma, men det beror ju på hur delningsfiltret är konstruerat. Lk100 är specad till 50W i 8 ohm, 90W i 4 ohm. Linn Kan II har som minimum 6,8 ohm, frågan är om detta gäller även vid biwiring/amping? Nu rekommenderar Linn själva att man kör en förstärkare per högtalare, där den ena kanalen driver diskanten och den andra basen. Kanske denna koppling belastar förstärkaren mindre och det är därför det låter bättre?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 13, 2015 23:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Svårt att veta. Det som går att veta är att det säkert låter bättre med bi-amp och då kan det vara värt att testa beroende på vad man har för grejer


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill har rätt i att effekten inte ökar, men med 2 traffos istället för en så finns det ström så att man får ut 50watt och att slutstegen inte klipper p.g.a strömbrist

Se bara på 280 spark, där har man samma watt på slutstegen, men en spark har en helt annan pondus än en vanlig lk280

Biampning med nyare multikanalsteg som använder samma nätdel ska inte jämföras med biampning med flera fysiska steg

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 11:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Mycket möjligt att det inte skall jämföras men i min erfarenhet har t.ex. bi-amp med 4 kanaler ur en 5125 alltid låtit bättre än single-amp med 2 kanaler ur samma steg. Enligt spec levererar väl AV5125 5*125W dock max 500W sammanlagt p.g.a. nätdelens prestanda medans jag gissar att den individuella kanalens maxeffekt definieras av kanalens design/effekttransistor etc.

Man kan säkert diskutera vad som ger fördelar med bi-amp och single-amp hur länge som helst men slutsatsen kanske ändå alltid blir att det är värt att testa om tillfälle ges?


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Man kan säkert diskutera vad som ger fördelar med bi-amp och single-amp hur länge som helst men slutsatsen kanske ändå alltid blir att det är värt att testa om tillfälle ges?
Absolut! Utan att testa vet man inget och att räkna ut efter givna data säger ganska lite om hur det låter. Men man ska komma ihåg att resultatet från en given test gäller bara i den testen. Det är inget resultat som man kan sprida som en allmän sanning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 17:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Absolut! Utan att testa vet man inget och att räkna ut efter givna data säger ganska lite om hur det låter. Men man ska komma ihåg att resultatet från en given test gäller bara i den testen. Det är inget resultat som man kan sprida som en allmän sanning.

/ B
Men snälla Bill, jag ville bara i all välmening ge ett tips utefter min erfarenhet till Rynnox fråga. Har aldrig påstått att det är en allmän sanning, bara att det kan vara värt att prova i den aktuella anläggningen om tillfälle ges.


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det som jag känner i frågan om biampning är att man ibland får sämre resultat om man biampar med samma nätdel, jämfört med att ha flera fysiska steg vilket ofta kan ge ett bättre resulltat beroende på last och högtalare, sen är det ju så att varje extra komponent man lyfter in i systemet gör det mera kännsligt på fel samt tillför felkällor

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Passiv bi-, tri- eller multiamp är alltid musikaliskt sämre än single amp med slutsteg av samma kvalitet.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Ursäkta Fredrik, men jag försöker tolka din text men hur jag än läser den så blir det fel.

" Passiv bi-, tri- eller multiamp är alltid musikaliskt sämre än single amp med slutsteg av samma kvalitet."

passiv bi-tri eller multiamp är musikaliskt sämre, och här använder vi alltså flera steg eller hur ?

än single amp ( singularis ) med slutsteg ( pluralis ) av samma kvalité.

Texten stämmer inte och den blir svår att förstå. Textens första del är jag däremot med på " Passiv bi-, tri- eller multiamp är alltid musikaliskt sämre än single amp "


Men det som kan vara bra att veta är: kommer jag att ha någon nytta av att införskaffa ett extra LK100 ? Och det verkar jag alltså inte ha ? Om man inte går på Pejos linje vill säga.

Om man hade kunnat bryggkoppla stegen så hade saken varit klar. Och att daisy chain:a och driva en högtalare per steg kunde varit ett alternativ men det kräver kanske två ganska identiska steg kvalitéts mässigt.

Det bästa är naturligtvis att uppgradera senare till minst ett 5105, 2250 eller klout men det blir dyrare. Eller varför inte två LK100 och göra Kan högtalarna aktiva om det hade gått.

Ps detta inlägg är inte tänkt att sätta dit någon, jag är alltid glad för all input som jag får. :D


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 21:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Min uppfattning kring bi eller triamp är att det alltid i början uppstår en imponatoreffekt som kan få en att tycka att det låter bättre men, ju mer man lyssnar desto mer märker man hur mycket det spretar och faktiskt inte sitter ihop ordentligt. Jag har aldrig gjort en riktig tune-dem kring detta men jag är rätt säker på att det jag hör också speglas i en ren tunedem också.

Aktivt har ungefär samma effekt fast det sitter ihop bättre, dock inte riktigt lika bra som när man kör passivt ändå. (aktivt har dock andra fördelar som i mitt tycke väger upp nackdelarna och väger över, beror dock såklart på vilket steg man kör passivt med.)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Vad man kan göra är att skaffa 2 st (ex.vis) LK 100 och bara använda ena kanalen i respektive förstärkare. Och sedan driva högtalarna som vanligt med en single-kabel. På så sätt får man en nätdel per kanal. Vill man sedan testa med bi-wiring är det ju bara att slänga in en kabel till och ta bort blecken vid högtalaranslutningen. Det bästa är givetvis om man kan låna ihop till utrustningen och testa innan köp.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 14, 2015 22:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
mjah men varför inte köpa en 2250 i det läget istället för två stycken lk100?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2015 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lejonklou wrote:
Passiv bi-, tri- eller multiamp är alltid musikaliskt sämre än single amp med slutsteg av samma kvalitet.
Ok mycket möjligt att det är så, då borde ett lk280 spark vara bättre ensamt på keltikbas än att använda 2xlk280 vet att det är aktivt men det borde vara så

Nästa fundering är om man använder stereosteg som monoblock istället för ett steg till höger vänster , givetviss måste ju stegen vara nära varandra i prestanda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited