selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Fri May 15, 2015 02:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
rynnox wrote:
Ursäkta Fredrik, men jag försöker tolka din text men hur jag än läser den så blir det fel.
Aj då. Ledsen om jag var otydlig.
rynnox wrote:
än single amp ( singularis ) med slutsteg ( pluralis ) av samma kvalité.
Pluralis? Ett slutsteg, flera slutsteg.

Vad jag menar är att redan på 90-talet när jag jobbade på Ljudkompaniet märkte vi att det lät fläskigare och mer imponerande (som Aleann skrev) när vi multiampade passivt. Men det blev också stökigare och mindre roligt att lyssna. Det var alltid bättre med ett enda slutsteg av bättre kvalité än hur många som helst som var lite sämre. Efter ett tag insåg jag dessutom att även om det var exakt samma kvalité på alla slutsteg så var det ändå bäst att bara använda en slutstegskanal till varje högtalare.

Som Bill50x skrev så är en variant att använda två stereoslutsteg men bara en kanal på varje. Det blir oftast - men inte alltid - bättre än att låta ett stereoslutsteg driva båda kanalerna. En förutsättning för att det ska fungera är att stegen är väldigt lika i prestanda. Om ett av dem är lite bättre kan det vara tillräckligt för att det är bäst att enbart använda det. Man måste testa det här i praktiken för att veta.

Det tog mig många år till (uppenbarligen är jag lite trög, men jag trodde benhårt på Linns rekommendationer) att konstatera att passiv multiwiring fungerar på ett likartat sätt, fast effekten är klart mindre än multiamping. Det låter kvantitativt "mer" när man biwirar. Och ännu mer när man triwirar, etcetera. Men det blir också mer splittring mellan registren. Singlewiring gör att högtalarens element upplevs mer som ETT än som bas, mellanregister, diskant.

Min senaste upptäckt är att längden på högtalarkabeln är viktig. Och när man optimerar den (248 cm för Linns K400) så blir det ännu tydligare att single amp, sinlge wire är otroligt tajt. Och alla uppdelningar i fler slutsteg och kablar till högtalaren saboterar den tajtheten.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2015 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Intressant med längden på högtalarkablarna, alltså en optimering på runt 2,5 m , sitter för närvarande på kabellängd på 6 m. tack för infon Fredrik.


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2015 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Att Bi ampa, är det bättre eller är det sämre, det är frågan?

Kul diskussion är det i alla fall. :)

Vad som är viktigt är ju att jämförelsen blir så rättvisande som möjligt.

För detta krävs att:

*Slutstegen är ”likadana” (dvs samma generation, med serie nummer nära eller efter varandra)

*Signalkablar av samma kvalitet

*Bra nätsladdar av exakt samma sort

*Tillräckligt bra strömförsörjning, så stegen inte tappar flåset

*Lika bra hyllplan åt bägge slutstegen. (absolut inte på varandra)

Först när dessa förutsättningar är uppfyllda, så anser jag att man kan avgöra om det blir bättre eller sämre med två slutsteg passivt. Annars är risken att det är frukterna av din halvtaskiga installation, som hörs lite extra tydligt och ”klart” och den soppan/ljudgröten blir nog inte särskilt smaklig. :wink:

När det gäller aktivt i basen, på en så trögdriven burk som Keltik, så är det min egen erfarenhet, att två slutsteg är närmast en livsnödvändighet. :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Hej mr tweak,

Vems halvtaskiga installation ? och det är Linn Kan II högtalare som jag har i min kommande setup.

har förresten ändrat om hemma för att få till det med 2,5 m kablar, någon som har ett förslag på hur man på bästa sätt splittar en K400 kabel till två singel wire.

:D


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 09:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Rynnox, tog du åt dig :?: Sorry :wink:

Ordet "din" riktar sig till alla som provat Bi-ampning, utan att följa de grundförutsättningar som krävs vid installationen, för att jämförelsen med single-amp, skall bli så rättvis som möjligt.

Exemplet med Keltik tog jag bara med, eftersom den högtalaren inte bara mår bra av Bi-ampning, utan den närmast kräver det.

Dvs resultatet av Bi-ampning, kan även vara beroende på modell av högtalare.

I min gröna ungdom, så har jag både bi och tri ampat Kaber med bra resultat, men den huvudsakliga anledningen var ju att man sparade ihop rätt antal slutsteg, för att sedan kunna aktivera dem.

Lite kul är det att flera personer vid provlyssning av Tundra stereo, upptäckte att om man kopplade in ena kanalen på ett stereosteg per sida (H,V) så höjde sig resultatet på ett prisvärt sätt. Dvs horisontell Bi-ampning var så bra att Tundra Mono togs fram. :mrgreen: Tur var väl det, eller hur?

Så pröva gärna själv men gör det "ordentligt" annars är utgången given, det kommer låta illa :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Min senaste upptäckt är att längden på högtalarkabeln är viktig. Och när man optimerar den (248 cm för Linns K400) så blir det ännu tydligare att single amp, sinlge wire är otroligt tajt. Och alla uppdelningar i fler slutsteg och kablar till högtalaren saboterar den tajtheten.
Är det säkert att just 248 cm är den optimala när man bi-wirar?

För övrigt, bi-wiring innebär ju i praktiken att man (i ditt fall) stoppar in en kabelresistans (samt andra medföljande parametrar i form av kapacitanser etc) på 2x248cm mellan hög- respektive lågpassdelen i delningsfiltret. Det är ju OK om delningsfiltret är konstruerat med de förutsättningarna, men i så fall fungerar filtret knappast optimalt med single-wire då bryggan är bara ngn centimeter. Och frågan är ju om tex Linns högtalarfilter är optimerade för single- eller multiwiring? Att det låter annorlunda med de två varianterna är ganska troligt men vilket låter bäst? Många menar ju att multiwiring är bättre, andra tvärtom. Själv har jag aldrig provat och har ingen åsikt, men vad du Fredrik tycker är väl rätt tydligt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Att korta ner högtalarkabeln kan säkert ge en förbättring men att just 248 cm skulle vara det optimala låter lite långsökt och vem och hur har man kommit fram till denna längd ? Om jag inte missminner mig har så har t ex Naim 5 m längd som det optimala för Naca 5 kabeln.

Annars har det tweakats friskt här hemma idag med en ny uppställning för såväl vinylverk som för Kan 2 orna.

Försöker samtidigt komma på hur man splittar en k400 kabel att koppla in som singelwire.

:D


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
rynnox wrote:
Att korta ner högtalarkabeln kan säkert ge en förbättring men att just 248 cm skulle vara det optimala låter lite långsökt och vem och hur har man kommit fram till denna längd ?
Det är bara att läsa här så har du svar på dessa frågor: http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=657

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
OK, jag är väl lite för skeptisk. 2,5 m duger för min del. Lite roligt med så udda tester.
Har fredrik dessa 248 cm singelwire kablar till försäljning tro ? Hans lödningar vet jag av erfarenhet är mycket professionella.

:)


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2015 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
rynnox wrote:
OK, jag är väl lite för skeptisk. 2,5 m duger för min del. Lite roligt med så udda tester.
Har fredrik dessa 248 cm singelwire kablar till försäljning tro ? Hans lödningar vet jag av erfarenhet är mycket professionella.

:)
Jag tror att du kan köpa K200 av honom, i rätt längd, lödda och klara.
Eller så kan du skicka din K400 (i rätt längd) till honom, så ordnar han 2 x K200 till dig.

Han gjorde detta för mig i alla fall, i höstas.

Ta kontakt med honom via mail och fråga, så får du se.


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2015 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Då har jag blivit med kolektor och lk100 och jo det känns kul . Pratade även med Anders på tonläget som menade att man mycket väl kunde hänga på ett lk100 till men att man nog hade mer ut av att uppgradera försteget istället


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited