selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Varför jag tycker det skulle vara bra med tidstypiska prylar är för att de är mycket sämre ljudmässigt, därimot är de väldigt bra på att förmedla budskapet som artisten återger, det är där någonstans jag tror man behöver få en reminder

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 12:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag har liknande upplevelser av kvällen. Även jag satt på sidan en bra bit från sweet-spot (rakt framför den högra högtalaren).
Vi lyssnade som sagt först på ADSM->M6100->Kaber (Ninka diskant) med analoga chakra filter och det lät riktigt bra. Jag håller Kaber med 6100 och chakra filter högt och det har varit mitt huvudsystem under flera år, så för mig är det en bekant setup.
Det är en spelglad playback med mycket drag, men jämfört med modernare array-högtalare kan den upplevas lite färgad och avrundad uppåt.
Sen skruvades chakra filtrena ut och Akurate Exaktbox kopplades in istället. Allt skedde i snabbt tempo som fick tankarna att gå till ett däckbyte i F1.
Samma låtar spelade igen, nu i omvänd ordning. Mitt intryck var att det blev bättre, en hel del bättre faktiskt. Jag hörde inget som ville få mig att gå tillbaka till de analoga filtren. Kaber lät fortfarande Kaber, och hade kvar sina goda kvaliteeer, men jag upplevde att den lät renare och blev av med en hel del av sitt lådljud. Högtalaren försvann och musiken blev kvar. Jag upplevde dock inte en natt och dag förbättring eller ett stort haksläpp.
Men på denna demo blev det klart för mig att Linn har lyckats med sitt djärva drag att temporärt digitalisera signalen och att återskapa den analogt igen.

Efter exakt övergången kopplade en fulldressad LP12a in och då upplevde jag som ett större lyft. Inget snack om att LP12 förmedlades genom Exakt på på ett tillfredställande vis.

Sedan demonstrerades Space Optimization som visade på att med en noggrann inmätning av rummet och ett par smarta algoritmer så kan störande frekvenser plockas bort och att andra register blev tydligare. Men musikaliskt tycker jag att det var tveksamt, och jag upplevde att resultatet blev obehagligt vasst i vissa partier.

Så sammanfattningvis:

Arrangemanget: *****
Exaktboxen vs chakrafilter: ****
Space: *-


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 15:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Kul att handlarna o Linn kör demos på kaber som är en fantastisk
Högtalare.


Last edited by Lindbergh on Fri Apr 17, 2015 04:45, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 20:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Lindbergh wrote:
Att man sen inte kan tillfredställa dom som inte var där är
Inget att bry sig om
Onödig kommentar :(

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2015 04:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Borttagen


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2015 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
xanlin wrote:

Arrangemanget: *****
Exaktboxen vs chakrafilter: ****
Space: *-
Modigt och föredömligt att våga kvantifiera din upplevelse Anders!

Jag är lite bitter för att jag inte lyckades höra Kaber med exakt, ingen kaberägare som nappat ännu?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2015 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Vi hade kompletta Kaber och Akubarik system hemma fredag till måndag och testade analogt mot exakt - blint. Det var intressant och min kamrat med aktiva Kaber idag är nog väldigt sugen på att byta till exakt. Mycket pengar bara.

Det ser ut att vara större filterförändringar än jag hade förväntat mig - större tonkurveskillnader mellan analoga och exaktifierade Kaber. Men grundkaraktären i lyssningsupplevelsen är kvar. Exakt Kaber är fortfarande Kaber.

Exakt presenterar musiken klarare och med mindre störningar. Samma för analog och digital källa. Till en början finns en risk att man upplever det som att något saknas. Men det går snabbt över. Tyckte vi.

Space är fortfarande ett frågetecken för mig. Säkert en klar tillgång i krångliga akustiska miljöer, men i ett väl fungerande rum tycker jag det funkar bäst utan.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hur mycket "grejor" behövs det för att Exaktifiera Kaber? Eller i klartext, hur många elektroniklådor blir det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 08:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det lär väl bli en Exakt DSM, en tunebox och 1-3 slutsteg. Så samma antal lådor som med försteg+DS och filter i stegen, en mindre än om filtren tidigare satt i tunebox.

Hade onekligen varit kul att höra.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Harald wrote:
Exakt DSM, en tunebox och 1-3 slutsteg.
Det krävs en relativt ny Linn DS/DSM pga den måste vara försedd med utgången Exakt Link.
Från denna Linn DS/DSM ska en ethernetkabel anslutas till en annan "elektroniklåda" som kallas Exaktbox. (förr, när man använde analoga aktiva kort, kallades denna elektronikbox för Tunebox)

Från Exaktboxen måste man ansluta sex stycken vanliga analoga signalkablar till respektive slutstegskanal. T.ex. sex stycken Silver Interconnect.
Du måste ha sex stycken slutstegskanaler för högtalaren Kaber. En kanal för varje högtalarelement.

Slutsteget Majik 6100 innehåller sex kanaler och skulle således fungera utmärkt.
Det går också bra att använda t.ex. tre stycken Majik 2100 vilket också ger totalt sex kanaler.

Här kan man se hur man ska ansluta Akurate Exaktbox till slutstegen.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/A ... ions#Kaber


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Föredömligt förklarat Roland !
Tänk om Linn kunde förklara på samma enkla sätt på sin hemsida.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Det krävs en relativt ny Linn DS/DSM pga den måste vara försedd med utgången Exakt Link.
Från denna Linn DS/DSM ska en ethernetkabel anslutas till en annan "elektroniklåda" som kallas Exaktbox. (förr, när man använde analoga aktiva kort, kallades denna elektronikbox för Tunebox)

Från Exaktboxen måste man ansluta sex stycken vanliga analoga signalkablar till respektive slutstegskanal. T.ex. sex stycken Silver Interconnect.
Du måste ha sex stycken slutstegskanaler för högtalaren Kaber. En kanal för varje högtalarelement.

Slutsteget Majik 6100 innehåller sex kanaler och skulle således fungera utmärkt.
Det går också bra att använda t.ex. tre stycken Majik 2100 vilket också ger totalt sex kanaler.

Här kan man se hur man ska ansluta Akurate Exaktbox till slutstegen.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/A ... ions#Kaber
Det stämmer. Det blir många signalkablar från Exaktboxen till slutstegen - en för varje register och kanal. Vi trasslade med 10 kablar för Akubarik uppkopplingen. Bildhjälp finns i Konfig för uppkopplingen så det hela fungerade förvånansvärt smärtfritt, men det blir en rejäl kabelhärva att gömma undan.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 14:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag deltog också i demon av Exakt Kaber. Om jag ska redogöra för mina intryck så skulle jag vilja hålla med om ungefär det som Xanlin och matss har förmedlat tidigare i tråden. Analoga aktiva Kaber är en riktigt rolig playback. Med Exakt delning av signalen bättras detta system betydligt, men ljudkaraktären som Kaber sätter blir kvar på gott eller ont. För egen del har jag inga ljudminnen från Kaber med LK-elektronik som gör att jag längtar tillbaka till ett sådant system.

För egen del upplevde jag Exakt-föbättringen något större vid de tidigare demonstrationer jag varit med på, Klimax Exakt Keltik och Akurate Exakt 242.

Då det gäller Space+ som också demonstrerades vid detta tillfälle, måste jag säga att förbättringen med detta tillkopplat för mig upplevdes som en större förbättring än Exakt i sig. Dock tycker jag det är rätt svårt att bedöma Space+ eftersom det ändrar ljudkaraktären i återgivningen ganska kraftigt. Utan Space+ låter systemet som ett liveframträdande i karaktär, och med funktionen tillkopplad får jag mer än känsla av musikstudio. Enligt HF har också Space och Space+ blivit mer träffsäker i senaste mjukvaran. Mindre handpåläggning av de automatiskt föreslagna värdena behövs nu får att få till en bra installation.

En annan reflektion jag gjorde var att man får ganska luddiga råd från både HF och Linns representanter om man ställer frågår kring prestanda som till exempel "Vilket är viktigast, Exakt DSM eller Exaktbox?", "Vilket är bäst - högtalare med Exakt inbyggt, eller Exakt i separata enheter?" Jag kan inte något konkret exempel på definitiva och motstridiga råd, men jag drar slutsatsen att om man överväger att köpa någon av dessa produkter i något utförande, så bör man utvärdera de tilltänka kombinationerna själv.

Tack till HF och Linn för ett mycket bra arrangemang.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
per wrote:
En annan reflektion jag gjorde var att man får ganska luddiga råd från både HF och Linns representanter om man ställer frågår kring prestanda som till exempel "Vilket är viktigast, Exakt DSM eller Exaktbox?", "Vilket är bäst - högtalare med Exakt inbyggt, eller Exakt i separata enheter?" Jag kan inte något konkret exempel på definitiva och motstridiga råd, men jag drar slutsatsen att om man överväger att köpa någon av dessa produkter i något utförande, så bör man utvärdera de tilltänka kombinationerna själv.

Tack till HF och Linn för ett mycket bra arrangemang.
+1 på att naturligtvis utvärdera tilltänkta kombinationer själv.

Utifrån min egen erfarenhet/kunskap om de olika tekniska lösningarna i dessa komponenter så skulle jag säga att det fortfarande är svårare att göra en riktigt bra A/D omvandling (Exakt DSM för analogkälla) än D/A. Exakt DSM kan då komma att vara mer betydelsefull än Exaktbox.

Allt som kan störa A/D-D/A omvandlingen är en utmaning, vilket kan betyda att separata lådor/nätdelar är att föredra framför integrerade lösningar om man söker optimal prestanda.

Sen är Linn något otydliga själva över hur de fördelar processor/beräkningkraft för den digitala signalbehandlingen och hur den tillgången eventuellt kan påverka absolut prestanda. Här gäller att mer borde kunna ge bättre resultat (som för datorer). Hur det är fördelat på Linns olika produkter och familjer vet jag inte, men de sa i alla fall att DS hade mer begränsad kapacitet än DSM på Kabereventet. Har två Klimax exaktboxar mer beräkningskraft än en Akurate exaktbox? Har Exaktboxarna mer beräkningskraft än i de integrerade lösningarna?

Vi får lyssna och avgöra.
per wrote:
Då det gäller Space+ som också demonstrerades vid detta tillfälle, måste jag säga att förbättringen med detta tillkopplat för mig upplevdes som en större förbättring än Exakt i sig. Dock tycker jag det är rätt svårt att bedöma Space+ eftersom det ändrar ljudkaraktären i återgivningen ganska kraftigt. Utan Space+ låter systemet som ett liveframträdande i karaktär, och med funktionen tillkopplad får jag mer än känsla av musikstudio. Enligt HF har också Space och Space+ blivit mer träffsäker i senaste mjukvaran. Mindre handpåläggning av de automatiskt föreslagna värdena behövs nu får att få till en bra installation.
Bra beskrivning tycker jag - live vs. studio. I bra akustiska miljöer tycker jag fortfarande Space tar bort för mycket, det blir för torrt/anemiskt/blodfattigt. I dåliga miljöer kan Space bli räddningen från en bortkastad investering. Det är den stora poängen med Space för mig.

En reflektion till. När vi prövade Akubarik i helgen tunedemade HF dem för bästa installation i vårt lyssningsrum. Den placeringen skulle inte vara acceptabel ur möbleringssynpunkt. Men nu lät Akubarikarna mycket bättre än när vi testat tidigare, och då låtit möbleringen spela större roll i placeringen. Här kan Space hjälpa till också, med justeringen från optimal till actual högtalaplacering.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat May 02, 2015 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kul att alla i grunden verkar tycka att Kaber vinner på Exakt, var ju själv på Keltik-demon och mitt bestående minne är allt jämt att det i grunden lät "bättre" med exakt.


Man att jag tydligt hörde Keltiks brister, keltikarna som i övrigt spelades på Boses klimaxsystem lät rätt likt ett par ovanligt trötta 350. Jag saknade absolut inte hifi-parametrar eller upplösning men däremot lät vissa ljud onödigt accentuerade.

Men jag ska vara tydlig med att det i grunden lät asbra.

I övrigt Matss så tycker jag att det börjar bli läge för dig att lägga ut en bild på dina högtalare.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited