selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 23:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 09, 2015 11:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Ni som är sugna på att höra vad Exakt kan göra med Kaber så kommer vi nu på onsdag köra ett event med Kaber + Akurate Exaktbox

Registrera er här: http://www.linn.co.uk/events/4c55ff3a-3 ... ebf5814946

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2015 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag passerade HF igår då jag besökte en kund i kungliga hufvudstaden. De lirade på Akodorik

Som tidigare tycker jag Akodorik är en klart trevlig talare. (ExaktADSM - Akodorik)
Det spelade på bra! Den bästa Exakttalaren tycker jag så här långt.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2015 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Akudorik har" DET " som gör en intresserad av att höra mer, dock är det den enda exaktburken som ger just DET annars är de bara just exakt utan finnes

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2015 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Därimot ska det bli verkligen kul att höra kaber ägare uttala sig, kaber har vädigt mycket av vad jag förknippar med Linn, lyckas exakt övertyga kaberägarna då är Linn något på spåren

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2015 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Är det någon på forumet som kommer att vara där?


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2015 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ja, det är min avsikt.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2015 17:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Kul, jag hade tänkt detsamma


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2015 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
be att få jämföra med Akudorik!


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2015 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag jobbar i kväll men är idel öra då Jag är kaberfantast. Skulle bli mycket besviken om ni inte delger era intryck. :)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Det var en välbesökt tillställning, gissningsvis 20+ personer. Vi lyssnade till analoga aktiva Kaber (Ninka diskanter) drivna av Majik 6100 med Akurate DSM som källa. Sen samma system med Akurate Exaktbox istället för analoga filter. Avslutningsvis Exakt med Space. Ingen jämförelse med Akudorik.

Från min position på ena kanten långt utanför sweetspot gillar jag fortfarande musikglädjen ett aktivt Kabersystem ger. De väcker fina minnen till liv. Exaktifierade saknade jag från min kant inte direkt något i deras grundkaraktär, men musiken kändes enklare att följa från en betydligt svartare (tystare) bakgrund. För Spacedemon kopplade vi först in LP12an. Och från min kantposition tyckte jag det lät helt ok utan Space. Med Space försvann förvisso en del betoning/grumlighet? i basen och övriga detaljer i musiken kom fram lite tydligare, men jag kunde i min position lika gärna leva med oSpacad inställning för Kabersystemet. Andra lyssningspositioner fick säkert andra upplevelser. Flera sa spontant att Space påverkade mer än Exakt i Kabersystemet.

Jag gillade alltid mina aktiva Kaber med Majik 6100. Mitt första intryck är att Exakt gör ett sånt Kabersystem minst lika bra. Space är säkert en tillgång i krånglande akustiska miljöer, så att fler kan få det till att låta bra. Låter det bra redan från början kanske du kan slippa krångla med Space.

Jag slog mig inte fram till en bättre lyssningsposition för att kunna säga mer om upplevelsen. Jag kommer få spendera mer tid i lugn och ro med analoga respektive exaktifierade Kaber samt Akubarik under den närmaste veckan, så jag var nöjd som det var ikväll. Tack Pär, Kalle och Barry för gott vin och en trevlig ljudupplevelse.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 07:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Tack för rapporten :)


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Hade varit kul om det analoga systemet hade varit tids typiskt för kaber, gammal Lp 12/kairn/3xlk100 eller klout

Känns lite så där när de ska jämföra och så använder man en Dsm i det analoga systemet

Lite kluven av recentionen, vart det inga lyft med exakt musikaliskt?

Hifimässigt lyfter ju oftast exakt grejer, men ville man lyssna på mera musik med exakt?

Hur som helst tack för recentionen, vill absolut inte klanka ner på dina intryck, bara nyfiken och hoppas att exakt ska göra mig intresserad vilket tyvärr inte hänt än

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Varför tycker du att man borde ha använt äldre och sämre LP12 och äldre slutsteg än dagens aktuella produkter?
Kan du utveckla det du beskriver som "Känns lite så där" vad gäller att använda en Akurate DSM/1 i denna demonstration?


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Visst hade det varit roligt att utgå från ett tidstypiskt Linn Kabersystem. Kanske svårt få det praktiskt genomförbart bara, med att lyckas hitta och låna in nödvändig utrustning från olika ägare och andra gömmor. Och sen får du ju fler förändringar att behöva ta ställning till, när de äldre produkterna inte på samma sätt är kompatibla i de olika systemen som nuvarande produktfamilj.

Vi lyssnade inte till LP12 på det analoga systemet, bara strömmat material. LP12 användes för att illustera effekten av Space i Exaktsystemet.

Jag tycker det är roligt att lyssna på musik när jag hör, förstår och fängslas av hur musikerna spelar musiken. Då vill jag lyssna på mer musik. Den förmågan har jag alltid upplevt genom ett bra Kabersystem, och speciellt mina aktiva Kaber/Majik 6100. Igår tyckte jag det var enklare att höra och förstå hur musikerna spelade låtarna genom Exaktsystemet, även från min position på ena kanten.

Jag uppmanar alla som är nyfikna att lyssna själva och skapa sin egen uppfattning vad man tycker är bäst. Gärna om det går utan att man är medveten om vilken variant som spelar för tillfället, så att vi inte fastnar i några förutfattade meningar om vad som ska var bra eller dåligt. Det är vad jag ska göra nästa vecka.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2015 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Roland wrote:
Varför tycker du att man borde ha använt äldre och sämre LP12 och äldre slutsteg än dagens aktuella produkter?
Kan du utveckla det du beskriver som "Känns lite så där" vad gäller att använda en Akurate DSM/1 i denna demonstration?
Ja varför, helt enkelt för jag tror många skulle behöva damma av sina intryck av hur det spelade förr, ställa sig frågan har det verkligen bara blivit bättre eller har fokus på annat än den musikaliska upplevelsen tagit över?

Dsm produkterna har för mig alltid varit sämre än separata enheter, därför känns jämförelsen mellan analogt/digtalt lite haltande när man inte ger den analoga system bästa möjliga chans

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited