selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 14:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 15:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Hej!
Som ämnesraden säger så är jag en total nybörjare på Linn, men även en hyfsad nybörjare på HiFi. Jag inhandlade en Linn LP12 för ca två veckor sedan, från 1981 tror jag (serienummer 37XXX). Jag använder idag en vintage Technics förstärkare (SA-5170K) och två bokhyllehögtalare från Yamaha (NX-E400) för att få ut ljudet i rummet.

Nu när jag köpt LP12:an börjar jag fundera på vad nästa steg blir för att få ut mer, men framför allt bättre ljud ur skivspelaren. Jag vill helst köra en full Linn setup. Jag skulle vilja gå från en integrerad förstärkare till ett separat försteg och slutsteg samt Linn högtalare. jag förstår att jag även kommer att behöva uppgradera LP12:an men som det är nu så tror jag dock att det är förstärkare och högtalare som är flaskhalsen.

Kruxet är att jag är student och har därför inom de närmsta åren en mycket begränsad budget att röra mig med (max 5000kr/ år). Jag vill därför be om råd om hur jag skall göra för att få ut ett så bra ljud som möjligt till så låg kostnad som möjligt om jag ändå envisas med att hålla mig till Linn (jag kommer så klart att köpa begagnade grejer). Vad bör jag köpa först och vilka Linn modeller är mest prisvärda på bebagnatmarknaden nu?

Alla råd och tips tas tacksamt emot!


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 16:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
En majik-i (nya modellen) skulle jag gå på, en utan dynamik och stenhårt prutat kan du få där omkring.
Den har en bra skivspelaringång och chakraförstärkare.
Finns en här med dynamik för 6900:-( om du kan sträcka budgeten dit har du en kanonförstärkare)

Sen högtalare år två då ?
Sålde mina Majik 109 med stativ för strax under 7000:-
Ninkor kan man få för 5000:-
Kan II'or är en skitrolig högtalare :D dom kan man hitta för ca 3000:-
( sålde mina Kan1'or för 2500:- )

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 18:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Tack för svaret!
Så du tycker att det är bättre för mig att gå på integrerat för- och slutsteg än separata diton? Jag tänkte att det blir lättare att uppgradera en komponent i taget om jag köper separata för- och slutsteg men det kan vara så att jag lurar mig själv och att det inte är en rimlig lösning med min budget :?


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Försteg.
Kolektor. Kan köpas för 1500 - 2500:- idag. Inbyggd riaa för MM.
Kairn. Dyrare än ovanstående, äldre, fulare, bättre prestanda, hittas sällan på begagnatmarknaden med riaa.

Slutsteg.
LK85.
LK140.
Bägge borde gå att hitta för 2000 - 3500:-.

Högtalare.
Katan.

Själv hade jag valt Kolektor, LK140 och Katan. Har ägt det för några år sedan. Väldigt bra kombination.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 21:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Roland wrote:
Försteg.
Kolektor. Kan köpas för 1500 - 2500:- idag. Inbyggd riaa för MM.
Kairn. Dyrare än ovanstående, äldre, fulare, bättre prestanda, hittas sällan på begagnatmarknaden med riaa.

Slutsteg.
LK85.
LK140.
Bägge borde gå att hitta för 2000 - 3500:-.

Högtalare.
Katan.

Själv hade jag valt Kolektor, LK140 och Katan. Har ägt det för några år sedan. Väldigt bra kombination.
Tack!
Är det stor skillnad ljudmässigt mellan en Kolektor och LK140 kombo och Majik-I med både för- och slutsteg inbyggt?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 11:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Lajf wrote:
Roland wrote:
Försteg.
Kolektor. Kan köpas för 1500 - 2500:- idag. Inbyggd riaa för MM.
Kairn. Dyrare än ovanstående, äldre, fulare, bättre prestanda, hittas sällan på begagnatmarknaden med riaa.

Slutsteg.
LK85.
LK140.
Bägge borde gå att hitta för 2000 - 3500:-.

Högtalare.
Katan.

Själv hade jag valt Kolektor, LK140 och Katan. Har ägt det för några år sedan. Väldigt bra kombination.
Tack!
Är det stor skillnad ljudmässigt mellan en Kolektor och LK140 kombo och Majik-I med både för- och slutsteg inbyggt?
Jo det är stor skillnad

Blir lite old school vs new school.
Båda är riktigt bra, men jag tycker att dom gamla förstärkarna (före chakra) låter lite trötta.Tror också att skivspelaringången är bättre på Majiken
Sen har du högtalarna där 109'orna har 2k som är lite mer detaljerad.

Kom på den här tråden om den kan vara till någon hjälp viewtopic.php?f=2&t=1613
Majiken som menas i listan där är den gamla, den nya ligger nog kring Majik kontrollen och slutsteget kring 2100(något sämre då dom delar nätdel)

Jag håller ju då givetvis på Majiken och 109'or, men dom kombinationerna borde en Linnhandlare kunna sätta upp så du får höra och avgöra själv.
Lycka till och skriv gärna in i tråden vad det blev.....

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 12:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Stigo wrote:
Lajf wrote:
Roland wrote:
Försteg.
Kolektor. Kan köpas för 1500 - 2500:- idag. Inbyggd riaa för MM.
Kairn. Dyrare än ovanstående, äldre, fulare, bättre prestanda, hittas sällan på begagnatmarknaden med riaa.

Slutsteg.
LK85.
LK140.
Bägge borde gå att hitta för 2000 - 3500:-.

Högtalare.
Katan.

Själv hade jag valt Kolektor, LK140 och Katan. Har ägt det för några år sedan. Väldigt bra kombination.
Tack!
Är det stor skillnad ljudmässigt mellan en Kolektor och LK140 kombo och Majik-I med både för- och slutsteg inbyggt?
Jo det är stor skillnad

Blir lite old school vs new school.
Båda är riktigt bra, men jag tycker att dom gamla förstärkarna (före chakra) låter lite trötta.Tror också att skivspelaringången är bättre på Majiken
Sen har du högtalarna där 109'orna har 2k som är lite mer detaljerad.

Kom på den här tråden om den kan vara till någon hjälp viewtopic.php?f=2&t=1613
Majiken som menas i listan där är den gamla, den nya ligger nog kring Majik kontrollen och slutsteget kring 2100(något sämre då dom delar nätdel)

Jag håller ju då givetvis på Majiken och 109'or, men dom kombinationerna borde en Linnhandlare kunna sätta upp så du får höra och avgöra själv.
Lycka till och skriv gärna in i tråden vad det blev.....
Ok, det låter som att jag får försöka hitta ett ställe i Stockholm där jag kan lyssna på en Majik och 109 kombo.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 18:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
En fråga till:
Är Majik I med integrerade för och slutsteg lika bra ljudmässigt som ett Majik försteg med separat slutsteg, typ LK-140?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Åk in till High Fidelity! De brukar ha en hel del smått och gott prisvärt begagnat inne. Och så kan du säkert få lyssna och jämföra ett par saker samt få bra tips. Många är vi nog här som spenderat delar av sura studielån där i en period i livet :)


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 19:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
monkeydevil wrote:
Åk in till High Fidelity! De brukar ha en hel del smått och gott prisvärt begagnat inne. Och så kan du säkert få lyssna och jämföra ett par saker samt få bra tips. Många är vi nog här som spenderat delar av sura studielån där i en period i livet :)
Haha :lol:
Tack för tipset! Det blir nog en tur dit imorgon då :D


Top
   
PostPosted: Thu Apr 23, 2015 06:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Du kan få en gammal majik-i för under 3000. Tror inte du kan hitta något bättre för de pengarna, o du kommer höra stor skillnad mot det du har nu.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 25, 2015 17:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Ja, jag funderade också på en Majik-I då det hade varit väldigt prisvärt men det fanns inga till salu för tillfället så vitt jag kunde se, så jag köpte en Majik Kontrol och en LK100 idag från High Fidelity. Jag är jättenöjd med det köpet! Dom är otroligt trevliga och hjälpsamma där men det vet väl de flesta av er redan antar jag :D

LK100 var väldigt tung jämfört med Majiken så jag blev fundersam på om man vågar ha LK100an på Majiken eller om det finns risk att den skadas av tyngden? Brukar ni ha slutstegen överst eller nederst?


Top
   
PostPosted: Sat Apr 25, 2015 22:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hmm, jag brukar aldrig ställa elektronik ovanpå varandra :) hylla med fler hyllplan är att rekommendera isf. Varmast överst annars är väl en bra grundregel men jag har för mig att majil kontrol inte är speciellt bra uppstagad invändigt och tyngd på den kan innebära en deformerad plåt, jag hade nog inte ställt något på den alls. Ställ hellre på golvet är mitt tips, tills du har en hylla som är vettig.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 12:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Apr 05, 2015 15:13
Posts: 20
Location: Täby
Aleann wrote:
hmm, jag brukar aldrig ställa elektronik ovanpå varandra :) hylla med fler hyllplan är att rekommendera isf. Varmast överst annars är väl en bra grundregel men jag har för mig att majil kontrol inte är speciellt bra uppstagad invändigt och tyngd på den kan innebära en deformerad plåt, jag hade nog inte ställt något på den alls. Ställ hellre på golvet är mitt tips, tills du har en hylla som är vettig.
Ja det hade varit trist med deformerad plåt så försteget får stå ovanpå slutsteget tills att jag fått tag på en ny hifi-möbel som har fler hyllplan alternativt att jag ställer LK100an på golvet under nedersta hyllan :)


Top
   
PostPosted: Mon Apr 27, 2015 11:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Grattis till inköpet.
Ett par sjyssta burkar till det där så .... :D
Såg ett par espek på hifimagasinet för 4500:-
Måste vara ett bra pris för sådana

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited