selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Även analoga källor påverkas av Spce om man vill.
Har testat med både Ds filer o LP12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Även analoga källor påverkas av Spce om man vill.
Har testat med både Ds filer o LP12
Har nog inte fattat "Space". Är inte det en uppgradering/feature av DS? Eller funkar det även på en DSM med analoga ingångar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
stefan wrote:
Har testat lite. Den här senaste FW tycker jag är bra...
Vilen DS har du och vilken firmware hade du innan du lade in senaste (med Space)?

Tack för testet du berättade om!!
Har ADS/1 och innan gick den med 4.14. Spontant kändes denna nya FW riktigt bra. Ljudmässigt bättre utan att tappa musiken. Här får jag reservera mig tills att den fortfarande känns bra efter en tid eller jag har provat lite fram och tillbaka med 4.14

Edit: Space går att applicera på DSM's ingångar, analoga och digitala. Även om man kör analogt ut till slutsteg. Det har framkommit. Om detta gäller alla DSM eller bara dom senaste med Exakt-utgångar vet jag inte.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Space går att applicera på DSM's ingångar, analoga och digitala. Även om man kör analogt ut till slutsteg. Det har framkommit. Om detta gäller alla DSM eller bara dom senaste med Exakt-utgångar vet jag inte.
För att förtydliga...jag har testat på en äldre Majik DSM med digitala filer från NAS, och på analog ingång (LP12).
Och Space påverkade båda!

= funkar på alla DS, även de från 2009.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
stefan wrote:
Space går att applicera på DSM's ingångar, analoga och digitala. Även om man kör analogt ut till slutsteg. Det har framkommit. Om detta gäller alla DSM eller bara dom senaste med Exakt-utgångar vet jag inte.
För att förtydliga...jag har testat på en äldre Majik DSM med digitala filer från NAS, och på analog ingång (LP12).
Och Space påverkade båda!

= funkar på alla DS, även de från 2009.
Nu blir jag lite brydd. Space jobbar i den digitala domänen, eller? I en DSM (ej Exakt) sker väl ingen omvandling av analoga signaler till digitalt? Så hur påverkar Space analoga signaler?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 20, 2015 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
Nu blir jag lite brydd. Space jobbar i den digitala domänen, eller? I en DSM (ej Exakt) sker väl ingen omvandling av analoga signaler till digitalt? Så hur påverkar Space analoga signaler?
Om jag läste rätt mellan raderna på Linns forum så går det att konfigurera en DSM att göra AD-omvandling av analoga insignaler (varvid Space alltså skulle kunna användas även på analoga källor), men jag gissar att det inte görs som standard.

Bara en educated guess. Någon påläst kan nog upplysa oss.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 20, 2015 14:13 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag skulle gissa att det ligger till på det här sättet, på samma sätt som en DSM kan skicka ut anloga källor via Songcast. Med en DS torde man kunna applicera SPACE endast på digitalt material uppspelat via DS.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 20, 2015 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kom precis hem efter en vecka till sjöss och pillade lite så smått, jag delar verkligen uppfattningen att halva DB, värden låter betydligt bättre än rekommenderade värden på mina Keltiks.

Men spontant så saknar jag något efter att jag slagit till optimeringen. Detta till trots att jag har har några svårartade stående basvågor sedan jag satt igen en stor öppning till ett intilliggande rum och gipsat väggarna utan att komplettera med några akustiska åtgärder så som tavlor etc.

Även jag hör skillnad med space tillslagen utan någon korrektion, är det någon som kan förklara vad detta kan bero på?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Mar 20, 2015 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Måste för övrigt även berömma programvaran, vansinnigt skönt med företag som kan utveckla lätt begripliga programvaror som man förstår direkt. Grymt bra Linn!

Tycker att Linn fått oförskämt många kängor för dåliga kundrelationer. Gratis programvara till mina 20år gamla topphögtalare! Bättre mjukvaror till min DS, år efter år.

Med risk för att börja låta som en säljare så börjar tycka att Linn produkter är riktigt billiga. Det är ju ändå prylar som jag använder flera timmar per dag, år efter år.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Mar 20, 2015 19:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Lupus wrote:
Måste för övrigt även berömma programvaran, vansinnigt skönt med företag som kan utveckla lätt begripliga programvaror som man förstår direkt. Grymt bra Linn!

Tycker att Linn fått oförskämt många kängor för dåliga kundrelationer. Gratis programvara till mina 20år gamla topphögtalare! Bättre mjukvaror till min DS, år efter år.

Med risk för att börja låta som en säljare så börjar tycka att Linn produkter är riktigt billiga. Det är ju ändå prylar som jag använder flera timmar per dag, år efter år.
+1

Jag känner exakt på samma sätt. Under de sju år jag haft Akurate DS har den blivit bättre sett till både prestanda och funktionalitet. Mycket pengar vid inköp, men riktigt prisvärt om jag beaktar vad jag fått för dessa pengar under tiden. Jag tror att den nya generationen produkter med Exaktteknologi har samma potential.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2015 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
per wrote:
Lupus wrote:
Måste för övrigt även berömma programvaran, vansinnigt skönt med företag som kan utveckla lätt begripliga programvaror som man förstår direkt. Grymt bra Linn!

Tycker att Linn fått oförskämt många kängor för dåliga kundrelationer. Gratis programvara till mina 20år gamla topphögtalare! Bättre mjukvaror till min DS, år efter år.

Med risk för att börja låta som en säljare så börjar tycka att Linn produkter är riktigt billiga. Det är ju ändå prylar som jag använder flera timmar per dag, år efter år.
+1

Jag känner exakt på samma sätt. Under de sju år jag haft Akurate DS har den blivit bättre sett till både prestanda och funktionalitet. Mycket pengar vid inköp, men riktigt prisvärt om jag beaktar vad jag fått för dessa pengar under tiden. Jag tror att den nya generationen produkter med Exaktteknologi har samma potential.
+1


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2015 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag har också testat senaste FW och Space (KDSM/1 mkII). Tycker att FW (Davar 25) i sig är något sämre (än Davar 20). Dock så tyckte jag det lät det bättre efter att man valt högtalare än före. Valet av högtalare i sig skall nog inte påverka, men någon effekt tyckte jag det fick ändå.

Med Space kompensering blev ljudet synnerligen tajt och tydligt bättre stämt samt lättare att följa melodier, men dessvärre inte emotionellt bättre. Rätt skumt faktiskt. Låtar som inte är så bra nu blev klart bättre medan låtar som redan är bra, blev annorlunda och/eller t.o.m. sämre. Kanske var det ett lokalt optimum, som hade nackdelar på något sätt. Kanske måste man gå längre och göra små justeringar av högtalaplaceringen också? Där tröt i varje fall min ork för idag. Nu sitter jag åter med Davar 20 och (jämförelsevis) lite grötigt ljud, men det är bra ändå. Kanske är mitt system allt för väl anpassat till de förutsättningar som rummet ger utan Space? Det toligaste är kanske att Davar 25 är sämre än Davar 20 och att det är avgörande?


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2015 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
stefan wrote:
Har ADS/1 och innan gick den med 4.14. Spontant kändes denna nya FW riktigt bra. Ljudmässigt bättre utan att tappa musiken. Här får jag reservera mig tills att den fortfarande känns bra efter en tid eller jag har provat lite fram och tillbaka med 4.14
..
Dagen efter tyckte jag det inte lät lika kul. Laddade nu in 4.19 (som jag inte provat förr) och det blev ju utan tvekan bättre. Gick sedan till 14 men tyckte 19 var bättre. Nu får det vara så, slutar fundera på Space för ett tag.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2015 18:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Testat och laborerat runt en del, har dock haft lite för lite tid övers men summa sumarum.

Basen blev bättre, tightare och smärre bekymmer med lite bummel försvann, testade halvera och nog blir det ljudmässigt bättre, mer hifi..

Men..

Det är något som inte stämmer, jag kan inte sätta fingret på det men det är något som helt klart inte alls stämmer och jag blir tokig över att inte kunna placera exakt vad det är som blir galet men något är det, det är subtilt men likväl finns det där. Ungefär sådär som när jag pluggade in en Akurate Kontrol (5.1 versionen) i mitt system, det blev bara skit av det hela fast det lät jättebra. Låter knas men jag kan inte förklara det bättre heller :(

edit: gick tebax till 19 igen och yep, nog är den bättre, rejält mycket bättre dessutom.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Mar 22, 2015 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Har provat lite fram och tillbaka, jag vill gärna att det ska bli bra då jag har en stor stående våg. Space vill att jag ska dämpa 36 db på 38.22khz gissar att det är ganska mycket i sammanhanget. Var hittar jag davar 19 om jag vill prova?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited