selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Sun Mar 22, 2015 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Nej det tycker jag inte att linn rekommenderar. Läser man Philbos kommentarer så förespråkar de ta bort störade resonanser under 80Hz (eller var det 180Hz) från att påverka musikintrycket i lyssningspositionen. Det är inte samma sak som att förespråka "rak" frekvensgång i mina öron.

Mina första tester liknar sprotis kommentarer, ja ljudet blir klarare, men fattigare. Då provade jag ändå att minska optimeringen i 23.4Hz fallet från beräknade -38dB till -12dB. Nu har jag iofs en Sub och mätte upp rummet relativt slarvigt. Skall försöka testa mer efter mer noggrann uppmätning. Dock är rummet T-format och väldigt ossymmetriskt.
Sedan fattar jag inte vilka värden man skall ange för optimal placering resp befintlig. Jag angav mina värden som optimal placering, dock är det den enda rimliga i mitt rum. Men jag har ingen aning vad den 100% optimala skulle vara. Placeringen från bakväggen är dock den optimala. Väggen bakom lyssinigspositionen är 7 meter glas format som -__-__-
Jag angav djupet från den närmsta väggen till hgtalaren, skall provar att mäta djupet mot glasets bakre punkt.

Visst, frekvensresonanser minskade, men på tok för mycket. Ströp musikerna i mitt fall.. Skall prova mer..


Top
   
PostPosted: Sun Mar 22, 2015 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Lupus wrote:
... Var hittar jag davar 19 om jag vill prova?
Finns på
http://products.linn.co.uk/VersionInfo/ ... /Releases/


Top
   
PostPosted: Sun Mar 22, 2015 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Nej det tycker jag inte att linn rekommenderar. Läser man Philbos kommentarer så förespråkar de ta bort störade resonanser under 80Hz (eller var det 180Hz) från att påverka musikintrycket i lyssningspositionen. Det är inte samma sak som att förespråka "rak" frekvensgång i mina öron.
Linn talar tydligt om att släcka ut resonanser. Det i min bok är att sträva efter rak frekvensgång.
Jämfört med tidigare inriktning, är det en tydlig skillnad, det är vi nog överens om


Top
   
PostPosted: Sun Mar 22, 2015 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
fredrik wrote:
Nej det tycker jag inte att linn rekommenderar. Läser man Philbos kommentarer så förespråkar de ta bort störade resonanser under 80Hz (eller var det 180Hz) från att påverka musikintrycket i lyssningspositionen. Det är inte samma sak som att förespråka "rak" frekvensgång i mina öron.
Linn talar tydligt om att släcka ut resonanser. Det i min bok är att sträva efter rak frekvensgång.
Jämfört med tidigare inriktning, är det en tydlig skillnad, det är vi nog överens om
Jag tror Linn alltid brytt sig om allt som påverkar hur en anläggning upplevs? Titta på tidiga Keltik (+/-1 dB mellan 20 Hz och 20 kHz, om jag inte missminner mig, ändrades sedan till något vidare spec, men fortfarande väldigt stram). Att rak frekvensgång är en del i god återgicning är väl knappast någon hemlighet. Jag tror i.o.f.s. Linn främst strävat efter en jämn frekvensgång i hela rummet, alltså att högtalaren, sett över summan av alla riktningar, presterar en rak frekvensgång. Rak frekvensgång (total rumsenergi) är nog en viktig komponent för att instrument skall uppfattas som stämda. När det gäller rumsresonanser så kan man troligen betrakta dessa frekvenser som mindre dämpade än övriga och därigenom krävs viss sänkning av energin för att rumsenergin skall vara och uppfattas som jämn. Exakt hur mycket dämpnings som varje rum kräver lär bero på flera faktorer (förutom rumsdimensionerna, även material i golv, väggar och tak, storlek, beskaffenhet och placering av öppningar, möblemang (allt i rummet).


Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2015 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:


Linn talar tydligt om att släcka ut resonanser. Det i min bok är att sträva efter rak frekvensgång.
Jämfört med tidigare inriktning, är det en tydlig skillnad, det är vi nog överens om

Från linn forum:

"The reason we model the effect of the room rather than measure is that a measurement tells you the combined response of the speaker and the room. We only want to remove the room, we do not want to equalise the speaker. You bought the speaker because you like the way it sounds. Most (if not all) microphone based correction systems also end up equalising the speaker to some notional ideal response (typically flat). I have yet to hear a speaker designed to measure flat that I actually enjoyed...

Phil."

Tydligt?


Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2015 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Klartext.

Jag utgår från att Phil och Linn därmed också har en klar ide om vilken målkurva deras högtalare ska ha. Då ser jag inte varför en DSP justering inte kan ratta in den kurvan från en mätning, lika väl som från de beräkningar Space nu erbjuder? I min värld borde det kunna funka precis lika bra, så lite onödigt av Linn att dissa den principen tycker jag.

Att sen mätningar kan vara väl så svåra att tolka och dra slutsatser från som nuvarande beräkningar är en annan sak.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2015 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
stefan wrote:
Lupus wrote:
... Var hittar jag davar 19 om jag vill prova?
Finns på
http://products.linn.co.uk/VersionInfo/ ... /Releases/

Tackar!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Mar 25, 2015 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:


Linn talar tydligt om att släcka ut resonanser. Det i min bok är att sträva efter rak frekvensgång.
Jämfört med tidigare inriktning, är det en tydlig skillnad, det är vi nog överens om

Från linn forum:

"The reason we model the effect of the room rather than measure is that a measurement tells you the combined response of the speaker and the room. We only want to remove the room, we do not want to equalise the speaker. You bought the speaker because you like the way it sounds. Most (if not all) microphone based correction systems also end up equalising the speaker to some notional ideal response (typically flat). I have yet to hear a speaker designed to measure flat that I actually enjoyed...

Phil."

Tydligt?
Ja tydligt att linn bytt inriktning. Förr var det ju inget snack om mäta, korrigera mm - tvärt om.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 28, 2015 21:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Vid lansering av Komri år 2001 pratade Linn om att dom skulle börja att försöka med digitala filter
Till Komri för att kunna anpassa högtalarna bättre till rummet.
Men visst marknadsföringen ut till konsumenterna har blivit mer tekniskt den senaste tiden


Top
   
PostPosted: Sun Mar 29, 2015 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:


Linn talar tydligt om att släcka ut resonanser. Det i min bok är att sträva efter rak frekvensgång.
Jämfört med tidigare inriktning, är det en tydlig skillnad, det är vi nog överens om

Från linn forum:

"The reason we model the effect of the room rather than measure is that a measurement tells you the combined response of the speaker and the room. We only want to remove the room, we do not want to equalise the speaker. You bought the speaker because you like the way it sounds. Most (if not all) microphone based correction systems also end up equalising the speaker to some notional ideal response (typically flat). I have yet to hear a speaker designed to measure flat that I actually enjoyed...

Phil."

Tydligt?
Ja tydligt att linn bytt inriktning. Förr var det ju inget snack om mäta, korrigera mm - tvärt om.
Sedan det första aktiva delningsfiltret kom har Linn tydligt uttalat att systemen kan och bör anpassas till rummet. Först genom att placera högtalarna på bästa sätt och därefter genom att justera nivån för respektive register.

Tycker du att det är kontroversiellt att man mäter upp rummets dimensioner och räknar fram ett teoretiskt utgångsläge för rumskompenseringen? Jag tycker det verkar vara en rimlig ansats. Visst skulle det även vara möjligt att lägga in en slumpmässig notch i taget utan någon koppling till antaganden om rummet och söka sig till bästa filterkurvan därifrån. Det finns väl inga hindrar från att tillämpa denna metod istället för den metod Linn föreslår.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 29, 2015 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag funderar lite över vad det är vi vill uppnå med diskussionen kring hur Linns ståndpunkt har ändrats (eller tolkats) genom åren.

Ur mitt synsätt är det inte konstigt att man har en hållning då rumsoptimering då tekniken bygger på mekaniska motstånd i en equalizer och en annan då det är digital teknik i en annars digital kedja.

Och det är ju inte många på forumet som väljer topsystem anno 1995 före dagens teknik.

Jag är dock mycket intresserad om det finns något som fått det bättre med space tillslagen utan att köra exakt? Jag för min del är inte övertygad trots att jag fått stora problem med resonanser.

Är det någon som hunnit jämföra KDS/2 mot KDS/1 utan Space?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Mar 29, 2015 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tydligt att linn bytt inriktning. Förr var det ju inget snack om mäta, korrigera mm - tvärt om.
Sedan det första aktiva delningsfiltret kom har Linn tydligt uttalat att systemen kan och bör anpassas till rummet. Först genom att placera högtalarna på bästa sätt och därefter genom att justera nivån för respektive register.

Tycker du att det är kontroversiellt att man mäter upp rummets dimensioner och räknar fram ett teoretiskt utgångsläge för rumskompenseringen? Jag tycker det verkar vara en rimlig ansats. Visst skulle det även vara möjligt att lägga in en slumpmässig notch i taget utan någon koppling till antaganden om rummet och söka sig till bästa filterkurvan därifrån. Det finns väl inga hindrar från att tillämpa denna metod istället för den metod Linn föreslår.
Linn har alltid hävdat att man ska FLYTTA talarna o LYSSNA. Att prestandamätningar/scecar på produkter är dumheter, då det är resultatet som räknas (musikaliteten). Tonkontroller var av ondo etc.
Nu är det inte så längre. Nu talas det om minskad dist, bättre klocka o minskat gitter i Exakt, att mäta in rummet o justera. Att digitalisera signalen så nära källan som möjligt och bevara den digital så länge som möjligt.
Att pilla med signalen i den digitala domänen.
Ja det är en VÄSENSVID skillnad.

Kan säkert vara rätt väg iof, men det var inte det jag ville förmedla. :wink:

Att mäta upp rummet vs analys med testton&mikrofon är en intressant diskussion som kanske förtjänar en separat tråd.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 29, 2015 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tydligt att linn bytt inriktning. Förr var det ju inget snack om mäta, korrigera mm - tvärt om.
Sedan det första aktiva delningsfiltret kom har Linn tydligt uttalat att systemen kan och bör anpassas till rummet. Först genom att placera högtalarna på bästa sätt och därefter genom att justera nivån för respektive register.

Tycker du att det är kontroversiellt att man mäter upp rummets dimensioner och räknar fram ett teoretiskt utgångsläge för rumskompenseringen? Jag tycker det verkar vara en rimlig ansats. Visst skulle det även vara möjligt att lägga in en slumpmässig notch i taget utan någon koppling till antaganden om rummet och söka sig till bästa filterkurvan därifrån. Det finns väl inga hindrar från att tillämpa denna metod istället för den metod Linn föreslår.
Linn har alltid hävdat att man ska FLYTTA talarna o LYSSNA. Att prestandamätningar/scecar på produkter är dumheter, då det är resultatet som räknas (musikaliteten). Tonkontroller var av ondo etc.
Nu är det inte så längre. Nu talas det om minskad dist, bättre klocka o minskat gitter i Exakt, att mäta in rummet o justera. Att digitalisera signalen så nära källan som möjligt och bevara den digital så länge som möjligt.
Att pilla med signalen i den digitala domänen.
Ja det är en VÄSENSVID skillnad.

Kan säkert vara rätt väg iof, men det var inte det jag ville förmedla. :wink:

Att mäta upp rummet vs analys med testton&mikrofon är en intressant diskussion som kanske förtjänar en separat tråd.
Att de nu talar om vad de gör i sina konstruktioner kanske är något nytt, men det gör väl inte att korrigering för rummets påverkan plötsligt har en annan innebörd än att justera nivån för repsektive register i ett aktivt system.

O T (för att kommentera de delar av ditt inlägg som har bäring på det som kan anses vara en ny intiktning - flyttas med fördel till separat tråd!);
Man har även tidigare talat om välreglerade nätdelar (Spark m.fl.), korta signalvägar (Kairn, Klout) så visst har de även tidigare talat teknik, men jag håller med om att argumentationen ändrats. Anpassning till markanden? Jag tror dessvärre att argumentstionen även speglar ett mer teknokratiskt synsätt på apparaternas prestanda och det är väl det du syftar på? Giladt må ha god förståelse för business, men samma insikt som Ivor om innebörden i och vikten av tune-dem, apparaternas prestanda etc. Jag ställer mig också tveksam till detta. Det går säkert tappa bort stora delar av Linns försprång genom ett antal icke tune-dem baserade (=dåliga) teknikval. Det vore verkligen synd för antalet hifi-tillerkare med förmåga att utveckla helt ny teknik är tämligen få och det är synnerligen få (i princip inga) som har en produktportfölj som kan mäta sig med Linn.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 30, 2015 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
2007 ägde Nokia mobiltelefoner. Nästan varannan ny mobil var en Nokia. Och då valde våra finska vänner att forsätta utveckla sina egna produktplattformar och teknologier, trots att iPhone och Android precis sett dagens ljus. Där var det nog bara Steve Jobs, Sergey Brin och Larry Page som kunde tänka sig att INGEN skulle köpa en Nokia 2015.

Inga örviga paralleller gjorda.

Visst finns det oomtvistliga kvaliteter i rörteknologi, mekaniska omkopplare och direktlödda komponenter, men det kan också vara klokt att lyssna med örat mot rälsen efter vart resten av utvecklingen är på väg. Hur tror ni den samlade ingenjörkompetensen idag fördelar sina ansträngningar mellan analog respektive digital teknik? Varför inte försöka dra nytta av vad merparten av den mänskliga hjärnkapaciteten ändå är fokuserad på?

Sen handlar det ju i slutändan ändå om att lyckas koka ner det hela till aptitliga slutprodukter, som både gamla och nya kunder gladeligen tuggar i sig. Och här kan jag hålla med om att Linn just nu tycks ha gett sig ut på en resa som inte helt entydigt verkar veta vart den är på väg (eller passa mina egna personliga preferenser). Den som lever får se. Spännande är det i alla fall. Tycker jag.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited