selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 01:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Rak frekvensgång är väl bra? Frågan är bara var någonstans? Vid lyssningsplats eller närmare högtalaren? Med eller utan reflexioner/efterklang? Mätt med vilken (typ av) mikrofon? Eller ska man bara gå efter rummets dimensioner och beräkna var tryckmaxima och -minima troligen finns?

Ju mer man rotar i det hela ju svårare blir det att definiera vad man menar och dessutom bli överens med vad andra menar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Då kanske det ät bäst att byta ut "just listen" till "just messure"

;)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Rak frekvensgång är väl bra? Frågan är bara var någonstans? Vid lyssningsplats eller närmare högtalaren? Med eller utan reflexioner/efterklang? Mätt med vilken (typ av) mikrofon? Eller ska man bara gå efter rummets dimensioner och beräkna var tryckmaxima och -minima troligen finns?

Ju mer man rotar i det hela ju svårare blir det att definiera vad man menar och dessutom bli överens med vad andra menar.

/ B
Har besökt rum som är fixade så att man nästan har en helt rak frekvensgång, mitt intryck av dessa rum är att det blir extremt tydligt allt som händer i inspelningen och exakt, dock så dödar det musikupplevelsen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Har besökt rum som är fixade så att man nästan har en helt rak frekvensgång, mitt intryck av dessa rum är att det blir extremt tydligt allt som händer i inspelningen och exakt, dock så dödar det musikupplevelsen.
Hur är den raka frekvensgången konstaterad?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Audio concept i stockholm level 3 rum byggt av svanå akustik b.l.a sen har jag en vän som hade hela rummet fullt med akustik som frontvägg, tak 8 basfällor, detta rum var uppmätt med mic, dock inte proffsgrejer

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
http://www.diffusor.com/bildersvana/bilder.html

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Menar Linn idag att en rak frekvensgång är det optimala?
Tydligt är det så.
Då kanske det ät bäst att byta ut "just listen" till "just messure"

;)
Jag tror inte Linn menar att försaka musikåtergivningsprestanda för rak frekvensgång. Varifrån har ni fått detta?

Ett visst behov av att kompensera för rumsresonanser finns nog i de flesta rum. Återstår att höra hur ingrepet som sådant påverkar systemets totalprestanda.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har jämfört utan Space, med intunat Space (=justerade värden) samt med Space utan justering.
Solklart bäst utan Space, sämre med intunat Space och tyvärr riktigt kass med Space utan justering.
Ljudmäsigt blir det bättre med Space. Renare o klarare. Men tristare.

Men som med Exakt får man säkert ge Linn ett år eller så, så de kan pilla till programvaran...


Top
   
PostPosted: Wed Mar 18, 2015 23:19 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Men som med Exakt får man säkert ge Linn ett år eller så, så de kan pilla till programvaran...
Exakt är redan idag mycket mycket bättre än analoga aktiva delningsfilter. För att vara mer precis så lyfter mitt system otroligt mycket då jag byter från ADSM/1 och anlaoga chakrafilter i förstärkarna, till ADSM/1 och Akurate Exaktbox. Samma förstärkeri, och inget ändrat i övrigt. Hos mig är detta ett vansinnigt lyft i musikaliskt hänseende. Både på låg och hög volym, samt oberoende av vad sorts källmaterial jag använder.

Rumskorrigeringen har jag än inte fått tid att utvärdera än.

Låna hem Exaktprodukter, och lägg tid på att få till det ordentligt i hemmamiljö, innan ni bestämmer er för att produkterna är dåliga eller ej färdiga. De demos som gjorts hos handlare har ju tydligen visat lite olika resultat, beroende på vem som arrangerat demonstrationen.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Men som med Exakt får man säkert ge Linn ett år eller så, så de kan pilla till programvaran...
Exakt är redan idag mycket mycket bättre än analoga aktiva delningsfilter. För att vara mer precis så lyfter mitt system otroligt mycket då jag byter från ADSM/1 och anlaoga chakrafilter i förstärkarna, till ADSM/1 och Akurate Exaktbox. Samma förstärkeri, och inget ändrat i övrigt. Hos mig är detta ett vansinnigt lyft i musikaliskt hänseende. Både på låg och hög volym, samt oberoende av vad sorts källmaterial jag använder.

Rumskorrigeringen har jag än inte fått tid att utvärdera än.

Låna hem Exaktprodukter, och lägg tid på att få till det ordentligt i hemmamiljö, innan ni bestämmer er för att produkterna är dåliga eller ej färdiga. De demos som gjorts hos handlare har ju tydligen visat lite olika resultat, beroende på vem som arrangerat demonstrationen.
+1


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Har jämfört utan Space, med intunat Space (=justerade värden) samt med Space utan justering.
Solklart bäst utan Space, sämre med intunat Space och tyvärr riktigt kass med Space utan justering.
Ljudmäsigt blir det bättre med Space. Renare o klarare. Men tristare.

Men som med Exakt får man säkert ge Linn ett år eller så, så de kan pilla till programvaran...
I varje fall på Akudorik-systemet på Tonläget så gav rumsjusteringen en förbättring, så det fungerar nog rent principiellt. Hur det ligger till med den senaste firmware kanske är en annan sak.

BTW; har du testat att ha rumsjusteringen på, men noll dämpning? Om det är bättre utan rumsjustering, men med icke noll värden så har du kanske helt enkelt ställt in justeringen fel.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har testat lite. Den här senaste FW tycker jag är bra... med Space avstängt. Slår man på Space så tycker jag det blir sämre (då är det ju noll dämpning). Mätte lite i rummet, knappade in och körde på framräknade värden. Då lät det rätt knepigt. Halverade alla värden och det blev bättre men inte lika bra som med noll dämpning. Men jag har lagt väldigt lite tid på detta så här långt.

Känns som själva syftet med Space är att kunna ha en annan högtalarplacering än den man lyssnat fram med tunedem. Man knappar in den placering man lyssnat fram och den placering man önskar ha och sedan kompenserar systemet för det hela.

Skall ju inte utesluta att Space rätt justerat kan bli ett lyft totalt sett men då systemet i sig verkar sabba med att bara vara igång så tvivlar jag. Bättre att lägga sin tid på optimering på gammalt hederligt sätt än att sitta och laborera med parametrar i Space känns det som. I Space kan man nog lägga hur mycket tid som helst. I mitt fall så påverkar detta bara min DS som sedan går analogt till försteget. Har ju en LP12 och en Bluray som ju inte påverkas av det.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Har jämfört utan Space, med intunat Space (=justerade värden) samt med Space utan justering.
Solklart bäst utan Space, sämre med intunat Space och tyvärr riktigt kass med Space utan justering.
Ljudmäsigt blir det bättre med Space. Renare o klarare. Men tristare.

Men som med Exakt får man säkert ge Linn ett år eller så, så de kan pilla till programvaran...
I varje fall på Akudorik-systemet på Tonläget så gav rumsjusteringen en förbättring, så det fungerar nog rent principiellt.
Yepp, det gör det!
Även hos P&S blev det bättre med korrigering. NUMERA!
Det blev det inte förra året.

Är ju därför jag skrev som jag gjorde. Linn behöver säkert mer tid att pilla till programmet.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Har testat lite. Den här senaste FW tycker jag är bra...
Vilen DS har du och vilken firmware hade du innan du lade in senaste (med Space)?

Tack för testet du berättade om!!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
I mitt fall så påverkar detta bara min DS som sedan går analogt till försteget. Har ju en LP12 och en Bluray som ju inte påverkas av det.
Vilket betyder att Space troligen är en kortlivad halvmesyr. Varför skulle Linn implementera en förbättring som exkluderar LP12? Ett möjligt alternativ som också håller konkurrenterna borta är en digitalisering av LP12 redan vid källan så även denna kan innefattas av Space.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited