selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 14:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
Varför kommer ens denna produkt?
Kanske för att erbjuda Linn DS-ägare ytterligare en möjlighet att uppgradera till Exakt.
Kanske för att Klimax DS/2 alltid kommer att vara den bästa källan. Eller transport kanske den ska kallas nu, källan är väl Exaktbox. :?
Linn kallar fortfarande Klimax DS/2 för Reference digital stream player.
Klimax DSM/1 benämns som Digital stream player. Linn är inte alltid så bra på att uppdatera information som finns att läsa på deras webbsidor men det kanske finns en sanning i att DS/2 är "Reference".
pekka71 wrote:
Varför en kds med exakt när kdsm finns?
Behöver man inte några ljudingångar kan man komma undan med en ny Klimax DS/2 för 152000:- jämfört med 175000:- för en ny Klimax DSM/1.
Om jag stod inför valet av dessa två spelare vid ett nyköp så skulle jag nog kunna offra ingångsfunktionaliteten som finns på DSM/1, och samtidigt spara några tusen, om prestandan på DS/2 är några steg bättre.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Varför kommer ens denna produkt?
Varför en kds med exakt när kdsm finns?
Måhända fokuserar Linn nu på ett kundsegment, som hittills varit sval inför Exakt: de som vill ha the very finest, alltså som inte vill kompromissa utan vill ha det bästa ur separata enheter och sitter på t.ex. KDS + KK. Dessa kunder har kanske inte nappat på det tidigare erbjudandet med att uppgradera till KDSM/1. Många kanske inte har en LP12 och såg ingen vits med att betala 50+ kkr för en KDSM/1 med ADC, som inte kommer till någon användning? Nu ger Linn ett alternativ att få en apparat som är Exakt-ready, men utan ADC och till ett lägre pris (35 500 kr). Dessutom tar nu Linn fram trumfkortet, som man har varit tyst om tidigare, att det är en förbättring i ljudprestanda jämfört med en KDS/1. Tanken är förstås att detta nu tilltalar ingen-kompromiss-segmentet och att de skulle vara redo att nappa. När man har en KDS/2, som är Exakt-ready, är inte steget långt till en integrerad Exakthögtalare, t.ex. Exakt Akubarik. Fram tills dess kan kunderna i detta segment glädjas åt höjningen i prestanda av KDS/2 som en ren DS.

Nåt sånt, kanske?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 17:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror inte att de nya DS-spelarna är särskilt annorlunda från sina DSM-syskon. Troligtvis handlar det som samma kretslösning, men med delar som handlar om extra ingångar borttagna. Det är väl inte helt ologiskt att erbjuda samma produkt, men med och utan analoga ingångar. Det kommer finnas en marknad för de som vill använda ett separat analogt försteg, och DSM-produkter tycks inte attrahera den delen av marknaden, trots utmärkta prestanda som ren källa.

Att de nya DS har Exakt Link, ska nog inte ses som det huvudsakliga skälet att uppgradera, utan mer som en finess som fås på köpet för de som köper en DS framöver.

Linn har berättat på sina demonstrationskvällar för DSM/1 om att de nya modellerna har ny klockningsteknik, med bättre prestanda. Dom har kanske inte marknadsfört den nyheten lika tydligt i sin officiella nyhetskommunikation.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Troligen kommer Linn att släppa en RIAA med Exakt Link-utgång. Är bara en tidsfråga enl mig.
Då kan en ägare till KDS/2 köra Exakt och få in LP12 till systemet.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Varför kommer ens denna produkt?
Varför en kds med exakt när kdsm finns?

En sak som är säker är att detta var nog ytterligare en spik i begmarknaden på KK

Nu har alltså digitala volymkontrollen i nya kds/2 blivit bättre än att använda kk?

Vart har sourse first principen tagit vägen? Är man beredd att försaka saker i en digtal volymkontroll så tidigt i kedjan, eller den kanske är bättre än analog volymkontroll?
Tror inte KK får spiken i kistan. De flesta kör INTE Exakt och många tänker inte migrera.
Dessutom skulle jag vara ytterligt förvånad om Linn förbättrat den dig volymkontrollen så den slår KK!
O sedan finns ju andra försteg numera som bättrar en KK :wink:

Och om KDS/2 är bättre än KDSM/0 samt KDSM/1 (med Exakt link) ja då finns ju ett berättigande.
Någon som jämfört KDS/1 (dagens) med någon av KDSM?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 18:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Troligen kommer Linn att släppa en RIAA med Exakt Link-utgång. Är bara en tidsfråga enl mig.
Då kan en ägare till KDS/2 köra Exakt och få in LP12 till systemet.
Jag hade också den tanken. Kommande modeller av Urika och Uphorik har säkert Exakt Link. Men tittar man på pressbilderna som P&S länkade till så ser det ut att vara bara två Exakt Link-portar. Det är kanske två utgångar bara. DSM har fyra portar. Två ut, och två in.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Troligen kommer Linn att släppa en RIAA med Exakt Link-utgång. Är bara en tidsfråga enl mig.
Då kan en ägare till KDS/2 köra Exakt och få in LP12 till systemet.
Jag hade också den tanken. Kommande modeller av Urika och Uphorik har säkert Exakt Link. Men tittar man på pressbilderna som P&S länkade till så ser det ut att vara bara två Exakt Link-portar. Det är kanske två utgångar bara. DSM har fyra portar. Två ut, och två in.
Kanske det men du har antingen Exaktbox eller Exakthögtalare som har ingångar. Men jag kanske har fel...har inte koll på hur det funkar.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 07, 2015 00:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Inlägg som diskuterar Klimax Kontrol jämfört med Lejonklou Sagatun Mono flyttad till en egen tråd.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 09, 2015 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Någon som jämfört KDS/1 (dagens) med någon av KDSM?
Har en KDS/1 som jag har provat mot en KDSM/1 (Exakt) här hemma.
Tänkte att det kanske var läge att uppgradera, men jag tycker att KDS är mer musikalisk.
Så det blev tyvärr ingen uppgradering denna gång.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 14:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tonläget har väl haft någon demokväll då de nya DS demonstrerats och jämförts med tidigare versioner. Är det någon som har varit där, och vill återge några intryck?


Top
   
PostPosted: Thu Apr 30, 2015 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
per wrote:
Tonläget har väl haft någon demokväll då de nya DS demonstrerats och jämförts med tidigare versioner. Är det någon som har varit där, och vill återge några intryck?
Ja, vi jämförde ADS/1 och ADS/2, båda direkt till slutsteg. ADS/2 var rejält bättre! Rätt väntat. Hade väl velat jämföra dom bägge till ett bra försteg men det gjordes inte. Förväntar mig att skillnaden minskar då.
Jo, gamla och nya Majik DSM hörde vi också. Det var ju klar skillnad där med, svårt att gradera i jämförelse då det var med inbyggt slutsteg till 109. ADS var till ett Akurate-steg och 140.
Slutligen jämförde vi nya Majik DSM mot ADS/1, bägge till slusteg. ADS/1 vinner men den inbyggda volymkontrollen i den har sina uppenbara brister.


Top
   
PostPosted: Sat May 02, 2015 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
stefan wrote:
per wrote:
Tonläget har väl haft någon demokväll då de nya DS demonstrerats och jämförts med tidigare versioner. Är det någon som har varit där, och vill återge några intryck?
Ja, vi jämförde ADS/1 och ADS/2, båda direkt till slutsteg. ADS/2 var rejält bättre! Rätt väntat. Hade väl velat jämföra dom bägge till ett bra försteg men det gjordes inte. Förväntar mig att skillnaden minskar då.
Jo, gamla och nya Majik DSM hörde vi också. Det var ju klar skillnad där med, svårt att gradera i jämförelse då det var med inbyggt slutsteg till 109. ADS var till ett Akurate-steg och 140.
Slutligen jämförde vi nya Majik DSM mot ADS/1, bägge till slusteg. ADS/1 vinner men den inbyggda volymkontrollen i den har sina uppenbara brister.
Menar du att den interna volymkontrollen skulle blivit mycket bättre? Jag har sökt lite och inte hittat någon info om att volymkontrollen skulle uppgraderats hårdvarumässigt.

Har själv upplevt att den blivit bättre med nyare mjukvaror. Jag har precis slagit till på en uppgradering till min KDS och ett KK samtidigt och undrar lite om jag tänkt rätt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat May 02, 2015 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
MNn wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Någon som jämfört KDS/1 (dagens) med någon av KDSM?
Har en KDS/1 som jag har provat mot en KDSM/1 (Exakt) här hemma.
Tänkte att det kanske var läge att uppgradera, men jag tycker att KDS är mer musikalisk.
Så det blev tyvärr ingen uppgradering denna gång.
Där ser man. Jag har bytt från KDS/1 till KEDSM/1 och det är inget jag ångrar. Klart bättre flyt och f.f.a musik som jag inte riktigt tagit till mig tidigare är nu grymt bra (vissa partier med Dream Theater, viss opera och viss Jazz för att nämna något


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited