selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 03, 2015 21:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Linn har meddelat att de uppgraderar sina DS-modeller med Exakt Link, samt den bättre klockningstekniken som introducerades på DSM då dessa fick Exakt Link.

http://linnhifi.blogspot.se/2015/03/lin ... f-our.html

Det är intressant att produkter även i Majik-serien har Exakt Link nu. Man kan väl gissa att fler Exaktprodukter i Majikserien är på väg snart.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 03, 2015 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Man kan väl gissa att fler Exaktprodukter i Majikserien är på väg snart.
Bra!


Top
   
PostPosted: Tue Mar 03, 2015 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Detta känns väldigt intressant!
Undrar vad priset hamnar på?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
P&S har gett ut priser:
http://linnhifi.blogspot.se/p/sekinc-mo ... le-in.html

En smärre prishöjning om man beställer en sprillas ny:
KLIMAX DS* 152000 *NOW* With Exakt Links
AKURATE DS* Digital stream player 54000 *NOW* With Exakt Links
MAJIK DSM* 32750 *NOW* With Exakt Links

Priser för kortbyte:
KLIMAX DS UPGRADE BOARD 31500
AKURATE DS UPGRADE BOARD 16800
(För Majik erbjuds inte detta)

Egentligen är det här väl samma priser som var för kortbyte /0 -> /1 (?) och man kan ju nu gå /0 -> /2 för den pengen.

Ser inget pris för Renew i listan men det skall ju erbjudas (under begränsad tid), hittat 21K för det tidigare så det torde väl bli samma nu.

/Stefan


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
stefan wrote:
P&S har gett ut priser:

Priser för kortbyte:
KLIMAX DS UPGRADE BOARD 31500
AKURATE DS UPGRADE BOARD 16800
Det där är gamla priser som avser uppgradering från DS/0 till DS/1.


Detta är priserna att uppgradera från DS/1 till DS/2:
Klimax DS, 35500:-
Akurate DS, 20350:-


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska bli intressant att se vilken som presterar bättre kdsm eller kds med exakt link, min gissning är att kds kommer vara lite bättre, dock kommer ingen av enheterna i närheten av kds/kk om vi pratar tunedem, hoppas jag har fel

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Ska bli intressant att se vilken som presterar bättre kdsm eller kds med exakt link, min gissning är att kds kommer vara lite bättre, dock kommer ingen av enheterna i närheten av kds/kk om vi pratar tunedem, hoppas jag har fel
finns en massa alternativ att testa.

Analogt:
- KDS/2 (=nya) eller KDSM/1 in i KK. Båda ska ju ha samma kretslösning enl Linn.
- KDS/2 eller KDSM/1 direkt till slutsteg (=deras interna volymkontroll används)
- ranka alla möjliga konbinationer, tex KDS/2 + KK eller KDSM/1

Och om man kör Exakt finns tre alternativ:
- KDS/2
- KDSM/1
- KEDSM (som endast har Exakt out)


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
För mig är frågan hur mycket bättre den uppgraderade är som ren spelare in i Sagatun.
Möjligheten till Exakt är för närvarande helt ointressant och inget jag vill betala för.
Det ska bli intressant att höra hur stor skillnaden är. Rapporterna om skillnaden mellan gamla och nya KDSM gör att det känns hoppfullt.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Är det någon som listat ut hur exakt link i KDS/2 används när jag vill lyssna på min LP12a i ett framtida exakt system? Var sker A/D omvandlingen och ingångsvalet?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Finns inga sådana möjligheter med Klimax DS/2. Den har inte någon analog till digital konverterare, dvs ingen analog ingång. Det finns däremot på Klimax DSM/1.
Både Klimax DS och Klimax DSM har inbyggd volymkontroll men endast DSM säger man innehålla försteg, trogen med anledning av just denna funktionalitet.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Och vad ska jag då med exaktlink i DS:n till, om jag bara kan lyssna på den i systemet? Ganska begränsat kan tyckas. Eller har jag missat något?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Om du har en Exaktbox använder du Exakt Link mellan din DS/2 och Exaktbox. Alternativt har du en Exakt-högtalare - då använder du Exakt Link mellan din DS/2 och Exakt-högtalarna.
Jag tror inte att det kommer finnas någon möjlighet att ansluta LP12 till ett Exakt-system om man endast har Klimax DS/2 eller Akurate DS/2. På sikt kommer det säkert någon separat Exakt RIAA som kanske löser problematiken med att kunna ansluta ytterligare analoga källor.

Det skulle också kunna vara så att jag har helt fel dvs att DS/2 visst kommer att innehålla en analog ingång. Har dock svårt att tro det. Tycker att det då borde ha framgått av den information som hittills kommit från Linn.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Roland wrote:
Det skulle också kunna vara så att jag har helt fel dvs att DS/2 visst kommer att innehålla en analog ingång. Har dock svårt att tro det. Tycker att det då borde ha framgått av den information som hittills kommit från Linn.
Nä, så är det. Samma utgångar som innan + exakt link. Inga ingångar. Vi är ju några stycken med både LP12 och DS och exakt link på den är ju av noll värde, siktar man på att gå exakt så är det DSM som gäller.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
stefan wrote:
Nä, så är det. Samma utgångar som innan + exakt link. Inga ingångar. Vi är ju några stycken med både LP12 och DS och exakt link på den är ju av noll värde, siktar man på att gå exakt så är det DSM som gäller.
Då vill jag alltså potentiellt ha ljudförbättringen på en KDS/2, men utan att behöva betala för en exaktlink jag inte kommer utnyttja. Jag har ärligt lite svårt att följa Linns system-arkitetur/hierarki för närvarande.

Och varför har inte Linn lyft fram den förbättrade ljudkvaliteten i tidigare uppgraderingserbjudanden till Exakt ready produkter? För nu säger de tydligen enligt andra forumposter att det är samma uppgradering som tidigare, till oroliga kunder som precis gjort sina konverteringar innan denna lansering.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2015 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Varför kommer ens denna produkt?
Varför en kds med exakt när kdsm finns?

En sak som är säker är att detta var nog ytterligare en spik i begmarknaden på KK

Nu har alltså digitala volymkontrollen i nya kds/2 blivit bättre än att använda kk?

Vart har sourse first principen tagit vägen? Är man beredd att försaka saker i en digtal volymkontroll så tidigt i kedjan, eller den kanske är bättre än analog volymkontroll?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited