selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 02:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 07:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Väljer att starta egen tråd för att inte kladda i switch-tråden:

För många verkar det uppenbart att det finns många faktorer som påverkar ljud och musikalitet från anläggningarna, trots att det kanske inte "borde". För andra är det vansinne att det "teoretiskt omöjliga" kan ge påverkan.

På brittiska Linn-forumet verkar Linns egen personal vara aktiva.

Har nån av er sett Linns egen personal kommentera såna här tweakar, och vad säger de om dem?


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror man har en ganska hård linje vad man får utala sig om, tweakande tror jag marknads avdelningen vill tvätta bort från Linn efter som det inte ligger i linje med Linns nya filosofi av lifestyle produkter

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Benägen att hålla med Pekka, dock är man inte idiot-hård, förhoppningsvis pga medvetenhet att man har fler kundsegment: "life style modell dyr" men också "prestandaurkramare/prestandajägare". Blir man alltför kategoriskt så skräms ju den senare gruppen bort (kanske delvis har hänt redan men väl troligen av andra orsaker än linnanställdas uttalanden på nätforum). Sen har vi ju individuella variationer där olika linnanställda är mer eller mindre bra på att uttrycka sig (som vi människor i allmänhet ju är) och på att följa interna mjukare riktlinjer etc.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tror det finns ett antal orsaker till att de inte propagerar för tweaks och svårförklarliga mindre skillnader.

1. Folk i allmänhet vill ha enkla förklaringar och inte alltid veta => Linn unviker ämnen som kan störa denna kategori

2. Folk har bestämda åsikter om allt möjligt => eftersom det (av olika anledningar) saknas vetenskapligt stöd för mycket av vad vi benämner "tweaks" så vill inte Linn argumentera (varken för eller emot) även om man skulle ta hänsyn till sådant internt

3. Något man bör ha klart för sig när det gäller en så pass seriös firma som Linn är att de vet mycket mer än de ger sken av och kan därigenom sätta in det vi kanske kallar tweaks i ett större sammanhang och på andra grunder och med andra metoder hantera eller ignorera tweaks. Bara det faktum att de produkter som släpps ifrån företaget idag redan är gamla grejer i företaget. Detta har förvisso ändrats i vissa produktkategorier, men generellt sett är det så. Konstruktörernas medvetande är alltså en bra bit framför den marknadsföringskampanj de måste hålla sig till utåt.

4. Det är troligen en relativt lite andel kunder som fullt ut bejakar tweaks. Att denna andel är betydande på forum kanske inte är så konstigt. Det tråkiga är att även handlarna hanterar installation och allt runt detta på ett generellt sett dåligt sätt. Detta borde Linn försöka stya upp bättre. Enda metoden är nog utbildning och det kan mycket väl vara så att dagens omsättning och marginaler inte medger tillräcklig utbildningsnivå i butikerna.

Utöver detta så finns det även andra skäl. Begreppet lifestyle har en negativ klang och jag är inte säker på att enda anledningen till att man packar mycket i enstaka enheter bara görs av designskäl. Det är också ett bra sätt att hålla nere pris/prestanda, färre enheter är billigare att tillverka och dessutom löser man ett entsl problem på köpet, vilket vi också sett. Några problem förvärras med det koncpetet, vilket de givetvis jobbar för att motverka. Integrerade apparater appelerear inte på apparat-freaks, men fgan är om Linn någonsin varit stora i dessa grupper?


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 19:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Ett väldigt bra inlägg HCL!


Top
   
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag är själv nyfiken på dessa omöjliga tweaks. Någon här som dubbelblindtestat dom? Alltså testat detta vetenskapligt.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
The Archangel wrote:
Jag är själv nyfiken på dessa omöjliga tweaks. Någon här som dubbelblindtestat dom? Alltså testat detta vetenskapligt.
Dubbelblindtestat? Man jämför ju med samma metodik vad det än gäller, tunedem-metoden. Hur det går till finns det en egen tråd för. Att det skiljer mellan olika nätkablar till stereoapparater är väl allmänt accepterat. Många provar nog sedan länge åt vilket håll nätkontakten skall vändas. En del saker är kanske att beteckna som överkurs t ex vända kontakten till filtren i chakra-steg (finns fyra lägen) men det finns ju dom som går igenom det också.

Men när det gäller nätverket så blir det plötsligt kontroversiellt. Switchar, cat-kablar, NAS:ar, FW i grejerna, vilken DLNA-server osv. Linn vet nog en hel del här. Har dom inte upptäckt det själva så har kunder påtalat det för dom. Men dom säger inget officiellt. Tidigare på LinnDocs fanns det listat lite switchar men det är inte kvar. NAS:ar finns det lite om men bara vad som är funktionellt provat, inte ett ord om musikaliska prestanda. Nätverkskablar har väl aldrig nämnts. Att Linn förordar QNAP's NAS:ar är ju tydligt då dom tagit fram Kazoo server för dom.

Jag är själv anställd som ingenjör inom telekom och har tidigare jobbat med test i många år, men i detta fall så nöjer jag mig med att nätverkskabel A presterar bättre än nätverkskabel B: Jag behöver ingen teknisk förklaring på varför.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
stefan wrote:
The Archangel wrote:
Jag är själv nyfiken på dessa omöjliga tweaks. Någon här som dubbelblindtestat dom? Alltså testat detta vetenskapligt.
Dubbelblindtestat? Man jämför ju med samma metodik vad det än gäller, tunedem-metoden. Hur det går till finns det en egen tråd för. Att det skiljer mellan olika nätkablar till stereoapparater är väl allmänt accepterat. Många provar nog sedan länge åt vilket håll nätkontakten skall vändas. En del saker är kanske att beteckna som överkurs t ex vända kontakten till filtren i chakra-steg (finns fyra lägen) men det finns ju dom som går igenom det också.

Men när det gäller nätverket så blir det plötsligt kontroversiellt. Switchar, cat-kablar, NAS:ar, FW i grejerna, vilken DLNA-server osv. Linn vet nog en hel del här. Har dom inte upptäckt det själva så har kunder påtalat det för dom. Men dom säger inget officiellt. Tidigare på LinnDocs fanns det listat lite switchar men det är inte kvar. NAS:ar finns det lite om men bara vad som är funktionellt provat, inte ett ord om musikaliska prestanda. Nätverkskablar har väl aldrig nämnts. Att Linn förordar QNAP's NAS:ar är ju tydligt då dom tagit fram Kazoo server för dom.

Jag är själv anställd som ingenjör inom telekom och har tidigare jobbat med test i många år, men i detta fall så nöjer jag mig med att nätverkskabel A presterar bättre än nätverkskabel B: Jag behöver ingen teknisk förklaring på varför.
Tunedem är en utvärderingsmetod. Det är ingen vetenskaplig metod för att bevisa att skillnad föreligger.

Dubbelblindtest är den vetenskapliga metoden för att visa att skillnad föreligger.
Tunedem är metoden för att kunna höra vad som är bättre/sämre.

Sålänge det inte är dubbelblindtestat så är det inte påvisat att det är nån skillnad. Man tror bara.

Sen visst kan det vara så att det är så stor skillnad att man är övertygad om att det är skillnad. Då kanske man inte tycker att det behövs nåt mer. Men en vetenskaplig metodik behövs för att verkligen påvisa/bevisa något. Tunedem är långt ifrån vetenskaplig. Men den kan användas INOM en vetenskaplig metod.

Ett exempel på en vetenskaplig metod skulle vara följande.

Elektroniken är i ett annat rum än lyssnarna.
En person hanterar elektroniken i det andra rummet och kommunicerar inte alls med lyssnarna annat än via en skärm som visar A eller B eller andra bokstäver.

Test 1 går till så att personen som hanterar elektroniken döper en kabel till A och den andra till B utifrån ett tärningskast. Sen signalerar han via skärmen vilken av kablarna man lyssnar på, A sen B sen A sen B tills lyssnarna känner sig säkra på vilken som är bättre. De röstar fram vilken kabel som är den bättre, låt säga silver connect jämfört med black connect.

Test 2 går till på samma sätt men nu kastar man tärningen igen, samma kablar. De döps till C respektive D. Sen fortsätter man på samma sätt.

Test 3-10 görs på samma sätt.

Bedömningen om det är skillnad görs utifrån om lyssnarnas "bäst" faller på samma fysiska kabel varje gång. Eller om det följer ett slumpmässigt mönster.

Jag skulle gärna vara med på ett sådant test och kontrollera formerna, kan gärna stå som omkopplare.

Jag vågar sticka ut hakan med att få kommer höra skillnad på elkablar till att börja med.

Men jag blir ytterst gärna motbevisad, för jag gillar överraskningar. Vem är på?

Sen kanske sådana test redan finns, men jag känner inte till någon sådan. Det vore väldigt intressant att läsa.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
The Archangel wrote:
Vem är på?
Skulle vilja delta på ett sådant testförsök. Det skulle vara intressant och roligt.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Detta har genomförts och redogjorts för, åtskilliga gånger. Bla av mig. Även personal från Linn har varit med.
Resultatet är att utvärdering med TuneDem är en objektiv utvärderingsmetod. Samt att skillnader föreligger mellan kablar, NAS minne, rippning mm

Men det vore kul om flera upprepade blindtesterna! Varsågoda, läser gärna era slutsatser


Top
   
PostPosted: Fri Feb 27, 2015 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
sportbilsentusiasten wrote:
Detta har genomförts och redogjorts för, åtskilliga gånger. Bla av mig. Även personal från Linn har varit med.
Resultatet är att utvärdering med TuneDem är en objektiv utvärderingsmetod. Samt att skillnader föreligger mellan kablar, NAS minne, rippning mm

Men det vore kul om flera upprepade blindtesterna! Varsågoda, läser gärna era slutsatser
Hur utförde ni testerna? Dokumenterades det? Själv är jag kinkigt vetensksplig lagd. Åt det tråkiga hållet kanske. Vore kul övervaka ett sånt test. För jag skulle bli grymt imponerad om man kunde påvisa skillnader i de nördigaste lägena. Dubbelblindtest på rip, nas, och nätverkskabel vore kul att få bevisa skillnader i. Men ärligt talat tror jag inte att jag kommer få uppleva det. Placebo är stort. Men vetenskap är större.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Personligen har jag ingen anledning att misstro folk som hör skillnader som jag inte hör. Örat är helt fantastiskt men vi måste vara ärliga med att vi lyssnar efter olika nyanser och saker. Annars skulle vi ju inte sitta med olika anläggningar. Men framförallt skall vi inte underskatta gruppens effekter på individens upplevelse/smak etc. Hoppas att jag inte behöver belägga detta...

Jag funderar över om detta med magnetfält är en del av förklaringen till TP, nätkabel, möbler osv

Denna annons kom upp idag, kanske någon är sugen på mojängen på bild 6 för en 500ing? Jag har aldrig använt en sådan men jag vet att våra kompassdevierare brukar använda en sådan manick.

http://www.blocket.se/stockholm/Batteri ... 5.htm?aw=1

Kanske kan leda till en konsulttjänst där man för en ansenlig peng mäter upp hem hos medelålders män med gott om flis?

Jag är också på blindtestet!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
The Archangel wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Detta har genomförts och redogjorts för, åtskilliga gånger. Bla av mig. Även personal från Linn har varit med.
Resultatet är att utvärdering med TuneDem är en objektiv utvärderingsmetod. Samt att skillnader föreligger mellan kablar, NAS minne, rippning mm

Men det vore kul om flera upprepade blindtesterna! Varsågoda, läser gärna era slutsatser
Hur utförde ni testerna? Dokumenterades det? Själv är jag kinkigt vetensksplig lagd. Åt det tråkiga hållet kanske. Vore kul övervaka ett sånt test. För jag skulle bli grymt imponerad om man kunde påvisa skillnader i de nördigaste lägena. Dubbelblindtest på rip, nas, och nätverkskabel vore kul att få bevisa skillnader i. Men ärligt talat tror jag inte att jag kommer få uppleva det. Placebo är stort. Men vetenskap är större.
För att få korrekt slutsats av mätningen måste man sedan använda sig av matematisk statistik på mätdatan. För detta krävs ett visst antal mätpunkter. Minns väldigt lite av detta från universitetstiden men kanske finns någon som jobbar med detta som kan bistå.

Minns även svagt att en sådan blind-mätning gjordes på 5-6 olika analoga signal/högtalar? kablar på HIFI-forum tiden, de medverkande redovisade datan som att det var hörbar skillnad men det visad sig efter lite statistisk beräkning av någon forumsmedlem att resultatet var slumpartat. Dvs man kunde inte påvisa hörbar skillnad på kablarna p.g.a att mätdatan var så motsägelsefullt.

Personligen är jag lite kluven, vill man och hör man att låt säja Keltik spelar mer i tune än Ninka så kanske man bara får lämna det så. (varför ska man pådyvla andra personer negativa besked, Det man inte vet mår man inte dåligt av!). Men samtidigt som ingenjör så vet man att det bara finns ett korrekt resultat. Finns väldigt många orsaker till varför människor har sina åsikter, det avspeglas på utbudet av varor idag.

Men visst, låter nästa för bra för o vara sant om om man kunde ordna något sådant.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 10:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Har ställt frågan tidigare men testar igen - nu på rätt ställe kanske: Varför inte blindtesta med Tune Dem som utvärderingsmetod? Om nu den metod är så objektiv så borde detta vara en hyperintressant övning! Framförallt tweakar och lösningar som kanske på pappret är svårt att förstå och acceptera.

//Per


Top
   
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Perka wrote:
Har ställt frågan tidigare men testar igen - nu på rätt ställe kanske: Varför inte blindtesta med Tune Dem som utvärderingsmetod? Om nu den metod är så objektiv så borde detta vara en hyperintressant övning! Framförallt tweakar och lösningar som kanske på pappret är svårt att förstå och acceptera.

//Per
Hej Per
Det ligger lite i undertexten i det du skriver att det skulle finnas nån sorts motsatsförhållande i utvärderingsmetoden Tune dem och detta att testa blint. Jag har själv inte uppfattat nåt sånt motsatsförhållande. Eller missförstår jag dig?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited