selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 12:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Har ställt frågan tidigare men testar igen - nu på rätt ställe kanske: Varför inte blindtesta med Tune Dem som utvärderingsmetod? Om nu den metod är så objektiv så borde detta vara en hyperintressant övning! Framförallt tweakar och lösningar som kanske på pappret är svårt att förstå och acceptera.
Om inte annat skulle det få tyst på kritikerna till tunedem och andra "öppna" värderingsmetoder.

Man ska dock vara medveten om att blindtester i sig har egna problem. För min egen del (och även för många andras om jag får döma efter kommentarerna) blir det lätt en fokusering på frekvensgångsskillnader och resten tycker man låter likadant - om det inte är grava skillnader. Detta ska nu inte överdrivas, det går säkert att "mota Olle i grind" med ett lämpligt upplägg. I lite mer seriösa sammanhang diskuteras också en hel del just med hur själva testförfarandet påverkar deltagarna.

Här är för övrigt ett skolarbete i sammanhanget:
http://www.du.se/sv/AVM/Studenter/Joel-Ahlsen/

Här är hela rapporten:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Bill50x wrote:
Perka wrote:
Har ställt frågan tidigare men testar igen - nu på rätt ställe kanske: Varför inte blindtesta med Tune Dem som utvärderingsmetod? Om nu den metod är så objektiv så borde detta vara en hyperintressant övning! Framförallt tweakar och lösningar som kanske på pappret är svårt att förstå och acceptera.
Om inte annat skulle det få tyst på kritikerna till tunedem och andra "öppna" värderingsmetoder.

Man ska dock vara medveten om att blindtester i sig har egna problem. För min egen del (och även för många andras om jag får döma efter kommentarerna) blir det lätt en fokusering på frekvensgångsskillnader och resten tycker man låter likadant - om det inte är grava skillnader. Detta ska nu inte överdrivas, det går säkert att "mota Olle i grind" med ett lämpligt upplägg. I lite mer seriösa sammanhang diskuteras också en hel del just med hur själva testförfarandet påverkar deltagarna.

Här är för övrigt ett skolarbete i sammanhanget:
http://www.du.se/sv/AVM/Studenter/Joel-Ahlsen/

Här är hela rapporten:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf

/ B
Ser inte varför det plötsligt ska bli svårt att använda tune dem bara för att det är blint. Folk gör ju samma sak hela tiden (säger man iaf) när man jämför olika produkter. Så det borde inte vara skillnad när det är blint. Om det inte är så att mycket av det är placebo.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
The Archangel wrote:
Ser inte varför det plötsligt ska bli svårt att använda tune dem bara för att det är blint. Folk gör ju samma sak hela tiden (säger man iaf) när man jämför olika produkter. Så det borde inte vara skillnad när det är blint. Om det inte är så att mycket av det är placebo.
Visst går TuneDem att använda vid blindtestning. Precis som någon annan skrev tidigare, det finns inget motsatsförhållande där. Jag menar, antingen så hör man skillnader (och kan avgöra vad som är "bättre") eller så gör man inte. Men vi är alla människor och vi kan (nästan) luras till vad som helst. Såg ni Vetenskapens Värld där man experimenterade med olika färger och dimensioner? Där man till och med fick reaktioner från en testperson när man bankade på en gummiarm som låg bredvid testpersonens arm?

När det gäller ljud är tex hjärnan (som ju är det organ som faktiskt skapar ljudet) bra utrustad för vissa artefakter men inte för andra. Frekvensgångsskillnader är tex något som hjärnan är duktig på att sortera bort. Eller rättare, man känner igen ljud, framför allt röster, nästan oavsett vilken miljö de förekommer i. Andra ljudförstörande element, som tex svaj från en skivspelare eller disharmonisk distorsion, är svårare för vår hjärna att hantera. Man hör felen tydligare, man blir fortare trött för det kräver energi för att "översätta" oljudet till ljud.

Blindtest kan i många sammanhang vara lösningen för att de skillnader man hör verkligen finns där. Men, man kan ju lika gärna luras till att det inte finns några skillnader bara för att man inte ser apparaterna! För när man blindtestar kan ju ett trick vara att man först lyssnar på A, sedan kopplar man in B. Men det kan ju vara samma apparat. Som testperson, vilket är pinigast, att man tror sig höra skillnad fast det är samma apparat, eller att man inte hör skillnad (även) om det är två olika apparater? Jag tror (utan att veta) det förra är mest pinsammast för många av oss, kanske hjärnan då hellre säger att "det är ingen skillnad".

Detta har mycket med upplägget av lyssningen att göra och de som är duktiga på att arrangera blindtester kan säkert undvika att trampa i dessa fällor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 22:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Hjärnan är en konstig sak när det gäller ljud.

En sådan är kopplingen till synen. Nyckelord McGurk:

https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

En annan konstighet är att jag sett flera referenser till att det finns olika hörselfunktioner - där klassiska hörseltester av typ sinusvågor bara testar den ena - den "medvetna" hörslen. Det andra systemet är mer impulsbaserat, där en annan del av hjärnan upptäcker transienter som t.ex. en kvist som bryts, dessutom med riktningsbestämmande. Tydligen ska denna andra hörselfunktion agera snabbare, man reagerar helt enkelt snabbare än man hinner med med den "vanliga" hörseln. Problemet för mig här är att jag bara sett populärvetenskapliga referenser till det och inget med riktiga källor så jag vet inte vad jag missuppfattat.

Ett tredje klassiskt exempel som refereras är gamla kyrkklockestämmare - gubbar som efter ett liv med kyrkklockor enligt hörseltesterna inte borde höra bra nog för att stämma, men som klarar av det. De bara "känner" vad som är rätt. Återigen utan referenser. Jag är en dålig vetenskapare. :)


Top
   
PostPosted: Tue Mar 03, 2015 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
lemanfan wrote:
Ett tredje klassiskt exempel som refereras är gamla kyrkklockestämmare...
Kan man stämma en kyrkklocka?! Hur går det till?

Eller menar du kyrkorgel?


Top
   
PostPosted: Tue Mar 03, 2015 10:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
teatime wrote:
lemanfan wrote:
Ett tredje klassiskt exempel som refereras är gamla kyrkklockestämmare...
Kan man stämma en kyrkklocka?! Hur går det till?
Ja, efter att de gjutits så finstäms de genom att man bland annat skrapar bort material.

Se https://www.youtube.com/watch?v=grqNikjb9h8 för en film som visar delar av processen på modernt vis. Förr var det mer mankraft. :)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Minsann! Trodde gjutformen var hela saken. Man lär sig något nytt varje dag. :)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
Minsann! Trodde gjutformen var hela saken. Man lär sig något nytt varje dag. :)
"Tänkte inte på de'" :D

Om du tänker efter så inser du snabbt att gjutformens storlek betyder allt för klangen. Och gjutformens storlek är ju styrd efter hur mycket material man vill ha i klockan. Alltså, du kan styra klangen genom att addera eller subtrahera material från klockan. Precis som man gör genom utformning av gjutformen.

Kanske ett nytt tweak av Klimax-serien, att "tuna in" höljet genom att ta bort eller addera material till aluminiumhöljet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited