selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 11:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Ja Bill, du har som vanligt förstört ytterligare en tråd utan att tillföra ett jota.

Stefan, tyvärr är det nästan bara att testa själv som gäller. Jag kör en 108 sen länge och är nöjd, men kommer det något bättre ska jag prova.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Att skriva "Get a life!" till någon tycker jag är riktigt dålig ton!
Jag håller med dig, får väl ursäkta mig med att min kraftiga förkylning sänker mitt humör.

Å andra sidan får jag utstå mycket skit här och den tonen är inte speciellt vacker den heller. Toleransen, acceptansen och förståelsen för andra åsikter är tyvärr ofta minimal.

Allt jag gjorde i början var enbart att man ska förstå bevekelsegrunderna för att man söker fakta, söker en relevant anledning till det som hörs och upplevs. Detta fick Sportis go nuts och börja prata om Einstein. Och sedan var bollen i rullning. Jag försökte hålla en god ton så länge humöret orkade med och drog på med några :-) för att lätta upp det hela. Men även det misslyckades.

Helt rätt att jag inte bidragit något med eventuella ljudskillnader mellan olika switchar, ber om ursäkt för detta. Och nu ska jag bli lite positiv igen! Jag är väldigt intresserad av de slutsatser som ni andra gör angående detta. Med jämna mellanrum behöver jag köpa nytt och då är det bra att ha tips. För övrigt är diskussionen intressant.

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
OK, din ursäkt är accepterad Bill


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
OK, din ursäkt är accepterad Bill
:mrgreen:

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 22:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Lindbergh wrote:
Är det någon som provat någon LAN isolator
Typ något liknade dessa

http://www.acoustic-revive.com/english/ ... lator.html
http://www.acousence.de/index.php?optio ... 90&lang=en
http://www.reichelt.de/Netzwerk-Zubehoe ... ANGUAGE=EN


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 22:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Aleann wrote:
Om man nu helt vill avisolera DS + NAS, så bör man ju kunna köra en trådlös enhet för att erhålla IP osv. Någon som testat det? Dvs, switch med 3 enheter inkopplade totalt, DS, NAS samt trådlös brygga. Just trafiken mot router/DHCP känns inte som att den borde vara helt avgörande prestandamässigt, däremot kan det ju finnas en vinst i att avisolera DS/NAS helt från övriga nätverket rent elektriskt.

Man kan ju även göra en optiskt brygga mellan router och switch


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Fri Feb 27, 2015 00:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tänk på att om man har en trådlös eller optisk brygga i närheten av hifiutrustningen så introducerar man ytterligare en nätdel i närheten av systemet. Jag har varit med och gjort tester där vi jämförde lång tp-kabel, mot kort kabel kopplad till en trådlös brygga. Tvärt emot vad vi trodde, så var det bättre med lång tp-kabel den gången. Det är svårt att resonera sig fram till vilket resultat man kommer att få. Men givande att testa själv.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Fri Feb 27, 2015 06:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
vad tror ni om denna?

Förmodligen bara en hifi pryl utan verkan, men om den skulle funka skulle den vara hlgintressant att ha tillsammans med routrar/switchar och andra nätbulor

https://www.youtube.com/watch?v=FPen6xx ... e=youtu.be

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Fri Feb 27, 2015 18:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
per wrote:
Tänk på att om man har en trådlös eller optisk brygga i närheten av hifiutrustningen så introducerar man ytterligare en nätdel i närheten av systemet. Jag har varit med och gjort tester där vi jämförde lång tp-kabel, mot kort kabel kopplad till en trådlös brygga. Tvärt emot vad vi trodde, så var det bättre med lång tp-kabel den gången. Det är svårt att resonera sig fram till vilket resultat man kommer att få. Men givande att testa själv.
Yep, helt korrekt, har funderat över att införskaffa nåt slags filter dit jag kopplar just alla eländiga små nätdelar som kan tänkas orsaka problem, många brukar ansluta sin anläggning till sådana men jag är ingen fan av den principen, däremot för att avskilja bort störningar ur elnätet, då gör den ju kanske nytta utan att för den skull dräpa dynamik och musikaliteten. Ett annat alternativ kan vara att dra en helt egen ledning på egen säkring samt på en annan fas just för switchar osv. De kräver ju ingen jordning dvs det kan gå att köra dem på en annan fas utan bekymmer, tror jag, risken finns dock att t.ex. metallchassi på en switch kontra t.ex. DS'n kan få helt olika jordnivåer, beror lite på hur apparaterna är konstruerade. Just det kräver dock att jag bygger ut centralen vilket känns lite segt just nu :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Å andra sidan får jag utstå mycket skit här och den tonen är inte speciellt vacker den heller. Toleransen, acceptansen och förståelsen för andra åsikter är tyvärr ofta minimal.

Allt jag gjorde i början var enbart att man ska förstå bevekelsegrunderna för att man söker fakta, söker en relevant anledning till det som hörs och upplevs. Detta fick Sportis go nuts och börja prata om Einstein. Och sedan var bollen i rullning. Jag försökte hålla en god ton så länge humöret orkade med och drog på med några :-) för att lätta upp det hela. Men även det misslyckades.

Helt rätt att jag inte bidragit något med eventuella ljudskillnader mellan olika switchar, ber om ursäkt för detta. Och nu ska jag bli lite positiv igen! Jag är väldigt intresserad av de slutsatser som ni andra gör angående detta. Med jämna mellanrum behöver jag köpa nytt och då är det bra att ha tips. För övrigt är diskussionen intressant.

Mvh / B
Snälla Bill...
När någon skriver att det är tröttsamt med dylika diskussioner...vad gör du då?
Tar upp SAMMA diskussion.
Förstår du inte hur tokigt det blir???
Nedan är ditt första inlägg.
Bill50x wrote:
Många är dock genuint intresserade och nyfikna att försöka ta reda på varför denna skillnad finns. Det stillar nyfikenheten om man vet varför men framför allt kliver man upp på kunskapsskalan och har ett bättre utgångsläge när man ska tweaka sin anläggning. Det kallas också för erfarenhet...

Annars måste man ju sas börja från scratch varje gång man ska testa något.
Och sluta kalla det brist på tolerans, acceptans och förståelse!
Det är HELT OK att öppna en ny tråd och diskuterar skillnader på det sätt DU vill. Men inte i en tråd där det så tydligt framgår att man INTE vill ha en sådan diskussion.
ok?

Jag har försökt förklara detta många gånger...Gå inte in o förstör diskussionen med att kasta in brandfacklor. Snälla!!

PS
Detta är riktigt onödigt Bill :!:
Quote:
Detta fick Sportis go nuts
Skärpning!


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Wed Sep 23, 2015 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Köpte på Rolands inrådan en GS108T på blocket för en 100ing, vad ska jag säga. Skillnaden är enorm, innan körde jag med mitt trådlösa tele2modem. Jag trodde nog att det skulle spela roll då även Linn avråden från min infrastruktur trots att de oftast har en kritisk hållning till digitala tweakar.

Jag upplever att anläggningen blev betydligt mer HIFI men ochså lugnare och tydligare. Om den blev mer musikalisk vet jag faktiskt inte, det är så stor skillnad så jag blev lite ovan med ljudet...

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Thu Sep 24, 2015 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lupus wrote:
Köpte på Rolands inrådan en GS108T på blocket för en 100ing, vad ska jag säga. Skillnaden är enorm, innan körde jag med mitt trådlösa tele2modem. Jag trodde nog att det skulle spela roll då även Linn avråden från min infrastruktur trots att de oftast har en kritisk hållning till digitala tweakar.

Jag upplever att anläggningen blev betydligt mer HIFI men ochså lugnare och tydligare. Om den blev mer musikalisk vet jag faktiskt inte, det är så stor skillnad så jag blev lite ovan med ljudet...
Köpte en ny GS108T v2 från Dustin i somras. Har bara jackat in den och faktiskt inte jämfört med min GS105. Upplevde ett lyft från första tonen och var nöjd med det. Jo, borde väl tänkt på att spana på Blocket :roll:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited