selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 18, 2024 19:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Sun Feb 22, 2015 20:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
stefan wrote:
Finns en tråd på Linns forum om GS108T
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=29502
Här nämns bl a flow control som inte skall vara på, av i default.
Själv har jag kört länge nu med en GS105 men tänkte det kan vara
värt att prova något dyrare och förhoppningsvis bättre.
Oj, verkar finnas dom som kan raljera på det forumet också...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Sun Feb 22, 2015 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
MNn wrote:
stefan wrote:
Finns en tråd på Linns forum om GS108T
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=29502
Här nämns bl a flow control som inte skall vara på, av i default.
Själv har jag kört länge nu med en GS105 men tänkte det kan vara
värt att prova något dyrare och förhoppningsvis bättre.
Oj, verkar finnas dom som kan raljera på det forumet också...
Jo, det finns ju tyvärr en hel del tröttmössor bland medlemmarna på Linns eget forum. Linns slogan "If it sounds better, it is better" verkar dessa individer vilja komplettera genom att lägga till " - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."

Tillägg: Se även Lejonklous forum, tråden "Optimizing your DS", där jag väl tror att Netgear 108T fortfarande är rekommendation nr 1. Kör den själv för övrigt sen flera år tillbaks.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Mon Feb 23, 2015 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Linncredible wrote:
MNn wrote:
stefan wrote:
Finns en tråd på Linns forum om GS108T
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=29502
Här nämns bl a flow control som inte skall vara på, av i default.
Själv har jag kört länge nu med en GS105 men tänkte det kan vara
värt att prova något dyrare och förhoppningsvis bättre.
Oj, verkar finnas dom som kan raljera på det forumet också...
Jo, det finns ju tyvärr en hel del tröttmössor bland medlemmarna på Linns eget forum. Linns slogan "If it sounds better, it is better" verkar dessa individer vilja komplettera genom att lägga till " - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."

Tillägg: Se även Lejonklous forum, tråden "Optimizing your DS", där jag väl tror att Netgear 108T fortfarande är rekommendation nr 1. Kör den själv för övrigt sen flera år tillbaks.
Ja, det blir tröttsamt långa trådar så fort någon skriver att det inte kan vara någon skillnad. På Lejonklous forum slipper man dom diskussionerna. Bättre här med.
I min GS105 sitter DS, NAS och en D-Link Brygga DAP-1522 (som loggar in i routern via wifi). Fungerar ju utmärkt att trycka in NAS och DS direkt i D-link men då låter det sämre, bra switch gör skillnad. Lutar nog åt att jag beställer en GS108T.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Mon Feb 23, 2015 18:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Om man nu helt vill avisolera DS + NAS, så bör man ju kunna köra en trådlös enhet för att erhålla IP osv. Någon som testat det? Dvs, switch med 3 enheter inkopplade totalt, DS, NAS samt trådlös brygga. Just trafiken mot router/DHCP känns inte som att den borde vara helt avgörande prestandamässigt, däremot kan det ju finnas en vinst i att avisolera DS/NAS helt från övriga nätverket rent elektriskt.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Mon Feb 23, 2015 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Aleann wrote:
Om man nu helt vill avisolera DS + NAS, så bör man ju kunna köra en trådlös enhet för att erhålla IP osv. Någon som testat det? Dvs, switch med 3 enheter inkopplade totalt, DS, NAS samt trådlös brygga.
Det är ju så jag kör! Men det är ju inte framtestat utan av rent praktiska skäl, att nå routern en våning ovanför för att få IP och styra det hela. Fungerar väldigt bra i alla fall. När fibern dras in framöver så är det på nedervåningen så då lär jag prova dra direktkabel switch->router.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Jo, det finns ju tyvärr en hel del tröttmössor bland medlemmarna på Linns eget forum. Linns slogan "If it sounds better, it is better" verkar dessa individer vilja komplettera genom att lägga till " - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."
Alla är inte tröttmössor som inte accepterar skillnader. Många är dock genuint intresserade och nyfikna att försöka ta reda på varför denna skillnad finns. Det stillar nyfikenheten om man vet varför men framför allt kliver man upp på kunskapsskalan och har ett bättre utgångsläge när man ska tweaka sin anläggning. Det kallas också för erfarenhet...

Annars måste man ju sas börja från scratch varje gång man ska testa något.

Sorry för OT.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Linncredible wrote:
Jo, det finns ju tyvärr en hel del tröttmössor bland medlemmarna på Linns eget forum. Linns slogan "If it sounds better, it is better" verkar dessa individer vilja komplettera genom att lägga till " - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."
Alla är inte tröttmössor som inte accepterar skillnader. Många är dock genuint intresserade och nyfikna att försöka ta reda på varför denna skillnad finns.
Det stillar nyfikenheten om man vet varför men framför allt kliver man upp på kunskapsskalan och har ett bättre utgångsläge när man ska tweaka sin anläggning. Det kallas också för erfarenhet...

Annars måste man ju sas börja från scratch varje gång man ska testa något.

Sorry för OT.

/ B
Rätt alla är inte nattmössor Bill, men de flesta.
Och VILKA är genuint intresserade o nyfikna? Mycket få enl mig. Mitt intryck är att de mest är intresserade av att presntera tekniska förklaringar på varför det inte fungerar...och brilliera med sin tekniska kunskap. Med en STOR dos av ironi och nedvärderande kommentarer till knäppjökarna som tror att kablar, NAS, switchar påverkar.
Och när de får frågan om att testa; "nej jag har inte testat, vet redan att det inte påverkar"
Tröttsamt!

Erfarenhet ja, de erfarne vet att det som inte kunde förklaras till slut KAN det. Att tro att vi 2015 vet hur allt fungerar är synnerligen omedveten över teknikhistoria!!!!!!
Har de läst om de smädelser Newton o Einstein fick utstå? Har de dragit någon slutsats av detta?
Har de läst om att många av de stor upptäckterna INTE har räknats ut, tänkts ut - utan att forskaren TESTAT massa olika saker för att (ofta genom slump o missstag) kommit på en ny landvinning - som av andra skulle vara omöjligt.
Tragiskt är vad det är. På allvar!


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Jag håller med dig Sportis. I alla fall i stort sett. Men Einstein och Newton var otroligt kunniga vetenskapsmän inom sitt område, inte någon åsneförare som hade relativitetsteorin som hobby. Missförstå mig rätt nu, jag klandrar inte dem som seriöst och konsekvent jobbar med sin hobby och försöker krama ur max prestanda. Tvärtom, det sparar mig en massa jobb om inte annat :D

Men om man genomför en förändring, och upplever en förändring till det bättre eller sämre, kan det vara idé att försöka reda ut varför denna förändring sker. Är det vad jag tror eller är det något annat som följt med som jag inte tänker på? Felkällorna/fallgroparna är många. Att bara slentrianmässigt hävda att man måste prova allting, annars ska man inte uttala sig, är enligt mig en felsyn. Att bara acceptera andras utsagor är också en felsyn, det måste finnas en rimlighetsbedömning någonstans. Men nu börjar ju faktiskt ett antal forskare ifrågasätta Einsteins teorier och kanske också få fram riktiga bevis. Alltså oavsett i vilken riktning bevisen pekar.

Nu är det ju stor skillnad på vetenskapliga bevis och vad man tycker sig höra när man vänder cat-kablar. Vad man ska komma ihåg är dock att ett uppnått resultat bara gäller i den situation det handlar om, ingen annanstans. Och det är därför det kan bli så mycket diskussioner, det är ju inte alls säkert att samma switch låter bäst hos mig. Men för att återknyta till trådämnet, valde jag mellan två switchar skulle jag nog för säkerhets skull välja den som föredras av de flesta :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Linncredible wrote:
Jo, det finns ju tyvärr en hel del tröttmössor bland medlemmarna på Linns eget forum. Linns slogan "If it sounds better, it is better" verkar dessa individer vilja komplettera genom att lägga till " - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."
Alla är inte tröttmössor som inte accepterar skillnader. Många är dock genuint intresserade och nyfikna att försöka ta reda på varför denna skillnad finns.
Det stillar nyfikenheten om man vet varför men framför allt kliver man upp på kunskapsskalan och har ett bättre utgångsläge när man ska tweaka sin anläggning. Det kallas också för erfarenhet...

Annars måste man ju sas börja från scratch varje gång man ska testa något.

Sorry för OT.

/ B
Rätt alla är inte nattmössor Bill, men de flesta.
Och VILKA är genuint intresserade o nyfikna? Mycket få enl mig. Mitt intryck är att de mest är intresserade av att presntera tekniska förklaringar på varför det inte fungerar...och brilliera med sin tekniska kunskap. Med en STOR dos av ironi och nedvärderande kommentarer till knäppjökarna som tror att kablar, NAS, switchar påverkar.
Och när de får frågan om att testa; "nej jag har inte testat, vet redan att det inte påverkar"
Tröttsamt!

Erfarenhet ja, de erfarne vet att det som inte kunde förklaras till slut KAN det. Att tro att vi 2015 vet hur allt fungerar är synnerligen omedveten över teknikhistoria!!!!!!
Har de läst om de smädelser Newton o Einstein fick utstå? Har de dragit någon slutsats av detta?
Har de läst om att många av de stor upptäckterna INTE har räknats ut, tänkts ut - utan att forskaren TESTAT massa olika saker för att (ofta genom slump o missstag) kommit på en ny landvinning - som av andra skulle vara omöjligt.
Tragiskt är vad det är. På allvar!
+100

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mitt sista inlägg om detta - vi kan ta det off line. Har massor av ggr erbjudit mig snack på tfn.
Bill50x wrote:
Jag håller med dig Sportis. I alla fall i stort sett. Men Einstein och Newton var otroligt kunniga vetenskapsmän inom sitt område, inte någon åsneförare som hade relativitetsteorin som hobby. Missförstå mig rätt nu, jag klandrar inte dem som seriöst och konsekvent jobbar med sin hobby och försöker krama ur max prestanda. Tvärtom, det sparar mig en massa jobb om inte annat :D
Lägg ned dina försök till nedvärdering!
Tror inte du förstå hur noga Linnifil o andra i göteborgstrakten testat o utvärderat skillnader.
Linnofil jobbar sedan många år på ett ansett företag med validering av högteknologisk teknik. = proffs på testning.
Andra är konstruktörer av hightech elektronik...
Du fortsätter ifrågasätta metoder o resultat trots att det har presenterats om o om igen.
Quote:
Men om man genomför en förändring, och upplever en förändring till det bättre eller sämre, kan det vara idé att försöka reda ut varför denna förändring sker.
Inte om man bara är intresserad av resultatet! Detta har ju vederbörande tydligt kommuniserat.

Och efter 100år har vad jag vet inget visat att Einsteins teorier inte stämmer, tvärt om. Kan ha missat något. Synnerligen imponerande givet 100års teknikutveckling o lärande!


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Sportis, försök använda din humor någon gång! Jag har inte nedvärderat någon. Jag vet att ett antal människor här har lagt ned mycken möda och besvär på att testa fram välljudande kombinationer. Varje skulle jag tycka illa om detta?

Visst är det bra att man kan få något att låta bra men om man bara bryr sig om resultatet och inte om hur man nådde dit så tycker i alla fall jag att något saknas. Tycker jag alltså. För nästa gång står du där och för börja om från början igen. Jag påstår nu inte att ingen utvärdering gjorts och att det saknats kunskap vid dessa tester. Jag vill helt enkelt försvara de som är nyfikna och vill lära sig mera och kanske därför känns/låter som ifrågasättande. Både du och jag vet att just invändningar och önskan om klarlägganden samt bevis är grundstenar i all forskning.

Nu fungerar vi människor inte på det sättet trots allt utan en viss erfarenhet får man ju och prövar med de troligaste lösningarna först. Bärplockning tyex, visst börjar man med att leta blåbären på samma ställe som förra året därför att man vet att förutsättningarna där är goda. Men är det tomt, då springer man inte planlöst omkring och letar som man gjorde första året utan tar sig en funderare på tex hur vädret varit sedan sist, om det skett några andra förändringar av vikt osv (om det nu inte är så enkelt att någon annan hann före :-)). De riktigt duktiga tar de frågeställningarna direkt och får på så sätt större chans att komma rätt med en gång.

Men låt oss inte låta detta springa iväg ännu mer OT, för min del är jag nöjd om alla lyckas i sitt uppsåt att få till bättre återgivning oavsett metod. Och att man inte klankar ner på andras metoder.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Grattis Bill50x, du lyckades förstöra ytterligare en tråd på selleri. Du är både katten och smörgåsen samtidigt. Oavsett hur mycket någon försöker stoppa dig så fortsätter du i alla evighet.

Verkar som att du inte förstod vad Linncredible skrev och menade med "If it sounds better, it is better - but only if it can be explained with the help of a theoretical model, otherwise I don't trust my own ears."

Visst kan det vara både lärorikt och bra att veta den teoretiska förklaringen till något. Men acceptera (det är dags nu) att det finns många som nöjer sig, och litar på, vad i det här fallet öronen hör. Sluta tjafsa och sluta säg att det skulle hjälpa att läsa dina poster med humor.


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 15:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Är det någon som provat någon LAN isolator


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Grattis Bill50x, du lyckades förstöra ytterligare en tråd på selleri. Du är både katten och smörgåsen samtidigt. Oavsett hur mycket någon försöker stoppa dig så fortsätter du i alla evighet.
Suck, visst är det jobbigt när det finns någon med en annan syn än vad man själv har? Hela ens världsbild rasar ju!

Som så tydligt markeras här
stefan wrote:
Ja, det blir tröttsamt långa trådar så fort någon skriver att det inte kan vara någon skillnad. På Lejonklous forum slipper man dom diskussionerna. Bättre här med.
Menar du på fullt allvar att en tråd förstörs därför att någon försvarar en annan åsikt än vad som är allmänt accepterad här?

Get a life!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Switch
PostPosted: Tue Feb 24, 2015 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Man bör hålla sig till ämnet. I denna tråd är det switchar. Då jag tänkt köpa en switch är jag intresserad av input om vilken jag skall ha. Då jag själv hört skillnaden mellan olika switchar så har jag noll intresse av inlägg som säger att det inte kan vara någon skillnad (som på Linns forum). Att skriva "Get a life!" till någon tycker jag är riktigt dålig ton!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited