selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Stativhögtalare.
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av stativare. Jag ska köpa nya högtalare en vacker dag och funderade bara om man ska ge stativhögtalare en chans.

Har hört små högtalare spela väldigt bra, fast dom är väl sina brister. En större högtalare kan väl spela "högre", men att spela så jättehögt finns det ofta inget behov av.

Prislappen på stativarna ligger ju ofta lite längre än större golvare. Dock tillkommer ju kostnaden för själva stativen.

Så har ni några tankar/åsikter får ni gärna berätta här. Tips på högtalare jag ska lyssna på uppskattas också, även om det kanske inte alltid finns möjlighet att provlyssna.


Top
   
 Post subject: Re: Stativhögtalare.
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
equi2 wrote:
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av stativare. Jag ska köpa nya högtalare en vacker dag och funderade bara om man ska ge stativhögtalare en chans.

Har hört små högtalare spela väldigt bra, fast dom är väl sina brister. En större högtalare kan väl spela "högre", men att spela så jättehögt finns det ofta inget behov av.

Prislappen på stativarna ligger ju ofta lite längre än större golvare. Dock tillkommer ju kostnaden för själva stativen.

Så har ni några tankar/åsikter får ni gärna berätta här. Tips på högtalare jag ska lyssna på uppskattas också, även om det kanske inte alltid finns möjlighet att provlyssna.
Så här ser jag på saken: stativare är ett utmärkt sätt att få en bra högtalare till ett överkomligt pris. Allt för billiga golvare har så mycket brister att de helt enkelt inte kommer upp i tillräckligt hög kvalitetsnivå. För mig går gränsen för ett par bra golvare vid Ninka och uppåt. Jag har även en känsla av att golvare generellt sätt kräver mer av rummet, medan stativare kan nog ha svårt att orka med i ett stort rum. En sak är säker, när man haft ett par bra golvare är det mycket svårt att byta till ett par stativare eftersom dessa inte klarar att gå lika djupt i basen.

När det gäller bra stativare kan jag rekommendera Tukan. Jag hade dem i 5 år innan jag kände att jag behövde byta ut dem, då bytte jag till Ninka. Med tanke på vad Tukan med Kan II stativ kostar begagnat idag så har jag svårt att tro att det går hitta bättre högtalare för dom pengarna. Skillnaden var dock enorm upp till Ninka som jag har nu, men då kostar Ninka betydligt mer också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mm.. ungefär dom tankarna jag har.. det känns på nåt sätt bättre att köpa ett par bra stativare än ett par halvbra golvare (samma pris).

Har iofs blivit erbjuden att låna ett par riktigt gamla Kan:ar, kanske något man skulle provlyssna. För Kan:ar går det ju att hitta riktigt billigt begagnat. Tukan detsamma fast det tillkommer ju alltid kostnader för stativ (vilket är lite synd).

Sen finns det ju så klart andra alternativ än Linn. Kikat runt lite och fått några tips, det är ju iaf fingervisningar på vad som kan vara värt att lyssna på. Fast inget är aktuellt än på några månader.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 20:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Linn Kan IV är ju som bekant linns minsta och också billiga högtalare.
Jag har ägt ett par men bytte in dom efter kort tid. Dom har enligt mig många svagheter och kommer inte alls upp i samma klass som Katan (som dock kostar dubbelt så mycket).
Sen har det ordats en hel del om vad Katan kräver "bakom sig".
Detta är någon som jag är på gång att testa när tillfälle ges.
Har varit på gång några gånger men inte blivit av.

Den enda bristen som jag kan se är väl den djupa basen. Som ni redan har tagit upp så får man otroligt mycket för pengarna.
Jag är själv i samma läge och just nu står det mellan Katan och inget alls.
Kanske någon äldre golvmodell från Linn... ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Det finns ju faktiskt ännu mindre än Kan...

Linn Unik......2000kr/st nya

låter inte helt oävet, och har dom själv som surround.

har varit å lyssnat på dom med en Afekt sub , hade classik movie som källa, lät inte så dumt alls...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Äldre golvare från Linn finns ju till bra pris.. Keosa för 4000:- kan det vara något? Måste erkänna att jag aldrig hört eller sett den i verkligheten (knappt på bild). Men det är ju iaf ett exempel på en högalare som kommit ner en del i pris.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 22, 2003 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Keosa är en förenklad variant av Keilidh. Uppbyggnaden är mycket snarlik men det är enklare element och så går de inte att driva aktivt. Jag tror inte heller att det går att sätta dit polymerstands på dem. Jag har inte lyssnat på dem annat än väldig kort tid vid ett tillfälle så jag kan inte uttala mig hur de låter. Men ska jag gissa så borde de ligga nära Keilidh i karaktären.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tror iofs det enklaste sätter för mig är att provlyssna och skapa mig en egen bild av skillnaderna mellan stativare/golvare.

Annars är väl Katan ett hett alternativ även om dom är rätt dyra vid nypris. Men ett par beggade ena med stativ borde ju gå att få tag på. Speciellt när det är först om ½-1 år jag ska köpa dom, jag har ju tid att leta.

Sen är frågan vad man annars ska titta på (alltså andra märken). Dynaudio har många talat bra om (på andra sidor), fast här gäller väl samma sak - lyssna och skapa sig en uppfattning av hur dom låter!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 01:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Nov 22, 2003 23:20
Posts: 26
har själv ett par katan som jag uppgraderade till från ett par tukan. har även haft Keilidh som jag tycker är en betydligt sämre högtalare än tukanen. Keilidh har ett sämre bas\mellan-element än tukanen som ju har samma bas\mellan-element som Kaber och Keltik. Katan och Ninka jämmförde jag vid ett par tillfällen på high-fidedlity i stockholm. och även om ninka är bra, mycket bättre än Keilidh, så är de enligt mig inte i samma klass som katan. Katanen svänger mer och har ett renare mellanregister. Katanens mellan\bas-element sitter även i den dyrare(37000sek)espekhögtalaren.om jag skulle ranka högtalarna så skulle det bli som följer:
1Katan
2Ninka
3Tukan
4Keilidh
Som jag ser det är katanen den högtalare som har störst potential av dessa men pga av dess relativt dåliga effektivitet så kan det passa bättre med ninka om man sitter på¨något svagt och orkeslöst, typ classiken, men har man ett rejält slutsteg så är Katanen enligt mig den bästa högtalaren av dessa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 11:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
bearW: Du bytte upp dig från Tukan till Katan, jag är väldigt nyfiken på varför du valde Katan för Ninka...har varit helt klar över att Ninka är nästa uppgraderingsobjekt men så kom en viss moderator förbi här i veckan och råkade nämna att Katan har samma mellanregisterelement som Espek! 8)

Så nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt...vad driver du Katan med? Tur uppgraderingar är dyra så man kan älta vad man ska göra ett tag..Kan tänka mig att Katan+Sizmik borde bli en ganska trevlig kombination förutsatt att man lyckas integrera dem vilket jag dock tvivlar på att jag ska klara på ett riktigt bra sätt..

Ang. huvudtopicen så måste jag säga att Tukan steg i min aktning riktigt ordentligt sedan jag skaffade de riktiga stativen till dem. Nu spelar de både mer melodiskt och med mycket bättre botten, blev en oerhörd skillnad jämfört med de gamla stativen, delvis för att högtalarna hamnade i bättre höjd, delvis för att de står mycket stabilare och kan placeras lite närmare väggen. Förutsatt att man ska ha högtalarna i ett inte alltför stort rum så skulle jag nog också satsa på stativare om högtalarna ska kosta mindre än Ninka. Jag kan då spela tillräckligt högt på mina Tukan för att grannarna ska klaga innan det börjar låte illla i mitt rum. Dock kanske det beror lite på vad man har för slutsteg...

//


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mycket intressant det ni säger... Katan bättre än Ninka, ja kanske på vissa områden! :? Själv har jag ju en Classik och det tänker jag nöja mig med för tillfället... fast man vet ju aldrig vart framtiden för er (men framtiden tar Visa, eller hur det nu är :D )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
När vi nu lika är inne på "muskler" bakom högtalare. Ett par Ninka är ju mer lättdrivna än stativare.

Jag har hört Ninka med Classik och även med en LK140, där jag faktiskt föredrog enbart Classiken (se annan tråd). Det lilla jag kommer ihåg av att ha hört Kan med Classik, var att det lät helt okay. Upplevde då inte att det saknades effekt bakom högtalarna.

Nån som kan yttra sig om dom upplevt att Katan, Tukan, Kan etc behöver mer muskler än en Classik för att spela bra? Är det någon skillnad mellan de olika högtalarna eller ligger dem ungefär på samma nivå (när det gäller hur mycket effekt de trivs bäst tillsammans med?).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
bearW wrote:
Keilidh har ett sämre bas\mellan-element än tukanen som ju har samma bas\mellan-element som Kaber och Keltik.
Stämmer verkligen detta? Tukan är en basreflexkonstruktion och det är inte Kaber eller Keltik. Däremot är det samma bas/mellan i Tukan som mellan i 5140.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 15:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Det som är allmänt sagt hos handlare (som jag har hört) är att Katan kräver betydligt mycket mera än både Ninka, Tukan och även andra högtalare. Om detta beror på att handlarna förespråkar source-first eller om det faktiskt är en jäkligt svårdriven högtalare vet jag inte.
Det vore kul om vi tillsammans några stycken fick möjlighet att testa detta.
Jag kan ju ställa upp med Mimik2/Majik som är relativt långt ner på stegen och equi har ju en classik. Det vore roligt att själv få uppleva Katanen på detta sätt.

Själv tror jag oerhört mycket på Katanen och dess möjlighet att "växa" med sin uppgift. Jag har ju i alla fall tänkt att skaffa mera muskler i framtiden och använda Majikens försteg/ena slutsteg + ett LK* för att sedan skaffa ytterligare ett LK* och sedan kanske kollektor.
Då borde ju rimligtvis Katanen bli otroligt mycket bättre för varje uppgradering inte sant ?

BearW, hur upplever du Katanen ? Tror du att Mimik2/Majik har en ärlig chans ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 23, 2003 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Skulle vara intressant att anordna ett test mellan Katan och Ninka. Problemet är att det är så tidskrävande att optimera placeringan på båda paren högtalare i rummet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited