selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 04:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 11:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Jag håller av diverse oklara skäl på att plocka samman ett system med lite äldre komponenter, och hjärtat verkar bli en Linn Majik-I av den gamla LK-modellen. Förstärkaren i denna är ju inte jättekraftig, 33W per kanal i 8 ohm, så jag undrar vilka högtalare som församlingen rekommenderar?

Budget spelar roll, och jag hittar gärna nåt mindre åt "minimonitor"-hållet. Linn vore ju skoj, men jag är öppen även för alternativa fabrikat om det låter bra och ser vettigt ut.

Vad borde jag leta efter?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 12:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
LK Majik-I är ett jätteroligt och prisvärt steg! Mitt gamla exemplar spelar hemma hos en vän tillsammans med gamla Sekrit-on-wall högtalare och det funkar kanon. Har också testat Majik-I med Index-II högtalare (med KU-stone stativen) och det var också riktigt trevligt. Båda alternativen bör du kunna få till en rimlig budget.

Skall jag avråda från något kan det vara passiva Keilidh (och kanske Kaber) då de kommer bäst till sin rätt med aktiv drift.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 12:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Jag hade majik-i (sålde den, - IDIOT) och det var en supertrevlig pjäs. Keiledh orkar den knappt få ut ljud ur så det är ingen idé.
Jag hade ett par Tannoy Mercury v1i stativare som för sina 2000kr var mycket trevliga att lyssna på! En lättdriven burk funkar fint med 33w.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag tycker att gamla Katan är bland det mest prisvärda man kan köpa. Stativare som man kan pressa ur hur mycket som helst och som räcker långt i uppgraderingshysterin.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 01:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
leif_lar wrote:
Jag tycker att gamla Katan är bland det mest prisvärda man kan köpa. Stativare som man kan pressa ur hur mycket som helst och som räcker långt i uppgraderingshysterin.
Ja, katan är väll kanske prisvärdast, men storebror Ninka hade jag nog gått på. Drivna aktivt med en extra Lk85/140+ upgrade foten så låter de ju riktigt kul. Var ju många som "bytte upp sig" från Keltik till Ninka när de kom eftersom de var mer musikaliska.
(för visst gick det att stoppa i aktiva korten i Majik-i ?)

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 08:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Tack för tipsen, men Ninkor verkar ligga på 4-5000 kr, och ska man sen aktivera med ytterligare slutsteg, kort m.m. så är man snart uppe i femsiffriga utlägg. Det var inte riktigt meningen, tänkte snarare vad jag kan hitta för enstaka tusenlappar. :)

Iofs finns det en uppsättning aktiv-kort till Ninka på Blocket just nu för en tusenlapp. Tillkommer bara högtalare och extra slutsteg. :)


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag hade köpt ett par Katan och tillhörande stativ.
Har själv spelat med Katan i ca 10 år och som bäst med KDS och KK. Funkade kanonbra. Jag hade nog valt Katan framför Ninka.
Ett annat alternativ är Tukan men den dyker sällan upp på andrahandsmarknaden.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 16:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Vad skulle nin säga är rimliga priser på modellerna som nämnts här: Ninka, Katan, Tukan?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Ingen aning om vilka priser som gäller. Men kan starkt rekommendera Ninka. Sjukt sköna. Mycket glädje.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited