selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 18, 2024 09:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 22, 2015 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kul för alla som sitter på kanske 4 par solos och veta att de har 1 månad på sig sen är det kört applåder till Linn och hur man behandlar premiumkunder


gavinm Linn Staff Offline
Member
Linn Staff Posts: 73
Joined: Jun 2008

RE: Klimax Dynamik Power Amp Upgrades to Finish
I can confirm that we are discontinuing the Dynamik upgrade for Klimax Solo and Twin.

These upgrades have been available for the last four years, and the vast majority of customers upgraded within the first two years. As the upgrades require factory support and are now only very occasionally ordered, we took the decision to withdraw them with a month’s notice to allow the remaining customers a final chance to order.

There are no plans to discontinue or change the current Klimax Solo and Twin amplifiers themselves. They will continue to be Linn’s reference power amplifiers.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Last edited by Sony on Wed Jan 28, 2015 10:17, edited 2 times in total.
Fått datum av Linn-angett det i rubriken


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Jag har också följt den där tråden då jag har en äldre Chakra Twin. Det mest störande är att Linn inte varit speciellt tydliga när dom gick ut med det. Dom har inte skrivit det på sin hemsida eller under Announcements på forumet utan tråden skapades av en Engelsk handlare. Det kändes mest som ett rykte tills vi fick det konfirmerat av gavinm från Linn.

Men för egen del har jag inte tänkt uppgradera den, priset är ju 15950:- Värdet på steget ökar ju inte med den summan om jag skulle vilja sälja den efter ett halvår utan kanske snarare med hälften. Bättre då att köpa en redan uppgraderad och sälja denna. 16 tusen emellan räcker väl inte riktigt till för att byta till en sen Twin med fabriksdynamik men det är inte så himla långt ifrån. Den Twin som Tonläget hade som demo under 2013 lät grymt bra tyckte jag, tror inte att min kommer riktigt i närheten av det med en uppgradering. Det skiljer nog mer än bara nätdelen.

Exakt har ju ökat begutbudet av Klimax-steg. Predynamik-steg blir äldre för varje dag. Tror inte att så många när det kommer till kritan tycker att det är värt det och kommer att beställa en uppgradering även om en hel del har blivit upprörda av detta.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 10:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Kan det vara så att det är på väg en ny dynamik.
För ett par år sen så hade dom en jobbannons efter en utveklare av nätdelar med effekt över 1500W :roll:
Skulle sitta fint till 4200:an 8)

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Stigo wrote:
Kan det vara så att det är på väg en ny dynamik.
För ett par år sen så hade dom en jobbannons efter en utveklare av nätdelar med effekt över 1500W :roll:
Skulle sitta fint till 4200:an 8)
Ja, det känns lite som att något är på gång då Linn varit rätt luddiga i informationen. Men som jag förstått det är det bara Klimax-slutsteg som berörs av detta beslut, där man måste fräsa i lådan. Att det är själva fräsjobbet som Linn tycker medför problem för dom. Allt annat där man skickar ut dynamiknätdelen till handlaren kommer att fortsatt erbjudas.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 11:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
stefan wrote:
Jag har också följt den där tråden då jag har en äldre Chakra Twin. Det mest störande är att Linn inte varit speciellt tydliga när dom gick ut med det. Dom har inte skrivit det på sin hemsida eller under Announcements på forumet utan tråden skapades av en Engelsk handlare. Det kändes mest som ett rykte tills vi fick det konfirmerat av gavinm från Linn.

Men för egen del har jag inte tänkt uppgradera den, priset är ju 15950:- Värdet på steget ökar ju inte med den summan om jag skulle vilja sälja den efter ett halvår utan kanske snarare med hälften. Bättre då att köpa en redan uppgraderad och sälja denna. 16 tusen emellan räcker väl inte riktigt till för att byta till en sen Twin med fabriksdynamik men det är inte så himla långt ifrån. Den Twin som Tonläget hade som demo under 2013 lät grymt bra tyckte jag, tror inte att min kommer riktigt i närheten av det med en uppgradering. Det skiljer nog mer än bara nätdelen.

Exakt har ju ökat begutbudet av Klimax-steg. Predynamik-steg blir äldre för varje dag. Tror inte att så många när det kommer till kritan tycker att det är värt det och kommer att beställa en uppgradering även om en hel del har blivit upprörda av detta.
En fördel med att uppgradera till dynamik är att garantin startar om med 5 nya år. Kan hålla med om att det är dålig framförhållning att bara erbjuda några veckors varsel om att möjligheten försvinner. Men handlarna kanske redan har fått information, det är ju vanligtvis den vägen informationen går. Linn skickar ju inte ut all info via forumet.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 15:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Tack till Naim! Min Nait från 1985 på väg att recapas sedan låter den underbart igen. Snacka om kundvård och stolthet för sina äldre produkter.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja någon har styrt om rodret på Linn, personer som investerat exempelvis i nya komri och 8 st solos och kanske funderar på att uppgradera sina premiumprodukter fick just dörren i ansiktet av Linn, någonstans har ett stolt företag som uppskattade sina kunder där en chef som Ivor brann för att folk skulle få en musikupplevelse hemma i soffan blivit utbytt mot en latte drickande chef som helt skiter i sitt varumärke och vad de en gång stod för, sorry men Linn som märke dör bara mer för varje dag som går

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Man kan se det på flera sätt. Den ena är att de (Linn) erbjudit denna uppgradering i över 4 år. Det är väl tillräcklig tid för att hinna uppgradera? De har dessutom sett att allt färre utnyttjar möjligheten att uppgradera, i alla fall skriver dom så. Nu är det en månad kvar, om man nu brinner så för sin hobby och sina Linn-grejor, varför inte passa på och boka en uppgradering medan tid är?

Den andra sidan är, är det dyrt/krångligt/whatever för dem att hålla nödvändiga delar på lager utifall att någon får för sig att uppgradera om några år?

Om dagens chef dricker lattekaffe eller inte har jag ingen aning om, men vad har det med saken att göra? Det känns mer som att det ska gnällas för gnällandets egen skull.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Dörren i ansiktet var väl att ta i. Vi pratar om dynamikuppgradering av Chakra Twin och Solo, inte om end-of-support ! Du kan ju inte få din Nait -85 uppgraderad till senare Nait-version (vilket du antagligen inte heller önskar). Nu kommer ni att säga att det bara är en tidsfråga innan end-of-support på Klimax-slutsteg. Det klart att den dagen kommer men iom att dom fortfarande finns kvar som produkter så pratar vi nog om lååång tid framåt. Klimax-produkter torde supportas längre än Majik/Akurate-serierna, CD12 supportas ju fortfarande som jag har förstått det.
Ja, jag vet. Man kan få Naim- och QUAD-steg från 80-talet servade men inte LK280 eller Klout. Nej, jag tycker inte heller att det är OK. Men i Naims fall gäller det förstärkare, dom har inte laser till sina tidigaste modeller av CD-spelare (läste en artikel om det, man får leta upp specifika Philips-modeller och ta lasern från den).


Last edited by stefan on Fri Jan 23, 2015 16:43, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 16:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Känns helt absurt att lägga ned pga fräsning. Det är ingen eloxering inblandat i samband med fräsjobbet?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill tänkte bara om du är medveten om att uppdatera 4 par solos går på den lilla summan av 240 tusen, grejen är den att i ett aktivt system vill man helst ha samma nivå på stegen vilket gör att förmodligen behöver personer med den uppdateringen möjligtviss lite längre andrum

Förstår att allt inte går att läsa in i text, men självklart spelar det inte någon roll vad någon dricker för kaffe, därimot blir det ett problem om man tycker smaken på kaffet är viktigare än företaget man jobbar på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Nej nej! Det kostar knappt tjugosextusen att uppgradera Solo till Dynamik. Detta gäller alltså Solo som är äldre än maj 2011.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Roland wrote:
Nej nej! Det kostar knappt tjugosextusen att uppgradera Solo till Dynamik. Detta gäller alltså Solo som är äldre än maj 2011.
Riktigt, men det är väl per styck och inte per par? Hamnar då på 206 tusen i fallet fyra par. Men det här är ju extremfallet, finns denne kund?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Bill tänkte bara om du är medveten om att uppdatera 4 par solos går på den lilla summan av 240 tusen, grejen är den att i ett aktivt system vill man helst ha samma nivå på stegen vilket gör att förmodligen behöver personer med den uppdateringen möjligtvis lite längre andrum.
Jag förstår hur du tänker och visst kunde Linn ha förvarnat lite mer i tid. Det är ju inte småpengar det handlar om, man får ju en ganska bra rigg idag för dom slantarna. Å andra sidan har man kunnat spara i 4 år... man får ju vara lite framåt och förutseende själv också. Ett enkelt mail till Linn med en fråga efter något år eller två hade väl klarlagt det hela gissar jag.

Men är det någon här som sitter på pottan eller är det bara ett allmänt gnölande?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2015 19:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Men är det någon här som sitter på pottan eller är det bara ett allmänt gnölande?
Tja jag har iaf sex Solo som är utan Dynamik och nyköpta, och jag blev då tagen på sängen...
Bill50x wrote:
Det känns mer som att det ska gnällas för gnällandets egen skull.
Suck :(

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited