selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jan 16, 2015 14:15 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2015 13:15
Posts: 3
Hej.

Jag har tänkt skaffa mig en schysst anläggning för film och musik. Min budget är lite begränsad så jag tänkte satsa på begagnat i största mån. Jag har lyssnat på Majik 140 hos en kompis och är helt såld på dessa. Då musiken är viktig för mig, men jag samtidigt vill ha hyfsad 5.1 har jag tänkt använda dem som frontar och köra på Unik i övrigt (kanske en M112 center så småningom) och en billig blöt "filmsub".

Som jag förstått i tråden viewtopic.php?f=1&t=3926 så funkar det att driva M140 med Movie Di/05. Alternativet jag funderat på är att köpa en ny Marantz SR5009 vilket ger en del flexibilitet och ett gäng trevliga funktioner osv.

Om jag skulle köra på en Movie 05 skulle ljudet komma in med optisk/coaxial från PS3 och Apple TV.

Jag är inte så insatt i hur stor effekt man får av att använda förstärkare från Linn gentemot andra märken. Det jag är nyfiken på att höra är vad ni tycker är det bättre alternativet ljudmässigt om jag ska använda Majik 140. Movie 05 eller Marantz SR5009?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 17, 2015 00:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Mareng wrote:
Hej.

Jag har tänkt skaffa mig en schysst anläggning för film och musik. Min budget är lite begränsad så jag tänkte satsa på begagnat i största mån. Jag har lyssnat på Majik 140 hos en kompis och är helt såld på dessa. Då musiken är viktig för mig, men jag samtidigt vill ha hyfsad 5.1 har jag tänkt använda dem som frontar och köra på Unik i övrigt (kanske en M112 center så småningom) och en billig blöt "filmsub".

Som jag förstått i tråden viewtopic.php?f=1&t=3926 så funkar det att driva M140 med Movie Di/05. Alternativet jag funderat på är att köpa en ny Marantz SR5009 vilket ger en del flexibilitet och ett gäng trevliga funktioner osv.

Om jag skulle köra på en Movie 05 skulle ljudet komma in med optisk/coaxial från PS3 och Apple TV.

Jag är inte så insatt i hur stor effekt man får av att använda förstärkare från Linn gentemot andra märken. Det jag är nyfiken på att höra är vad ni tycker är det bättre alternativet ljudmässigt om jag ska använda Majik 140. Movie 05 eller Marantz SR5009?
Marantz i all ära... men.. Linn gör allt bättre. M140 med en marants som källa/stärkeri lär bara göra dig besviken.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jan 17, 2015 01:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Ett alternativ till Movie05 kan vara Unidisk SC + ett äldre linnslutsteg (LK100, LK85, LK140 etc). Med den lösningen får du ett flexiblare och mer uppgraderingsbart system som säkert kommer låta kul.

SC säljs till bra begpriser, hittar du ett ex med Dynamiknätdelen är det ett plus.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 18, 2015 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Aleann wrote:
Marantz i all ära... men.. Linn gör allt bättre. M140 med en marants som källa/stärkeri lär bara göra dig besviken.
Jag hoppas du har torrt på fötterna med detta uttalande och faktiskt vet att det förhåller så, att Linn Movie05 är bättre än Marantz SR5009. Annars handlar det ju bara om spekulationer och som sådana är det din åsikt men inget annat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 18, 2015 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Nackdelen med en Movie 05 eller annan dvd från Linn är att dvd/cd läsarna är av väldigt dålig kvalitet. Läsarbyte är väldigt vanligt och det kostar pengar. Fast du kanske inte behöver använda läsaren. Movie var inte direkt modern när den kom. Funktion är billigare att bygga in än bra prestanda. Kör själv med filmljudet i 2 kanal och det tycker jag är okej och till en lägre kostnad. Besök några olika butiker och provlyssna det brukar vara bäst.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2015 20:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jan 30, 2009 23:30
Posts: 23
Har en Movie 05/D med k104. Grejen är att jag saknar det "tunga" och "snärtiga" ljudet eftersom k104 är lite svårdrivna. Om M140 är lättare så lär det nog funka rätt bra. Kör inte DVDn alls. Varför ska man det? Bara koppla in digital coax eller optisk från HTPC/XBMC.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 20, 2015 11:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Inte riktigt svar på frågan men...

Jag gillar Kinos/kisto tilsammans med 5100
Såg en kinos här på selleri för 7500:- (kolla så den inte har värmeproblem)
Sen är i mitt tycke chakrastegen överlägsna tex 5125.
Sålde min 5100:a utan dynamik för 7000:- (ångrar mig lite).

Oppo ska tydligen göra fina blueray

Kolla Naim unitiqute2(streamer motsvarande Majik DSM) som är enligt rykte är en riktigt fin musikmaskin för ca 15200:- med inbyggt slutsteg som ska funka riktigt bra med just M140.
(en kompis till mig tänker köra med den kombon och det alternativ jag troligtvis skulle gå på)
Om du testar Naimen så ska den vara varmkörd för att prestera på top.
http://www.ljudochbild.se/test/naim-unitiqute-2
Finns tydligen nu med Bluetooth och spotify

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Tue Jan 20, 2015 18:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Aleann wrote:
Marantz i all ära... men.. Linn gör allt bättre. M140 med en marants som källa/stärkeri lär bara göra dig besviken.
Jag hoppas du har torrt på fötterna med detta uttalande och faktiskt vet att det förhåller så, att Linn Movie05 är bättre än Marantz SR5009. Annars handlar det ju bara om spekulationer och som sådana är det din åsikt men inget annat.

/ B
Ska du fråga om jag har blindtestat också? Ett par M140 med en Marantz 5009 är inte en speciellt väl sammansatt anläggning alls i mitt tycke, den varken orkar med lasten och tune-dem mässigt är den sämre än SC+LK140 vilket kostar en spottstyver begat idag.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Jan 20, 2015 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Aleann wrote:
Bill50x wrote:
Aleann wrote:
Marantz i all ära... men.. Linn gör allt bättre. M140 med en marants som källa/stärkeri lär bara göra dig besviken.
Jag hoppas du har torrt på fötterna med detta uttalande och faktiskt vet att det förhåller så, att Linn Movie05 är bättre än Marantz SR5009. Annars handlar det ju bara om spekulationer och som sådana är det din åsikt men inget annat.
Ska du fråga om jag har blindtestat också? Ett par M140 med en Marantz 5009 är inte en speciellt väl sammansatt anläggning alls i mitt tycke, den varken orkar med lasten och tune-dem mässigt är den sämre än SC+LK140 vilket kostar en spottstyver beggat idag.
Nejdå, inte en fråga om blindtestning. Bara en kommentar om att om man inte har testat de två produkterna tillsammans så vet man inte skillnaden. Och eftersom du inte skrev att du testat dessa sida vid sida så utgick jag ifrån att det var den gamla vanliga snorkigheten, att Linn alltid är bättre än allting annat.

Men eftersom du provat den aktuella Marantz-förstärkaren med ett par Linn M140 och vet hur den fungerar jmf med en Linn Movie05 så viker jag mig. Jag har inte lyssnat på någon av förstärkarna, bara lyssnat på högtalarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited