selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 06:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jan 02, 2015 23:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag renoverar sovrummet och har ingen lust att skruva upp mina gamla trista JPW-högtalare igen. Sovrumsstereon är en Sneaky DS, rummet är kanske 12 kvadrat med målade betongväggar. Jag spelar inte speciellt högt där så snyggt ljud är viktigare än starkt.

Jag kunde givetvis gå på ett par Unik eller försöka hitta de sista nya Komponent 104 som jag använt tidigare till Sneakyn men inte längre har kvar. Ett par M109:or känns i dyraste laget för det jag använder anläggningen till, ska jag lyssna mer aktivt blir det MDSM/M140 i vardagsrummet. Väggmontage är definivt att föredra, det blir för trångt och opraktiskt med stativ.

Jag skulle gärna hitta något för omkring 4000. Har någon några tips vad jag kan välja om jag inte köper Linn? Abacus C-Box 2 har jag läst om och de verkar kul: Små piggt färgsatta aktiva högtalare och de verkar fått goda omdömen. Någon som testat? Ett alternativ i samma prisklass är Q Acoustics Concept 20 som lovordats på något brittiskt Linnforum. De finns att köpa i Sverige (Abacus måste nog beställas) men är fulare, inte aktiva och saknar väggfästen. Fler alternativ?

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2015 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Genelec gör riktigt prisvärda studiomonitorer som funkar utmärkt även för hifi-bruk. Tydliga och med mycket bättre kapacitet än hem-hifi av motsvarande storlek och pris. Satsa helst på studio-versionen. En bra kabel med RCA i ena ände och XLR i andra kostar 200-300 i musikaffären (t.ex. 4Sound).

Välj storlek efter rummets storlek, behov av kapacitet och budget (givetvis)...

Precis som andra bra högtalare så vinner de mycket på en nogsam placering. Jag har själv ett par 8010 som jag är överväldigande nöjd med (för pris och storlek).


Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2015 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Finns en UK made högtalare i segementet 2000:- som jag finner mycket prisvärd i klassen..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2015 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
HCL wrote:
Genelec gör riktigt prisvärda studiomonitorer som funkar utmärkt även för hifi-bruk. Tydliga och med mycket bättre kapacitet än hem-hifi av motsvarande storlek och pris. Satsa helst på studio-versionen. En bra kabel med RCA i ena ände och XLR i andra kostar 200-300 i musikaffären (t.ex. 4Sound).

Välj storlek efter rummets storlek, behov av kapacitet och budget (givetvis)...

Precis som andra bra högtalare så vinner de mycket på en nogsam placering. Jag har själv ett par 8010 som jag är överväldigande nöjd med (för pris och storlek).
Håller med om Genelec. Riktigt bra för priset. Jag tycker de ser ok ut formässigt, men det är ju en smaksak.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2015 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
a.g wrote:
försöka hitta de sista nya Komponent 104 som jag använt tidigare till Sneakyn men inte längre har kvar
Har du haft 104 kommer troligen det mesta annat bli ett nedköp.
Sneaky har slutsteg eller hur?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 08, 2015 23:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
a.g wrote:
försöka hitta de sista nya Komponent 104 som jag använt tidigare till Sneakyn men inte längre har kvar
Har du haft 104 kommer troligen det mesta annat bli ett nedköp.
Sneaky har slutsteg eller hur?
Ja, Sneaky har slutsteg. Jag har ett äldre Majik-I som inte används också, ett alternativ är att använda det med Sneakyn.

Väggmonterade Komponent 104 kanske kan vara något. Eller ett par begagnade Komponent 110.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited