selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Dec 30, 2014 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Ja folk förväntar sig att stereoprylar inte kostar och det kommer bara att bli värre! Det kommer därför bara att anses MER o MER knäppt att lägga stora slantar på hifi i framtiden. Det beror på att streamingtjänster blir lossless och bättre. SAMT att avspelarna blir bättre, biligare, enklare och mindre.

När då man får kvalitet asbilligt, vem tycker då att det är smart att ha stora, ASdyra, komplexa system som dessutom är trixiga att installera o använda (rippa mm) SAMT som bara har en bråkdel av all musik (den man rippat)

Dvs, att streamingtjänsterna blir bättre kommer bara att snabbare döda marknaden för "riktig hifi". Det positiva är dock att Linn tvingas erbjuda högre kvalitet billigare - år efter år. Det har vi redan sett!
Ja, att hifi, även bra hifi kommer bli billigare är klart, men att riktigt bra hifi skulle försvinna tror jag inte. Det kommer alltid finnas en marknad för riktigt bra system och de kommer aldrig vara billiga.

Varför streaming skulle döda marknaden för riktig hifi förstår jag inte. Asynkron streaming a la Tidal (Wimp) ser ju mycket lovande ut. De bra systemen kommer så småningom få löst de prestandaförluster vi noterat kring leveransen av data till streamern.


Last edited by HCL on Sat Jan 03, 2015 17:41, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jan 03, 2015 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill50x wrote:
haraldur wrote:
+1
-1

Linn försöker hela tiden bredda sin kundkrets. Man kan inte leva hur länge som helst på kunder som ägnar sig åt att vända kablar och kallar skillnaden för "omvälvande" :-)

Jag tror faktiskt att Linn valt rätt väg, att även få till ljudet så det blir snyggt. Att Sverige är bland de mest konservativa Linn-anhängarna betyder bara att det tar lite mer tid innan detta slår igenom här. Dessutom tror jag att det kommer ta lite tid innan Linn fått ordning på alla nya apparater och det hela har satt sig/mognat.

/ B
Tror inte du svarar på mitt inlägg utan skyndar dig att hugga i stället. Jag glädjer mig över att du blivit frälst i nya Linn,förmodligen så skulle du i så fall uppskatta Ingvar Öhmans prylar ännu mer då de broderar upp ett om möjligt ännu fluffigare ljud med en mångfald av detaljer men för en spottstyver av lagd peng.

Mitt+1 handlar om bemötandet hos Linnhandlarna här uppe anno 2014 utan att hänga ut några aktörer. För egen del så har jag i mer än femton år avvarat plats för mina +2000 vinyler, vilka jag ämnat spela på en Linnrigg den dagen som man, uppdaterad i livet,med utflugna barn,kan -med gott samvete, ägna sig, åt denna,aningen egoistiska hobby. Hade jag hoppats på att förbättringen skulle vara avsevärd efter så många år. I mitt möte med moderna barn av linnhobbyn så har jag nog aldrig funnit mer förvirrade själar. Trist att se de sista entusiesterna tröttna och avveckla eller bli åderlåtna av pengaglupska skojare.

De jag funnit vara de mest goda lyssnarna, förefaller vara lite "neuropsyikatriska" om ni finner nöje i att sabla sönder mig totalt så bjussar jag på det, kom gärna med empiriska belägg för att jag har fel.

Jag personligen är förmodligen inte riktigt i ordning,vilket kan yttra sig på flertalet sätt. Dock så gräver det ändå in i själen när inte flytet och draget finns i anläggningen här hemma. Det jag hör vill jag hellre förstå ,än bombas med ännu mer information som "make none sense" vilket jag tycker många nyare system(säkert mediokert installerade av lallare till Linnrepresentanter" )gjort.

A242 kan exempelvis låta riktigt bra om man får dra till dem enligt tunedem. Ännu gladare blir man av att finna att de som har någon annan till att lyssna åt sig,ofta är bättre lyssnare själv,om man bara tillåter sig den svansföringen. (eller hur MNn? )

Jag hade först inte tänkt blanda mig in,det har andra uppmanat mig att inte göra. Lallare som under ingenjörsflagg menat på att Linn snarare hålit för hög kvalitet tidigare och skämt bort sina kunder,"Good Enough" innebär exempelvis att motsvarigheten till våra "plastbestickssorterare" i UK a´la Samhall kastar i hop kabelmattor som vi här hemma ska vända rätt. Att flytta upp fokus på midden och toppen är säkert ett fiffigt sätt att påstå att man ingjutit mer musikalitet i prylarna samt att baka in allt i ett. varför inte göra en ljudlimpa på en gång?

Jag tyckte först att VD´n för KGK Suzuki var dryg när han kallade nya Linn för hifin´s IKEA,nu mera är jag beredd att hålla med..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jan 04, 2015 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Bill50x wrote:
Linn försöker hela tiden bredda sin kundkrets. Man kan inte leva hur länge som helst på kunder som ägnar sig åt att vända kablar och kallar skillnaden för "omvälvande" :-)

Jag tror faktiskt att Linn valt rätt väg, att även få till ljudet så det blir snyggt. Att Sverige är bland de mest konservativa Linn-anhängarna betyder bara att det tar lite mer tid innan detta slår igenom här. Dessutom tror jag att det kommer ta lite tid innan Linn fått ordning på alla nya apparater och det hela har satt sig/mognat.
Tror inte du svarar på mitt inlägg utan skyndar dig att hugga i stället. Jag glädjer mig över att du blivit frälst i nya Linn,förmodligen så skulle du i så fall uppskatta Ingvar Öhmans prylar ännu mer då de broderar upp ett om möjligt ännu fluffigare ljud med en mångfald av detaljer men för en spottstyver av lagd peng.
Nej, jag hugger inte. Och nej, jag uppskattar inte Ino-prylarna mer nu, snarare tvärtom. Jämfört med Linn låter de tröttare än förut. Det är absolut inte "fluffigare ljud med en mångfald av detaljer", tvärtom är det något jag saknar med Ino's högtalare. Även jämfört med Linn "old school". Det låter väldigt korrekt, absolut. Men på bekostnad av liv och engagemang.

Jag tillhör de som gillar Exakt och tror på dess potential. Som jag skrev tidigare, ljudet är absolut bättre idag för halva priset mot tidigare. Musiken? Tjavars. Rent TuneDem-mässigt kanske inte så mycket bättre, men man kan leva sig in i musiken även på ljudmässiga fördelar. "Du-är-där-känslan" är inte alls att förakta. Exakt är en ny teknologi och det verkar finnas en vid spännvidd beroende på var man har lyssnat, och på vilken inkarnation.

Lyssnat på TV Eye 77 med Iggy Pop? För mig har den alltid låtit kass, tunt och brötigt och svårt att förstå musiken. Med ett par Stax-hörlurar år 1984 föll det verkligen på plats, det kändes som man satt på läktaren, bästa platserna, och bara njöt. Idag, efter 25 år, börjar min högtalarbaserade anläggning komma ikapp, men bara nästan. Nästa gång jag lyssnar på Exakt ska jag ta med vinylen...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited