selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 13:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 26, 2014 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja vad tror ni?

Kollar man på begpriserna så börjar snart gammla LK grejer pasera betydlig nyare produkter, på något viss känns värdet på en ny Linn produkt väldigt osäkert

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 26, 2014 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vilka produkter tänker du på? Min bild är att försteg håller värdet betydligt sämre än slutsteg (av uppenbara skäl)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Dec 26, 2014 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En klout kostar ca 12500 kr i england idag, i sverige går det nästan inte att hitta

LK Förstegen har inte samma värde som klout dock ligger i fin kairn på 4500-6000 kr exotiken börjar snart nå samma prisklass

En klimax kontrol är idag löjligt billig och med tanke på vad en KK kostar skulle jag inte betala mer än 10 för en AK

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 26, 2014 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tycker det är tråkigt eftersom det saknas bättre alternativ. Resonemanget verkar luta sig på "att det var bättre förr", vilket det ju inte var.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 26, 2014 19:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Är det kanske inte snarare så att efter 15-20 år så kostar en begagnad Linnprodukt oftast två till åtta tusen kronor, oavsett vad de kostat som nya. De dyraste produkterna kommer alltid att tappa relativt sett mer av sitt värde. Sedan blir det väl så att vissa produkter i princip försvinner från andrahandsmarknaden då prisnivåerna kommer ner till en nivå då de flesta säljare tycker att det är bättre att behålla, än att sälja. Jag tänker på till exempel LP12, Kairn, Klout och många högtalarmodeller.

Jämför man status och andrahandsvärde för Linnprodukter med andra hifiprodukter, eller hemelktronikprodukter i stort, så har nog Linn hög status idag. Min förhoppning, och även gissning, är att det kan vara samma situation om 10 år.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 00:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Angående Linns "status" (vilket känns som ett vitt begrepp) tror jag att den ökat under en ganska lång tid inom de bredare hifi-lagren. Detta i kraft av att fler hört dem och av att Linn gått framåt väsentligt på klassiska hifi-parametrar. Men det känns kanske som en lite annan diskussion än den om begagnatpriserna.

Jag tror också att det snarare är så att de riktigt gamla produkterna planar ut på någon nivå, där de sen inte minskar mer. Det innebär också att prisglappet mellan produkter som ursprungligen var väldigt olika dyra blir rätt litet efter ett tag. Min känsla är att Kairn, Kolektor och Wakonda ligger tämligen nära varandra idag, kanske med undantag för särskilt fina Kairn. Känns som att Exotik (åtminstone utan Dynamik) är på väg ner mot det träsket nu också, för att inte tala om 5103, som nog nästan är där redan. Det blir helt enkelt trångt på "botten".

Det är ju inte heller bara åldern som styr, utan även hur många nya generationer det kommit. På senare tid har varje produkt haft kortare livslängd. Kairn fanns i 10 år innan den ersattes, Exotik knappt hälften så länge. När nya produkter släpps pressar det ner priserna på alla tidigare generationer. Ju oftare det händer, desto fortare faller priserna.

För vissa produkter sker utplaningen på en hög nivå, i kraft av att de uppnått någon form av kultstatus. Klout, som du tar upp, är nog det mest extrema exemplet på det, följt av Kan I & II och i viss mån LP 12, som alltid tycks bibehålla ett värde på åtminstone 6-7000 kr, oavsett skick och utrustning. Hos Naim ser man ett liknande fenomen för Nait 1 & 2, samt för NAP 250, som aldrig verkar vilja tappa sitt värde, eftersom de är så "klassiska".

Tycker inte att jag ser någon våldsam krasch i beg-priserna på halvnya Linn-produkter, men ibland händer ju saker som slår hårt på vissa produkters värde. Till exempel är det lätt att tycka synd om dem som köpte nya Unidisk-spelare strax innan DS lanserades. Ett liknande fenomen kan anas nu för förstegen, i samband med att Exakt lanserats. Tekniksprång gör ibland att produkter blir mer eller mindre "döda" på marknaden, och åtminstone jag försöker hålla ett finger i luften för att se till att jag inte äger dem när det sker...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Tror själv att modet och vad som är trendigt i ett hushåll påverkar. Det är bara att titta runt hur det ser ut i folks hem hur många har en riktig stereo!? Av de jag känner är det väldigt få som har en stereoanläggning hemma inte som 80-90 talet då i princip alla hade eller önskade en stereostapel. Antalet hifibutiker minskar och kolla hur få som säljer Linn de minskar hela tiden. Tidigare demos av Linn har varit välbesökta men nu är de få som dyker upp här i Luleå. Beror nog på flera saker än just mode. Har själv faktiskt tappat intresset till både Linn och hifi sedan vissa butiker och representanter från Linn gjort dumma saker mot både kunder och säljare.

Så beronde på trender och hur man vårdar varumärket blir nog värdet därefter. Allt brukar ju komma i perioder så om 10 år kanske alla önskar en svindyr Linn-rigg i hemmet.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
+1

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
+1
-1

Linn försöker hela tiden bredda sin kundkrets. Man kan inte leva hur länge som helst på kunder som ägnar sig åt att vända kablar och kallar skillnaden för "omvälvande" :-)

Jag tror faktiskt att Linn valt rätt väg, att även få till ljudet så det blir snyggt. Att Sverige är bland de mest konservativa Linn-anhängarna betyder bara att det tar lite mer tid innan detta slår igenom här. Dessutom tror jag att det kommer ta lite tid innan Linn fått ordning på alla nya apparater och det hela har satt sig/mognat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om det är andra saker än det just Linn stått för och man ska anpassa sig mot resten av hifimarkanden, då kommer då ialla fall jag byta till ett annat Engelskt märke som inte glömt sina gammla kunder

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Dec 28, 2014 13:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Det är svårt att sia om framtiden men Linn är numer dyrt och antingen måste man vara rik eller riktig entusiast för att köpa deras grejer, åtminstone exakt systemen. Det är en fara om de gamla Linn-kunderna inte längre tycker det är värt att skippa bil eller bostadsbyte. För vem är inte de bästa marknadsförarna.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 28, 2014 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Diver wrote:
Allt brukar ju komma i perioder så om 10 år kanske alla önskar en svindyr Linn-rigg i hemmet.
Nej, den tiden är förbi.
Nu gäller osynlighet och bekvämlighet. (=allt i en låda, helst inga kablar)
De flesta streamar musiken direkt från sin tfn. Linn anpassar sig eller dör.

Linn kommer att ha hög status hos entusiaster men den marknaden krymper tyvärr i snabb takt.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Roger wrote:
Det är svårt att sia om framtiden men Linn är numer dyrt och antingen måste man vara rik eller riktig entusiast för att köpa deras grejer, åtminstone exakt systemen. Det är en fara om de gamla Linn-kunderna inte längre tycker det är värt att skippa bil eller bostadsbyte. För vem är inte de bästa marknadsförarna.
Linn har väl aldrig varit något lågprismärke direkt!? Just Exakt ger ju dessutom betydligt bättre prestanda/pris relation än motsvarande prissatta tidigare (topp-)system. Det känns som att det är på instegsmodellerna som man kompromissar mest och då f.f.a. med kapaciteten (frekvensomfång nedåt och förmåga att spela starkt).

Vad är det du tycker blivit sämre egentligen? Jag tycker det mesta blivit betydligt bättre.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Diver wrote:
Allt brukar ju komma i perioder så om 10 år kanske alla önskar en svindyr Linn-rigg i hemmet.
Nej, den tiden är förbi.
Nu gäller osynlighet och bekvämlighet. (=allt i en låda, helst inga kablar)
De flesta streamar musiken direkt från sin tfn. Linn anpassar sig eller dör.

Linn kommer att ha hög status hos entusiaster men den marknaden krymper tyvärr i snabb takt.
+1

Ett problem i sammanhanget är i.o.f.s. att riktigt bra prestanda kommer kosta även fortsättningsvis och folk förväntar sig att stereoprylar inte kostar, det har man förväntat sig de senaste 30 åren. Det var länge sedan en bra/dyr stereo hade något nämnvärt anseende hos gemene man. Under de senaste 15 åren har det allt mer börjat betraktas som knasigt att lägga pengar på hifi. Jag tror dock att detta kommer justeras något som en följd av att streamingtjänsterna börjar fokusera på lossless streaming och därefter streaming av högupplöst material.

I ljuset av en sådan utveckling kommer Linn kunna hålla en hygglig marknadsandel, såvida man bara lyckas övervintra det ointresse för kvalitet som rått sedan bortåt 20 år tillbaka. Allt eftersom kvalitet åter uppmärksammas kommer märken som Linn kunna växa igen, men då kommer även andra få vittring på segmentet, men det är ju ett mer positivt problem där konkurrens kring kvalitet åter hamnar i fokus.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Ett problem i sammanhanget är i.o.f.s. att riktigt bra prestanda kommer kosta även fortsättningsvis och folk förväntar sig att stereoprylar inte kostar, det har man förväntat sig de senaste 30 åren. Det var länge sedan en bra/dyr stereo hade något nämnvärt anseende hos gemene man. Under de senaste 15 åren har det allt mer börjat betraktas som knasigt att lägga pengar på hifi. Jag tror dock att detta kommer justeras något som en följd av att streamingtjänsterna börjar fokusera på lossless streaming och därefter streaming av högupplöst material.

I ljuset av en sådan utveckling kommer Linn kunna hålla en hygglig marknadsandel, såvida man bara lyckas övervintra det ointresse för kvalitet som rått sedan bortåt 20 år tillbaka. Allt eftersom kvalitet åter uppmärksammas kommer märken som Linn kunna växa igen, men då kommer även andra få vittring på segmentet, men det är ju ett mer positivt problem där konkurrens kring kvalitet åter hamnar i fokus.
Ja folk förväntar sig att stereoprylar inte kostar och det kommer bara att bli värre!
Det kommer därför bara att anses MER o MER knäppt att lägga stora slantar på hifi i framtiden.
Det beror på att streamingtjänster blir lossless och bättre. SAMT att avspelarna blir bättre, biligare, enklare och mindre.

När då man får kvalitet asbilligt, vem tycker då att det är smart att ha stora, ASdyra, komplexa system som dessutom är trixiga att installera o använda (rippa mm) SAMT som bara har en bråkdel av all musik (den man rippat)

Dvs, att streamingtjänsterna blir bättre kommer bara att snabbare döda marknaden för "riktig hifi".
Det positiva är dock att Linn tvingas erbjuda högre kvalitet billigare - år efter år. Det har vi redan sett!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited