selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 23, 2024 22:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 22, 2014 11:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Detta verkar vara en mycket intressant framtid som kommer med stormsteg. Linn har lanserat digitala delningsfilter i form av exakt, äldre högtalare kommer att kunna använda den nya teknologin, tex Keltik och kaber samt ninka mfl.

Eftersom digitala delningsfilter funnits i PA-sammanhang i över 10 år så undrar jag vad som gjort att Linn först nu tycker att teknologin är mogen för sina högtalare?

Lät det inte tillräckligt bra förr ?

Behringer har sitt digitala filter för 2300:-, en konstruktion som är över 10 år gammal , dbx har precis lanserat ett fjärkontrollerat filter i fom av driverack PA 2, där precis allting verkar kunna ställas in. En god vän har precis köpt ett sådant filter och det låter mycket bra i hans aktiva anläggning ( som inte har linnhögtalare, bara källa ).

Länk:
http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_pa2.htm

Är det unika med Linn exakt att det finns färdiga inställningar som lyssnats fram i Linnfabriken för optimal melodi-spelning? Är det någon form av avancerad jitter reducering som finns inbyggt ?

Kort sagt: Vilka är fördelarna mot billigare konstruktioner ?

Jag klistar in en fundering som skrivits i en annan tråd:
.............

Mango wrote:
Har nu läst lite om Exact och försökt förstå funktionen.

Vad är det som skiljer Exact mot redan befintliga aktiva delningsfilter som finns för proffsbruk?
Exempelvis detta:


http://dbxpro.com/en-US/products/driverack-pa2

Tycker att man har alla beskrivna funktioner och några till i en sån apparat.
Dessutom kan man styra den med exvis en iPad och därigenom sitta i soffan och justera fas, q-värden m.m.
..........
I teorin ingenting, men i praktiken allting. För att kunna göra det Linn gör med Exakt måste den digitala signalbehandlingen arbeta med FIR teknik - Finite Impule Response teknik. Jag läste bara snabbt igenom länkinformationen och kunde inte avgöra om DBX:en arbetar med FIR- eller IIR-teknik. IIR kan aldrig skapa linjärfas-lösningar.

Sen handlar det om själva utförandet av hela funktionaliteten. Hur man genomför A/D och D/A, samt hela den digitala systemarkitekturen som ska klara av att minimera jitter, maximera dynamik och annat som kan påverka signalkvaliten. Exempelvis beräkningskapaciteten i CPU-kärnan, att den klarar av att utföra alla beräkningar som vi vill att den ska klara av i realtid utan att tappa orken. Eller att alla D/A omvandlare till de aktiva filtren arbetar med exakt samma klocka och minimum av jitter.

/mats

...........

Det vore mycket intressant med en jämförelse !


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2014 14:10 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hur tar man in signalen i ett fristående digitalt delningsfilter?


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2014 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Hur tar man in signalen i ett fristående digitalt delningsfilter?
Jag gissar att det sitter en AD i början och en DA i slutet. Matar man filtret med en digital signal (CD eller DS) så använder man väl bara DA innan slutstegen - om det finns digitalingång på delningsfiltret.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2014 16:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Som jag förstår det så måste signalen tas in i analog form till dbx filtret. Behringerfiltret har en digitalingång. Men inget sätt att reglera volymen.

Exakt verkar vara en heldigital lösning, dvs signalen tas väl in digitalt och även volymen regleras väl i samma box ?

Kan det hända tråkiga saker med den analoga signalen om den måste konverteras om till digital i tex dbx filtret ?

Är det här Linnfiltret är unikt ? ( förutom säkerligen en bättre uppbyggnad med bättre komponenter )


Top
   
PostPosted: Sun Nov 23, 2014 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Vad jag tror jag läst eller hört planerar Linn ett white-paper om Exakt-tekniken. Har för mig det väntar på några patent. Tills dess kan vi bara spekulera i vad som skiljer Exakt från övriga, om vi tror att ett sånt papper kommer klargöra hur Linn byggt sin lösning.

Jag upprepar det jag skrev förut och som citeras här i denna tråd - allt eller inget skiljer. Precis som vi kan spekulera att marknadens alla analoga förstärkare och filter egentligen också är en och samma apparat, eftersom de i grund och botten utför samma uppgift.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
När det gäller digitala delfilter/försteg som är lite mer åt proffs hållet har DEQX hållt på länge, de har både digitalt in och analogt in i sina lösningar.
De har vartfall haft nog hög nivå för at de ska kunna bli bra, men inga av de lösningarna tycker jag närmar sig klimaxnivå. Skulle jag byggt en egan högtalare så hade jag antagligen valt DEQX då jag har svårt at tro att Linn kommer låta oss lekmänn sitta hemma och prova oss fra til olika delfilterfrekvenser.... Men samtidigt dbx? eller DEQX, jag har mycket svårt att tro att det oavsett inkälla eller vad för högtalare som står bakom kan slå Akubarik exakt med Auratexakt DSM.

Jag har hört en riktigt grym lösning med DEQX med dubbla rundt 15"basar och massa annat skoj, då var det kopplat til exstra grejer som worldklock för at få det mera exakt. och allt var besta dyraste komponenter i högtalare osv. Det systemet hade nog varit Utopia för en Keltikfanatiker fom inte får till Keltik och inte heller tycker Keltik är nog. Men att jämföra med allt från aktiva A242 med klimax elektronik och uppåt, så hade det nog inte klarat det tunedem...



Det finns massa liknande lösningar bättre och sämre,billigare och dyrare. Meridian har haft liknande lösning länge som de förbättrat stegvis och är väl gangska liknande linns Exakt.

Dock har jag inte hört något som är lika bra Tunedem som 350Exakt. Meridian tycker jag faktiskt har vart svårast at få til.

Det är massa delar och allt ska klaffa.

När jag började med (hiend) Streaming var det när SneakyDS kom i 2007 och det fanns lösningar som var bättre, med DACer och så vidare men inget som var lika bra för pengarna som Sneaky och då gick man upp ordentligt i pris så var direkt Klimax konkurent och den bättre. Det jag upplevde då som det avgörande var at inga av de andras lösningar använde Ethernet rätt in i streamer/DAC utan de brukte koaxial eller optisk alternatisv usb.

Jag skulle tro at det finns många smågrejer som Linn jobbat på och förhoppningsvis gjort de rätta valen med, det är inte bara en grej som ska göras riktigt som hur de digitala delfilter är konstruerade utan alla de olika delarna. Samma med DACar, jag har hört rimliga dacar som har samma chips eller likvärdiga som Linn Klimaxds men som är sämre en en Sneakyds. Alla småval har betydelse och de kommer vi aldrig veta om, om inte någon monterar istycker hela högtalaren/exakt boxen osv. Generels så tycker jag Linn har förklart bra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited