selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 10:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Efter att ha läst att många upplever skillnaden mellan vinyl och digitalt som mindre med Exakt fick mig att börja fundera om det digitala mediet helt plötsligt har blivit bättre eller om det finns begränsningar för vinylen med Exaktlösningar?

Som jag förstår det så skickas singnalen via TP kabel till antingen exaktbox eller exakthögtalare, och eftersom det är en digital singnal så får man ju ett max av info som kan skickas 192/24, räcker denna bandbred till för att föra över hela den analoga informationen från LP?

Nästa sak som direkt känns svårt när man digitaliserar en analog singnal, hur mycket bandbred tar icke önskvärda ljud upp som knaster,dåliga skivor ljud som inte örat uppfattar, känner en stark oro över Lp skivan och Linn om man är beredd att bandbredsbegränsa LP 12'an

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Du behöver inte känna någon oro för att en LP12 skulle prestera dåligt i ett Exaktsystem. Tvärt om.
Jag har lyssnat på toppad LP12 tillsammans med både KEDSM + E350 och även med AEDSM + Exaktbox + A242.
Har aldrig hört något bättre än LP12 + KEDSM + E350.

Den dag som Linn släpper en riaa som baseras på kunskap och teknik Linn erhållit i och med utveckling av Exakt så kommer LP12 över en dag att bli många steg bättre än vad den är i dagsläget.


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Info som försvinner p.g.a bandbredds begränsning digitalt går ju aldrig att kompensera för i den digitala domänen, sen att exakttekninken ger otroliga fördelar är ju en annan sak

Tänk bara en gammal skiva som knastrar och har missljud, hur mycket av bandbredden tar det upp? den dagen bandbredden digitalt är obegränsad då är risken att info från Vinylen går förlorad borta

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Jag hade mina dubier när det gällde LP12 och Exakt. Det kan handla om ganska många omvandlingar på vägen.

Tänk så här: Analog artist - mic - omvandling till digital inpspelningskedja - transfereringar i olika (digitala) format i studion, mixning etc - omvandling till analogt vid gravering av vinylen - avspelning med pickup - omvandling till digitalt för hantering i Exakt - omvandling till analogt i slutstegen. Även vid en helanalog inspelning/mixning/gravering sker ändå två omvandlingar i Exakt-systemet. Ändå har jag aldrig hört LP12:an låta så bra som den gör just i ett Exakt-system! Och jag gissar det blir ännu bättre om/när signalen digitaliseras direkt efter pickup'en och allt från riaa till slutsteg hanteras av Exakt.

Det kan vara svårt att smälta men detta rycker ju undan lite av diskussionen av source first eftersom det är förbättringar senare i kedjan som gör att LP12:an låter bättre än någonsin. Men enligt min mening låter inte LP12:an bättre än en toppad DS, alltså inte spelarna i sig. Vinylerna låter dock ofta bättre pga att de är annorlunda (läs mindre komprimerat och limiterat) mixade. Men det har ju inget med apparaterna att göra, utan med den "riktiga" källan att göra, dvs fonogrammet. Men det är ju en helt annan diskussion.

Och nej, knaster/missljud kannibaliserar inte på bandbredden, den är vad den är. Däremot blir den upplevda dynamiken lägre eftersom en massa skräp maskerar de finare detaljerna (vilket iofs kan ses som en begränsning av bandbredd - en definitionsfråga...). Fullt utnyttjat räcker cd-standardens bandbredd 16/44,1 för att återge innehållet på en vinyl men att det absolut kan vara bra med marginaler vid tex omvandlingarna internt i Exakt-systemet. 24/96 respektive 24/192 är väl närmast standard i studiovärlden? Då är det väl bättre att använda detta format hela vägen till slutstegen. "Problemet" blir snarare när man ska konvertera till analogt vid graveringen av en vinyl och sedan konvertera tillbaka för hantering i/av Exakt. Jag gissar att det även då är en fördel att använda samma format som de mest högupplösta digitala filerna har, även om en lägre sampling skulle vara lika välljudande.

Oavsett, håller med Roland, man behöver inte vara orolig för LP12:an, den klarar sig alldeles utmärkt i Exakt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 20:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag hade möjlighet att delta vid ytterligare en demo av Exakt, som High Fidelity anordnade. Denna gång demonstrerade de Akurate Exakt DS och Akurate Exaktbox, kopplade till Majik förstärkeri och Akurate 242 högtalare. Jag har aldrig tidigare fått en så bra musikalisk upplevelse via A242 som vid denna demo. Särskilt med LP12 som källa. Den här gången upplevde jag musik via LP12 så mycket roligare än digitalt lagrad musik, så som jag brukar uppleva skillnaden mellan LP12 och traditionella digitalspelare. Vi jämförde dock inte samma verk på vinyl respektive flac. HF nämnde att vid den tidigare Keltikdemon fanns det någon inställning gällande inkopplingen av Urika som inte blivit ställd riktigt rätt. Jag vet inte vilken inställning det var, eller i vilken mån det hade betydelse vid den demon.

Mina farhågor om att Exakt inte skulle räcka till för analoga källor kom rejält på skam.

Visst förloras information då signalen från skivspelaren digitaliseras, behandlas, och återigen analogiseras före effektförstärkningen. Men signal från skivspelaren förlorar ju också information om den behandlas på traditionellt sätt, det vill säga nivåjusteras av ett analogt försteg, och filtreras genom analoga filter före eller efter effektförstärkningen. Om den sammantagna degraderingen av signalen är mindre i fallet med Exakt teknologi, än med traditionell teknologi, så är det en förklaring till att Exaktsystem presterar bättre även med analoga källor.

För egen del skulle jag välkomna funktionen att kunna mellanlagra en analog signal i filer på mediaservern. Då skulle man kunna pausa musiken från skivspelaren, eller för all del göra filer till en lång spellista då det behövs, eller ta med filer från vinylen i hörlurar ute på stan. Eller till exempel spela in pickupen då den är ny, för att sedan kunna jämföra några år senare, då den kanske blivit utsliten. Det skulle vara lättare att veta då det är dags att byta pickup.


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ja ok kanske är så, då är det ju bara att digitalisera hela vinylsamlingen så slipper man LP skivans begränsningar alltså Linn tar fram en exakt A/D omvandlare som skickar ner den digitala strömen på HD, borde ju vara exakt samma sak som händer med Lp 12 omvandlingen?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 22:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det behövs inga nya fysiska produkter för att spela in signalen från en Exakt DSM till hårddisk. Med nuvarande funktionalitet kan man skicka ut LP12 via songcast till valfri DS i nätverket. Det som skulle behövas är ett Songcast-mottagarprogram som sparar datasgtrömmen till en fil. Skulle för all del inte behöva vara Linn som tar fram ett sådant program.


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Roland wrote:

Den dag som Linn släpper en riaa som baseras på kunskap och teknik Linn erhållit i och med utveckling av Exakt så kommer LP12 över en dag att bli många steg bättre än vad den är i dagsläget.
Det låter lika självklart som att digitalt måste vara bättre än analogt. 8)


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om jag ska tolka svaren, så kan man digitalisera hela vinylsamlingen till hårddisk, sen är endast Lp formatet av nostalgiska intresse, alltså digitaliserad lp 12 kommer låta exakt som klimax ds om den digitala strömen är sparad från Lp av en toppad välskruvad 12'a

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 01:59 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jo, i princip vore ju detta möjligt. Fast nu finns ju inte dessa finesser än. Jag önskar att de blev tillgängliga!

Däremot kanske man ändå skulle spela vinylerna. Ofta är det ju trevligt att hantera skivorna, vända sida osv. Och den gång man uppgraderar sin tolva, skulle man ju få rippa in alla vinyler på nytt. Och för bästa reslutat skulle man väl bara rippa nattetid, då strömmen är bäst, samt när det är nysnö och tyst ute. Och så vidare..!


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Själv tror jag Lp skivan innehåller säkert 10 gånger mer info än som ryms i den digitala bandbredden vilket i praktiken gör att den digitala överföringen bara kan plocka upp en 1/10 del av infon, sen att Lp spelar fantastiskt genom exakt betvivlar jag inte

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 09:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Om eller när Linn släpper ett digitalt riaa så undrar jag hur den ska anslutas till ex Aedsm. Blir det isf via nätverksanslutningen? Eller den ingången kanske inte existerar på dagens apparater utan då måste Aedsm uppgraderas igen?

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 20:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Jag tror att en av anledningarna till att LP12 över exakt blir så bra är att det är samma klocka som används vid ADC och DAC. Då försvinner mycket av felet som kommer från klockan i ett digitalt system. Fel i ADC-DSP-DAC (med "ideal" klocka) återstår men kanske är det felet mindre än analog överföring? Kanske är felet större....

Edit: Därför bör en digital RIAA också få klockan från exakt. Kanske kan man använda en exaktlänk för det?


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 22:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag har hört LP12 vid två tillfällen med exakt och kan inte säga att jag är speciellt imponerad men något kanske var fel i uppställningen. Första gången var dock på High fidelity och de brukar veta vad de gör. Det är ju glädjande att flera av er har hört att det blir bra.


Top
   
 Post subject: Re: Lp 12 och Exakt
PostPosted: Tue Nov 18, 2014 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Roger wrote:
Jag har hört LP12 vid två tillfällen med exakt och kan inte säga att jag är speciellt imponerad men något kanske var fel i uppställningen. Första gången var dock på High fidelity och de brukar veta vad de gör. Det är ju glädjande att flera av er har hört att det blir bra.
I början var Exakt rätt långt ifrån den prestanda systemen ger nu.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited