selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 19:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Tue Nov 04, 2014 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Stort tack för redogörelserna från Keltikkvällen. Rackarns att jag själv inte kunde närvara. Sen får jag ändå vänta på Exakt tills Linn släpper en lösning för mina egna högtalare.
Idealet vore om Linn kunde hitta en lösning där man själv kunde fixa anpassningen till vilken högtalare som helst. För själva principen tror jag stenhårt på efter att ha lyssnat några gånger på Exakt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Nov 04, 2014 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Idealet vore om Linn kunde hitta en lösning där man själv kunde fixa anpassningen till vilken högtalare som helst. För själva principen tror jag stenhårt på efter att ha lyssnat några gånger på Exakt.
Lösningen finns redan. Handlar bara om att övertyga Linn om att släppa ett programeringsinterface för andra att utveckla lösningar för valfria högtalare.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Nov 04, 2014 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Idealet vore om Linn kunde hitta en lösning där man själv kunde fixa anpassningen till vilken högtalare som helst. För själva principen tror jag stenhårt på efter att ha lyssnat några gånger på Exakt.
Lösningen finns redan. Handlar bara om att övertyga Linn om att släppa ett programeringsinterface för andra att utveckla lösningar för valfria högtalare.
Det skulle ju vara jättebra men jag efterlyser en lösning där man själv (på något sätt) kan lösa det hela. Att på ett enkelt sätt mäta upp de ingående elementen och anpassa "Exakt-enheten" till dessa. Inte för att jag vet hur det skulle gå till men å andra sidan visste jag inte hur hela Exakt-tekniken kom till heller :-)

Lite tillspetsat skulle man väl kunna kalla det för ett digitalt delningsfilter men mer avancerat än vad som finns idag.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Nov 05, 2014 04:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Såvitt jag förstått består Exakttekniken av en digital signalbehandlingskärna som används till digitalt delningsfilter, omkoppling och volymkontroll, samt kan ta hänsyn till vissa elementvariationer och rumseffekter. Plus det antal A/D och D/A omvandlare som behövs till analoga källor och slutsteg.

Det Linn behöver göra är att skapa ett hanterbart interface som typ ett avancerat Konfig, för att kunna programmera den digitala signalbehandlingen att passa valfria högtalare. Jag hoppas de ser det som en affärsmöljighet någon gång i framtiden, för det är först då såna som jag kan dra nytta av Linns Exaktteknologi. Jag gör vad jag kan för att uppmuntra dem till detta.

Annars får vi bygga våra personliga Exaktlösningar av diverse tillgängliga befintliga plattformar för egen utveckling.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Nov 05, 2014 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
matss wrote:
Det Linn behöver göra är att skapa ett hanterbart interface som typ ett avancerat Konfig, för att kunna programmera den digitala signalbehandlingen att passa valfria högtalare. Jag hoppas de ser det som en affärsmöljighet någon gång i framtiden, för det är först då såna som jag kan dra nytta av Linns Exaktteknologi. Jag gör vad jag kan för att uppmuntra dem till detta.

mvh, Mats
Håller med. Om man bara kunde ladda in filterkoefficienter så skulle jag vara nöjd och jag tror en hel del andra skulle uppskatta samma mljlighet.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 06, 2014 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Låter som en trevlig tillställning, att keltik levererar är jag inte förvånad över, jättekul att ny teknik kan lyfta de till nya höjder, nu vill vi bara att Linn börjar skaffa utbytteselement så kanske man måste börja fundera på uppgradering igen :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Nov 06, 2014 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul tillställning, vore kul att varit där o lyssnat.

Jag skrev då Exakt kom förra året att det hade potensial men lät ofärdigt.
Har nu hört Akudorik hos Tonläget och det var BRA! Och lite bättre med rumskorrigering. Dock hade Anders pillat mycket med nätverk (han tycker Exakt är ÄNNU känsligare än DS) och rumskorrigeringen var specialtunad.

Som jag förutspådde förra året kräver Exakt mer installationspill än ett "analogt" system.

Kul att höra ett verkligen bra Exaktsystem.
Dock är det ju fortfarande sämre än hemma...

Och med det tempo Fredrik förbättrar sin elektronik tillsammans med Anders konstanta utveckling av Klångedang & Harmonihyllan visar att analoga system än har massa kvar att ge.

EDIT, med harmonihyllan ser man även vilken nackdel det är att bygga in allt i en vibrerande icke-optimal högtalare/stativ som Linn gör med 350, Akubarik, Akudorik.
Men nu finns det ju separata Exaktfilter, BRA. Demo 20/11 hos Anders. Spännande!
Och innan dess Akudorik hos P&S den 19/11.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 07, 2014 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag vågar påstå att Exakt utan någon konkurrens är det bästa Linn gjort i playback väg!

Även under måttligt optimala (eller i varje fall under okända *) förhållanden i nätverks och DSM-umderlags-änden så kan Exakt Akubarik prestera på en helt ny nivå. Aludorik på Tonläget **) är väldigt bra, Akubarik hemma rätt mycket bättre ändå ( även utan rumsoptimering).

Jag har haft möjligheten att prova Exakt Akubarik med en KDSM hemma och det var lysande bra. Detta var dessutom ett par helt nya (inte körda en enda minut innan jag anslöt dom) Akubarik. Rock och mer komplex musik hade driv och energi utan att sladda där det annars kan gröta ihop sig. Klassisk musik vann ännu mer (riktigt bra inspelningar gav mycket nära den musikaliska insikt och upplevelse man får live). Jazz lät magiskt bra. Digitalt på en nivå som gjorde att jag inte saknade något av det som vinyl annars ger (jag kunde dessvärre inte koppla in vinylspelaren då det hela var allt för provisoriskt ihopkommet). Dessvärre hade jag bara ca 6-7 tim lyssning (efter ungefär lika lång tid spenderad på uppackning, inkoppling och uppställning ***) innan systemet måste backas ner. I vårt rum platsade de inte av utseendeskäl... :-(

Jag hann inte ens prova rumsoptimerigen (det lät redan så bra så jag ville hellre spela musik ända tills de måste packas ner igen). Exakt är helt enkelt grymt prisvärt. Enda detaljen som jag skulle vilja förbättra är att höja basen något. Detta då mitt rum är mycket basslukande (få rumsmoder) och ett väldigt läckage genom fönster och ut i resten av huset). Det skall finnas möjlighet att justera nivån i basen, men så lång kom jag ju inte. Valde att lyssna på musik i stället för att fortsätta att justera.

*) Hade inte tillräckligt lång nätverskabel så jag fick skarva med en snutt fulkabel och en extra switch. Dessutom stod DSMen på en vägghängd vanlig möbel i spånplatta (typ Kvick). Nyinköpta SFTP CAT5e, från Claes Olsson. El från vanligt väggittag i rummet (inte separat dragen från proppskåpet). Knappast helt optimalt alltså.

**) Specialoptimerimgen på Tonläget är inte så himla "special". Inget skumt alltså, bara justering m.h.a. tune-dem. En snabb efterjustering av nivåerna för de av systemet utifrån rumsdimensionerna föreslagna filternoderna. Ingen finjustering av frekvenserna eller bredden på noderna (Q-värdet), vilket sannolikt skulle göra systemet ännu bättre. Men bra låter de onekligen ändå. Jag är dock rätt säker på att det finns ännu mer att hämta.

***) Positionerimg av Exkat-högtalarna är lurigt. De låter nämligen väldigt bra (som tidigare system kan låta när man justerat klart) redan flera cm från "rätt" position, men på rätt position blir allt så live-likt att man sitter som ett fån (eller spelar luftgitarr som en tok... både och hände mig :-) ).


Top
   
PostPosted: Fri Nov 07, 2014 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Det går att justera basen- +3 till -6 samt vilken nivå på hz. Jag har testat runt lite, men i mitt system passar det bäst med att inte göra någon justering från neutral läget.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 09, 2014 09:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har nu läst lite om Exact och försökt förstå funktionen.

Vad är det som skiljer Exact mot redan befintliga aktiva delningsfilter som finns för proffsbruk?
Exempelvis detta:


http://dbxpro.com/en-US/products/driverack-pa2

Tycker att man har alla beskrivna funktioner och några till i en sån apparat.
Dessutom kan man styra den med exvis en iPad och därigenom sitta i soffan och justera fas, q-värden m.m.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 09, 2014 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Mango wrote:
Har nu läst lite om Exact och försökt förstå funktionen.

Vad är det som skiljer Exact mot redan befintliga aktiva delningsfilter som finns för proffsbruk?
Exempelvis detta:


http://dbxpro.com/en-US/products/driverack-pa2

Tycker att man har alla beskrivna funktioner och några till i en sån apparat.
Dessutom kan man styra den med exvis en iPad och därigenom sitta i soffan och justera fas, q-värden m.m.
I teorin ingenting, men i praktiken allting. För att kunna göra det Linn gör med Exakt måste den digitala signalbehandlingen arbeta med FIR teknik - Finite Impule Response teknik. Jag läste bara snabbt igenom länkinformationen och kunde inte avgöra om DBX:en arbetar med FIR- eller IIR-teknik. IIR kan aldrig skapa linjärfas-lösningar.

Sen handlar det om själva utförandet av hela funktionaliteten. Hur man genomför A/D och D/A, samt hela den digitala systemarkitekturen som ska klara av att minimera jitter, maximera dynamik och annat som kan påverka signalkvaliten. Exempelvis beräkningskapaciteten i CPU-kärnan, att den klarar av att utföra alla beräkningar som vi vill att den ska klara av i realtid utan att tappa orken. Eller att alla D/A omvandlare till de aktiva filtren arbetar med exakt samma klocka och minimum av jitter.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Nov 09, 2014 15:03 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
En skillnad skulle väl också kunna vara att med ett fristående digitalt delningsfilter tar man in en analog signal. Det blir alltså en ytterligare DA-AD-konverteringar av signalen. Och om ett fristående delningsfilter inte har försteg för alla utkanaler behöver man dessutom ett fristående flerkanalsförsteg. Jag minns att jag tittade på någon liknande produkt från Behringer för 10 år sedan då jag stod i begrepp att skaffa Keltik, men valde att inte gå vidare och utvärdera vidare, framförallt på grund av förstegsproblematiken.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2014 11:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Bill50x wrote:
matss wrote:
Bill50x wrote:
Idealet vore om Linn kunde hitta en lösning där man själv kunde fixa anpassningen till vilken högtalare som helst. För själva principen tror jag stenhårt på efter att ha lyssnat några gånger på Exakt.
Lösningen finns redan. Handlar bara om att övertyga Linn om att släppa ett programeringsinterface för andra att utveckla lösningar för valfria högtalare.
Det skulle ju vara jättebra men jag efterlyser en lösning där man själv (på något sätt) kan lösa det hela. Att på ett enkelt sätt mäta upp de ingående elementen och anpassa "Exakt-enheten" till dessa. Inte för att jag vet hur det skulle gå till men å andra sidan visste jag inte hur hela Exakt-tekniken kom till heller :-)

Lite tillspetsat skulle man väl kunna kalla det för ett digitalt delningsfilter men mer avancerat än vad som finns idag.

/ B

Tekniken finns redan i flera digitala delningsfilter som finns på marknaden, tex Behringer eller dbx driverack pa2.
Den senare, som är helt nytt, har ett rätt avancerat gränssnitt där allting kan ändras på en ipad eller iphone. Du skulle tex kunna köpa ett sådant till dina högtalare och köra med aktiv drift, sedan ratta allting så det låter bättre än det ljud dina Dahlqvist presterar passivt, du kan ställa allt själv.
Ganska fantastiskt tycker jag. Den fundering som finns, är om digital teknik verkligen låter bra för endast 4000:- kronor? Den digitalteknik med avancerade rumskorrigeringar och eq som finns inbyggd i tex hemmabioreceivrar innebär ju alltid klara försämringar av allt jag hört hittills, oavsett prisklass.

Det är kanske därför exakt kostar betydligt mera än PA-alternativen?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited