selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 19:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 31, 2014 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack alla ni på HF, killarna från Linn och bose för en mycket trevlig kväll (så länge jag nu kunde vara med)! Imponerande lyft Keltik ej Exakt - > Keltik Exakt. Rumskorrigeringen tycker jag, denna gång, inte gjorde lika mycket, dock en del.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 31, 2014 19:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag hoppas att ingen blivit vilseledd av mig. Jag och även personalen på HF har glömt bort att att det är Allhelgona och att HF har stängt i morgon lördag. Har helt haft fokus på annat och tappat tid och rum.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Fri Oct 31, 2014 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Musiken som spelades under kvällen.

Lake Street Dive - I want you back
Paolo Nutini - Pencil full of lead
Rachelle Ferrell - Sista
Aaron Neville - It feels like rain
J B Lenoir - Alabama Blues
Gregory Porter - Hey Laura
Johnny Cash - I hung my head
Linton Kwesi Johnson - Inglan is a bitch
Kraftwerk - Radioactivity
Daft Punk - Giorgio by Moroder
Nirvana - The man who sold the world
Tom Waits - Singapore
Solomon Burke - What good am I
Im Dun featuring Hanna Turi - Could be
Rival Sons - Electric man
Leonard Cohen - Slow


Top
   
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Fler intryck? :)


Top
   
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kom igen nu, det kan väl inte rimligen bara vara jag som tycker något och har nåt att dela med sig av? ☺

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
exakt lite intryck gärna, vilken setup?

Med tanke på Exakt prislapp borde det vara herrejösses

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jag tycker nog att det var i vart fall snudd på "herre jesses"

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 01:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Herre jesses!

Fantastiskt roligt att få möjlighet höra Keltik i dessa uppsättningar. Först spelades på KDS, KK, Klimax Tunebox, Klimax Solos och en Klimax Twin. Ian (?), ingenjören från Linn skötte denna demonstration. Denna setup upplevdes ungefär som jag hade hade förväntat mig - attans bra.

Sedan gjordes en tune dem mellan denna uppställning, och Exaktsystemet, där Klimax Exakt DSM och Klimax Tunebox (x 1) ersatte KDS, KK och Klimax Tunebox. Precis här kan man ta till vilka superlativ man vill. Exaktsystemet spelade så galet bra så jag blev mycket både förvånad och imponerad. Ljudmässigt tycker jag att dessa två varianter lät liknande, men låtarna vi jämförde med var ett jättekliv bättre återgivna via Exaktsystemet.

Jag tror att detta kan vara det bästa system jag någonsin hört. De jag då jämför med, ur mina ljudminnen, är ett Komrisystem med dåtidens fulla Klimaxuppsättning på Takt o Ton, samt en senare demo av ett Klimax 350P fullt aktivt system med Klimaxelektronik och värstingtolva på High Fidelity. De senare systemen lät kanske mer (Komri) eller snyggare (K350P), men då det gäller musik- och livekänsla undrar jag om jag inte inte upplevde Keltik Exakt som bättre.

Senare jämfördes Exakt utan respektive med rumskorrigering påslaget. Här tycker jag de ljudmässiga skillnaderna var lite större än vid övergången till Exakt. Musikaliskt sett tror jag att det var ett litet kliv till det bättre. På gott eller ont försvann lite av den karaktär Keltik sätter på musiken som återges. Kanske förflyttades man från konsertscenen till inspelningsstudion, upplevelsemässigt.

Det spelades också på High Fidelitys LP12, som jag antar är fullt utrustad enligt senaste specifikation. Då vi inte jämförde något, kan jag bara redogöra för att tolvan lät så bra som jag förväntade mig. En reflektion jag gjorde var att denna demo var första gången som jag inte upplevde att LP12 rundade digitala källor i 88-or. Kanske beror det på att DS i Klimax Exaktutförande nu har blivit så bra att prestandan kan mäta sig med en bra vinylspelare, eller så kanske inte digitaliseringen av analoga signaler är fullt så felfri som den skulle behöva vara. Detta skulle man behöva demonstrera och utreda mer omfattande. Det digitala materialet som spelades under kvällen var både 16 och 24 bit.

Både Linn, High Fidelity och bose som lånat ut utrustning, hade ansträngt sig mycket för att göra detta till en bra förevisning och genomgång av Exakt. Särskilt intressant var det att lyssna till vad ingenjören berättade och samtalade om. Bland annat nämnde han att dom på Linn HQ har ett PA-system som används vid konserter och liknande. De var väl lite sådär nöjda med hur detta lät då man spelar inspelad musik genom det, men de hade nu låtit ta fram Exakt-profiler för dessa burkar. Nu blev de grymma utomhuspartyburkar av dessa. Gäster hade stått och dansat hela natten i spöregn då Phil Hobbs hade 40-årsfest i trädgården.

Jag hörde inte hela samtalet som handlade om de nya versionerna av DSM-produkterna med Exakt link, men Ian nämnde något om "changed some things in the clocking technology", med en antydan om att dessa kunde prestera på ett annat sätt än de ursprungliga varianterna.

Jag förstod också att om jag kompromisslöst vill Exaktifiera mitt Keltiksystem, så bör jag egentligen välja två Klimax Exakt Tuneboxar. Tydligen var processorkraften av något skäl inte bra nog att köra den mest avancerade algoritmen då man driver båda högtalarnas kanaler via endast en box. Man kunde få ut något litet extra om du använde två, men inte använde alla utgångar. De ville dock inte överdriva betydelsen av detta.

Fantastiskt trevlig och upplevelserik kväll. Tack till de som arrangerat detta!


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Trevlig redogörelse Per!

Jag håller definitvt md om att Exakt introducerat en helt ny nivå på återgivningen, digitalt (vinylåtergivningen har jag inte hört nog av för att uttala mig säkert). Jag har ännu bara hört Akubarik Exakt och Akudorik. De kräver att de placeras mycket precist för att spela riktigt som de skall. Det luriga är att de låter bra (jämfört med tifdigare system) även när de bara står nästan rätt. Helt rätt placerade är en stooor förbättring (musikaliskt). Rumskorrigeringen tycker jag gör ungefär lika mycket till. De senaste uppgraderingarna av mjukvaran har tydligen gjort en stor skillnad, så ni som avfärdat dom utifrån tidigare lyssningar har anledning att lyssna igen.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Per
Inser nu hur mycket jag missade genom att fä förhinder att delta. Så det var mycket intressant att läsa din redogörelse.

Jag är dock inte förvånad. De gånger jag lyssnat på Exakt har det låtit extremt bra men inte nödvändigtvis med de dyraste (= "bästa") högtalarna. Jag kan mycket väl tänka mig att lite äldre högtalare (där man inte hade Exakt-tekniken för att skapa bästa möjliga) faktiskt kan låta allra bäst idag.

Det snygga med dagens setup'er är ju frånvaron av en massa lådor och kablar, men det kanske inte låter bäst?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 14:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Rolig med en utförlig redogörelse, tack Per! Och även ni andra som kommit med kommentarer.

Känns roligt att Linn/HF lägger så mycket tid/pengar på en demo av såpass gamla högtalare som Keltik. Men kan tycka att de vill trycka på prestanda med de senaste versionerna av högtalare men kanske vet/förstår hur svårtutbytta Keltik är för de som äger dem :D

Vad pratar vi om för kostnader för att "Exaktifiera" Keltik/242:or? Givetvis måste man lyssna själv men är det generella rådet att man ska upp på Klimax DS först eller är det aktuellt även med 'bara' Akurate-komponenter / mellanspecad LP12:a?


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Sony wrote:
Vad pratar vi om för kostnader för att "Exaktifiera" Keltik/242:or?
Akurate Exakt DSM kostar 45.000:-.
Akurate Exaktbox kostar 45.000:-. (tio kanaler)

Det är vad som krävs för att exaktifiera sitt gamla aktiva system. I dagsläget finns det inget billigare alternativ.
Vill man ha det bästa kan man välja Klimaxnivån.

Klimax Exakt DSM kostar 108.000:-.
Klimax Exaktbox kostar 108.000:-. (sex kanaler)


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 16:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ibland ska man läsa på först och prata/skriva sen, inser att min fråga är lite korkad eftersom DS-spelaren 'ingår' i Exakt-lådan :oops:

Men Exaktboxen kommer man inte ifrån för de 'gamla' högtalarna utan det är min 90kkr vi pratar om då (vilket dock inkluderar DS-spelare+försteg+aktiva filter i en låda).


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Stort tack per för ditt utförliga inlägg! Måste säga så här några dagar efter, att det nog var vid detta tillfälle (totalt den tredje gången jag hörde ett Exaktsystem), som det riktigt ordentliga uppgraderingssuget satte in...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Stort tack för redogörelserna från Keltikkvällen. Rackarns att jag själv inte kunde närvara. Sen får jag ändå vänta på Exakt tills Linn släpper en lösning för mina egna högtalare.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited