selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 11:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
fredrik wrote:
Keltik Exakt har flera tekniska utmaningar.
Det vore intressant att höra hur man löst detta. Med tanke på alla varianter av element, diskanter och mallanregister som saluförts oficiellt och inoficiellt (Ninka diskant, dansk diskant) undrar man om alla varianter lästs in? Kanske några av dessa inte ens finns kvar att mäta upp hos Linn? Får man då något slag medelvärde?
Detta är en mycket intressant reflektion, mellanregisteret som Linn nu saluför till keltik är ju inte ens anpassat för keltik utan tar bort mycket av keltik soundet

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Det kan ju också vara de aktiva filtrena som inte varit avpassade för det senare mellanregistret...

När Phil Budd var på HF i höstas nämnde han att han höll på och gjorde exakt-profiler för alla generationer av mellanregister som använts. Därmed skulle det nya mellanregistret plötsligt kunna komma att låta asgrymt!

Jag gillar f.ö. inte heller det nya mellanregistret. Men jag har stora förhoppningar på Keltik Exakt! Till alla element.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hur låter nya mellanregistret jämfört med gamla elementet?


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag tvingades byta element pga att en katt klöst på det ena :evil:

Bytte då till det nya. Det lät på ett sätt kanske tydligare och renare, men det var behagligt och bra endast på lägre volym. Evenuellt är det mer musikalitet på låg volym med detta. Men det konstiga är att ju mer man höjer desto mer vill man sänka. I takt med höjnimgar blir ljudet bara skramligare och skränigare. På hög volym blev det rent av plågsamt. Jag kan inte förklara det bättre än så.

Problemet löstes i och med att katten var framme igen, och tack och lov kunde Kalle på HF fixa ett gammalt reservregister som jag parade ihop med mitt eget gamla.

Kanske skulle detta kunna fixas med Exakt och bli riktigt riktigt bra hoppas man dock :)


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är det fler som upplever samma sak?
Om så är fallet, tror jag tyvärr inte ett filter kan fixa det, då felet du beskriver verkar vara att elementet börjar dista...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Grejen med det nya mellanregistret är att det till skillnad från det gammla är ett rent mellanregister, magin med keltik enligt min mening är smällen på mitten, detta försvinner med det nya mellanregistret och skapar ett tomrum mellen mid/bas

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Pekka: visst har du också provat det nya mellanregistret? Om ja håller du med om monkyDs beskrivning?

Bose: Ved du vad du har för elemet på dina burkar? Jag har ju ett sent par, med ninka diskant och senaste utgåvan av gamla elementet. Dessutom är hela min rigg nedpockad i kartonger och står och väntar på en ny framtid.

Även jag är grymt sugen på denna jämförelse.

Någon som vet om exaktkampanien (med renew) löpt ut?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2014 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag har inte alls samma erfarenhet av det nya mellanregistret på Keltik. Upplevde inte en försämring, ej heller på lite högre volym. Med reservation för att jag kanske inte spelat lika tokstarkt som selleristerna här ovanför :)


Top
   
PostPosted: Wed Sep 24, 2014 12:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Har talat vidare med Per på HF om Keltikdemon. Han har framfört att slutet av oktober eller början av november kan passa. Linn håller just nu på att lansera en ny högtalare och många är upptagna med detta just nu.

I mina Keltikar sitter det mellanregister som Linn tog fram pga att den första versionen inte tålde så mycket effekt. Så det är denna version som sannolikt kommer att användas.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2014 15:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag talade med Per på High Fidelity. Demon av Keltik Klimax Exakt tunebox kommer att ske torsdagen 30/10. Från Linn kommer sannolikt Ian och Barry. High Fidelity kommer också att ha Exakt Akurate tuneboxen så att denna jämförelse kan göras. Har också talat med Per att Keltikarna ev också kan finnas uppställda även fredag och lördag så att dom som inte har möjlighet att komma ifrån på torsdagen kan lyssna. Tankar har kommit upp om lyssning med 4200 som det ju varit mycket diskussioner om. Ifall intresse finns är det ju bra att detta artikuleras.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2014 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Mina 4200 står till förfogande om det finns någon som tvekar på att det kommer låta bra.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 14, 2014 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag åker till Malmö på kvällen den 30:e!
Kommer Keltikarna ställas upp redan under eftermiddagen, eller är det kvällen som gäller? Jag vill så sjukt gärna få höra detta system....


Top
   
PostPosted: Wed Oct 15, 2014 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag har inte gjort någon detaljplanering med HF så jag har svårt att ha någon uppfattning. Jag skulle tro att dom vill ha lite tid på sig för att rigga systemet.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Sun Oct 26, 2014 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
http://www.linn.co.uk/events/d27e8d92-f ... d9c11a2896

Anmälan till er som inte får nyhetsbrev

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 28, 2014 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Som sagt kommer Keltik demonstrationen att ske torsdag 30/10 kl.19.00. Jag kommer att låta mina Keltikar att finnas kvar på HF till på lördag för att möjlighet skall finnas för de som inte kan komma och lyssna på torsdagen. För de som vill komma och lyssna fredag eller lördag är det bra att avtala tid med HF och vilken typ av setup man vill lyssna på. Mina filter och slutsteg har avhämtats idag och i viken mån det går att lyssna innan torsdagkväll vet jag inte men det går ju att ringa HF och fråga.

_________________
Bose


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited