selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Jun 03, 2024 23:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1823 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Jan 11, 2015 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
siffernisse skrev "Nätdelarna för servosystemet i Komri o 350P & 350A är dock ratade till samma effekt"

det är därför jag skrev frågan
... och det var därför jag redogjorde för vad det står i specarna. Jag tänkte inte lägga mig i vem som har mer eller mindre rätt.


Last edited by HCL on Mon Jan 12, 2015 15:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Jan 11, 2015 23:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fått synpunkter om sandlådenivå stundtals i tråden. Eftersom samtliga skribenter är medelålders kan det knappast vara ett problem att fortsätta den intressanta diskussionen utan spydiga tillägg. / Sony


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Jan 12, 2015 12:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Då det verkar vara ett frågetecken gällande vad "maximum continuous input power" betyder postar jag detta citat från Linn forums:

"
The PSUs are tested independently of the products during development, we need to control the load in order for measurements to make sense to us, so we load it using constant current loads and resistive loads to acheive a power rating for the power supply itself as well as to evaluate its ability to respond to changes in loading, misbalanced loading, extremely light loading etc...
In the case of the Akurate amps the PSU is capable of delivering over a kW continously into a load if sufficiently cooled.

The rated power consumption of a power amp is fairly meaningless in its real life intended aplication. The value comes down to the preferred test method of a 3rd party test house engineer. Some prefer us to mark it with what can be continously delivered with none of the various protection mechanisms activating for a minimum period of 4 hours (that involves a single sinusoidal test tone playing into resistive loads) which is the case for the Akurate amps, hence the relatively low rated power of 300W.
The Solo and Twin values are based on the maximum power that can be drawn for a much shorter period of time, and the Akurate amps can draw similar power over a similar period.

Best Regards,

Dan
"

/ John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Jan 13, 2015 01:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Citat från Linn forums angående Komri & Klimax Servo förstärkare:

"
The servo system in the 350 and 350A have a bridged amp for each drive unit, the rated power is the same as in Komri, but they are based on the Akurate power amplifier range. There is a shared Power supply between the servo amps, and another power supply is shared between the other four channels in the 350A.

Regards.

Dan
"

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Jan 14, 2015 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Startar en ny tråd "Nätdelar och slutsteg i Linns högtalare" viewtopic.php?f=1&t=10179 så kan man diskutera Exakt här.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Lyssnade som snabbast på Takt&Ton i lördags.
Tyckte dom hade lyckats riktigt bra med den riggningen.
Akubarik,6100,4200,exaktbox,adsm.( Lite råa och oinspelade)
Gav habegär, gillade basen som dom hade boostat duktigt bra.
Lät som dom aktiva akubarikarna fast med bättre kontroll.
Tycker att dom hamnade i ligan för fullvuxna högtalare :D

Akudorikarna som jag lyssnade på hos Anders lät nog bättre ur tundemperspektiv, men det här var nog roligare :lol:

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Jan 27, 2015 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Stigo wrote:

Akudorikarna som jag lyssnade på hos Anders lät nog bättre ur tundemperspektiv, men det här var nog roligare :lol:
En helt seriös fråga: hur kan det vara roligare, men tune dem-mässigt sämre? Hur menar du då?

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Jan 28, 2015 12:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Akudorikarna var snäppet bättre på microdetaljer och timing medans akubarikarna ger en ordentlig skjuts i basen.
Men det är på olika platser och olika riggningar så ta det med en nypa salt....
Gillar det akubarikarna gör med basen och skillnaden från förra gången jag hörde dom var som natt och dag.
Då lät det .... inte bra... men tydligt... lite trist.
Men lyssna gärna själv, det här är bara vad jag tycker.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Last edited by Stigo on Wed Jan 28, 2015 23:51, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Jan 28, 2015 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Då hade det alltså inget att göra med tune dem.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Jan 30, 2015 02:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Kåle he vo du well i kåle he bålla

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Det känns som att tråden dog lite. Jag har en liten vedpinne att slänga in så kanske den kan ta fart igen. Har känt en liten begränsning med Exakt att det tar bort lite väl mycket bas. Detta kan kompenseras genom att gå in och manuellt ändra rumskompenseringen eller genom att höja basen. Inget av detta har funkat riktigt bra hemma hos mig. Men, så tänkte jag att det sätt som man installerar Exakt på är att först tuna in högtalarna så att de låter så bra som möjligt utan rumskompensering. Då gör man ju det med rumsresonasnerna adderade. När man sedan plockar bort rumsresonanserna genom att rumskompensera så har man ju kommit till ett nytt läge. Dvs, man borde tuna högtarna efter de nya omständigheterna. För, ren teoretiskt, så står högtalarna i ett annat rum efter rumskompenseringen. Jag testade att prova det gamla rekommenderade riktärdet för Espek, 23 cm från bakre vägg. Detta angav jag i Exakt som det intunade värdet samtidigt som jag angav nuvarande position som det tidigare intunade. Dvs i stället för att faktiskt ändra placeringen så gjorde jag det i Exaktboxen. Det gjorde grejen för mig kan jag säga. Nu har jag bas som inte är bumlig. Fast och fin utan att vara det på bekostnad av mellanregister eller diskant. Ett stort lyft både lyssningsmässigt och musikaliskt.

Någon annan i tråden som har tips eller erfarenheter av Exakt att dela med sig av?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag fick mitt Exakt/A242 installerade av Kalle på HF. Det blev mer bas än innan då jag körde aktivt. Basen blev inte alls bumlig utan bara mer framträdande på ett bra sätt.
Vet att på 242 så kopplar man in på uttaget "Bass Boost" som man i vanliga fall inte använder. Kanske lätt att missa om man inte är noggrann.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Aha leif_lar, spännande. Så i ditt fall blev det mer bas med Exakt? Undrar om det kan bero på hur rummet ser ut hur resultatet blir? Alltså hur hårt programvaran går in och kompenserar. I mitt fall är det två spikar på dryga 24 db i basområdet, enligt Exakt. Som då förstås kompenseras bort med rumskompenseringen påslagen.

Har du full rumskompensering?

Det var Kalle kille som installerade hemma hos mig också, f ö. Så samma öron som har "varit i farten".

Exakt var basigare initialt, men inte efter påslagen rumskompensering.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Man måste vara observant här. Mer bas betyder inte med automatik bättre. Kanske man bara vant sig vid något som varit fel?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Absolut, man måste vara observant. Vilket jag också försökt vara. Jag har under en längre tid lyssnat på musiken så som det installerades av handlaren, just med tanken att det kan handla om att faktiskt vänja sig vid att lyssna så som det ska låta. Och, det låter bra då också. Men, det saknas lite botten. Det är alltså inte så att det är ett basigt ljud nu efter min justering utan snarare en mer korrekt balans, enligt min uppfattning. (För mycket bas var mitt tidigare problem, innan Exakt).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1823 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited