selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Läste nedan att det rådde delade meningar kring att plocka bort ferritkärnan runt inkommande strömkabel i Linn-elektronik.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=4637

Någon här som har testat? En del anser att det lyfter både källor och playback enormt.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Så här skrev DanielE:
"As a general rule, if there is a ferrite core in place on a lead supplied with a product it is there for a reason and shouldn't be removed. The main risks associated with removing such a ferrite is that the emmisions from a product could cause undesirable effects to other nearby equipment, and the product may then be in breach of legislation, or the product may be particularly suceptable to picking up emissions from ther products and without the ferrite may start exhibiting undesirable behaviour."

Med andra ord, låt ferriten sitta.

Man kan förmodligen få förändrade egenskaper (bättre? sämre?) genom att ta bort ferriten. Jag gissar att den sitter där av två anledningar, 1) antingen för att slippa störningar in i apparaten, eller 2) för att inte skicka ut störningar. I det förra fallet borde resultatet bli ett bättre ljud (om ferriten övht påverkar), i det andra kan du störa andra komponenter, i värsta fall hos närboende granne.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har skrivit på mitt forum att jag testat på en Unidisk 1.1 och en Exotik, båda med Dynamik. Det är alltså samma lågeffekts-Dynamik som sitter i DS-spelare (ej integrerade produkter som DS-I eller Sneaky) och försteg. Båda två lät rejält sämre när ferriten togs bort. Mer oväsen och en överdriven dynamik kan säkert imponera, speciellt om installationen inte är nåt vidare. Men musikaliskt var det bara rörigare.

Eftersom ferriten sitter mellan nätbrunn och Dynamik så är troligen effekten densamma på andra apparater med lågeffekts-Dynamik. Därför har jag inte orkat testa på några fler produkter.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Fredrik, skulle det kunna tänkas bli ett annat resultat på apparater utan dynamik?


Top
   
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Switchande nätdelar är roliga, för de går att justera nästan hur mycket som helst. Det finns massor av parametrar som kan balanseras mot varandra.

Svaret på din fråga är (enligt mig): Fullt möjligt. Om man justerar en switchande nätdel till att under givna förutsättningar prestera så bra som möjligt och sedan lägger till en ferritkärna på ingången, då kommer det troligen att låta bättre utan ferritkärnan. Men om man från början jobbar med ett filter mot in- och utkommande störningar, då är det troligt att det låter sämre om man senare ändrar på detta filter. Så frågan är om ferriten är en del av konstruktionen eller inte.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Feb 05, 2011 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Så frågan är om ferriten är en del av konstruktionen eller inte.
Detta är en fråga man ska ställa inför alla de tweaks man önskar göra. Det är ofta roligt att "meka" med sina apparater, och roligast är det när man tycker sig uppnå en förbättring. Ofta nog tror jag det handlar om en förändring och att man tolkar denna som en förbättring. Om inte annat så är ju det bättre för ens ego :-)

De som konstruerar apparater är förhoppningsvis tillräckligt kompetenta för att integrera tex ferrit-kärnor redan från början och inte som en add-on när dom misslyckats i EMC-provningarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Fredrik, har ju läst vad du tidigare skrivit om dina intryck sedan ferriten tagits bort, och ditt senaste inlägg är väl spiken i kistan för den metoden vad dig anbelangar!

Du verkar ju vara den enda av de som skrivit om den här metoden som tycker att det blir sämre, alla andra på forumen som testat verkar ju vara helt blown away över förbättringen! Dock litar jag till fullo på det du skriver, men det är konstigt. Är det så få som lyssnar efter musikalitet?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tja, jag kan förstås ha fel i mitt antagande att det alltid blir sämre när man tar bort ferriten från en lågeffekts Dynamik. Men jag har helt klart tappat motivationen att prova ytterligare.

Jämförelsen på en Exotik gjordes med två andra personer närvarande och vi tyckte alla tre att försämringen var rejäl. Det lät skramligt och kaotiskt utan ferrit. Vi använde två olika nätbrunnar (Linn original, med sladd, ferrit och strömbrytare) och jämförde även dem mot varandra, med ferriterna monterade. Den jämförelsen var svår, men efter flera lyssningar bestämde vi oss för att den ena brunnen lät en aning bättre.

Att de är blown away på Linns forum förvånar mig inte direkt. :roll:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Feb 07, 2011 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Att de är blown away på Linns forum förvånar mig inte direkt. :roll:
Nej det kanske inte är musikalitet som gäller där... :shock: Man skulle ju kunna tänka det annars med just Linns forum. Vad fasen, jag litar ju på dina intryck, så det blir lite en aha-upplevelse avssende kvaliteten på deras forum... :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited